המורה המקפח

תאום ציפיות

מי שמגיע לדוג'ו שלי,בא בכדי ללמוד ממני. הדוג'ו שלי הוא בראש ובראשונה הבית שלי. יש מערכת של כללי התנהגות כתובים לטובת כולם.היא יסודית אך לא מקיפה את כל כללי ההתנהגות. בבית שלי אני מחליט.מי שזה לא מוצא חן בעיניו יכול לקום ולעזוב. אני מעביר ידע בדרכי שלי,למי שזה מתאים ישאר,למי שלא.......... אני מקפיד לא לפגוע בתלמידיי,לפעמים כדרך הוראה אני ישיר,בוטה, נוזף ואף נותן לטעום מהשוט שלי. לעולם אינני מזלזל בתלמידיי. לעולם לא אשתמש במילים משפילות כלפי תלמידיי. מצד שני,אין ביני לבין תלמידיי מרחק . אני מקפיד להיות נגיש מחוץ לשעות האימון,מקפיד להודיע על כך. סמפאי,הנו בעל אחריות על התנהלות הדוג'ו,והעברת כללי ההתנהגות לקוהאי. בין שאר תפקידי סמפאי לדאוג להתקדמות של קוהאי .התקדמות של קוהאי מצביעה על סמפאי טוב.
 

Dotan83

New member
התקדמות של קוהאי vs. סמפאי שמעביר ידע בדרכו

כמה אתה מגמיש את הדרך בה אתה מעביר את הידע? עד כמה אתה פועל לפי מה שנכון לתלמיד הספציפי?
 
תפריד

כמורה הבכיר בדוג'ו,אני מחליט מה מתאים לכל אחד, תפקיד סמפאי לדאוג להשלמת תהליך הלמידה כפי שנקבעה על ידי סנסאי. דעתי ,שיש נטייה מוגזמת לצד של הגמשת והכפפת הידע ליכולות התלמיד על חשבון התמודדות אמיתית של התלמיד עם החומר. חלק עיקרי מתהליך הלימוד הנו לימוד התמודדות עם מצבים לא מוכרים בתנאים לא מיטביים. ההדרגה נקבעה מראש על ידי האירגון בסיליבוס. מעבר לכך אינני צריך להגמיש את עצמי. על התלמיד ללמוד גמישות מחשבתית ויכולת התמודדות. אני מלמד קראטה קיוקושין. הלימוד מחולק לקיהון-תירגול טכניקה בסיסית ללא תנועה על הרצפה. אידו-תירגול טכניקה בסיסית תוך כדי תנועה על הרצפה. קאטה-תירגול רצפים טכניים קבועים מראש. עד כאן כל זה נעשה ללא בן זוג. בהנחה שמדובר באדם ממוצע ,הרי שאין צורך בגמישות והתאמה מעבר למדרג הקבוע בסילבוס. בתירגול חופשי,ממילא כל אחד עושה התאמה עצמית למבנה גופני ואישיותי של מגוון הטכניקות שרכש בשלבים הקודמים. תפקיד סמפאי כאן להנחות ולהצביע על לאקונות בתפישת עולמו של המתרגל.לרוב הסברים אלה מאוד ממוקדים ומבהירים בצורה ברורה וחד משמעית את הטעון שיפור
לסיכום,מה שנכון לתלמיד ספציפי זה למלא את הוראותיי כמיטב יכולתו בנחישות,דביקות והתמדה. באחריותי להעביר חומר. האחריות התלמיד ללמוד
 

Dotan83

New member
תודה על התשובה

ואתה יכול לומר לי מה הכוונה ב"ואף נותן לטעום מהשוט שלי" ?
 
על פי משלי

"חוסך שבטו שונא בנו;במוסר פיו ייסרנו." כשמרגיש אנוכי שהבהרות מילוליות אינן משיגות את המטרה,אשתמש באמצעים מוחשיים יותר,כך שאי אפשר להתעלם מהנקודה שלי. דוגמה: תלמיד המתעקש שהמנוף אותו אני מנחה לבצע איננו יעיל.,יזכה להסבר אישי חד ומדוייק בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כך שיבין באופן מוחלט שהצדק עימי.
 

amir_aikido

New member
../images/Emo45.gif מאוד מסכים עם הודעתך

כתלמיד ותיק, אני מאוד משתדל להקצות חלק מזמני ברוב האימונים לטובת תירגול עם מתחילים. פעם הייתי עושה זאת באופן אקראי. אך אחרי שהייתי ביפן, הגעתי למסקנה שאני מעדיף לשקף ביחס שלי את היחס שאני מרגיש מצד אותו מתאמן ביחס למועדון, שמעתי שם על מורים שאייקיקאי שנהגו כך, והגעתי למסקנה שיש בכך חוכמה מרובה, מי שמקדיש מעצמו, רצוי שהאחרים יעזרו לו. המורה שלי חוזר פעמים רבות ושנים רבות על המסר שלך, ביחס לצורך ביוזמה מצד המתאמנים וגם ביחס להיות הדרגות נושא אישי. כמתאמן ותיק, שהמורה דן עימו גם על נושאי קידום במועדון (שלמה רשאי לבחון עד דרגת דאן 3 או 4), אני יכול להעיד שהשיקולים שלו דומים לשלך, ואינם מוגבלים ליכולת הטכנית. ודבר אחרון, כפי שכתבת, גם המורה וגם התלמידים הותיקים, כולם בני-אדם. יש להם תקופות טובות יותר ופחות, יש אנשים שנעים להם יותר לעבוד עימם, ויש כאלה שפחות. מכיוון שכולנו אנשים, תחושות קיפוח לעולם יתקיימו בכל דוג'ו (לעיתים בצדק ולעיתים ללא קשר לעובדות). מתאמן שחש כך, מומלץ לו מאוד לדבר עם המורה ו/לפעמים גם עם חלק מהתלמידים הותיקים, שיחה שכזו בהחלט יכולה לשנות את התפיסה (למשל לגלות שהמורה לא מדגים איתך משום שבכל פעם שהוא מחפש דוגמן, אתה מסתתר לאחור ומשדר שאינך מעוניין או שאתה פצוע). אמיר
 

amir_aikido

New member
מאוד בקצרה

באותו מלון בו שהיתי, היתה בחורה ישראלית שהתאמנה בהומבו דוג'ו של אייקיקאי. היא התחילה להתאמן והרגישה שמאוד מטפחים אותה, ואז יצאה לטיול של שבועיים (נדמה לי שבהונשו) מבלי לדבר עם אף-אח.ד כשהיא חזרה, היא הופתעה לגלות שאותו המורה פשוט הפך את יחסו כלפיה והוא מתעלם ממנה. אמיר
 

איקידו

New member
בני אדם עושים טעויות

היא היתה צריכה להגיד להמורה שהיא תיעדר. אבל זו גם בעיה בדוג'ואים גדולים. לבעל המכולת השכונתית שאני רואה כמעט כל יום אני אגיד "ביי נתראה עוד שבועיים, אני נוסע לטיול". אבל למנהל המשמרת בסופרמרקט... לא נראה לי. לא שאני מקווה חלילה מורה בהומבו דוג'ו לעובד בסופרמרקט עבל כן, ההומבו דג'ו בטוקיו הוא מקום בו מתאמנים מאות אנשים ביום והמתאמנים החדשים או האורחים לא תמיד מודעים לאטיקט. שורה אחרונה, לדעתי, במקום להפוך את היחס שלו כלפיה, היה על המורה לבקש ממנה להגיד להבא שהיא עוזבת כי הוא ציפה לראותה ולא ידע מה קרה לה. התנהגותה התפרשה בעיניו ככפיות תודה ואני בטוח שהיא לא היתה כפוית תודה. תודה על האנקדוטה.
 

amir_aikido

New member
הבדל תרבויות

בתרבות צריכה, המורה הוא ספק השירות שלך ולכן אתה מחוייב רק לשלם לו. בתרבות הבודו, יש לך מחויבות הרבה יותר מקיפה ... לשנינו הקונספט השני ברור מאליו. בעיני, אחת המטרות של ההשתתפות בפורום היא לעזור לכל המעונינים והמעונינות בכך, לאמץ את התרבות השנייה וללמוד את הכללים. אמיר
 

EranGoshin

New member
צודק אבל

קשה לי לראות מורה יפני עם כמות כל כך גדולה של תלמידים בהומבו מדבר בפתיחות עם אחד התלמידים ועוד זר.
 
ובכל זאת הוא בחר לתת לה יחס אישי(התעלמות)

אני חושב שכאשר דוג'ו גדל לממדים שכאלו תופעות אלה הן בלתי נמנעות.
 

amir_aikido

New member
האם הוא בכלל נהג מתוך מודעות ?

זאב ניסיתי לרמוז בהודעה לעיל, שאני בכלל לא בטוח שאותו מורה יפני נזקק לחשיבה ויחס אישי מיוחדים לשם כך. לתחושתי, זהו עניין של התנהגות שהיא כבר אוטומטית כתוצאה מהתרבות המקומית וכבר הופכת לאוטומט. הנ"ל הוא כמובן ניחוש מסויים ותחושת בטן. אמיר
 

temp07

New member
וואו...שאלה מצויינת

אני עונה מצד התלמיד. אני כותב בניק זמני היות ואני מעוניין לשמור על עילום שם...
המורה שלי לא כל-כך אוהב אותי. אני כבר שנתיים באותה חגורה כאשר אחרים שהתחילו אחריי להתאמן, הרבה אחריי, אבל הם בקשרי ידידות טובים (ואף קשרים עסקיים) עם המורה שלי כבר עברו אותי בחגורה. יש לי ידע מצויין, אבל בשל בעיות בריאות מסויימות יש דברים שקשה לי ואסור לי לבצע. כמו-כן בשל אשפוזים לעתים יש תקופות קצרות בהן אני לא יכל להתאמן. אבל אני יודע את החומר, מתאמן ומכיר ומאמץ ככל יכולתי. ועם זאת המורה שלי לא מגיש אותי למבחנים והתחושה הכללית ממנו היא של התעלמות ממני וא במקרה הרע עוקצנות פוגענית. אני ממשיך להתאמן אצלו כי אין באיזור שלנו מועדון אחר. אבל מקפח? באבו אבוה.
 

Dotan83

New member
שאלות בנוגע למשהו שכתבת

"אני כבר שנתיים באותה חגורה כאשר אחרים שהתחילו אחריי להתאמן... ...כבר עברו אותי בחגורה." השאלות: האם הרמה שלהם באמנות אותה אתה לומד גבוהה משלך? האם יש תלמידים אחרים שהתחילו אחריך, והם בחגורה נמוכה משלך? ושתי שאלות מתוך סקרנות - בסגנון הקף את התשובה הנכונה: מה יותר חשוב לך בלימודים? א. ההתקדמות שלך בלימודים עצמם. ב. החגורות שאתה מקבל. איפה הפוקוס שלך נמצא חלק גדול יותר מהזמן? א. בהנאה מההתקדמות שאתה עושה בלימודים. ב. בבאסה שאתה לא עובר חגורה.
 

temp07

New member
שאלות טובות...

כל המתאמנים שהתחילו אחריי ויש להם חגורות גבוהות משלי לא מתקרבים לרמה שלי (לעניות דעתי כמובן...!). הבעיה היחידה שיש לי אינה בטכניקות או בידע, אלא בכך שבשל בעיות בריאות יש דברים שאני לא יכל לבצע, ושאני מפסיד אימונים מדי פעם בשל מחלה ואשפוזים. כמובן שיש מתאמנים שהתחילו אחריי והם בחגורה נמוכה משלי - זו דרך הטבע. אבל יש כאלו שהתחילו אחריי ושכבר עברו אותי בדרגה אחת לפחות וכאלו שהתחילו יחד אתי ועברו אותי ב-3 דרגות. המורה שלי פשוט לא מגיש אותי למבחנים. וכמובן שאני מתאמן בשביל ההנאה והתחושה הטובה. אבל כל מי שיאמר לך שהוא רואה אנשים מתקדמים ואותו עצמו לא, במיוחד כאלו שצעירים ממנו באמנות הלחימה - הוא או שקרן או איש הרבה יותר טוב ממני. וזה מתסכל ומפחית מההנאה שלשמה באתי. בכל מקום אדם לא אוהב שלא מעריכים אותו כיאות. גם בפעילות שהוא עושה כתחביב או לא כמשהו מקצועי.
 

samoyed

New member
ראשית, אני מאחל לך בריאות טובה

ושתוכל להתאמן ולעשות בכלל דברים שאתה נהנה מהם בלי להיות מוטרד מבעיות בריאות. שנית, סחטיין על האומץ להודות ברגשותיך לגבי עניין ההתקדמות והחגורות - יתכן שהכי טוב להיות אדיש לחלוטין לנושא ההתקדמות ופשוט להתאמן אבל אם זה לא המצב אצלך כרגע מוטב להודות בכך מאשר לקבור את הבעיה . שלישית, אני חושב שכדאי לך לפנות למדריך שלך ולדבר איתו על העניין -אולי תשמע משהו שישנה את הרגשתך, אולי אפילו את המצב ואולי לא, אבל לשבת ולתסוס מבפנים בוודאי לא כדאי. שיחה כזו יכולה לתת לך זוית הסתכלות חדשה על הנושא וגם המדריך עשוי להבין משהו שאולי לא היה מודע לו. כרגע אתה חש תיסכול אך יתכן שבתיסכול הזה, בתוספת התייחסות נכונה מצדך ומצד המדריך, טמונה אפשרות להתקדמות אמיתית - משמעותית יותר מהתקדמות בחגורה. בחיי האישיים חלו כמה שינויים בתקופה האחרונה (חיוביים מאוד) שבין השאר עושים את החיים ליותר מסובכים ודורשים מאמץ גדול בהרבה ממה שהיה לפני כן. נוספו לנו שני בנים חמודים למשפחה. כולם סיפרו לנו לפני כן כמה קשה זה הולך להיות ואני "הרחתי" כבר אז את האפשרות ללמוד ולגדול עם הקושי. זה לא אומר שאין קשיים ומאמץ אבל השינויים החדשים נותנים הרבה מקום להשתפר -איכשהו אני אפילו מתאמן יותר עכשיו (וחוץ מזה זה כיף לאללה כמובן
). סליחה על האמירה הבנאלית הזו אבל זו דוגמא למה שניסיתי לומר -בקשיים שאתה חווה יש פוטנציאל להשתפרות והתקדמות. בהצלחה.
 
למעלה