הלכתי למכון יעוץ, וחזרתי מבולבלת

mega121

New member
הלכתי למכון יעוץ, וחזרתי מבולבלת


שלום, לא הצלחתי להגיע למסקנה לגבי מה שאני רוצה ללמוד והחלטתי ללכת למכון יעוץ. נבחנתי בהרבה מבחנים (שחציים מזן ה"ציירי עץ"), ובסופו של דבר נפגשתי עם היועצת והיא הציעה לי כמה אפשרויות. אפרט כאן את הכישורים החזקים והחלשים שלי ואת המקצועות שהיא בחרה לי בהתאם. אשמח לשמוע את חוות דעתכם על הנושא, ואם יש לכם מקצועות דומים (או דומים פחות) שיכולים להתאים לי. בנוסף אציין באילו תחומים הייתי טובה במהלך שנות לימודיי בבית הספר ובמהלך הקורס הפסיכומטרי. אוקיי, היא אמרה שיש לי חשיבה מאוד לוגית, "שהיא בראשונה חשיבה מתמטית" ויכולת ניתוח טובה. הבעיה: יש לי בעיות עם אריתמטקיה ואולי דיסקלקוליה קלה. בקיצור, בדרך כלל במתמטיקה תרגילים מתפקששים לי בגלל החלפת פלוסים במינוסים, חשיבה איטית מדי, חישוב לא נכון, שכחה של נוסחאות, שכחה של הגדרות ועוד. בכל מקרה, אני לא טובה ואף פעם לא הייתי וכל תחום שמערב יותר מדי מת' לא יהיה לי טוב. היא אמרה שאני מתחברת לפתרון חידות ולהגיון. היא אמרה שאני סקרנית (בערך), דייקנית (לזה לא הסכמתי), בעלת חשיבה יצירתית. היא אמרה שיש לי יכולות אומנותיות טובות ויכולות מילוליות טובות (ואנגלית טובה), אבל באמת- יכולות אריתמטיות גרועות מאוד (בקיצור, דיסקלקוליה לא מאובחנת...) היא הדגישה את זה שיש פער גדול מאוד בין היכולות הלוגיות/מילוליות שלי ליכולת המתמטיקה. בפסיכומטרי- בפרקי העברית היו לי ציונים טובים בכל התחומים, גם בהגיון. וגם בפרקי האנגלית. בפרקי המת' היו לי ציונים נמוכים-בינונים
בבית ספר- בתחומים ההומנים והאומנותיים ציונים טובים, בכימיה קיבלתי ציונים בינוניים ובמת' נמוכים. צריך לציין- כל ההצעות האלו נעשו בהתאם למבחנים הפסיכולוגיים,שבהם אני די מפקפקת. אשמח אם תחשבו על משהו שמתאים לי בהתאם ליכולות שלי שיכול להיות שהיועצת פסלה כי חשבה שזה לא מתאים לאישיות שלי כפי שנראתה במבחנים הפסיכולוגיים. טוב, אז הנה רשימת ההצעות שלה: חוקרת (אך לא מרצה) בתחומי מדעי החברה. או חוקרת יישומית בנושא (מכונים שונים, סקרים וכאלה). תרגום/עורכת ספרותית (לדעתי זה לא מתאים לי). תקשורת חזותית. מידענות. הבעיה היא שכל המקצועות האלו נראים לי לא בטוחים ושהסיכוי למצוא בהם עבודה גרוע. מצד שני, מה עוד יש לי לעשות?
מחכה לתגובותכם... תודה רבה.
 

ira87

New member
אני מציעה שתשבי עם עצמך ותחשבי

מה את אוהבת ואיזה תחום מושך אותך במסגרת היותך גם פרקטית (האם תמצאי עבודה בתחום או משהו שקרוב לתחום). אני חושבת לשאלות שלך יש רק תשובה אצלך לאחר חשיבה מעמיקה עם עצמך. אולי תלכי נגיד לאוניברסיטה להקשיב לקורסים בתחומים שמעניינים אותך ותבדקי גם בימים פתוחים יש הכוונת לימודים (עכשיו זו עונת הימים הפתוחים). והכי חשוב: שיהיה לך המון בהצלחה.
 

שמרית211

New member
מה עם...

הוראה, משפטים, עבודה סוציאלית? אלה מקצועות הומאניים ויש בהם תעסוקה (למרות שלגבי משפטים זה קצת מוטל בספק כי השוק מוצף) אבל בתחום של הוראה, חינוך, עבודה סוציאלית לא חסרה עבודה..
 

zekit

New member
המצב של משפטים כזה רע?

שבהשוואה להוראה ועבודה סוציאלית, משפטים זה המקצוע שהעתיד בו הוא הכי לא מובטח?
 

שמרית211

New member
השוק מוצף

וזה סיכון מסויים, שאדם צריך לקחת כשהוא בוחר בתחום כזה. בהוראה ובעו"ס-לא חסרה תעוסקה-זה בטוח.
 

uIsses

New member
כל פעם מחדש

אני מופתע לשמוע איזו הצפה יש במשפטים ואיך יש ריבוי עצום של עו"ד שלא מוצאים עבודה, כאשר בפועל, כמעט כל מי שאני מכיר מהלימודים הצליח למצוא התמחות כבר בשנה ב' (זה היה לפני התיקון של לשכת עו"ד בעניין המועד המינימלי להגשת מועמדות), וכאשר רוב המשרדים הפרטיים מצהירים שיש סיכוי גדול שמתמחה יוכל להשאר לעבוד אצלם גם כעו"ד שכיר. אז מצד אחד יש את נבואות הזעם על הצפה בשוק, ומצד שני יש עשרות אנשים שחתמו כבר בשנת 2010 על חוזי עבודה לשנת 2013, עם סיכוי סביר להמשיך באותו מקום אחרי שנת ההתמחות, ואני לא מבין איך הדברים מתיישבים זה עם זה.
 

שמרית211

New member
התמחות אינה שווה עבודה

או עבודה בשכר שהוא אינו בגדר ניצול, ככל שיש יותר היצע של עורכי דין גם השכר יורד.. אין מה לעשות..
 

uIsses

New member
נו

לכן ציינתי שרבים מהמשרדים הפרטיים נוטים לאפשר למתמחים להמשיך לעבוד גם אחרי ההתמחות. ואולי השכר באמת יורד, אבל עצם העובדה שיש ביקוש עצום למתמחים מעיד על מגמה של ביקוש הולך וגדל מצד המעסיקים.
 

Lady McBeth

New member
פשוט מאוד:

1. אין ביקוש למתמחים. יש היצע אינסופי של מתמחים. אל תבלבל בין השניים. 2. רוב המשרדים *לא* מעסיקים מתמחים אחרי תקופת ההתמחות, עקב החישוב הפשוט לפיו יש הרבה פחות "תקנים" של עורכי דין מאשר "תקנים" של מתמחים. זה כמובן נובע מסעיף 1. 3. אני לא יודעת מתי לאחרונה ביררת מהם התנאים והשכר של עו"ד מתחיל, אבל - ואני לא מתבססת כאן על כתבות של כלכליסט ושאר סקרים שספק אם מי שכתב אותם בכלל חיפש עבודה בתחום - מדובר בתנאים שנעים בין "בקאנטים" ל"ברצפה". גם זה, הפלא ופלא, נובע מכך שיש היצע שגדול בהרבה על הביקוש. כמה גדול? מאוד גדול. אני כמובן אדסקלמר את עצמי ואומר שיש כמה משרדים שהם בבחינת צדיקים בסדום, אבל הם גם טיפה בים. מהיכרותי עם מצב השוק *הקיים*, ומסיפורי הזוועה של חבריי לספסל הלימודים (והרי לא למדנו במכללת מתנ"ס סוג ז') - ההודעות שלך לא כל כך תואמות את המציאות.
 

uIsses

New member
אלה הדברים שאני מכיר

1. משרדים מחפשים מתמחים החל משלב מוקדם מאוד של התואר, ולולא התיקון של לשכת עו"ד הם כנראה היו ממשיכים לזמן סטודנטים לראיונות בשנה ב' ואפילו מוקדם יותר. זו עובדה שבמהלך תקופה של פחות משלושה חודשים ראיתי את רוב חברי ללימודים, ואני בתוכם, מקבלים זימונים לראיונות וסוגרים התמחויות למועד עתידי של שנתיים ומעלה. אני לא יודע איך עוד אפשר להתייחס לזה מלבד ביקוש למתמחים, ולא מכיר הרבה תחומים אחרים שבהם יש פרקטיקה כזו (אולי חשבונאות?). 2. לא אמרתי שרוב המשרדים משאירים מתמחים כשכירים אלא שיש מספר לא קטן של מקומות שבהם זה כן קורה. באופן אישי, זה היה קריטריון חשוב עבורי כשבחרתי מקום התמחות, ודאגתי לברר אם המשרד שאני עתיד להתמחות בו שואף לגדול ונוטה להשאיר חלק מהמתמחים אחרי שנת ההתמחות. 3. התנאים והשכר אכן נמוכים לפי רוב הסיפורים ששמעתי (מלבד מבמשרדים הגדולים ביותר שהעדפתי להתרחק מהם ככל הניתן), אבל הנושא כאן לא היה התנאים אלא האפשרות לעבוד במקצוע, ומהבחינה הזו, משפטים נמצאים במצב טוב בהרבה מחלק גדול מהמקצועות האחרים שנלמדים במוסדות להשכלה גבוהה.
 

uIsses

New member
אני מכיר את הדברים קצת אחרת

1. משרדים מחפשים מתמחים החל משלב מוקדם מאוד של התואר, ולולא התיקון של לשכת עו"ד הם כנראה היו ממשיכים לזמן סטודנטים לראיונות בשנה ב' ואפילו מוקדם יותר. זו עובדה שבמהלך תקופה של פחות משלושה חודשים ראיתי את רוב חברי ללימודים, ואני בתוכם, מקבלים זימונים לראיונות וסוגרים התמחויות למועד עתידי של שנתיים ומעלה. אני לא יודע איך עוד אפשר להתייחס לזה מלבד ביקוש למתמחים, ולא מכיר אף תחום אחר שבו יש פרקטיקה כזו (אולי חשבונאות?). 2. לא אמרתי שרוב המשרדים משאירים מתמחים כשכירים אלא שיש מספר לא קטן של מקומות שבהם זה כן קורה. עבורי זה היה קריטריון חשוב לבחירת מקום התמחות, וידוע לי שהמשרד שאני עתיד להתמחות בו שואף לגדול ונוטה להשאיר אחוז נכבד של מתמחים אחרי תום ההתמחות. זה גם די הגיוני שכאשר מקום עבודה מחפש עובדים הוא יעדיף מועמדים שכבר עובדים אצלו והוא מכיר מאשר להביא אנשים מבחוץ. 3. התנאים והשכר נמוכים לפי רוב הסיפורים ששמעתי (מלבד מבמשרדים הגדולים ביותר שהעדפתי להתרחק מהם ככל הניתן), אבל הנושא כאן לא היה התנאים אלא האפשרות לעבוד במקצוע. ומהבחינה הזו, משפטים נמצאים במצב טוב בהרבה מרוב המקצועות שנלמדים במוסדות להשכלה גבוהה כיום.
 

uIsses

New member
יש שתי הודעות כי אחת לא הופיעה בהתחלה

הייתי בטוח שתפוז שוב משגע אותי ושמחתי שעשיתי קופי פייסט לפני השליחה, אבל בסוף זה היה מיותר.
 

Lady McBeth

New member
אתה אופטימי מידי

1. משרדים מחפשים מתמחים בשלב מוקדם פשוט כי יש הרבה מאוד סטודנטים ולכן משרדים מעדיפים למיין את הטובים ביותר לפני ש"ייחטפו". זה לא באמת קשור לביקוש, אלא עודף היצע מאסיבי שמאלץ משרדים להקדים למיין את משרות ההתמחות (שקיימות כפרמטר קבוע). במילים אחרות, אם נראה לך שהביקוש עלה יחד עם היצע המתמחים בשנים האחרונות אז אתה טועה בגדול. 2. אני לא מכירה את המשרד שלך וזה גם לא רלוונטי. אלא אם חתמת איתם על המשך חוזה העסקה גם לאחר שאתה עו"ד - תתפלא לדעת ש"יש סיכוי של 90% שתישאר אצלנו" לא מחזיק מים, ועל זה יש סיפורים מכאן ועד הונלולו. ההנחה הנוספת שלך לפיה "כאשר מקום עבודה מחפש עובדים הוא יעדיף מועמדים שכבר עובדים אצלו" שגויה מהסיבה הפשוטה שתחלופת עוה"ד *הקבועים* במשרדים זניחה, ולכן אין באמת "תקנים" להעסקת אותם מתמחים מבית, עם כל הרצון הטוב. 3. התנאים והשכר נמוכים לפי כל קריטריון, גם במשרדים הגדולים (אל תשכח למדוד את השכר פר שעה ולא שכר גלובלי. כשעובדים 12 ו-14 שעות ביום - וזה ממש לא מקרה נדיר, גם בבינוניים ואפילו בקטנים - זה נתון מכריע). "האפשרות לעבוד במקצוע" הוא תיאור מעוקר מתוכן. אני מניחה שכולם יכולים לעבוד במקצוע שלהם אם הם רק יתפשרו על שעות עבודה אינסופיות ושכר שעתי זעום עד כאב. בשורה התחתונה, למצוא משרה משפטית מתגמלת ועם תנאים מינימליים לא שונה בהרבה מסיפורי האימה של בוגרי תואר ביולוגיה, למשל.
 

uIsses

New member
אי וודאות יש בכל מקצוע

אין מקום שבו מתחייבים להעסיק אותך לטווח ארוך מיד אחרי הלימודים ובתנאים טובים. אני לא מכיר הרבה עו"ד שכבר סיימו התמחות, אבל ככל הידוע לי, אלה שהתמחו במקום נחשב ויש להם תואר מאוניברסיטה עם ממוצע סביר+ לא נשארים מובטלים זמן רב אחרי ההתמחות. כל סיפורי הזוועה ששמעתי על ההצפה במקצוע, בין אם מקורם במתמחים או בשותפים עצמם, תמיד חוזרים על הטענה לפיה הבעיה היא ריבוי של בוגרים בינוניים ממוסדות שרמת הלימוד בהם היא נמוכה ולא מהיצע גדול מידי של היתר.
 

Lady McBeth

New member
אז הרשה לי לחדש לך

אלו שהתמחו במקום נחשב ויש להם תואר מאוניברסיטה עם ממוצע סביר+ באמת לא נשארים מובטלים הרבה זמן, אם הם מוכנים להתפשר על שכר (שעתי, כאמור), שעות עבודה (באמת אינסופיות) וחיים פרטיים. המשוואה פשוטה מאוד. אני בטוחה שבוגרי *כל תואר שהוא* יכולים למצוא עבודה, השאלה היא באילו תנאים, ותנאי הפתיחה של עו"דים מ-מ-ש לא יותר טובים מכאלו של בוגרי ביולוגיה. ההצפה במקצוע נגרמת בראש ובראשונה מ*עודף*. העודף הזה כמובן גם גורר שלל תופעות לוואי בדמות בוגרים בינוניים (שלא לומר אידיוטים גמורים) כפועל יוצא של השילוב המנצח בין היעדר תנאי קבלה ופס ייצור של בוגרים בתמורה לעשרות אלפי שקלים בשנה. אל תהפוך בין סיבה ומסובב. גם אם כלללללללללללללללללללללללללללללללללללללללל המתמחים היו יכולים להתמחות בעליון מבחינת נתונים האישיים - עדיין לא היה מספיק ביקוש ומשרות לכולם. [1] [1] באופן שיהלום את כישוריהם. תמיד אפשר לתפור משרות שהופכות מתמחים למזכירות קבועות (שזה פחות או יותר גם מה שקורה כיום, כך שהאמירה לפיה "כולם מוצאים התמחות" זו אמירה שכוללת בתוכה הרבה פרטים "קטנים"). [2] [2] למען הגילוי הנאות אני רק אציין שאני דווקא מגיעה מהצד החיובי של המקצוע, וההתמחות שלי הייתה חלומית בכל קנה מידה ותחת כל פרמטר, אבל אני רואה היטב כיצד מתנהל שוק העבדים הזה, בין אם לפני ההתמחות ובין אחרי ההסמכה כעו"ד, וזו התנהלות מזעזעת. לא הייתי ממליצה למישהו ללכת ללמוד משפטים כיום, חד משמעית.
 

LadyShalott

New member
את קצת מפחידה אותי...

עם ההמלצה הזו שלך להתרחק מלימודי משפטים כמו מאש. בהנחה שאני מתחילה את הלימודים בידיעה שאני *לא* מתכוונת להיות עורכת דין, האם המצב יותר מעודד? מבחינתי, בתור אדם הומני ללא כל זיקה לתחומי המתמטיקה/הנדסה/מחשבים, משפטים הוא התואר השימושי ביותר עבורי, אשר עשוי לפתוח לי (באופן יחסי) את מספר הדלתות הרב ביותר. אני מעוניינת ללמוד משפטים ויחב"ל בעברית, מתוך כוונה לעסוק בדין בילאומי וזכויות אדם (משרד החוץ, ארגוני זכויות אדם, והפנטזיה האולטימטיבית- בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
A girl can dream, right? ) במקרה הספציפי הזה, לעובדה כי השוק מוצף עורכי דין אין השפעה ממשית על עתידי המקצועי, נכון?
 

Lady McBeth

New member
בוודאי שיש

לא דיברתי רק על משרות של עריכת דין פרופר, אלא גם משרות נגררות שקשורות לתארים במשפטים בכלל. נכון שהמצב בעריכת הדין לכשלעצמו גרוע פי כמה, אבל גם בתחומים האחרים הוא רחוק מלהיות מזהיר (ככל שיש יותר בעלי תארים במשפטים כך גם יותר אנשים מתחרים איתך על המשרה). בכל מקרה, אני לא יודעת אם התכוונת לכך שאת לא מתכננת לעבור את בחינות ההסמכה מלכתחילה, אבל קחי בחשבון שרוב המשרות הציבוריות שציינת (ובכלל) דורשות הסמכה ישראלית כעו"ד (והמעט שראיתי שלא דרשו היו תפקידים מעאפנים ביותר ששומר נפשו ירחק).
 

uIsses

New member
אני חושב שאת קצת מגזימה

שכר נמוך ושעות עבודה רבות הן לא משהו שצריך להרתיע אנשים מראש מלימודי משפטים (ואגב, השעות אינן כה זוועתיות למי שמעוניין לעבוד בישימון שמחוץ לגוש דן). הדבר החשוב הוא שהסיכוי למצוא פרנסה בתחום הוא סביר, ושאפשרויות הקידום אפשריות למי שיש לו את היכולת והכשרון. זאת בניגוד לתחומים אחרים כמו ביולוגיה, שבהם גם רוב הבוגרים ומהמוכשרים ביותר לא ימצאו עבודה בתחום.
 
למעלה