המונח "שוק בשר"

פלטרון

New member
המונח "שוק בשר"

אני מניח שהמונח "שוק בשר" מתייחס להתייחסות לבני אדם כמו לחתיכת בשר. השאלה היא - האם לדעתכם, הכוונה היא שמתייחסים רק לחיצוניות? או שאפשר גם לומר את המונח על מצב שבו יש שיפוט מהיר (אבל לאו דווקא על סמך מראה חיצוני) שלא מתייחס לתוכן? אני אתן דוגמא - הייתי אתמול ביריד תעסוקה, תאמין לי שוק בשר מה שהלך שם. לא איכפת להם הממוצע, לא איכפת להם אם יש לך תואר, העיקר שתתן להם קורות חיים. (הלוואי
). או האתר הכרויות הזה ממש שוק בשר. לא איכפת להן מראה או גיל, העיקר שאתה מבוסס כלכלית. האם השימוש הנ"ל הגיוני? תודה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אפשרי אבל די צולע, לדעתי. לא חד ומדויק מספיק.

בימיו הטובים של שוק ההייטק יריד התעסוקה בטכניון נקרא (בקריצה) "שוק עבדים" או "יריד הצעצועים" (תלוי אם באת להגיש קו"ח או לאסוף פיצ'יפקעס...
). אגב, בהחלט היה אכפת להם מהממוצע, וגם מהתואר... וזה היה נפלא לסטודנטים כשחיזרו אחריהם וביקשו מהם קו"ח וחילקו להם שטויות (בשנים הלא טובות זה היה דיכאון אמיתי להסתובב שם). לא חושבת שמישהו אי פעם חשב על זה כעל "שוק בשר". זה לא ממש מתאים לדעתי... בפרט, אתה לא יכול להתעלם מהנימה הביקורתית השלילית שמתלווה לצירוף הזה. משתמשים בו בעיקר בתחרויות מלכות יופי, או בפאבים של פיק-אפ, ממה שאני מכירה.
 

פלטרון

New member
אני אחדד את שאלתי..

הבאתי דוגמא נוספת של אתר הכרויות מסוים בו מתמקדים רק במעמד או כסף של הבן אדם, ולכן זה "שוק בשר" שבו קופצים על כל מה שנחשב מושך (אבל ללא קשר למראה חיצוני), מבלי לבחון אופי או אישיות. האם נכון להשתמש בביטוי "שוק בשר", או שחסר פה אלמנט ה.. חיצוניות. בעצם זו השאלה שלי אם לחדד יותר - האם שוק בשר מתאר מצב ששופטים לפי מראה חיצוני, או שיש מצב ששוק בשר יתאר שיפוט על סמך תכונות ולא אופי ואישיות? זה הכי חד שיש
 

Geek God

New member
שוק בשר:

חתיכות בשר תלויות על אנקולים לראווה. הקונים בוחרים את החתיכה היפה והעסיסית בעיניהם על סמך מראה הבשר, כלומר, על סמך המראה החיצוני של אלה המציגים את עצמם לראווה. לפחות כך זה באנגלית.
 

sailor

New member
בהחלט מקובל לגבי שני הנושאים

אצל גרושים/גרושות הצעד הבא אחרי המעבר לגור בנפרד הוא הצטרפות לשוק הבשר, כשהכונה חיפוש פרטנר/ית לטוח קצרצר או ארוך והפיכת המצטרף למטרה מסוג זה. בשוק העבודה/עבדים שמעתי את זה בעיקר ביחס לחברות כח אדם.
 

evanescent

New member
לדעתי זה שימוש לא נכון בביטוי.

חיפוש קשר זה משהו שמאפיין את האדם שמעבר לבשר, ואין היגיון בכך שיקראו לעצם חיפוש הקשר, קצר או ארוך - "שוק בשר". הגיוני לתת את השם הזה רק בהתאם לקריטריונים שאותו אדם בוחר את הפרטנרים שלו, או על פי מה שבוחרים אותו עצמו - אם הם מתמקדים ב"בשר" אז הגיוני לכנות את זה כך. כשמדברים על כך שמישהו מחפש קשר, הגיוני ונראה לי שגם יותר מקובל לומר שהוא "יצא לשוק הפו"פ" או פשוט "הצטרף לשוק" אבל לא ל"שוק הבשר". אלא אם כן מתכוונים לכך שכל שוק הפו"פ מתאפיין בבחירה עפ"י חיצוניות, ואז יש בכך אמירה שהיא מעבר לחיפוש הקשר. גם בקשר לחברות כח אדם זה נראה לי שימוש לא נכון. זה נכון שאולי אין שם התיחסות לאהבות/נטיות/דיעות/תחביבים של האדם, אבל עדיין החיפוש הוא עפ"י כישורים ומיומנויות שמאפינים אותו כאדם (הוגנים או לא) ולא כגוש בשר בלבד.
 

sailor

New member
לא כתבתי על נכון או הגיוני

אלא עך שימוש נפוץ.
 

evanescent

New member
אני יודעת.

בכ"ז הוספתי דיעה על ההיגיון/נכונות, אסור?
 

GnomeBubble

New member
רק שהגיון לא שווה הרבה בשפה

כי מה ההגיון לקרוא לכיסא כיסא ולא אבטיחול?
 

evanescent

New member
אלו שני דברים שונים

אתה מדבר על שמות, במקרה הזה נתת דוגמא לשם עצם - בשמות הדעת נותנת שהם יהיו שרירותיים פחות או יותר. לעומת זאת כאן דנו בביטוי שמשמש גם כדימוי - ובדימויים צריך להיות היגיון וקשר למה שאליו מדמים, אחרת אין טעם בדימוי, זו מטרתו.
 

sailor

New member
המדיום האלקטרוני/מגנטי סובל הכל

ממש כמו ניר, אז מותר לכתוב כל מה שאינו עברה על החוק. אבל זה לא נראה כמו הוספת געה אלא כהתנגדות למה שכתבתי. אז כדי להמנע מזה כדאי לציין שכך היה צריך להיות לפי דעתך ולא בצורה בה כתבת.
 

evanescent

New member
אני לא רואה איך מה שכתבתי

נראה כהתנגדות, כי לא כתבתי שום דבר שסותר את מה שכתבת. אם היתי מתנגדת היתי מן הסתם דואגת לכתוב דברים מנוגדים או לפחות סתם לציין שאני מתנגדת. לי נראה שאתה אישית הבנת את זה כך, והבעיה היא לא במה שכתבתי. היתי מקבלת את עצתך להמנע בזה בעתיד לו היתי מבינה ממה להמנע ומה לא בסדר בצורה בה כתבתי, אבל אני לא מבינה
 

פלטרון

New member
הצורה שבה אני מבין את הביטוי..

זה שהחלק החשוב בדימוי לשוק בשר הוא חוסר היחס האישי שמקבל הבשר של החי (במקרה של בשר, לאחר מותו. ובמקרה של הדימוי, כי יש זלזול באנושיות וברגשות של האדם). את מתמקדת בתכונת החיצוניות. לפי ההיגיון הזה, גם "חנות בגדים" היא דימוי מתאים, או.. "שוק ירקות". אני חושב שהדגש כאן שמה שחשוב זה הבשר שעושה את תפקידו (בשוק - כאוכל.. ובדימוי, לצרכים אחרים). לא חושב שחיצוניות קשורה לנושא. יוצא שב"שוק בשר" מתייחסים לחיצוניות, אבל לא תמיד. עובדה שיש "שוקי בשר" שבהם גם החיצוניות לא חשובה. נניח אנשים שרק מחפשים לסיים את הערב עם מישהי/מישהו, ולא ממש משנה להם מראה.. בעיקר שתהיה לידם חתיכת בשר מתאימה. זה הדימוי לדעתי. וגם.. הצורה שבה בשוקבשר החתיכה מוצגת לראווה. הנקודה היא שוב לא החיצוניות, אלא התצוגה שלהם והצורה שבה אנשים עוברים ומחפשים את מה שמתאים להם. מבחינתי יכולתי לדמיין אנשים שיושבים בפינת רחוב ורק מחפשים עבודה או מחכים לרכב שיבוא ויציע להם עבודה קבלנית כלשהי. וכשבא מישהו, מה שמתרחש שם זה באמת "שוק בשר".. בוחרים כמה עובדים מתוך עשרות שרק מחפשים שיציעו להם. בקיצור..התובנה שלי את הביטוי זה שמה שחשוב בו זה התצוגה בין עשרות רבים.. וחוסר ההתייחסות האישית, אלא שיפוט מהיר + שזה מופנה כלפי בשר ולא כלפי טלוויזיות
 

evanescent

New member
אבל אם זו היתה הכוונה

- לבחירה מתוך רבים, היה אפשר להסתפק במילה "שוק" ולא לומר דווקא "שוק בשר". למילה הנוספת אמורה להיות משמעות. ואם הכוונה היתה רק להבדיל אנשים מחפצים זה היה יכול להיות למשל "שוק חיות", "שוק נפשות" או "שוק מוחות", אבל זה שמתיחסים דווקא לבשר של האנשים אומר משהו על משמעות הביטוי. "חנות בגדים" זה לא מתאים גם כשאני מתמקדת בחיצוניות, כי בגד אינו גוף ואינו בשר, והכוונה היא לדעתי לגוף האדם עצמו. הרי בחירת אנשים לפי חיצוניות זה בדיוק שוק בשר, אתה בוחר לפי איכות הבשר וצורתו, לפי מה שנראה לך בעין ו/או במגע כאיכותי, ואכן מדובר בבשר. זה בדיוק מתאים, אז למה לא להניח שזו הכוונה המקורית של הביטוי? אם למישהו לא משנה המראה החיצוני ורק משנה המין של מי שמחפשים, אז הביטוי גם מתאים, כי אנחנו בכ"ז קובעים את המין עפ"י המראה החיצוני, ומה שקובע את המין זה בשר. התיחסת להצגה לראווה, אך לאיזו מטרה חתיכות הבשר מוצגות לראווה בשוק? בדיוק בשביל שיבחרו אותן עפ"י המראה שלהן. פרשנות נוספת שאני מקבלת היא זו של עלה אדום למטה - כלומר, באמת הגיוני שה"בשר" בביטוי יכול לבטא גם יחס לדחפים וצרכים בסיסיים שמשותפים לכל החיות, ולא רק למראה. אבל כמו שהוא הסביר, תכונות שנובעות מחשיבה, אין כ"כ היגיון שהן יכללו בביטוי. ורכישת מקצועות, מיומנויות ו/או תארים נובעת מחשיבה ומצריכה חשיבה (ברמות שונות בהתאם למקצוע, אבל עדיין חשיבה). אגב, מחר ערוץ 2 הולך לשדר שוק בשר בפריים טיים.
 

פלטרון

New member
מה הכוונה שוק בשר בפריים טיים?

לדעתי, הרעיון מאחורי "שוק בשר" הוא משולב: בחירה מתוך רבים, תחושה של חוסר התייחסות לאדם (למעשה התייחסות אליו כאילו היה בשר נא), והתייחסות שיטחית ומהירה (לאו דווקא חיצונית). כמו שהסבירו לך, הביטוי אינו מחייב שהדימוי יהיה מלא. מה יש מחר בערוץ 2 ?
 

evanescent

New member
טוב, אני חולקת

וכבר הסברתי למה. ואכן התכוונתי לאותה תחרות ביזיונית שהזכירה זו שמעלי. רק מה זה אאל"ט?
 
למעלה