הכרמלית: ראיתי שכתבתם עליה בהיעדרי

מצב
הנושא נעול.
יש אוטובוס כזה במוזיאון והוא לא ממש

וואו ! הלוחית נשתמרה עד היום!
האוטובוס הנ"ל נמצא נטוש ליד סופרמקט בשכונת אם המושבות. הייתי שם ביחד עם דרומי וגם ביחד עם אסף ונועה. הוא צולם ויש תמונות שלו בגלריה. ההגה של האוטובוס עדיין נמצא . זהו ממצא מדהים יחסית. גם התלאינו לראות שהלוחית לא פורקה מעולם. ולפי דבריו של אסף ונועה עצם זה שעדיין נשארה עליו הלוחית רישוי המקרוית עד היום אומר שהנסיעה האחרונה שלו על הכביש הייתה בשנות ה 40-50. זה ממצא מדהים. הלוואי שהיה אפשר למצוא תמונה של האוטובוס הספציפי הזה בימיו הטובים.
יש אוטובוס כזה במוזיאון והוא לא ממש
נדיר. יש לנוח חלקים בשבילו. רק הלוחית נדירה. עדיף שתסיר אותה ותיישר אותה. צבע את המספרים והאות בלבן. את הרקע צבע בירוק חיוור. כך זה היה במקור. יום טוב.
 

צביקוש23

New member
כן אך יש לזכור

יש אוטובוס כזה במוזיאון והוא לא ממש
נדיר. יש לנוח חלקים בשבילו. רק הלוחית נדירה. עדיף שתסיר אותה ותיישר אותה. צבע את המספרים והאות בלבן. את הרקע צבע בירוק חיוור. כך זה היה במקור. יום טוב.
כן אך יש לזכור
שמכיוון שמדובר באוטובוס ישן ומוזנח שהיה זרוק נטוש בשטח , בניגוד לאלפי מוזנחים אחרים שפורקו , והושחתו ללא כל היכר הוא לא פורק חיצונית ומפליא עוד יותר שאת הלוחית המקורית לא גנבו. אמנם פנים האוטובוס ריק אך דווקא ההגה ומסגרת לוח השעונים נשתמרה. ובשביל אוטובוס ישן ומוזנח משנה זו שהיה זרוק בשטח פתוח זה דבר די נדיר.
 
תודה! הצביעה אכן נראית דן-ית.

ואגב: השוסון עם הלוחית הוא של דן ול
ולא של אגד למרות הדגם. גם גיליתי שזה ככל הנראה אוטובוס ממודל 1955 שיוצר בנובמבר 1954 בצרפת. אני משער שמס' הרישוי שלו היה בסוף שנות ה- 50: 36-027 או 36-028. אבדוק עוד כמה דברים לגביו ונדע בדיוק בקרוב. לילה טוב.
תודה! הצביעה אכן נראית דן-ית.
 

טוארג

New member
יש מצב פליזזזזזזז ../images/Emo175.gif

הכרמלית: ראיתי שכתבתם עליה בהיעדרי
אך לצערי חסרים פרטים. אז לא יכולתי להתאפק ואני כותב הערב את חלק א': הרעיון להקמת קשר רכבתי בין שלושת מרכזיה של העיר חיפה עלה לראשונה בספרו של בנימין זאב הרצל "אלטנוילנד" המתאר את "חיפה כעיר נמל גדולה, עיר מסחר ותעשייה… ובה רכבת חשמלית שתקשר את הנמל עם אזור המגורים על רכס הכרמל". תאור נוסף המופיע ב"אלטנוילנד": "לכל השטנים, מה זה ?", קרא קינגסקורט, בהצביעו על קרון ברזל גדול שעבר ביעף מעל לצמרות הדקלים, כשמתוך חלונותיו ניבטים נוסעים. אופניו של אותו קרון לא היו מותקנים מתחתיו אלא מעליו, מעל לגג - תלוי היה ומרחף בפסי גשר אדירים עשויים ברזל. דוד ליטוואק הסביר: "זאת היא רכבת-האוויר החשמלית - מן הסתם ראיתם כאלה גם באירופה… כי בדרך זו ניתן להשתלט על הסעת המונים בצורה קלה ופחות מסוכנת - ובנייתה אף זולה היתה מבניית חשמליות או רכבות עיליות". שלטון המנדאט הבריטי בארץ בימיו הראשונים, החל נותן דעתו לבעיית הקשר המהיר והנוח בין רצועת החוף הנמוכה (העיר התחתית), מדרונות ההר (הדר הכרמל) ורכס הרי הכרמל. עם תום מלחמת העולם הראשונה, ביקש השלטון הצבאי הבריטי תוכניות שיפתרו בעיה זו ואף הוגשו לו 5 תוכניות. גם ההנהלה הציונית נתנה דעתה לכך ובשנת 1919 התעורר שוב הרעיון ע"י ד"ר ארתור רופין שהחל בתכנון הרכבת שתקשר בין 3 חלקי העיר המתפתחת. בשנים 1921 - 1922 הגה בעניין זה פנחס רוטנברג שאף הכין תוכנית ובין השנים 1927 - 1929 עסקו בתכנון המהנדסים בראייר את אלק. בשנת 1936 הועלתה תוכנית חדשה שמקור מימונה אמור היה לבוא מ"כספי הסכם ההעברה". כל התוכניות הללו לא יצאו אל הפועל ומאז ועד לשנת 1948 עלו מס' תוכניות לרכבת כבלים שתחבר את העיר התחתית לכרמל. לאחר קום המדינה, חודשו רעיונות שונים: בין היתר הוצעה הקמת רכבת אויר (רכבל) ורכבת כבלים שתעבור בחלקה על פני האדמה ובחלקה מתחת לפני האדמה. לאחר בדיקות ממושכות הוחלט בעירייה לדחות תוכניות אלה שהיו כרוכות בהפקעת קרקעות יקרה, בהריסת מבנים, בחוסר יעילות ובמטרדי רעש לתושבים. בעקבות מסקנות אלה התגבשה בעירייה דעה כי הפתרון היעיל ביותר הינו בהקמת רכבת תת-קרקעית שתחבר בקו ישר את שלושת מרכזיה של העיר. על הקמת הכרמלית בחיפה, במתכונתה הנוכחית, הוחלט בשנת 1953. באותה עת הוזמנו והגיעו מומחים משוויצריה ונוהל מו"מ עם יהודי רומני בשם מקסימוב שעמד בראש קבוצת בנקאים שוויצריים ושעליו המליצו חוגים רבי השפעה. נאמר עליו כי הוא משקיע בינ"ל שיוכל לממן את הפרוייקט. מקסימוב הציע כי עבודות ההקמה תבוצענה ע"י יצרן הרכבות השוויצרי VON ROLL אך לבסוף לא יצאה העיסקה אל הפועל. בשנת 1955 החלה העירייה לנהל מו"מ עם הנציג המקומי של החברה הצרפתית "חברת דונקירק לקבלנות" (COMPAGNIE DUNKERQUOISE D'ENTERPRISES, S.A) שהציעה לעירייה להקים את רכבת הכבלים התת-קרקעית - הכרמלית. בישיבתה מיום 05.05.1955 החליטה הנהלת העירייה לאשר עקרונית את המו"מ עם החברה הצרפתית ולהזמין את באי כוחה מצרפת לשם סיומו. בעקבות הזמנה זו הגיעה ארצה בחודש אוקטובר 1955 משלחת צרפתית רמת דרג שכללה את המהנדס הראשי של ה"מטרו" בפריז (הרכבת התחתית) - מר ז'אק גאסטון, המהנדס הראשי של "חברת דונקירק לקבלנות", שייצג גם את "החברה לחקר התעבורה והתקשורת" (SOCIÉTÉ D'ETUDES DE TRANSPORTS ET DE COMMUNICATIONS, S.A) ומנהלה של "החברה הצרפתית לעיסקאות בינ"ל". לאחר דיונים עם חברי המשלחת נחתם "זכרון דברים מקדמי" על-פיו קיבל על עצמו נציג שתי החברות הראשונות לעבד תוכנית ביצוע מפורטת להקמת רכבת כבלים תת-קרקעית. בסוף חודש דצמבר 1955 הוגשה לעירייה תוכנית שעובדה על-ידי שתי החברות הנ"ל - בסיוע מהנדסי ה"מטרו" מפריז וכללה טיוטת הסכם על תנאיו ונספחיו. בישיבתה של מועצת העירייה מיום 01.01.1956, הוחלט על מינוי ועדה בת 7 חברים שמתפקידה לבדוק את פרטי התוכנית ולדווח למועצה אודות מסקנותיה. עם תום הדיונים עם נציגי החברות הצרפתיות, החליטה העירייה לקבל את התוכנית בשלמותה וחתמה ביום 02.02.1956 על החוזה המוצע בכפוף לאישור המועצה והממשלה. מועצת העירייה אישרה את התוכנית ואת חתימת החוזה בישיבתה מיום 12.02.1956. החוזה אושר על-ידי שר הפנים ביום 23.03.1956 וכן, נתקבלה הסכמתו העקרונית של משרד האוצר. הכרמלית בחיפה הינה הרכבת התחתית או התת-קרקעית היחידה במדינת ישראל. הקמתה החלה בשנת 1956 והסתיימה בשנת 1959 עם הגעתם של 2 מערכי קרונות (2 קרונות בכל מערך) מתוצרת ALSTHOM - FRANCE. לניהול הכרמלית נבחרה חברת "מפעלי תעבורה חיפה בע"מ". נתונים כלליים: שני קרונות המערך מהדור הראשון קשורים זה לזה באמצעות כבל פלדה שקוטרו 53 מ"מ וחוזק השבר שלו: 175 טון. בסוף המערכים (דור I) קשורים כבלי מתיחה בקוטר 30 מ"מ הקשורים למשקל נגדי בן 28 טון. (בחורף 1966 שונתה מערכת המתיחה והורכבו בה 2 משקולות בנות 14 טון כל אחת במקום המשקולת הישנה בת 28 הטון). כבל המשיכה עובר על גלגל משיכה שקוטרו 5.50 מ'. אורך המנהרה: 2,000 מ' (ברוטו - כולל תחנות), 1,803 מ' (נטו). רוחב חתך המינהרה: 3.30 מ'. (במקומות המיפגש בין מערכי הקרונות - רוחב המינהרה כפול - 6.60 מ'). גובה המינהרה: 4.20 מ'. הפרש הגבהים: 268 מ' ממרכז הכרמל לעיר התחתית. שיפוע המינהרה המירבי - 30% . העומק הממוצע של רציפי התחנות מתחת לפני הקרקע הינו כ- 16 מ'. זמן הנסיעה המירבי: 6 - 7 דקות בין תחנת גן האם לכיכר פריז. הדור הראשון של הכרמלית הונע ע"י מנוע חשמלי בעל הספק של 1,350 כו"ס. כל אחד ממערכי הקרונות עובר במשך שנה אחת כ- 65 אלף ק"מ. בעת הרצת הרכבת, אירעה תאונה באחת מנסיעות המבחן שגרמה לעיכוב בחנוכתה. הכרמלית הופעלה לרשות הציבור לראשונה ביום 06.10.1959 בשעה 05:30 בבוקר. טקס חנוכתה הרשמי של הכרמלית נערך ביום 21.10.1959 בנוכחות ראש הממשלה דוד בן-גוריון ושרי התחבורה (משה כרמל) והמשטרה (בכור שטרית). ראש הממשלה התכבד בגזירת הסרט. . חלק ב' (ההמשך) בהמשך............ לילה טוב, אביתרר
יש מצב פליזזזזזזז

שתעתיק את זה מחדש רק בלי ההדגשה? זה הורג לי את העינים...
 

fireman

New member
יובל, העליתי את זה לאגף מאמרי

יש מצב פליזזזזזזז

שתעתיק את זה מחדש רק בלי ההדגשה? זה הורג לי את העינים...
יובל, העליתי את זה לאגף מאמרי
הפורום, תחת קטגוריית "רכבות" ללא הדגשות, ערוך, מחולק לפסקאות ומסודר. תהנה. אביתר, קבל ח"ח, מאמר מעולה!
 
אני מתנצל בפני טוארג-יובל. להבא אעל

יובל, העליתי את זה לאגף מאמרי
הפורום, תחת קטגוריית "רכבות" ללא הדגשות, ערוך, מחולק לפסקאות ומסודר. תהנה. אביתר, קבל ח"ח, מאמר מעולה!
אני מתנצל בפני טוארג-יובל. להבא אעל
אעלה מאמרים ארוכים ללא הדגשות !
 

טוארג

New member
תודה רבה! ../images/Emo175.gif

אני מתנצל בפני טוארג-יובל. להבא אעל
אעלה מאמרים ארוכים ללא הדגשות !
תודה רבה!

יש לי בעיה באקספלורר, אולי מישהו מכם יודע איך לפתור אותה... אחרי שכל עמוד עולה לי, 5 שניות אחרי זה כל העברית נהפכת לסימני שאלה... זה מעצבן אש. יש לכם מושג איך לפתור את זה?
 
כנס עכשיו לפורום תמיכה טכנית. אח"כ

תודה רבה!

יש לי בעיה באקספלורר, אולי מישהו מכם יודע איך לפתור אותה... אחרי שכל עמוד עולה לי, 5 שניות אחרי זה כל העברית נהפכת לסימני שאלה... זה מעצבן אש. יש לכם מושג איך לפתור את זה?
כנס עכשיו לפורום תמיכה טכנית. אח"כ
חפש ב- 183 השאלות הנפוצות שם. סביר להניח שיש פתרון כזה: מחק את קבצי האינטרנט הזמניים מהמחשב שלך. בתפריט כלים לחץ אפשרויות אינטרנט ואח"כ SETTINGS. אח"כ לחץ על VIEW OBJECTS. ברשימה שתיפתח , שים לב לקבצים שלידם מופיע "לא ידוע" או "ניזוקו". תסיר אותם מיד עם העכבר הימני ולחץ אישור. צא ואשר גם את החלון הכללי. בצע מיד איתחול מחדש של המחשב ותכתוב לי אם הבעיה נפתרה. אני נורא מקווה שזה יעזור לך !
 

טוארג

New member
עשיתי delete cookies ../images/Emo175.gif

כנס עכשיו לפורום תמיכה טכנית. אח"כ
חפש ב- 183 השאלות הנפוצות שם. סביר להניח שיש פתרון כזה: מחק את קבצי האינטרנט הזמניים מהמחשב שלך. בתפריט כלים לחץ אפשרויות אינטרנט ואח"כ SETTINGS. אח"כ לחץ על VIEW OBJECTS. ברשימה שתיפתח , שים לב לקבצים שלידם מופיע "לא ידוע" או "ניזוקו". תסיר אותם מיד עם העכבר הימני ולחץ אישור. צא ואשר גם את החלון הכללי. בצע מיד איתחול מחדש של המחשב ותכתוב לי אם הבעיה נפתרה. אני נורא מקווה שזה יעזור לך !
עשיתי delete cookies

וכרגע זה פתר את הבעיה... כנראה איזה שמוק חשב שזה משעשע להשתיל לי קובץ דפוק.
 
ליתר בטחון בצע גם את הפעולה שכתבתי

עשיתי delete cookies

וכרגע זה פתר את הבעיה... כנראה איזה שמוק חשב שזה משעשע להשתיל לי קובץ דפוק.
ליתר בטחון בצע גם את הפעולה שכתבתי
לך. היא תטהר את הקוקי הדפוק ששלחו לך כי הוא השאיר סימנים בתיקיה. במקרים מסויימים, הוא יתעורר חזרה אוטומטית. אם תבצע את הפעולה שהמלצתי עליה בנוסף למה שכבר עשית, הרי אתה מבטיח את מניעת הישנות הבעיה בעתיד.
 

טוארג

New member
דרך אגב, תודה רבה על המאמר ../images/Emo175.gif

כנס עכשיו לפורום תמיכה טכנית. אח"כ
חפש ב- 183 השאלות הנפוצות שם. סביר להניח שיש פתרון כזה: מחק את קבצי האינטרנט הזמניים מהמחשב שלך. בתפריט כלים לחץ אפשרויות אינטרנט ואח"כ SETTINGS. אח"כ לחץ על VIEW OBJECTS. ברשימה שתיפתח , שים לב לקבצים שלידם מופיע "לא ידוע" או "ניזוקו". תסיר אותם מיד עם העכבר הימני ולחץ אישור. צא ואשר גם את החלון הכללי. בצע מיד איתחול מחדש של המחשב ותכתוב לי אם הבעיה נפתרה. אני נורא מקווה שזה יעזור לך !
דרך אגב, תודה רבה על המאמר

הוא מעולה.
 

55מוטי

New member
שנים שלא הייתי שם. תודה אביתר.

הכרמלית: ראיתי שכתבתם עליה בהיעדרי
אך לצערי חסרים פרטים. אז לא יכולתי להתאפק ואני כותב הערב את חלק א': הרעיון להקמת קשר רכבתי בין שלושת מרכזיה של העיר חיפה עלה לראשונה בספרו של בנימין זאב הרצל "אלטנוילנד" המתאר את "חיפה כעיר נמל גדולה, עיר מסחר ותעשייה… ובה רכבת חשמלית שתקשר את הנמל עם אזור המגורים על רכס הכרמל". תאור נוסף המופיע ב"אלטנוילנד": "לכל השטנים, מה זה ?", קרא קינגסקורט, בהצביעו על קרון ברזל גדול שעבר ביעף מעל לצמרות הדקלים, כשמתוך חלונותיו ניבטים נוסעים. אופניו של אותו קרון לא היו מותקנים מתחתיו אלא מעליו, מעל לגג - תלוי היה ומרחף בפסי גשר אדירים עשויים ברזל. דוד ליטוואק הסביר: "זאת היא רכבת-האוויר החשמלית - מן הסתם ראיתם כאלה גם באירופה… כי בדרך זו ניתן להשתלט על הסעת המונים בצורה קלה ופחות מסוכנת - ובנייתה אף זולה היתה מבניית חשמליות או רכבות עיליות". שלטון המנדאט הבריטי בארץ בימיו הראשונים, החל נותן דעתו לבעיית הקשר המהיר והנוח בין רצועת החוף הנמוכה (העיר התחתית), מדרונות ההר (הדר הכרמל) ורכס הרי הכרמל. עם תום מלחמת העולם הראשונה, ביקש השלטון הצבאי הבריטי תוכניות שיפתרו בעיה זו ואף הוגשו לו 5 תוכניות. גם ההנהלה הציונית נתנה דעתה לכך ובשנת 1919 התעורר שוב הרעיון ע"י ד"ר ארתור רופין שהחל בתכנון הרכבת שתקשר בין 3 חלקי העיר המתפתחת. בשנים 1921 - 1922 הגה בעניין זה פנחס רוטנברג שאף הכין תוכנית ובין השנים 1927 - 1929 עסקו בתכנון המהנדסים בראייר את אלק. בשנת 1936 הועלתה תוכנית חדשה שמקור מימונה אמור היה לבוא מ"כספי הסכם ההעברה". כל התוכניות הללו לא יצאו אל הפועל ומאז ועד לשנת 1948 עלו מס' תוכניות לרכבת כבלים שתחבר את העיר התחתית לכרמל. לאחר קום המדינה, חודשו רעיונות שונים: בין היתר הוצעה הקמת רכבת אויר (רכבל) ורכבת כבלים שתעבור בחלקה על פני האדמה ובחלקה מתחת לפני האדמה. לאחר בדיקות ממושכות הוחלט בעירייה לדחות תוכניות אלה שהיו כרוכות בהפקעת קרקעות יקרה, בהריסת מבנים, בחוסר יעילות ובמטרדי רעש לתושבים. בעקבות מסקנות אלה התגבשה בעירייה דעה כי הפתרון היעיל ביותר הינו בהקמת רכבת תת-קרקעית שתחבר בקו ישר את שלושת מרכזיה של העיר. על הקמת הכרמלית בחיפה, במתכונתה הנוכחית, הוחלט בשנת 1953. באותה עת הוזמנו והגיעו מומחים משוויצריה ונוהל מו"מ עם יהודי רומני בשם מקסימוב שעמד בראש קבוצת בנקאים שוויצריים ושעליו המליצו חוגים רבי השפעה. נאמר עליו כי הוא משקיע בינ"ל שיוכל לממן את הפרוייקט. מקסימוב הציע כי עבודות ההקמה תבוצענה ע"י יצרן הרכבות השוויצרי VON ROLL אך לבסוף לא יצאה העיסקה אל הפועל. בשנת 1955 החלה העירייה לנהל מו"מ עם הנציג המקומי של החברה הצרפתית "חברת דונקירק לקבלנות" (COMPAGNIE DUNKERQUOISE D'ENTERPRISES, S.A) שהציעה לעירייה להקים את רכבת הכבלים התת-קרקעית - הכרמלית. בישיבתה מיום 05.05.1955 החליטה הנהלת העירייה לאשר עקרונית את המו"מ עם החברה הצרפתית ולהזמין את באי כוחה מצרפת לשם סיומו. בעקבות הזמנה זו הגיעה ארצה בחודש אוקטובר 1955 משלחת צרפתית רמת דרג שכללה את המהנדס הראשי של ה"מטרו" בפריז (הרכבת התחתית) - מר ז'אק גאסטון, המהנדס הראשי של "חברת דונקירק לקבלנות", שייצג גם את "החברה לחקר התעבורה והתקשורת" (SOCIÉTÉ D'ETUDES DE TRANSPORTS ET DE COMMUNICATIONS, S.A) ומנהלה של "החברה הצרפתית לעיסקאות בינ"ל". לאחר דיונים עם חברי המשלחת נחתם "זכרון דברים מקדמי" על-פיו קיבל על עצמו נציג שתי החברות הראשונות לעבד תוכנית ביצוע מפורטת להקמת רכבת כבלים תת-קרקעית. בסוף חודש דצמבר 1955 הוגשה לעירייה תוכנית שעובדה על-ידי שתי החברות הנ"ל - בסיוע מהנדסי ה"מטרו" מפריז וכללה טיוטת הסכם על תנאיו ונספחיו. בישיבתה של מועצת העירייה מיום 01.01.1956, הוחלט על מינוי ועדה בת 7 חברים שמתפקידה לבדוק את פרטי התוכנית ולדווח למועצה אודות מסקנותיה. עם תום הדיונים עם נציגי החברות הצרפתיות, החליטה העירייה לקבל את התוכנית בשלמותה וחתמה ביום 02.02.1956 על החוזה המוצע בכפוף לאישור המועצה והממשלה. מועצת העירייה אישרה את התוכנית ואת חתימת החוזה בישיבתה מיום 12.02.1956. החוזה אושר על-ידי שר הפנים ביום 23.03.1956 וכן, נתקבלה הסכמתו העקרונית של משרד האוצר. הכרמלית בחיפה הינה הרכבת התחתית או התת-קרקעית היחידה במדינת ישראל. הקמתה החלה בשנת 1956 והסתיימה בשנת 1959 עם הגעתם של 2 מערכי קרונות (2 קרונות בכל מערך) מתוצרת ALSTHOM - FRANCE. לניהול הכרמלית נבחרה חברת "מפעלי תעבורה חיפה בע"מ". נתונים כלליים: שני קרונות המערך מהדור הראשון קשורים זה לזה באמצעות כבל פלדה שקוטרו 53 מ"מ וחוזק השבר שלו: 175 טון. בסוף המערכים (דור I) קשורים כבלי מתיחה בקוטר 30 מ"מ הקשורים למשקל נגדי בן 28 טון. (בחורף 1966 שונתה מערכת המתיחה והורכבו בה 2 משקולות בנות 14 טון כל אחת במקום המשקולת הישנה בת 28 הטון). כבל המשיכה עובר על גלגל משיכה שקוטרו 5.50 מ'. אורך המנהרה: 2,000 מ' (ברוטו - כולל תחנות), 1,803 מ' (נטו). רוחב חתך המינהרה: 3.30 מ'. (במקומות המיפגש בין מערכי הקרונות - רוחב המינהרה כפול - 6.60 מ'). גובה המינהרה: 4.20 מ'. הפרש הגבהים: 268 מ' ממרכז הכרמל לעיר התחתית. שיפוע המינהרה המירבי - 30% . העומק הממוצע של רציפי התחנות מתחת לפני הקרקע הינו כ- 16 מ'. זמן הנסיעה המירבי: 6 - 7 דקות בין תחנת גן האם לכיכר פריז. הדור הראשון של הכרמלית הונע ע"י מנוע חשמלי בעל הספק של 1,350 כו"ס. כל אחד ממערכי הקרונות עובר במשך שנה אחת כ- 65 אלף ק"מ. בעת הרצת הרכבת, אירעה תאונה באחת מנסיעות המבחן שגרמה לעיכוב בחנוכתה. הכרמלית הופעלה לרשות הציבור לראשונה ביום 06.10.1959 בשעה 05:30 בבוקר. טקס חנוכתה הרשמי של הכרמלית נערך ביום 21.10.1959 בנוכחות ראש הממשלה דוד בן-גוריון ושרי התחבורה (משה כרמל) והמשטרה (בכור שטרית). ראש הממשלה התכבד בגזירת הסרט. . חלק ב' (ההמשך) בהמשך............ לילה טוב, אביתרר
שנים שלא הייתי שם. תודה אביתר.
 

ariel0

New member
סיכום היסטורי מרתק

הכרמלית: ראיתי שכתבתם עליה בהיעדרי
אך לצערי חסרים פרטים. אז לא יכולתי להתאפק ואני כותב הערב את חלק א': הרעיון להקמת קשר רכבתי בין שלושת מרכזיה של העיר חיפה עלה לראשונה בספרו של בנימין זאב הרצל "אלטנוילנד" המתאר את "חיפה כעיר נמל גדולה, עיר מסחר ותעשייה… ובה רכבת חשמלית שתקשר את הנמל עם אזור המגורים על רכס הכרמל". תאור נוסף המופיע ב"אלטנוילנד": "לכל השטנים, מה זה ?", קרא קינגסקורט, בהצביעו על קרון ברזל גדול שעבר ביעף מעל לצמרות הדקלים, כשמתוך חלונותיו ניבטים נוסעים. אופניו של אותו קרון לא היו מותקנים מתחתיו אלא מעליו, מעל לגג - תלוי היה ומרחף בפסי גשר אדירים עשויים ברזל. דוד ליטוואק הסביר: "זאת היא רכבת-האוויר החשמלית - מן הסתם ראיתם כאלה גם באירופה… כי בדרך זו ניתן להשתלט על הסעת המונים בצורה קלה ופחות מסוכנת - ובנייתה אף זולה היתה מבניית חשמליות או רכבות עיליות". שלטון המנדאט הבריטי בארץ בימיו הראשונים, החל נותן דעתו לבעיית הקשר המהיר והנוח בין רצועת החוף הנמוכה (העיר התחתית), מדרונות ההר (הדר הכרמל) ורכס הרי הכרמל. עם תום מלחמת העולם הראשונה, ביקש השלטון הצבאי הבריטי תוכניות שיפתרו בעיה זו ואף הוגשו לו 5 תוכניות. גם ההנהלה הציונית נתנה דעתה לכך ובשנת 1919 התעורר שוב הרעיון ע"י ד"ר ארתור רופין שהחל בתכנון הרכבת שתקשר בין 3 חלקי העיר המתפתחת. בשנים 1921 - 1922 הגה בעניין זה פנחס רוטנברג שאף הכין תוכנית ובין השנים 1927 - 1929 עסקו בתכנון המהנדסים בראייר את אלק. בשנת 1936 הועלתה תוכנית חדשה שמקור מימונה אמור היה לבוא מ"כספי הסכם ההעברה". כל התוכניות הללו לא יצאו אל הפועל ומאז ועד לשנת 1948 עלו מס' תוכניות לרכבת כבלים שתחבר את העיר התחתית לכרמל. לאחר קום המדינה, חודשו רעיונות שונים: בין היתר הוצעה הקמת רכבת אויר (רכבל) ורכבת כבלים שתעבור בחלקה על פני האדמה ובחלקה מתחת לפני האדמה. לאחר בדיקות ממושכות הוחלט בעירייה לדחות תוכניות אלה שהיו כרוכות בהפקעת קרקעות יקרה, בהריסת מבנים, בחוסר יעילות ובמטרדי רעש לתושבים. בעקבות מסקנות אלה התגבשה בעירייה דעה כי הפתרון היעיל ביותר הינו בהקמת רכבת תת-קרקעית שתחבר בקו ישר את שלושת מרכזיה של העיר. על הקמת הכרמלית בחיפה, במתכונתה הנוכחית, הוחלט בשנת 1953. באותה עת הוזמנו והגיעו מומחים משוויצריה ונוהל מו"מ עם יהודי רומני בשם מקסימוב שעמד בראש קבוצת בנקאים שוויצריים ושעליו המליצו חוגים רבי השפעה. נאמר עליו כי הוא משקיע בינ"ל שיוכל לממן את הפרוייקט. מקסימוב הציע כי עבודות ההקמה תבוצענה ע"י יצרן הרכבות השוויצרי VON ROLL אך לבסוף לא יצאה העיסקה אל הפועל. בשנת 1955 החלה העירייה לנהל מו"מ עם הנציג המקומי של החברה הצרפתית "חברת דונקירק לקבלנות" (COMPAGNIE DUNKERQUOISE D'ENTERPRISES, S.A) שהציעה לעירייה להקים את רכבת הכבלים התת-קרקעית - הכרמלית. בישיבתה מיום 05.05.1955 החליטה הנהלת העירייה לאשר עקרונית את המו"מ עם החברה הצרפתית ולהזמין את באי כוחה מצרפת לשם סיומו. בעקבות הזמנה זו הגיעה ארצה בחודש אוקטובר 1955 משלחת צרפתית רמת דרג שכללה את המהנדס הראשי של ה"מטרו" בפריז (הרכבת התחתית) - מר ז'אק גאסטון, המהנדס הראשי של "חברת דונקירק לקבלנות", שייצג גם את "החברה לחקר התעבורה והתקשורת" (SOCIÉTÉ D'ETUDES DE TRANSPORTS ET DE COMMUNICATIONS, S.A) ומנהלה של "החברה הצרפתית לעיסקאות בינ"ל". לאחר דיונים עם חברי המשלחת נחתם "זכרון דברים מקדמי" על-פיו קיבל על עצמו נציג שתי החברות הראשונות לעבד תוכנית ביצוע מפורטת להקמת רכבת כבלים תת-קרקעית. בסוף חודש דצמבר 1955 הוגשה לעירייה תוכנית שעובדה על-ידי שתי החברות הנ"ל - בסיוע מהנדסי ה"מטרו" מפריז וכללה טיוטת הסכם על תנאיו ונספחיו. בישיבתה של מועצת העירייה מיום 01.01.1956, הוחלט על מינוי ועדה בת 7 חברים שמתפקידה לבדוק את פרטי התוכנית ולדווח למועצה אודות מסקנותיה. עם תום הדיונים עם נציגי החברות הצרפתיות, החליטה העירייה לקבל את התוכנית בשלמותה וחתמה ביום 02.02.1956 על החוזה המוצע בכפוף לאישור המועצה והממשלה. מועצת העירייה אישרה את התוכנית ואת חתימת החוזה בישיבתה מיום 12.02.1956. החוזה אושר על-ידי שר הפנים ביום 23.03.1956 וכן, נתקבלה הסכמתו העקרונית של משרד האוצר. הכרמלית בחיפה הינה הרכבת התחתית או התת-קרקעית היחידה במדינת ישראל. הקמתה החלה בשנת 1956 והסתיימה בשנת 1959 עם הגעתם של 2 מערכי קרונות (2 קרונות בכל מערך) מתוצרת ALSTHOM - FRANCE. לניהול הכרמלית נבחרה חברת "מפעלי תעבורה חיפה בע"מ". נתונים כלליים: שני קרונות המערך מהדור הראשון קשורים זה לזה באמצעות כבל פלדה שקוטרו 53 מ"מ וחוזק השבר שלו: 175 טון. בסוף המערכים (דור I) קשורים כבלי מתיחה בקוטר 30 מ"מ הקשורים למשקל נגדי בן 28 טון. (בחורף 1966 שונתה מערכת המתיחה והורכבו בה 2 משקולות בנות 14 טון כל אחת במקום המשקולת הישנה בת 28 הטון). כבל המשיכה עובר על גלגל משיכה שקוטרו 5.50 מ'. אורך המנהרה: 2,000 מ' (ברוטו - כולל תחנות), 1,803 מ' (נטו). רוחב חתך המינהרה: 3.30 מ'. (במקומות המיפגש בין מערכי הקרונות - רוחב המינהרה כפול - 6.60 מ'). גובה המינהרה: 4.20 מ'. הפרש הגבהים: 268 מ' ממרכז הכרמל לעיר התחתית. שיפוע המינהרה המירבי - 30% . העומק הממוצע של רציפי התחנות מתחת לפני הקרקע הינו כ- 16 מ'. זמן הנסיעה המירבי: 6 - 7 דקות בין תחנת גן האם לכיכר פריז. הדור הראשון של הכרמלית הונע ע"י מנוע חשמלי בעל הספק של 1,350 כו"ס. כל אחד ממערכי הקרונות עובר במשך שנה אחת כ- 65 אלף ק"מ. בעת הרצת הרכבת, אירעה תאונה באחת מנסיעות המבחן שגרמה לעיכוב בחנוכתה. הכרמלית הופעלה לרשות הציבור לראשונה ביום 06.10.1959 בשעה 05:30 בבוקר. טקס חנוכתה הרשמי של הכרמלית נערך ביום 21.10.1959 בנוכחות ראש הממשלה דוד בן-גוריון ושרי התחבורה (משה כרמל) והמשטרה (בכור שטרית). ראש הממשלה התכבד בגזירת הסרט. . חלק ב' (ההמשך) בהמשך............ לילה טוב, אביתרר
סיכום היסטורי מרתק
תודה אביתר אריאל
 

david80

Member
מעניין...

הכרמלית: ראיתי שכתבתם עליה בהיעדרי
אך לצערי חסרים פרטים. אז לא יכולתי להתאפק ואני כותב הערב את חלק א': הרעיון להקמת קשר רכבתי בין שלושת מרכזיה של העיר חיפה עלה לראשונה בספרו של בנימין זאב הרצל "אלטנוילנד" המתאר את "חיפה כעיר נמל גדולה, עיר מסחר ותעשייה… ובה רכבת חשמלית שתקשר את הנמל עם אזור המגורים על רכס הכרמל". תאור נוסף המופיע ב"אלטנוילנד": "לכל השטנים, מה זה ?", קרא קינגסקורט, בהצביעו על קרון ברזל גדול שעבר ביעף מעל לצמרות הדקלים, כשמתוך חלונותיו ניבטים נוסעים. אופניו של אותו קרון לא היו מותקנים מתחתיו אלא מעליו, מעל לגג - תלוי היה ומרחף בפסי גשר אדירים עשויים ברזל. דוד ליטוואק הסביר: "זאת היא רכבת-האוויר החשמלית - מן הסתם ראיתם כאלה גם באירופה… כי בדרך זו ניתן להשתלט על הסעת המונים בצורה קלה ופחות מסוכנת - ובנייתה אף זולה היתה מבניית חשמליות או רכבות עיליות". שלטון המנדאט הבריטי בארץ בימיו הראשונים, החל נותן דעתו לבעיית הקשר המהיר והנוח בין רצועת החוף הנמוכה (העיר התחתית), מדרונות ההר (הדר הכרמל) ורכס הרי הכרמל. עם תום מלחמת העולם הראשונה, ביקש השלטון הצבאי הבריטי תוכניות שיפתרו בעיה זו ואף הוגשו לו 5 תוכניות. גם ההנהלה הציונית נתנה דעתה לכך ובשנת 1919 התעורר שוב הרעיון ע"י ד"ר ארתור רופין שהחל בתכנון הרכבת שתקשר בין 3 חלקי העיר המתפתחת. בשנים 1921 - 1922 הגה בעניין זה פנחס רוטנברג שאף הכין תוכנית ובין השנים 1927 - 1929 עסקו בתכנון המהנדסים בראייר את אלק. בשנת 1936 הועלתה תוכנית חדשה שמקור מימונה אמור היה לבוא מ"כספי הסכם ההעברה". כל התוכניות הללו לא יצאו אל הפועל ומאז ועד לשנת 1948 עלו מס' תוכניות לרכבת כבלים שתחבר את העיר התחתית לכרמל. לאחר קום המדינה, חודשו רעיונות שונים: בין היתר הוצעה הקמת רכבת אויר (רכבל) ורכבת כבלים שתעבור בחלקה על פני האדמה ובחלקה מתחת לפני האדמה. לאחר בדיקות ממושכות הוחלט בעירייה לדחות תוכניות אלה שהיו כרוכות בהפקעת קרקעות יקרה, בהריסת מבנים, בחוסר יעילות ובמטרדי רעש לתושבים. בעקבות מסקנות אלה התגבשה בעירייה דעה כי הפתרון היעיל ביותר הינו בהקמת רכבת תת-קרקעית שתחבר בקו ישר את שלושת מרכזיה של העיר. על הקמת הכרמלית בחיפה, במתכונתה הנוכחית, הוחלט בשנת 1953. באותה עת הוזמנו והגיעו מומחים משוויצריה ונוהל מו"מ עם יהודי רומני בשם מקסימוב שעמד בראש קבוצת בנקאים שוויצריים ושעליו המליצו חוגים רבי השפעה. נאמר עליו כי הוא משקיע בינ"ל שיוכל לממן את הפרוייקט. מקסימוב הציע כי עבודות ההקמה תבוצענה ע"י יצרן הרכבות השוויצרי VON ROLL אך לבסוף לא יצאה העיסקה אל הפועל. בשנת 1955 החלה העירייה לנהל מו"מ עם הנציג המקומי של החברה הצרפתית "חברת דונקירק לקבלנות" (COMPAGNIE DUNKERQUOISE D'ENTERPRISES, S.A) שהציעה לעירייה להקים את רכבת הכבלים התת-קרקעית - הכרמלית. בישיבתה מיום 05.05.1955 החליטה הנהלת העירייה לאשר עקרונית את המו"מ עם החברה הצרפתית ולהזמין את באי כוחה מצרפת לשם סיומו. בעקבות הזמנה זו הגיעה ארצה בחודש אוקטובר 1955 משלחת צרפתית רמת דרג שכללה את המהנדס הראשי של ה"מטרו" בפריז (הרכבת התחתית) - מר ז'אק גאסטון, המהנדס הראשי של "חברת דונקירק לקבלנות", שייצג גם את "החברה לחקר התעבורה והתקשורת" (SOCIÉTÉ D'ETUDES DE TRANSPORTS ET DE COMMUNICATIONS, S.A) ומנהלה של "החברה הצרפתית לעיסקאות בינ"ל". לאחר דיונים עם חברי המשלחת נחתם "זכרון דברים מקדמי" על-פיו קיבל על עצמו נציג שתי החברות הראשונות לעבד תוכנית ביצוע מפורטת להקמת רכבת כבלים תת-קרקעית. בסוף חודש דצמבר 1955 הוגשה לעירייה תוכנית שעובדה על-ידי שתי החברות הנ"ל - בסיוע מהנדסי ה"מטרו" מפריז וכללה טיוטת הסכם על תנאיו ונספחיו. בישיבתה של מועצת העירייה מיום 01.01.1956, הוחלט על מינוי ועדה בת 7 חברים שמתפקידה לבדוק את פרטי התוכנית ולדווח למועצה אודות מסקנותיה. עם תום הדיונים עם נציגי החברות הצרפתיות, החליטה העירייה לקבל את התוכנית בשלמותה וחתמה ביום 02.02.1956 על החוזה המוצע בכפוף לאישור המועצה והממשלה. מועצת העירייה אישרה את התוכנית ואת חתימת החוזה בישיבתה מיום 12.02.1956. החוזה אושר על-ידי שר הפנים ביום 23.03.1956 וכן, נתקבלה הסכמתו העקרונית של משרד האוצר. הכרמלית בחיפה הינה הרכבת התחתית או התת-קרקעית היחידה במדינת ישראל. הקמתה החלה בשנת 1956 והסתיימה בשנת 1959 עם הגעתם של 2 מערכי קרונות (2 קרונות בכל מערך) מתוצרת ALSTHOM - FRANCE. לניהול הכרמלית נבחרה חברת "מפעלי תעבורה חיפה בע"מ". נתונים כלליים: שני קרונות המערך מהדור הראשון קשורים זה לזה באמצעות כבל פלדה שקוטרו 53 מ"מ וחוזק השבר שלו: 175 טון. בסוף המערכים (דור I) קשורים כבלי מתיחה בקוטר 30 מ"מ הקשורים למשקל נגדי בן 28 טון. (בחורף 1966 שונתה מערכת המתיחה והורכבו בה 2 משקולות בנות 14 טון כל אחת במקום המשקולת הישנה בת 28 הטון). כבל המשיכה עובר על גלגל משיכה שקוטרו 5.50 מ'. אורך המנהרה: 2,000 מ' (ברוטו - כולל תחנות), 1,803 מ' (נטו). רוחב חתך המינהרה: 3.30 מ'. (במקומות המיפגש בין מערכי הקרונות - רוחב המינהרה כפול - 6.60 מ'). גובה המינהרה: 4.20 מ'. הפרש הגבהים: 268 מ' ממרכז הכרמל לעיר התחתית. שיפוע המינהרה המירבי - 30% . העומק הממוצע של רציפי התחנות מתחת לפני הקרקע הינו כ- 16 מ'. זמן הנסיעה המירבי: 6 - 7 דקות בין תחנת גן האם לכיכר פריז. הדור הראשון של הכרמלית הונע ע"י מנוע חשמלי בעל הספק של 1,350 כו"ס. כל אחד ממערכי הקרונות עובר במשך שנה אחת כ- 65 אלף ק"מ. בעת הרצת הרכבת, אירעה תאונה באחת מנסיעות המבחן שגרמה לעיכוב בחנוכתה. הכרמלית הופעלה לרשות הציבור לראשונה ביום 06.10.1959 בשעה 05:30 בבוקר. טקס חנוכתה הרשמי של הכרמלית נערך ביום 21.10.1959 בנוכחות ראש הממשלה דוד בן-גוריון ושרי התחבורה (משה כרמל) והמשטרה (בכור שטרית). ראש הממשלה התכבד בגזירת הסרט. . חלק ב' (ההמשך) בהמשך............ לילה טוב, אביתרר
מעניין...
מחר אני נפרד ממערכת הרכבות החשמליות הברוכה בארצות סקנדינביה האם יש בארץ חדשות מעודדות לגבי רכש קטרים חשמליים (מחברת סיימנס?) עבור הדאבל-דק והמודו וקרונועים חשמליים (EMU) עבור הקו המהיר לירושלים?
 

david80

Member
אביה-מלינג, שאלתי שאלה, למעלה../images/Emo45.gif!

מעניין...
מחר אני נפרד ממערכת הרכבות החשמליות הברוכה בארצות סקנדינביה האם יש בארץ חדשות מעודדות לגבי רכש קטרים חשמליים (מחברת סיימנס?) עבור הדאבל-דק והמודו וקרונועים חשמליים (EMU) עבור הקו המהיר לירושלים?
אביה-מלינג, שאלתי שאלה, למעלה
!
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה