הנחייה רגילה מול מוגברת מול מכללה

never a pilot

New member
הנחייה רגילה מול מוגברת מול מכללה

מוזר. במהלך דיפדופיי בפורום המקסים הזה גיליתי כמה תומכים נלהבים יש לאו"פ בטענה שהיא מכשירה לומדיה ללימוד עצמי, שיאפשר להם התמחויות והתאמות מקצועיות לתפקידם העתידי ביתר קלות. חולק אנוכי על תפיסה זו. בהנחייה מוגברת - וקל וחומר שבמכללה, דרך הלימוד דומה, אם לא זהה, לזו הנהוגה ומקובלת באוניברסיטאות השונות. חלקה הפרונטלי של ההוראה מכסה את כל חומר הלימוד, וגם מבחינה כמותית - שעות ההנחייה קרובות מאוד לאלו של המוסדות הקונבנציונליים (-הפרונטליים, n.a.p). תוכלו לטעון שגם בתגבור מטורף של ההנחייה עדיין יש צורך בלימוד עצמי, אך אדחה הטענה מכל וכל בנימוק שהיחס לא אמור להיות בין כמות הלימוד העצמי לבין "היעדר לימוד עצמי" אלא בין כמות הלימוד העצמי באו"פ לעומת מוסדות אחרים. מכאן, שבניגוד לטענת רבים, לא תמיד קיים כיסוי להבטחת "יכולת לימוד עצמי מוכחת" גם לבוגרי האו"פ. ובכלל, לדעתי דרך ההוראה הזו גורמת לאיבוד ייחודיותה של האוניברסיטה הפתוחה. מאמין אני כי בהיעדר אפשור תגבור מפגשי ההנחייה המסננת האקדמית של האוניברסיטה הייתה עובדת באופן טוב עוד יותר, באופן שעשוי היה להשביח את בוגריה לרמה כזו שלא היה מעסיק אחד שמעיז לפצות פה כנגדם. וכעת אבהיר: *אין* לייחס לנאמר כאן כל שמץ זלזול בחברי הפורום הנכבדים שאת כולם אני מעריך מאוד (כתלמידי האוניברסיטה החביבה עליי). ברור כי לעתים הצורך בסיום תואר בזמן קצר מחייב מסגרות שכאלה, וכמו כן הגיוני כי קיימים אנשים בעלי פוטנציאל אקדמי משובח שכישורי הלמידה אותם רכשו במהלך 12 שנות לימוד פרונטלי ישפיעו לרעה על הישגיהם במידה ויבחרו בהנחייה רגילה. ובכל זאת, בתור בוגרי האו"פ לעתיד (הרחוק במקרה שלי) עלינו לחשוב גם על הכיוון הזה. מה נטען כנגד מעסיק מעצבן ששולל את נימוק "יכולת הלימוד העצמית" ואת מועמדותנו לתפקיד בנימוק זה?
 

Imperia

New member
הנימוק של מה נאמר למעסיק לא

נראה לי הדבר הכי חשוב בעולם. תגיד למעסיק "אני למדתי בהנחיה רגילה" (אם המעסיק בכלל יבין משהו בדרכי הלימוד באו"פ), ותקווה שהוא יאמין לך. לדעתי מה שחשוב פה שהוא שמטרת האו"פ אינה "להעניק השכלה/תואר אקדמי בהתכתבות", אלא מטרתה להעניק השכלה אקדמית (ותואר אקדמי) לכל מי שמסוגל לזה. מי שיותר טוב לו לימוד עצמי - ילמד בלימוד עצמי. מי שזקוק למסגרת - יקבל מסגרת. הדבר הכי טוב והכי חשוב באו"פ לדעתי הוא שהם תמיד מחפשים את הדרך לפתוח את הדרך לעוד סטודנטים. זה פנים אחרות למה שאני קוראת לו "האוניברסיטה היא בעד הסטודנט".
 

never a pilot

New member
לא זו המטרה

אבל כלי הלימוד המרכזי בעיניה הוא בהחלט ספר הלימוד ולא המרצה. בכל אופן קיבלתי את דעתו של ידידי שהגיב שם למטה, וגם את דברייך בעניין הפוטנציאל (שהוזכר בהודעתי). PEACE
 

never a pilot

New member
המדובר כמובן בשאלה היפותטית בלבד

בה עניין שאלת המעסיק מייצג האיכויות הנתפסות - בצדק - של הבוגר. לטעון שלמדתי בהנחייה רגילה (מתוך הנחה שאעבור להנחייה מוגברת לאחר הצבא) הוא שקר גס שאני מתנגד לו (ממש כשם שאני מתנגד לכל התרברבות שווא שמקורה בוואקום). חשוב שהאו"פ תתאים עצמה לדרישות הסטודנטים המתקשים בהשלמת תואר שלם בלימוד עצמי, אולם לדעתי מן הראוי, בסופו של דבר, **ליצור אמצעי כלשהו להבחנה בין קבוצת ההנחייה הרגילה למוגברת**. אחרי הכל, וכפי שכבר צויין - לימוד עצמי המודגש הרבה יותר בהנחייה רגילה הוא המבטיח באחוזים גבוהים יותר הסתגלות מהירה וטובה יותר לסביבת עבודה משתנה. (ואין לטעון בעניין שגם באוניברסיטאות אחרות רבים מגיעים לשיעורים כדי לחלום בהקיץ ולומדים לבד מחומר מסוכם ומצולם - היות ובמקרים אלו ההבחנה קשה הרבה יותר). "להיות בעד הסטודנט" משמעו לא רק לסייע בידו בעת הקושי והצורך, אלא גם להכיר בפרי עמלו וכשרונו (בו הושקעו מאמצים רבים יותר בהתייחס להנחיה הרגילה מול המוגברת).
 

Fingertip

New member
ובכן...

אני לא חושב שזה אפילו מתקרב... 3 שעות שבועיות (זה הנחיה מתוגברת) בהחלט לא מספיקים הן לתרגול והן ללימוד החומר. באוניברסיטאות אחרות משקיעים משהו כמו 3 שעות להרצאות ו-3 שעות לתרגול (במצטבר) ולכן חייבים ללמוד לבד. כמו-כן, אם אתה לא לומד לבד, אלא רק בא לשיעורים במכללות, וחורש אינטנסיבית לקראת המבחן, אז אפשר בסיכוי גבוה לעבור את המבחן. זו הסיבה שלמטה כתבתי שאם יש לך ממוצע 65, אז זה לא מחייב שאתה באמת יודע את כל החומר של התואר ויש לך יכולות לימוד עצמי גבוהות. לעומת זאת, אם יש למישהו ממוצע 90+, אני חושב שאפשר לומר בבטחה שיש לו יכולות לימוד עצמי, שכן באו"פ מאוד מאוד מאוד מאוד מאוד מסובך להשיג כזה ציון בכל הקורסים אם אתה לא קורא את הספרים... כמובן שזו רק דעתי... אהד.
 

Deathatred

New member
הנחייה מוגברת

אינה תחליף ללימוד עצמי. את החומר אתה קורא לבד בבית מהספר ובשעת ההנחיה את שואל את המנחה דברים שלא הבנת ובעיקר פותר תרגילים. שעות ההנחייה מקבילות לשעות התרגול באוניברסיטה בעוד שמה שמקיל לשעות ההרצאה (הפרונטלית) היא קריאת הספר בבית על חשבון זמנך הפרטי. ממה שאני הבנתי, כמעט כל הקורסים של שנה ראשונה ושנייה במתמטיקה באו"פ מוצאים בהנחייה מוגברת (כי במתמטיקה חשוב לתרגל).
 
למעלה