המלצה לקריאה-ארץ אחרת

אמק

New member
המלצה לקריאה-ארץ אחרת

פעם ראשונה שנופל לידי שבועון בשם ארץ אחרת, החוברת שאני קורא עכשיו היא על הפוסט מודרניזם . המעניין הוא החלוקה שנוצרת תוך כדי קריאה בחוברת שאגב פוליטית היא בצד ימין דווקא ,העורכת היא במבי שלג . מתוך הדברים אף שאין הם נאמרים בצורה ברורה ,הרי שהחלוקה כפי שמובאת בחוברת מיחסת את הפוסט מודרניות לשמאל ולהבדיל את המודרנה ,או ההתנגדות לפוסט לשמרנות או לימין. ולמרות זאת ,הכותבים עצמם רובם ככולם אינם ימין מובהק . ההנחה המובלעת בדברים קושרת את הפוסט מודרנה לשמאל כאמור ,אבל הבעיה היא שהשמאל הזה מוצג כסהרורי ,חסר שורשים ובורח למחוזות של האסכפיזם. אמירות סתומות ומוזרות חסרות כל פשר מיוחסות לשמאל או לפוסט מודרניים ,והשאלה הגדולה היא מדוע בכלל נוצרת החלוקה ואם היא על פניה נכונה . במיוחד מצא חן בעניין הכותב יהודה מירסקי שטענתו היא שהתרסקות המטוסים היזומה ע"י בן לאדן ב-11 בספטמבר הביאה לקץ הפוסטמודרניות. מי שהביא למותו של הפומו לפי דבריו הוא אדם בשם בן לאדן(שזו אירוניה בפני עצמה לתאר את קץ הפומו כשהדבר שנעשה ע"י פונדמטליסט ומייד אגב נקשרים לשביל של בן לאדן תופעות הקשורות בפומו שמזכירות לא מעט את השיח של בן לאדן לעומת המערב),התיאור בקיצור של לפני ההתרסקות הוא של שיח חרשים ,סהרורי כפי שאנו בהחלט מכירים ,השיח הפוסט מודרני הא-מוסרי. התיאור שלו כולל תיאור די מדויק על ההיסטוריה של הפומו ,מתחילתו ,מהשלב שבו עלתה המילה עצמה לחלל ע"י מבקר האדריכלות צ'רלס ג'נקס ב-1975 ,בביקורותו על האדריכלות המודרנית. הקביעה שלו שלמעשה הוצא הפומו מתוך השיח האמנותי בו הוא פרץ עד כדי להפיכתו ל"נארטיב" ,לאידאולוגיה כשלעצמה . אני אישית זוכר את התקופה שבו דנו בנושא וניסנו לאבחן את הפומו ,אני ממליץ לקרוא את המאמר ,מבחינתי הוא מסכם תקופה אמנם בצורה חלקית ולא לעומקם של דברים ציטוט "כשהמטוסים התרסקו לתוך מיגדלי התאומים ,מציאותו הממשית של הרוע ,ויכולתם האפוקליפטית של כוחות ההרס להפוך מטרופלין עולמי לכמעט-חורבה ברגעים ספורים,נגלו לעינינו במלואם.שום נארטיב,שום מרכאות,שום תחכום,שום פרשנות לא יכלו לחפות על זוועתה המצמררת של התופת" ,יהודה מירסקי ,יועץ מיוחד לזכויות-האדם במימשל קלינטון,מסביר כיצד קבר בן לאדן את הפוסט-מודרניזם. . ,המשל שעלה לי בראש עם קריאת המאמר הוא על אפשרות שבה מתוך קבוצה אמנותית ,יוצא רעיון שמלכתחילה לא נועד לשרוד מחוץ לתנאי החממה של השיח האמנותי והופך למשהו שהוא נחלת הכלל ,עד כדי אבסורד. הנימוקים נגד הפומו כפי שהאיש כותב שאגב ,מחוזקים ע"י שני מרואיינים נוספים בכתבה נפרדת (גדי טאוב ,וירמיהו יובל) לעומת המוזר והבלתי מובן אם כי המעניין הוא עדי אופיר כיאה לפוסט מודרניסט הוא שולח לחלל אמירה שהיא סתומה על פניה אבל מעוררת עניין-באותה כתבה נפרדת. המשל שאני ראיתי לנגד עיני הוא נסיון לדמות מצב אמנותי נניח סוריאליסטי ,או אולי אם נרצה פוביסטי כל איזם יתאים פה לצורך המשלת הנמשל ,והנסיון לראות דרכו את העולם כולו ואת המציאות כולה. למרות שברור על פניו שהמצב הסוריאליסטי הוא פרטי ,ואינו מהוה טענה על המציאות כולה ,והרי איש מהסוריאליסטים המקוריים וההוגים לא ראה לנגד עיניו אפשרות שהרעיון הסוריאליסטי יהפוך לנחלת הכלל הלכה למעשה ,הוא חד-פעמי ככזה ,ומתפקד בספרות ובאמנות פלסטית לצורך מאד מיוחד של השיח האמנותי בלבד. והנה הפומו פרץ אף הוא מתוך השיח האמנותי להפך לטענה כללית שלפיה המציאות נקראת.!! טענתו של הכותב שהמרד שפרץ נגד המודרנה אף שהוא נכון בחלקו (הוא לא שולל קטגורית את הפומו מה שמשאיר סיכוי לפורום הזה עדיין),בא בעצם מתוך שיח מצומצם של האמנות,היינו ביקורת על בניינים מודרניים ,והאירוניה שהביקורת כוללת גם את התאומים שהיו סמל לבניינים מודרנים. בכל אופן השבועון הזה הוא בהחלט מעניין ,ומעניינת כפי שציינתי החלוקה שמובלעת בתיאור שישנה איזו חלוקה בין ימין מודרני0 ושמאל פוסטי (נדמה לי שאני שומע לעיתים הטחה מצד ימין כלפי שמאל את העניין הזה בפירוש)וגם פה ישנה בעיה כשלעצמה ,האם הימין הזה כולל את הדת ומה מקומה בכלל) הביקורת שמושמעת היא תוך ציון שהפוסט מודרנה לבשה צורה תיאלוגית למדי ,עד כדי הפיכתה לחצר עם מאייפנים דתיים . יש בשבועון עוד כותבים וכתבות שאת חלקם לא קראתי עדיין. זהו שבועון ימני שמן הסתם עלול ליצור רושם של דחיה ,אבל לדעתי הוא בהחלט ראוי לקריאה.
 

מוגג

New member
זה לא שבועון

והוא לא ימני. חבל שאתה מתעקש לשוב על הטיעון המוטעהזה שוב ושוב. ואכן כתב עת מרתק. הנה מה שכותב קלדרון .
 

אמק

New member
שוב ושוב?

הרי פעם ראשונה שקראתי ,אני בהחלט מקבל את מה שאמרת שאולי הוא אינו ימני מובהק. אבל הטענה הזאת שמופנית מימין אגב כלפי השמאל ,תוך האשמה בפוסטמודרניות היא טענה מהשיח הפוליטי הישראלי ,ולמרות זאת בהחלט לדעתי החוברת הזו היא שמרנית בטיבעה ,אבל מסקרנת.
 

אפיפני

New member
מעניין ביותר מה שכתבת

מכמה זויות, קודם כל הטענה שהפוסט שייך לשמאל והמודרנה לימין היא כתופעה מוזרה כשלעצמה. מה שעומד בבסיסה הוא שהשמרנות שייכת לימין- הרי המודרנה הייתה פעם האוונגרד- עד שהעין הציבורית התרגלה אליו , החיבור של הימין עם שמרנות ושל שמאל ומשקפיים עגולים עם ניתוץ מסגרות ושבירת מיתוסים ופקפוק בערכים - אינו חיבור חדש ובחלקו אפילו מוצדק או לפחות מקבל צידוק על ידי לובשי הפאסאדה השמאלנית בלי לבדוק בציציות עוונותיהם או מעשיהם - בעצם הפוזה של חופש בחירה מלא וששום דבר אינו מוחלט - ההפך משמרנות שמקדשת ערכים - שייכת במוצהר לשמאל והחדשנות יכולה לבוא רק מהשמאל. אבל תנועות אמנותיות מתחלפות והאיזמים התחלפו בזה אחר זה ומה שהיה האוונגרד של היום הפך די מהר לפאסה ומיושן, המהירות שבה התחלפו הזרמים באמנות במאה העשרים מדהימה - ואין לה שני בתולדות האמנות. אני מוצאת את השיוך לשמאל וימין - מוזר כמעה . לעומת זאת המחשבה שהעלית על הנסיון לדמות מצב אמנותי והנסיון לראות דרכו את העולם כולו ואת המציאות כולה. למרות שברור על פניו שהמצב הוא פרטי ואינו מהווה טענה על המציאות כולה - זו מחשבה מעניינת בעיקר מהפאן הפסיכולוגי שלה , הנטיה של האדם באשר הוא לראות את העולם דרך המשקפים היחודיים לתקופה ולזרם הרעיוני שאליו משתייך מרכיב המשקפיים. נדמה לי ש"שירין נשאט" עוסקת בנגיעה בנושא המורכב הזה והיא באמת אמנית שחייה בין עולם ישן של ערכים פונדמנטליסטים שאננו עולמה יותר אבל היא מכירה מתוך הקרביים - לעולם הפתוח החופשי אולי יתר על המידה שהולך ומשמיד את עצמו מתוך מצב של חופש יתר. נדמה לי שזה הנושא האמיתי של השמדת העולם, לא: הכוח הכלכלי ועוצמת האמונה של בין לאדן (או לפחות לא בלבד) אלא החופש שהעולם המערבי על ערכיו מאמין בו הוא שנותן בידי בין לאדן לתכנן ולבצע פעולת זדון כזו שמאיימת על קיומו של העולם החופשי. עולם ששובר את כל גבולותיו בשם ערך של חופש מוחלט, וניתוץ מלא של ערכים הוא עולם שצםוי להשמיד את עצמו עם או בלי עזרה פונדמנטליסטית, ויש כל מיני דרכים של השמדה כולל השמדה עצמית. החוברת אכן מסקרנת נתקלתי באחד הגליונות שלה בעבר ושקלתי לעשות מנוי - חיזקת את החשק הזה. חבל שההודעה המרתקת שלך תיעלם בתוך השרשורים האחרים - אז בעונג אני מקפיצה אותה :)
 
קראתי בזמנו... ויתכן שכבר הזכרתי

בעבר, בספר על אמנות ופרופגנדה, נמסרו עובדות באשר לתמיכה של הממשל האמריקאי בשנים שלאחר המלחמה בפרוייקטים של קלמנט גרינברג, ש"המציא" את המופשט הניו יורקי הכל כך "מודרני". התמיכה הזו נועדה, ותוקצבה בסעיף של תעמולה אנטי סובייטית. המודרנה כמיצגת "חופש". די מצחיק לחשוב היום כמה מעט חופש יש בזה. מיד לאחר ה11 בספטמבר, אני דוקא חשבתי( ואני עדין סבור - למרות שזה לא מאד אופטימי) שזהו נצחון הפוסט מודרניזם.... למה זה הסוף שלו?
 

אמק

New member
למה הסוף?

ראשית זוהי מסקנה של הכותב מירסקי ,שבאה מתוך היבטים פוליטים ומוסריים. הקביעה שהמצב הפוסטי משדר חוסר הבחנה בין טוב לרע ,נגדעה ע"י האירוע של ה-11 בספטמבר . התעמולה של הפוסט לא פחות מעיקה ודורסנית מזו של המודרנה.
 
קראתי בזמנו... ויתכן שכבר הזכרתי

בעבר, בספר על אמנות ופרופגנדה, נמסרו עובדות באשר לתמיכה של הממשל האמריקאי בשנים שלאחר המלחמה בפרוייקטים של קלמנט גרינברג, ש"המציא" את המופשט הניו יורקי הכל כך "מודרני". התמיכה הזו נועדה, ותוקצבה בסעיף של תעמולה אנטי סובייטית. המודרנה כמיצגת "חופש". די מצחיק לחשוב היום כמה מעט חופש יש בזה. מיד לאחר ה11 בספטמבר, אני דוקא חשבתי( ואני עדין סבור - למרות שזה לא מאד אופטימי) שזהו נצחון הפוסט מודרניזם.... למה זה הסוף שלו?
 

אפיפני

New member
נדמה שהתקווה לסופו

של הפומו קשורה בתחושת האנרכיה שהוא מקרין על החברה האנושית, בעירעור ערכים ואבדן סדר (או בערך הסדר הישן) - ובעצם הכל יכול להיות , ומתוך זה כמו בגלגל חוזר - מתעוררת התשוקה לערכים (אפילו אם קצת נוקשים) אולי פונדמנטליסטים, פעם קראתי מאמר שדיבר על הישועה שבדיקטטורה שלצערי אני לא זוכרת את פרטיו, נדמה לי שזו הסיבה לדבור על מות הפוסטמודרניזם. בקשר למודרניזם הרי שכנגד לשאיפה היסודית שלו לשאול שאלות והרהור וחקירה (על פי שיטותיו) עומדת שיטה ממוצקת יותר, זה בתיאוריה , בפרקטיקה לעולם לא יהייה מצב שבו מישהו לא יקח שיטה וינצל למטרותיו- ושנות המודרניזם לפחות בחלקן היו שנם של אידאולוגיות בוערות ומלחמות בין גישות מתנגדות בחלקים השונים של העולם.
 

אמק

New member
לצערי אני לא מסכים

אין תיקוה לסיומו של דבר ולא כאן פני הדברים. המודרנה שאפה ליצג אובייקטיביות ואופני חשיבה אובייקטיבים ,היא כמובן כשלה ואין לי כוח להיכנס לזה. הפומו מציג אפשרויות רבות על פני אפשרות ליצוג אובייקטיבי אחד ששייך למודרנה ,ובכן במקום הדוגמה השנואה של המודרנה הדכאנית מביא הפומו את הפירוק,את הריבוי,הבו-זמני ,את הנארטיב של האחר ,את הנארטיב עצמו. בכל אופן הנטיה האנושית היא דווקא לאיחוד ,לצמצם אולי ולגבש דבר מה שיש לו אמירה כוללת וחדה .כי קל יותר להתיחס אליו ככה. בכלל אין יכולת למוח להיות בו זמנית בעל אלף פירושים שאף נוגדים את עצמם ,הריזום לא יכול להיות טענה על טיבעית ,המוח האנושי יכול להבין דבר אחד בלבד ,להבין ממש ,או פוליטית להזדהות עם דבר אחד בלבד ,אחרת אין שום משמעות להבנת הדברים זה בצד זה כשהם סותרים ,פוליטית טענה הריזום אפילו משטחת לגמרי את הפוליטיקה ,אין שום שמאל או ימין קלאסים בשיח הזה .ועד מבוך ,ואי יכולת להבין מה הוא טוב בכלל ,ומה השוני בין טובים ככאלה לרעים ככאלה ,הכל לגיטימי ,הפירוש של הכל לגטימי ,ששום דבר אינו לגטימי. אגב טענת האנרכיה אינה אלא סימפטום ,היא לא טענה בכלל . מתוך כל זה אפשר לראות שכרגע ואולי לא ממש לפני זמן רב ניסה פה אבי פיטשזון ליצג טענת על מין נארטיב על משוכלל על הפומו בכלל -פומו גבוה-כמובן שמרגע עשותו כך הוא מודרני לחלוטין,ובהתאם דכאני . אף שהדברים שונים הם עונים לטענת הדיכוי שמפנים כלפי המודרנה. בפילפול מסובב יש בכל טענה סוג של דיכוי של טענה אחרת,למעשה יש בחוברת טענה נכונה בעיני שגם פוקו הוא דכאני ,וגם הנארטיב על ובכלל כל טענה מפרספקטיבה דכאנית היא דכאנית כשלעצמה. השיח הפומאי ככזה מאחר והביא לריבוי טענות ויצג את האחר ,למעשה שיטח ורידד את האמירה עצמה ,כאשר הריבוי עצמו הפך למישחק שבו אין חשיבות ומידרג לטענה כזאת על פני טענה אחרת. מכאן הטענה שאין להבחין בין טוב או רע ,ואין לזה קשר לאנרכיה ,דווקא אנרכיה יכולה לשגשג בעיקר בסביבה מאורגנת ,היא מתה בסביבה שכולה יכולה להראות כאנרכיה ,במובן שאין יסוד משותף ואין הסכמה מהו טוב ומהו רע. לדעתי הטענה של ה-11 בספטמבר טוענת בפשטות שלאחר תקופה של אי-בהירות מהו רע ומהו טוב ,נגלה הרוע במלוא כיעורו.(וכמובן שזה רדוד הטיעון הזה שכן הרוע מחולק בצורה מסויימת שהיא צרה לכל היותר),זה טיעון שמעניק לפונדמליסט בוש נוצות מודרניות .הוא טוב? לעומת הרע הבן לאדני האמנם? כי ערכיו של בוש מבחנתי לא פחות רעים וחמורים מבן לאדן ,אנו נזקקים לכוח שלו על מנת להשליט סדר בעולם ,אבל אין זאת אומרת שנמנע מאיתנו לראות בבוש פודמטליסט כשלעצמו. לפעמים אנו מוצאים שיש דווקא בפומו נסיון,להסביר את תופעת בן לאדן ,את הפונדמטליסט שעונה גם להגדרת האחר(קבלתו של הפודמטליסט לשורות הפומו היא בעיה בפני עצמה) ,בין לאדן הופך בעל כורחו לבן ברית של הפומואיסטים,זה הפרדקוס . ולמרות כל האמור לעיל ,הפומו אכן מיצג טענה נכונה בעיני ,במובן שאין אמת אחת ,ואי-אפשר לקרוא את המציאות דרך פרספקטיבה אחת בלבד. ונחזור שוב פעם לעצם העובדה שהכל התחיל מאיזו ביקורת של השיח האמנותי הפנימי . הפומו לא מת ,הוא פשוט מתחיל להדק את הגיזרה האימתנית שלו למימדים יותר צנועים.
 

אפיפני

New member
או כמה שאני עייפה

הגעתי הבייתה רק לפני חצי שעה מיום עמוס, אין לי כוח לקרוא ועוד פחות מזה כוח להגיב - רק מחר אכתוב לכל מי שחיפש אותי ולכל מי שחשב עלי ולכל מי שחשב... וליל מנוחה!
 

אפיפני

New member
אמק

אחד הדברים המענינים בתהליכיות ההיסטורית הן המהפכות שמתחילות תמיד במרד כנגד המשהו הקיים, מנסות לתת פתרון לאיזו חידה . אותה מהפכה אחרי שהיא מתבססת - מחזירה באופן לא ברור את המצב הקונקרטי לאותה נקודה שממנה יצא הרעיון התיאורטי המרדני. נדמה לי שזה טבע האדם. הפומו שמרד במודרנה שהתיימר לפתח שערים לתובנות באופן שונה מהמודרנה, איננו בסך הכל אלא אותה גברת בשינוי האדרת אולי עם גבולות פרוצים יותר שודאי ילכו ויסגרו עם הזמן , נדמה לי שמאחורי כל רעיון תיאורטי מדהים עומד משחק מחשבתי לוגי מעניין אבל גם צרכים ודחפים אנושיים. וזהו.
 

אפיפני

New member
אמק

אחד הדברים המענינים בתהליכיות ההיסטורית הן המהפכות שמתחילות תמיד במרד כנגד המשהו הקיים, מנסות לתת פתרון לאיזו חידה . אותה מהפכה אחרי שהיא מתבססת - מחזירה באופן לא ברור את המצב הקונקרטי לאותה נקודה שממנה יצא הרעיון התיאורטי המרדני. נדמה לי שזה טבע האדם. הפומו שמרד במודרנה שהתיימר לפתח שערים לתובנות באופן שונה מהמודרנה, איננו בסך הכל אלא אותה גברת בשינוי האדרת אולי עם גבולות פרוצים יותר שודאי ילכו ויסגרו עם הזמן , נדמה לי שמאחורי כל רעיון תיאורטי מדהים עומד משחק מחשבתי לוגי מעניין אבל גם צרכים ודחפים אנושיים. וזהו.
 

אפיפני

New member
סורי, אין לי מושג למה הוכפל

זו לא הייתה הודעה ממש חשובה או משהו :)
 
אמק

מאוד התרשמתי מהאופן שבו הרצאת את טיעוניך ומההתגלגלות האסוציאטיבית שלך בהודעה הזו - אני אשיג את הירחון אקרא ואשמח להיכנס לשיחה על כך ממבט מלומד יותר - בינתיים רציתי להודות לך על הודעה מרתקת.
 
למעלה