בפרויקט המסילה המזרחית חלים עיכובים, עבודות החשמול לא הסתיימו ונסיעות מבחן כלל לא החלו - מה שלא מונע מראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת התחבורה מירי רגב לערוך טקס גזירת סרט - אך אליו המוזמנים יצטרכו לנסוע במכונית
www.themarker.com
מילא לא נפתח, מה שמכעיס אותי מאוד ברכבת ישראל, שבכל פרוייקט חדש שלהם שנחנך בהשקעה של מיליונים וגם של מיליארדים, בסוף יש תדירות עלובה שממש לא מצדיקה את ההשקעה. דוגמאות:
1.
הרכבת ממודיעין לירושלים. הפרויקט עלה מיליארדים כי יש בו גשר מאוד ארוך ומתוחכם. התדירות? 1 בשעה, כמעט בכל השנים מאז הוא נחנך, חוץ מכמה חודשים שבהם היו 2 בשעה ורק בשעות השיא. וכמו כן, הקו פועל רק עד 20:00.
2.
פרוייקט חשמול קו הנגב. כמה שהבטיחו 2 רכבות בשעה בקו הזה לאורך כל שעות הפעילות (ציטוט: "4 רכבות בשעה במשך כל שעות הפעילות" שזה כמובן כולל את הקווים דרך לוד, אבל גם זה שקר פרסומי כי הקו השני דרך לוד, לכרמיאל, עובד רק בשיא), עדיין יש רק אחת בשפל, שנוסעת ממש, ממש כמו רכבת דיזל בלי שום קיצור זמנים. בזבוז של מיליונים, גם מבחינת זמן הנסיעה האיטי שלא מנצל את יתרונות החישמול וגם מבחינת התדירות. וכמובן שזה מוביל לפגיעה גם בכל מי שבדרך, וגם בתחנות חולון בת ים שהפסידו רכבות.
3.
מערכת האיתות החדשה ERTMS שעלתה מיליארדים. כבר כמעט שנה שהכל מוכן להגדלת התדירות ב 3 רכבות בשעה בכל כיוון באיילון (וכמה שהקו לנבון משווע לזה, עם העומסים הבלתי סבירים שם ו 3 המעליות האיומות ביציאה מנבון..., וגם הקו לבאר שבע דרך לוד שממש דורש הגדלת תדירות עם כל החיילים). וכמובן שהכל שוכב ללא שימוש. ורק אל תגידו שזה בגלל המלחמה, כי היא התחילה ב 28.2... חודשים ארוכים אחרי שהכל כבר היה מוכן.
וכמובן שיש עוד דוגמאות, גם מהצפון (כרמיאל, עפולה, בית שאן).
אז אם פעם הייתי מתרגש כמו ילד מכל פרוייקט וגשר חדש, היום אני כבר מבין שיופעל בו קו עצוב שפועל רק פעם בשעה. זה מה שאני חושש שיקרה במסילה המזרחית, במסילת 431 לירושלים, בחיבור בין ראשון למודיעין, וכן, גם במסילה הרביעית לאיילון כשהיא תיפתח...
רכבת ישראל זה ארגון עם תקציבי עתק, תשתיות מסילה מעולות (מחלפים רכבתיים, כמעט אפס מפגשים ועוד), חישמול של מעל 70% מהרשת, ציוד נייד הכי טוב בעולם (בפרט בציוד החשמלי - סימנס ובומברדייה) ועדיין מתנהל כמו חברת אוטובוסים באשכול נידח. לפחות בחברות האוטובוסים מצליחים לגייס מספיק עובדים...