למען האמת אני לא מכיר את טבעות איזורי החופשי חודשי
כן, ספר את זה לרכבת ישראל... היא הכי נחוצה בכרטוס המשותף.
פועלת לה רכבת כבדה ומהירה בתוך שני מטרופולונים גדולים במדינת ישראל, אך אבוי, נוסע היבקש לנסוע מפתח תקווה לראשון לציון - משה דיין, יאלץ להיפרד מסכום כסף לא קטן. גרוע מכך, במידה ויש לו חופשי גמיש 30 |(חופשי חודשי) בין כפר סבר לתל אביב למשל שמשולב באוטובוסים, הוא יוכל לנסוע ברכבת עד ת"א ולהמשיך באוטובוס לבת ים, ראשון לציון. אבל אם יבקש לעשות זאת ברכבת לבית ים או ראשון לציון - לא ניתן. למה? כי היה עליו לרכוש חופשי חודשי כפר סבא - ראשון לציון.
 
אז עוד לפני שיש אוטובוסים של מפעילים שלא כלולים בהסדרי כרטוס משותף, הגיע הזמן שב2015 הרכבת תהיה בכרטוס המשותף, זה הרבה יותר נחוץ כיום.
למען האמת אני לא מכיר את טבעות איזורי החופשי חודשי
של מטרופולין דן, ולכן קשה לי להבין את התמונה בבהירות.
מה שכן- מטרופולין חיפה הרבה יותר פשוט להבנה וחלוקת האיזורים בו ברורה הרבה יותר, גם מסיבות טופוגרפיות.
ועדיין לפעמים יש למפעילות התח"צ כל מיני קריזות שלא ברור מהיכן הגיעו, לדוגמא:
כשמפעילת אשכול יקנעם/טבעון הקודמת, נתיב אקספרס, נכנסה לפעילות- החלוקה של איזורי המטרופולין כבר היתה קיימת, עפ"י העקרון הנ"ל שנקבע אם איני טועה בשנת 2006 או 2007 עוד כשאגד נתנה את שירותיה באיזור בבלעדיות:
מעבר שעתי ל-90 דקות בתור איזור מסויים הוא בקוד מחיר 1 או 2 (תלוי באיזור)
מעבר שעתי ל-90 דקות בין שני איזורים המשיקים האחד לשני- קוד מחיר 4
מעבר שעתי ל-90 דקות בין שני איזורים המרוחקים ואינם משיקים האחד לשני- קוד מחיר 6.
קו הגבול בין חיפה לטבעון לצורכי חישוב תעריף הנסיעה עובר במחלף יגור- שמוגדר כאיזור קוד כשלעצמו ביחד עם רכסים, וכך נוסע שרוצה לנסוע מחיפה לטבעון ישלם קוד 6, ואם ירצה ממחלף יגור לטבעון ישלם קוד 4.
עד כאן הכל טוב יפה ועובד לא רע בכלל.
בנתיב אקספרס בשעתה, החליט מי שהחליט שלא כך הדבר, וממחלף יגור לטבעון ישנם שני קודים: גם 4 וגם 6 עפ"י החלוקה הבאה:
מיגור ועד מכללת אורנים זה קוד 4, ולהמשך הנסיעה לתוך טבעון זה קוד 6.
מה תגיד על זה?