הממשלה החליטה לבזבז 30 מיליארד ברכבת לאילת

bangy1

New member
הממשלה החליטה לבזבז 30 מיליארד ברכבת לאילת

הממשלה החליטה לבזבז 30 מיליארד ש"ח ברכבת לאילת, התועלת מכך אינה ברורה חוץ מהרושם שיש לישראל תחליף לתעלת סואץ. רוב המומחים הכלכליים טוענים שאין לפרויקט הזה הצדקה כלכלית, אם כך לשם מה צריך אותו? אילת משמשת כעיר תיירותית לישראל, אחד הדברים הבולטים של העיר זה שונית האלמוגים, או מה שנותר ממנה לאחר שנפגעה אין ספור פעמים, כאשר אילת תהיה עיר נמל בהיקף בינוני, מספיק אוניה אחת שרב החובל שלה יחליט שהוא מתנקם במישהו ולא תהיה לאילת שונית אלמוגים, עוד כמה חכמים כמוהו וכל חופי אילת יהיו כמו מי הנמל בחיפה. מה שאילת צריכה זה כביש מודרני רחב ונוח,מגוש דן ועד לאילת, יש כביש כזה עד לפני באר שבע (כביש 6) הוא אמור להגיע עד לעיר ואף ואחריה, בהשקעה של מיליארד וחצי ש"ח ניתן להרחיב את הכביש לאילת שהיה ממוחלף כולו עם הרבה מחלפונים קטנים לאורכו, כך זמן הנסיעה לאילת יקטן בהרבה, והתיירות לאילת תגדל.
 

Vanzetti

New member
אתה בטוח שלא 30 טריליון שקל?

אם כבר להנפיץ, אז בכל הכוח. אגב, כשתהיה רכבת לאילת, אתה מוזמן לא להשתמש בא...
 

amithi1

New member
אתה יכול להירגע

הסבירות שהפרוייקט יקום ב20 השנה הקרובות הוא אפסי. דיבורים על רכבת לאילת יש כל כמה שנים ובינתיים הספיקו להתחלף לא מעט שרי תחבורה וראשי ממשלה מבלי שנסלל מטר אחד מקו אילת ת"א (למעשה נכון יותר להגדירו כקו ב"ש אילת). אגב, מאיפה שלפת את המספר 30 מיליארד? ההערכות מדברות על 7-10 מיליארד ש"ח "בלבד".
 

yairp4

Active member
הוא שלף כי הוא רצה כותרת מפוצצת

אז מנפיצים מספר שנשמע מטורף ומקווים שאנשים לא ישימו לב שהוא חסר כל אחיזה במציאות (אם כי נראה לי שבשלב הזה כל סכום שינקבו בו הוא רק הערכה). גם 7-10 מיליארד זה לא מעט אבל זה לא נשמע מספיק מפוצץ, כנראה. ולעניין - קח בערבון מוגבל את הקטע על הכדאיות הכלכלית כפי שהוא מוצג בכתבה. יש גם מומחים שקבעו שיש לקו כדאיות כלכלית, אבל מכיוון שזה לא מתיישב עם האג'נדה האנטי רכבתית של ynet הם בחרו לא להציג את הדעות האלו. למיטב ידיעתי הכדאיות הכלכלית הזאת היא למשאות (קו הנוסעים הוא סוג של בונוס בעניין הזה), והיא תלויה גם בהקמת נמל התעלה מצפון לאילת (שאושר לפני כמה שבועות), מה שאמור לפתור את רוב הבעיות הסביבתיות וכמובן את בעיית הקיבולת המוגבלת בנמל הקיים. הנמל הקיים לעולם לא יצדיק כלכלית קו משאות, וממילא אי אפשר יהיה לחבר אותו לרכבת בלי להקים מנהרה מתחת לעיר. בעקרון אני חושב שהפרוייקט הזה הוא יותר פוליטי מכלכלי, וגם שאין מה לזלזל בקיומו של "תחליף לתעלת סואץ". אף אחד לא יכול להבטיח שהתעלה לא תחסם שוב, במיוחד עם כל הבלגאן במצרים, ולאירופה ולמדינות מזרח אסיה יש אינטרס לשמור על חלופה לתעלה דרך מדינה ידידותית או פשוט כאלטרנטיבה למקרה שהמצרים יחליטו להעלות את התעריפים. אני לא חושב שאני אתמוך בפרוייקט הזה אם הוא יוקם כולו מתקציב המדינה, אבל אם ילכו על המתווה של שיתוף מדינה זרה ברוב העלויות אני לא רואה שום סיבה להתנגד לו.
 

yairp4

Active member
והכי חשוב

אילת לא תוכל להחזיק את עצמה כעיר תיירות בלבד, והקמת חיבור משאות מהיר ואיכותי למרכז (ולא, כביש מהיר הוא לא חיבור "איכותי" באמת, אם כי הוא גם מתבקש) תתן לעיר מקפצה מעולה לפיתוח הנמל והתעשיה. התעשיה והתיירות לא חייבים לבוא אחד על חשבון השני ולעיר יש רק מה להרוויח מהרכבת.
 

yairp4

Active member
הדגש אמור להיות על "לא"


 
זה שאילת תרוויח מכך אין ספק

השאלה היא אם זה שווה 10 מיליארד (או אלוהים יודע כמה), אם אין פרויקטים תחבורתיים אחרים שצריכה להיות להם קדימות.
 

darkshadow1

New member
זה פרוייקט עם חשיבות אסטרטגית.

המצב היום שבו ישראל תלויה לחלוטין ביבוא סחורות דרך תעלת סואץ מאוד בעייתי, במיוחד על רקע הכאוס בסיני.
 

amithi1

New member
ישראל לא תלויה לחלוטין ביבוא סחורות דרך תעלת

סואץ. יש את המפרץ הזה בצד ימין של המפה, שבצפונו נמל השוכן ליד עיר בשם אילת.
 

darkshadow1

New member
נמל אילת קטנטן.

הוא לא יכול לטפל בספינות המכולות הגדולות שמגיעות לחיפה ולאשדוד (האמת היא שגם חיפה ואשדוד כבר לא מספיק גדולים כדי לטפל בספינות ענק, במקרים רבים נאלצים לפרוק מכולות בנמל ביניים ולטעון אותן על ספינה קטנה יותר).
 

amithi1

New member
אפשר להרחיב אותו או להעתיק אותו צפונה

כמו שמתוכנן בהקשר של הרכבת, גם אם לא תוקם רכבת.
 

darkshadow1

New member
ומה יעשו עם אלפי המכולות?

דבר ראשון, הובלה במשאיות יקרה בהרבה ומזהמת מאשר הובלה ברכבת. דבר שני, כבישי הדרום יתמלאו באלפי משאיות איטיות, מה שכמובן ידרוש להרחיב את הכבישים בעלות של מיליארדי שקלים. בלי מסילת רכבת אין הצדקה לנמל התעלה ובלי נמל התעלה אין הצדקה למסילת רכבת.
 

amithi1

New member
ובלי שמצרים חוסמת מעבר אניות בתעלת סואץ

אין הצדקה לשניהם - אלא אם ממשלת סין תחליט לממן את רוב הפרוייקט.
 

itamo

New member
יש הצדקה. סין בונה מסילה דומה בקולומביה

סין בונה בקולומביה מסילה שתתחרה בתעלת פנמה, אז אם שם יש לזה הצדקה כנראה שגם יש כאן. גם אין קשר לחסימה של תעלת סואץ, מסילת הברזל לאילת אמורה להוות תחרות בעתות שלום, כי במצב של מלחמה מצרים יכולה גם לחסום את מצרי טירן ולנתק גם את אילת (הסיבה שבגללה פרצה מלחמת ששת הימים).
 

amithi1

New member
לפי מה אתה קובע שאם יש הצדקה לכך בקולומביה אז

בהכרח יש הצדקה לכך גם באילת?? קביעה כזו לא מבוססת על שום כלום חוץ מאשר על תחושת הבטן שלך.
 

bangy1

New member
30 מיליארד ש"ח ולא שקל אחד פחות

אני תופס את עצמי כאדם רציני וכאיש מקצוע טוב בתחומי, ולכן כאשר כתבתי 30 מיליארד לקחתי את זה מאיזשהוא מקום ולא זרקתי את זה מדמיוני. המקור לסכום העצום הזה הוא העיתון גלובס שככל הנראה בירר כמה יעלה כל הפרויקט ולא רק השלב הראשוני שלו. גם לגבי השלב הראשוני יש דעות שונות בין העיתונים, מעריב אומר שזה יעלה 10 מיליארד ש"ח בעוד שכלכליסט של ידיעות אחרונות אומר שזה יעלה בין 7.5 ל8.5 מיליארד ש"ח, ושאלתי היא למי להאמין? מי בממשלה נתן נתון שגוי לעיתונאי?שמא העיתונאי נתן נתון מדמיונו הקודח? http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3561098,00.html http://www.nrg.co.il/online/16/ART2/333/806.html
 
למעלה