המבקר: ההכשרות המקצועיות לא יעילות; מחסור כרוני בעובדים להיי-טק

דיברגנט חדש

Well-known member

ברקע שיעור האבטלה הגבוה והצורך להכשיר במהירות עובדים רבים למקצועות חדשים, מבקר המדינה קובע כי ריבוי הגורמים הציבוריים שעוסקים בהכשרות המקצועיות פוגע ביעילות ובטיב ההכשרות ומונע ניצול מיטבי של המשאבים הציבוריים המוקצים להן. בהיי-טק: המשך שגשוגה של התעשייה הישראלית תלוי בכוח אדם איכותי ומיומן - שחסר בארץ

שקד אילת, גד ליאור
פורסם: 15.03.21 , 14:28





Brand logo

















דו"ח מבקר המדינה: הכשרה מקצועית והתאמתה לשוק העבודה המשתנה


by Taboola
Promoted Links
 

user32

Well-known member
מנהל
נושא קצת לעוס אבל כבר העלת את זה, אומר את דעתי. אני חושב שהמדינה צריכה להתערב רק במקומות שהשוק החופשי לא עובד בצורה מיטבית. שוק העבודה בהיי-טק הוא אחד המקומות האלה שלא צריכים התערבות. להפך, צריך בעיקר לא להפריע.
הנסיונות "לדחוף" אנשים להסבות הייטק לא הגיונית מכיוון שכבר יש את התמריץ האולטימטיבי: משכורות ותנאים חלומיים ביחס למקצועות אחרים. יש מחסור בעובדים והשוק מגיב לזה בצורה טובה של תנאי שכר מפליגים. מי שמסוגל ורוצה יכול למצוא את הדרך, מי שלא מוכשר או לא רוצה, אין סיבה לדחוף אותו לשם.

המקום היחיד ששווה התערבות ממשלתית זה במערכת החינוך. האלגוריתמאים של מחר זה הילדי הגנים של היום או מסיימי 5 יח' מתמטיקה. הכשרות לעבודה בהיי-טק יש די והותר: מתואר בטכניון, דרך קורסים בג'ון ברייס ועד לימודים עצמאיים בפלטפורמות למיניהן. ממש אין צורך בקורס ממשלתי של "בודק תוכנה" או "מנהל רשתות". זה היה טוב בתחילת שנות ה90 כשלא היה פה שוק ונחתו פה ביום בהיר אחד מאות אלפי עולים מבריה"מ עם תארים במדעים.
 

דיברגנט חדש

Well-known member
נושא קצת לעוס אבל כבר העלת את זה, אומר את דעתי. אני חושב שהמדינה צריכה להתערב רק במקומות שהשוק החופשי לא עובד בצורה מיטבית. שוק העבודה בהיי-טק הוא אחד המקומות האלה שלא צריכים התערבות. להפך, צריך בעיקר לא להפריע.
הנסיונות "לדחוף" אנשים להסבות הייטק לא הגיונית מכיוון שכבר יש את התמריץ האולטימטיבי: משכורות ותנאים חלומיים ביחס למקצועות אחרים. יש מחסור בעובדים והשוק מגיב לזה בצורה טובה של תנאי שכר מפליגים. מי שמסוגל ורוצה יכול למצוא את הדרך, מי שלא מוכשר או לא רוצה, אין סיבה לדחוף אותו לשם.

המקום היחיד ששווה התערבות ממשלתית זה במערכת החינוך. האלגוריתמאים של מחר זה הילדי הגנים של היום או מסיימי 5 יח' מתמטיקה. הכשרות לעבודה בהיי-טק יש די והותר: מתואר בטכניון, דרך קורסים בג'ון ברייס ועד לימודים עצמאיים בפלטפורמות למיניהן. ממש אין צורך בקורס ממשלתי של "בודק תוכנה" או "מנהל רשתות". זה היה טוב בתחילת שנות ה90 כשלא היה פה שוק ונחתו פה ביום בהיר אחד מאות אלפי עולים מבריה"מ עם תארים במדעים.
לא מסכים איתך, מטרת ההכשרות היא שתעדיף את המוכשר על פני הודי, כי להבדיל ממי שלא צריך הכשרה, הוא זול יותר ויכול להתחרות עם השכר שנותנים להודי.
בעיקרון שכר לאנשים איכותיים הוא פי 3 מאשר השכר להודי (אאוטסורסינג) ולאחד שרק סיים הכשרה, יהיה השכר פי 1.5 מהודי שזה עם עידוד המדינה, יהיה ניתן לעשות שיהיה משתלם לחברה להעסיק ישראלי מאשר הודי.
 

AnarchistPhilosopher

Well-known member
נושא קצת לעוס אבל כבר העלת את זה, אומר את דעתי. אני חושב שהמדינה צריכה להתערב רק במקומות שהשוק החופשי לא עובד בצורה מיטבית. שוק העבודה בהיי-טק הוא אחד המקומות האלה שלא צריכים התערבות. להפך, צריך בעיקר לא להפריע.
הנסיונות "לדחוף" אנשים להסבות הייטק לא הגיונית מכיוון שכבר יש את התמריץ האולטימטיבי: משכורות ותנאים חלומיים ביחס למקצועות אחרים. יש מחסור בעובדים והשוק מגיב לזה בצורה טובה של תנאי שכר מפליגים. מי שמסוגל ורוצה יכול למצוא את הדרך, מי שלא מוכשר או לא רוצה, אין סיבה לדחוף אותו לשם.

המקום היחיד ששווה התערבות ממשלתית זה במערכת החינוך. האלגוריתמאים של מחר זה הילדי הגנים של היום או מסיימי 5 יח' מתמטיקה. הכשרות לעבודה בהיי-טק יש די והותר: מתואר בטכניון, דרך קורסים בג'ון ברייס ועד לימודים עצמאיים בפלטפורמות למיניהן. ממש אין צורך בקורס ממשלתי של "בודק תוכנה" או "מנהל רשתות". זה היה טוב בתחילת שנות ה90 כשלא היה פה שוק ונחתו פה ביום בהיר אחד מאות אלפי עולים מבריה"מ עם תארים במדעים.
Money money money...
the more money the more pleasure... and more pain.

פסימיזם כיף לכולם!
 
נושא קצת לעוס אבל כבר העלת את זה, אומר את דעתי. אני חושב שהמדינה צריכה להתערב רק במקומות שהשוק החופשי לא עובד בצורה מיטבית. שוק העבודה בהיי-טק הוא אחד המקומות האלה שלא צריכים התערבות. להפך, צריך בעיקר לא להפריע.
הנסיונות "לדחוף" אנשים להסבות הייטק לא הגיונית מכיוון שכבר יש את התמריץ האולטימטיבי: משכורות ותנאים חלומיים ביחס למקצועות אחרים. יש מחסור בעובדים והשוק מגיב לזה בצורה טובה של תנאי שכר מפליגים. מי שמסוגל ורוצה יכול למצוא את הדרך, מי שלא מוכשר או לא רוצה, אין סיבה לדחוף אותו לשם.

המקום היחיד ששווה התערבות ממשלתית זה במערכת החינוך. האלגוריתמאים של מחר זה הילדי הגנים של היום או מסיימי 5 יח' מתמטיקה. הכשרות לעבודה בהיי-טק יש די והותר: מתואר בטכניון, דרך קורסים בג'ון ברייס ועד לימודים עצמאיים בפלטפורמות למיניהן. ממש אין צורך בקורס ממשלתי של "בודק תוכנה" או "מנהל רשתות". זה היה טוב בתחילת שנות ה90 כשלא היה פה שוק ונחתו פה ביום בהיר אחד מאות אלפי עולים מבריה"מ עם תארים במדעים.
אני רוצה לכתוב משהו עקרוני לגבי המושג הזה של "5 יחידות מתמטיקה" ומערכת החינוך בכלל.

במערכת החינוךשבה אני למדתי (ואני מודה שזה קרה לפני המון שנים) לא בהכרח טיפחו יכולות גבוהות של אנשים. יצא לי לפני שנתיים שלוש לשוחח עם אמא שלי, והיא סיפרה לי ששקלו לשלוח אותי לבחינות לתלמידים מחוננים (שקיבלו אז שיעורים נוספים) אבל היה במקביל אלי גם תלמיד טוב אחר והעדיפו לשלוח אותו כי הוא היה בן. הבעיה היא פחות העובדה שהיתה פה הטיה מגדרית, אלא יותר העובדה שהיו מקומות מוגבלים בתוכנית הזו למחוננים ולא כל מי שהיה או היתה מסוגלת להתקבל אל התוכנית יכלו לנצל אותה.

אבל זה לא הסתכם רק בזה. אני למשל למדתי בחטיבת הביניים בבית ספר מקיף של שכונה גדולה בירושלים, ובכיתה שלי היו תלמידים מקשת רחבה מאוד של יכולות, החל מכאלו שהשלימו תעודת בגרות מלאה ברמה שאיפשרה להם להתקבל לבי"ס לרפואה, וכלה בכאלו שהתקשו לסיים 12 שנות לימוד בלי בגרות בכלל. במצב כזה, כל לימוד כיתתי מן הסתם היה צריך להתאים את עצמו לתלמידים הפחות טובים, מה שפגע בלמידה של התלמידים הטובים. בי אישית זה פגע כשהחלטתי בתיכון לעבור לבי"ס עם רמת לימוד גבוהה משמעותית - ושם איפשרו לי ללמוד רק 4 יחידות מתמטיקה ולא 5 בגלל שבשנה שבסופה חילקו אותנו לקבוצות עדיין הייתי צריכה להשלים את הפער הלימודי בין ביה"ס הקודם לחדש ונוצר רושם שהיו לי יכולות נמוכות ממה שהן היו.

דרך אגב, התוצאה של זה היתה שביליתי את שיעורי המתמטיקה בי"א וי"ב בלא להקשיב בשיעורי מתמטיקה כי הם היו משעממים ולא עשיתי שיעורי בית, ולכל היותר פתחתי את ספר הלימוד שעתיים שלוש בערב שלפני מבחן כדי ללמוד והצלחתי להיציא ציונים של 90+ בכל המבחנים.



ולגבי נושא ההכשרות הממשלתיות. אני חושבת שבחלקן הגדול הן נועדו לעזור לאנשים שבחרו במקצועות שבשלב מסוים עבר זמנם להשתלב מחדש בשוק העבודה במקצועות שהם עדיין רלוונטיים, כמו למשל תחום התיירות וסוכנויות הנסיעות (שהיו כבר שנים בגסיסה והקורונה הנחיתה עליהם את מכת המוות הסופית).

השאלה העקרונית היא למה אותם אנשים לא הגיעו להייטק מלכתחילה (או לא החליטו על הסבה בשלב מוקדם יותר של הקריירה). תמיד יש סיכוי שמדובר היה על מישהו מוכשר שהחליט ללמוד תחום אחר מתוך עניין או "פאשן" מסויים, כי ככה זה כשילד בן 21 - 22 בוחר תחום לימוד לפי מה שמעניין אותו ולא לפי מה שיוביל אותו למקצוע לאורך זמן. אבל מעבר לעובדה שעובד טוב בהייטק צריך להיות מישהו שיש לו "פאשן" לטכנולוגיה ולתחום, חשוב לזכור שבתחום היי טק יכולת העבודה לא קשורה רק ליכולת לשנן את החומר בקורס אלא גם בכשרון ויכולת מחשבה שאף קורס לא יכול ללמד, וסביר להניח שלא מעט מהבוגרים יהיו כאלו, מה שלא יועיל לקליטה שלהם בתחום לאורך זמן.
 
נערך לאחרונה ב:

d70

Well-known member
אני רוצה לכתוב משהו עקרוני לגבי המושג הזה של "5 יחידות מתמטיקה" ומערכת החינוך בכלל.

במערכת החינוךשבה אני למדתי (ואני מודה שזה קרה לפני המון שנים) לא בהכרח טיפחו יכולות גבוהות של אנשים. יצא לי לפני שנתיים שלוש לשוחח עם אמא שלי, והיא סיפרה לי ששקלו לשלוח אותי לבחינות לתלמידים מחוננים (שקיבלו אז שיעורים נוספים) אבל היה במקביל אלי גם תלמיד טוב אחר והעדיפו לשלוח אותו כי הוא היה בן. הבעיה היא פחות העובדה שהיתה פה הטיה מגדרית, אלא יותר העובדה שהיו מקומות מוגבלים בתוכנית הזו למחוננים ולא כל מי שהיה או היתה מסוגלת להתקבל אל התוכנית יכלו לנצל אותה.

אבל זה לא הסתכם רק בזה. אני למשל למדתי בחטיבת הביניים בבית ספר מקיף של שכונה גדולה בירושלים, ובכיתה שלי היו תלמידים מקשת רחבה מאוד של יכולות, החל מכאלו שהשלימו תעודת בגרות מלאה ברמה שאיפשרה להם להתקבל לבי"ס לרפואה, וכלה בכאלו שהתקשו לסיים 12 שנות לימוד בלי בגרות בכלל. במצב כזה, כל לימוד כיתתי מן הסתם היה צריך להתאים את עצמו לתלמידים הפחות טובים, מה שפגע בלמידה של התלמידים הטובים. בי אישית זה פגע כשהחלטתי בתיכון לעבור לבי"ס עם רמת לימוד גבוהה משמעותית - ושם איפשרו לי ללמוד רק 4 יחידות מתמטיקה ולא 5 בגלל שבשנה שבסופה חילקו אותנו לקבוצות עדיין הייתי צריכה להשלים את הפער הלימודי בין ביה"ס הקודם לחדש ונוצר רושם שהיו לי יכולות נמוכות ממה שהן היו.

דרך אגב, התוצאה של זה היתה שביליתי את שיעורי המתמטיקה בי"א וי"ב בלא להקשיב בשיעורי מתמטיקה כי הם היו משעממים ולא עשיתי שיעורי בית, ולכל היותר פתחתי את ספר הלימוד שעתיים שלוש בערב שלפני מבחן כדי ללמוד והצלחתי להיציא ציונים של 90+ בכל המבחנים.



ולגבי נושא ההכשרות הממשלתיות. אני חושבת שבחלקן הגדול הן נועדו לעזור לאנשים שבחרו במקצועות שבשלב מסוים עבר זמנם להשתלב מחדש בשוק העבודה במקצועות שהם עדיין רלוונטיים, כמו למשל תחום התיירות וסוכנויות הנסיעות (שהיו כבר שנים בגסיסה והקורונה הנחיתה עליהם את מכת המוות הסופית).

השאלה העקרונית היא למה אותם אנשים לא הגיעו להייטק מלכתחילה (או לא החליטו על הסבה בשלב מוקדם יותר של הקריירה). תמיד יש סיכוי שמדובר היה על מישהו מוכשר שהחליט ללמוד תחום אחר מתוך עניין או "פאשן" מסויים, כי ככה זה כשילד בן 21 - 22 בוחר תחום לימוד לפי מה שמעניין אותו ולא לפי מה שיוביל אותו למקצוע לאורך זמן. אבל מעבר לעובדה שעובד טוב בהייטק צריך להיות מישהו שיש לו "פאשן" לטכנולוגיה ולתחום, חשוב לזכור שבתחום היי טק יכולת העבודה לא קשורה רק ליכולת לשנן את החומר בקורס אלא גם בכשרון ויכולת מחשבה שאף קורס לא יכול ללמד, וסביר להניח שלא מעט מהבוגרים יהיו כאלו, מה שלא יועיל לקליטה שלהם בתחום לאורך זמן.

לגבי ההכשרות כמו שנאמר כבר, יש פתרונות הסבה ממגוון סוגים ומודלים מסחריים והם בשימוש והיו פה דיונים על כך.
לגבי מערכת החינוך, ככל שעובר הזמן אני מבין שמערכת חינוך סמי-פרטית הולכת להיות חלק גדול בחינוך ילדיי במידה ואני רוצה באמת להקנות להם כלים לעתיד.
דוגמא: מורה פרטית (קבוצה קטנה של כמה ילדים) ועוד בזום כבר מלמדת את הילדים עם ספרי לימוד של כיתה גבוהה יותר. תגובת מערכת החינוך? קיבלנו טלפון מבית הספר ש"התלונן" שהילדים כבר עשו את כל החומר אז למורה אין מה ללמד אותם |פנים| הציעו שיחליפו לספרים אחרים.. (לא עלה בדעתם אולי לתת חומר ברמה יותר גבוהה?).

מה שמצחיק הוא שהקרדיט להשקעה הפרטית של ההורים בחינוך ילדיהם יילקח ע"י מערכת חינוך ויוצג על ידיהם כהישג שלהם.
 
לגבי ההכשרות כמו שנאמר כבר, יש פתרונות הסבה ממגוון סוגים ומודלים מסחריים והם בשימוש והיו פה דיונים על כך.
לגבי מערכת החינוך, ככל שעובר הזמן אני מבין שמערכת חינוך סמי-פרטית הולכת להיות חלק גדול בחינוך ילדיי במידה ואני רוצה באמת להקנות להם כלים לעתיד.
דוגמא: מורה פרטית (קבוצה קטנה של כמה ילדים) ועוד בזום כבר מלמדת את הילדים עם ספרי לימוד של כיתה גבוהה יותר. תגובת מערכת החינוך? קיבלנו טלפון מבית הספר ש"התלונן" שהילדים כבר עשו את כל החומר אז למורה אין מה ללמד אותם |פנים| הציעו שיחליפו לספרים אחרים.. (לא עלה בדעתם אולי לתת חומר ברמה יותר גבוהה?).

מה שמצחיק הוא שהקרדיט להשקעה הפרטית של ההורים בחינוך ילדיהם יילקח ע"י מערכת חינוך ויוצג על ידיהם כהישג שלהם.
הבעיה היא שחומר ברמה יותר גבוהה לא יתאים לתלמידים החלשים יותר בכיתה (או אלו שלא יכולים להרשות לעצמם שיעורים פרטיים כאלו).

הבעיה עם מערכת פרטית וסמי פרטית היא שבמצב כזה נוצרים פערים חברתיים שרק הולכים ומחמירים, ויש טיעונים שפערים חברתיים גדולים מידי מובילים לחוסר יציבות חברתית מאוד קשה (ע״ע המהפכה הצרפתית או זו ברוסיה).
 

Haim_Gds

Member
הבעיה היא שחומר ברמה יותר גבוהה לא יתאים לתלמידים החלשים יותר בכיתה (או אלו שלא יכולים להרשות לעצמם שיעורים פרטיים כאלו).

הבעיה עם מערכת פרטית וסמי פרטית היא שבמצב כזה נוצרים פערים חברתיים שרק הולכים ומחמירים, ויש טיעונים שפערים חברתיים גדולים מידי מובילים לחוסר יציבות חברתית מאוד קשה (ע״ע המהפכה הצרפתית או זו ברוסיה).
מסכים עם d70, אנחנו עם ילדה בתחילת תיכון וסובלים מבעייה דומה מאוד. אמנם אין לנו (ברגע זה...) צורך בהוראה נוספת (אני עדיין משתמש במתמטיקה של התיכון מפעם לפעם ויכול לעזור...) אך במקרה הצורך לא נחשוב פעמיים על מורה פרטי/ת ו/או חוגי העשרה ללא שום שיקול אם זה מותר או מקובל.

אני לא ממש מבין מה את מנסה להשיג, בפשט, לפי מה שאת מציגה יש לנוון את התלמידים הטובים יותר כדי שחומר הלימוד יתאים גם להם... מהתיאור של d70 נשמע כי המורה יוכל לפנות זמן וללמד את התלמידים החלשים יותר בזמן שאלו המכירים את החומר יוכלו לעשות משהו אחר. בכל מקרה הוויכוח הזה כבר אינו תקף לזמננו, זמינות המחשבים ויכולות ההוראה מרחוק (בין בתשלום ובין בחינם) הופכים אותו לטעמי לעקר. אם נתעלם ממקרה קצה נראה לי כי כמעט כל משפחה, ללא תלות במצבה הכלכלי, יכולה לאפשר לילדיה חומר לימוד מרובה ואיכותי אם הם רק ירצו.

ד"א, כבר היום ישנם פערים חברתיים חריפים (השווי בין משהו במודיעין למישהו ממאה שערים), אני לא חושב כי זה יוביל למהפכה...
 

דיברגנט חדש

Well-known member
מסכים עם d70, אנחנו עם ילדה בתחילת תיכון וסובלים מבעייה דומה מאוד. אמנם אין לנו (ברגע זה...) צורך בהוראה נוספת (אני עדיין משתמש במתמטיקה של התיכון מפעם לפעם ויכול לעזור...) אך במקרה הצורך לא נחשוב פעמיים על מורה פרטי/ת ו/או חוגי העשרה ללא שום שיקול אם זה מותר או מקובל.

אני לא ממש מבין מה את מנסה להשיג, בפשט, לפי מה שאת מציגה יש לנוון את התלמידים הטובים יותר כדי שחומר הלימוד יתאים גם להם... מהתיאור של d70 נשמע כי המורה יוכל לפנות זמן וללמד את התלמידים החלשים יותר בזמן שאלו המכירים את החומר יוכלו לעשות משהו אחר. בכל מקרה הוויכוח הזה כבר אינו תקף לזמננו, זמינות המחשבים ויכולות ההוראה מרחוק (בין בתשלום ובין בחינם) הופכים אותו לטעמי לעקר. אם נתעלם ממקרה קצה נראה לי כי כמעט כל משפחה, ללא תלות במצבה הכלכלי, יכולה לאפשר לילדיה חומר לימוד מרובה ואיכותי אם הם רק ירצו.

ד"א, כבר היום ישנם פערים חברתיים חריפים (השווי בין משהו במודיעין למישהו ממאה שערים), אני לא חושב כי זה יוביל למהפכה...
לא כ"כ הבנת את מה שהוא התכוון, הוא גיחך על בי"ס שנותן קרדיט לעצמו על הישגי הילדים שלא הוא הכשיר אותם ושבי"ס לא יודע מה לעשות עם ילדים אלו.
 

d70

Well-known member
לא כ"כ הבנת את מה שהוא התכוון, הוא גיחך על בי"ס שנותן קרדיט לעצמו על הישגי הילדים שלא הוא הכשיר אותם ושבי"ס לא יודע מה לעשות עם ילדים אלו.


זה היה החלק האחרון. עלה בשרשור הרעיון שמערכת החינוך צריכה לדאוג לרמת התלמידים.
הצבעתי על כך שמניסיוני (ולצערי) מערכת החינוך לא מחפשת את המצוינות שעלולה להוציא לא טוב את החלשים,
אלא יותר בכיוון של לרדד את הרמה ככה שכולם יצאו "מרוצים".
רק בסוף הסברתי את הפתרון שכן עובד ואת התגובה האומללה של ה"מערכת" ומי יגזור את הקרדיט של השקעה הפרטית.
 

Be1n

Member
תזרקו אבן בלינקדין ותפגעו בעשרים בוגרי תואר חסרי ניסיון..
ולגבי זה שהם צריכים ניסיון - כולם התחילו ללא ניסיון. לא באמת חוכמה לדרוש ניסיון מאנשים חסרי ניסיון.
ניסיון מגיע שמוצאים עבודה ראשונה.
 
למעלה