הכנה למבחני איתור מחוננים

מצב
הנושא נעול.
הכנה למבחני איתור מחוננים

הכנה למבחני איתור מחוננים
קראתי במאמרי הפורום שמומלץ להתכונן למבחני האיתור ולא לסמוך על כך שהילד ממילא מוכן. זה קצת מנוגד למה שידעתי, ולפיו אין צורך ואין דרך להתכונן למבחנים אלו. האם מישהו מכיר דרך להתכונן - ואולי עוד דעות משלכם על הצורך ללמוד מלכתחילה. תודה רבה לכולם
 
מבחני האיתור של מכון סולד

הכנה למבחני איתור מחוננים
קראתי במאמרי הפורום שמומלץ להתכונן למבחני האיתור ולא לסמוך על כך שהילד ממילא מוכן. זה קצת מנוגד למה שידעתי, ולפיו אין צורך ואין דרך להתכונן למבחנים אלו. האם מישהו מכיר דרך להתכונן - ואולי עוד דעות משלכם על הצורך ללמוד מלכתחילה. תודה רבה לכולם
מבחני האיתור של מכון סולד
אינם מבחני אינטיליגנציה, והאופן בו נערכים עושה עוול להרבה ילדים מחוננים. יחד עם זאת, רוב מרכזי ההעשרה אשר בראשם יושבים אנשים משכילים ושפויים יסכימו לקבל גם על סמך מבחן אייקיו. לגבי הכנה למבחנים, נוסח בעייתי אחד שאני מכירה הוא מבחן אמריקאי מרובע ומובנה וארוך מאוד (שבנוסף לכל יש עליו גם הגבלת זמן מינימום). אפשר לתת להם לעשות מבחנים לדוגמא, למרות שזה יכול רק להגביר את היחס המזלזל שלהם במבחן. בקיצור, במקרה הגרוע, תעשו אבחון פרטי...
 
ביררתי ואצלינו לא מקבלים איבחונים

מבחני האיתור של מכון סולד
אינם מבחני אינטיליגנציה, והאופן בו נערכים עושה עוול להרבה ילדים מחוננים. יחד עם זאת, רוב מרכזי ההעשרה אשר בראשם יושבים אנשים משכילים ושפויים יסכימו לקבל גם על סמך מבחן אייקיו. לגבי הכנה למבחנים, נוסח בעייתי אחד שאני מכירה הוא מבחן אמריקאי מרובע ומובנה וארוך מאוד (שבנוסף לכל יש עליו גם הגבלת זמן מינימום). אפשר לתת להם לעשות מבחנים לדוגמא, למרות שזה יכול רק להגביר את היחס המזלזל שלהם במבחן. בקיצור, במקרה הגרוע, תעשו אבחון פרטי...
ביררתי ואצלינו לא מקבלים איבחונים
פרטיים. כתבתי על זה וגם שם ענית לי שלמיטב ידיעתך כן מקבלים - אבל אני בררתי שוב ומוכרחים לעשות את המבחן שלהם. איפה אפשר למצוא תרגולים לדוגמא? ניסיתי לחפש ולא עלה בידי דבר.
 
במה מדובר?

ביררתי ואצלינו לא מקבלים איבחונים
פרטיים. כתבתי על זה וגם שם ענית לי שלמיטב ידיעתך כן מקבלים - אבל אני בררתי שוב ומוכרחים לעשות את המבחן שלהם. איפה אפשר למצוא תרגולים לדוגמא? ניסיתי לחפש ולא עלה בידי דבר.
במה מדובר?
המבחנים לא אחידים. באיזה אזור מדובר? איזה מרכז העשרה (או שמא למטרת קבלה לכיתת מחוננים? או אולי שניהם?)? תפרטי, ואולי מישהו יוכל לעזור יותר.
 
למטרת קבלה לכיתת מחוננים במרכז

במה מדובר?
המבחנים לא אחידים. באיזה אזור מדובר? איזה מרכז העשרה (או שמא למטרת קבלה לכיתת מחוננים? או אולי שניהם?)? תפרטי, ואולי מישהו יוכל לעזור יותר.
למטרת קבלה לכיתת מחוננים במרכז
 

drorgi

New member
מתכון

הכנה למבחני איתור מחוננים
קראתי במאמרי הפורום שמומלץ להתכונן למבחני האיתור ולא לסמוך על כך שהילד ממילא מוכן. זה קצת מנוגד למה שידעתי, ולפיו אין צורך ואין דרך להתכונן למבחנים אלו. האם מישהו מכיר דרך להתכונן - ואולי עוד דעות משלכם על הצורך ללמוד מלכתחילה. תודה רבה לכולם
מתכון
אנו עבדנו על הכנת הילד, והתוצאה היתה מדהימה: חשוב מאוד לתרגל מיומנויות טכניות והנה שתי עצות: א. חשוב שיקרא שוטף, רצוי בלי ניקוד. איטיות בקריאה יכולה מאוד להאט אותו בבחינה. לצורך זה, לקרוא עם הילד הרבה. אם נחוץ בקול רם. בחרי ספרים שמרתקים אותו, הארי פוטר וכו'. ב. לתרגל מתן תשובות ברב-ברירה. יש ילדים שהפעם הראשונה שהם רואים מבחן רב-ברירה הוא במבחן האיתור - רצוי שזה לא יקרה. אפילו להתאמן לנחש ניחוש מושכל במקרה ואינו יודע התשובה. להתאמן לסמן בגוף השאלון וכן בדף תשובות נפרד. במקרה האחרון, מה לעשות אם מגלים טעות בסימון, (אתה בשאלה 35 וגילית כי אתה מסמן את התשובה במקוםן של שאלה 34) .
 
בקריאה אין שום בעיה בכלל א ב ל

מתכון
אנו עבדנו על הכנת הילד, והתוצאה היתה מדהימה: חשוב מאוד לתרגל מיומנויות טכניות והנה שתי עצות: א. חשוב שיקרא שוטף, רצוי בלי ניקוד. איטיות בקריאה יכולה מאוד להאט אותו בבחינה. לצורך זה, לקרוא עם הילד הרבה. אם נחוץ בקול רם. בחרי ספרים שמרתקים אותו, הארי פוטר וכו'. ב. לתרגל מתן תשובות ברב-ברירה. יש ילדים שהפעם הראשונה שהם רואים מבחן רב-ברירה הוא במבחן האיתור - רצוי שזה לא יקרה. אפילו להתאמן לנחש ניחוש מושכל במקרה ואינו יודע התשובה. להתאמן לסמן בגוף השאלון וכן בדף תשובות נפרד. במקרה האחרון, מה לעשות אם מגלים טעות בסימון, (אתה בשאלה 35 וגילית כי אתה מסמן את התשובה במקוםן של שאלה 34) .
בקריאה אין שום בעיה בכלל א ב ל
אבל איפה מוצאים שאלות רבות-ברירה לתרגול לא מספיק בע"פ אלא צריך מן מבחן לדוגמא - לא?
 
לא מבינה את הדיון הזה!

בקריאה אין שום בעיה בכלל א ב ל
אבל איפה מוצאים שאלות רבות-ברירה לתרגול לא מספיק בע"פ אלא צריך מן מבחן לדוגמא - לא?
לא מבינה את הדיון הזה!
אני מוצאת טעם לפגם בכל הדחפנות הזו שדוחפת את הילדים. הרי אין מה לדאוג, הילד חכם לא??! הוא לא צריך הוראה מקדמת חלילה, נכון?? *** אישית, לא תרגלתי את הילדים שלי ולא דירבנתי אותם. אפילו לא לימדתי את הילדים שלי א-ב לפני בית הספר. וראו זה פלא, גם בלי ללמד אותם - כולם קראו היטב כבר בכיתה א'. ובבכיתה ב' הם קראו שוטף גם ללא ניקוד. אם הם לא קוראים היטב כבר בכיתה א' - אולי הם לא מחוננים?! חשבתם על כך אולי? ואז, מה תשיגו בדחפנות הזו?? - רק תייצרו ילד מתוסכל שדוחפים אותו בכוח למה שלא מתאים לו. הניחו להם ולילדות שלהם. גם את הבת שלי - התאומה של הבן הקטן שלי שאובחן כמחונן - לא לימדתי כנ"ל. - כבר בכיתה ב' קראה שוטף ללא ניקוד. גם הארי פוטר. ואותה לא איבחנו כמחוננת, אז מה?! זה לא פוגע בה והיא גם לא מקנאה באחיה שכן אובחן - כי היא יודעת שלכל אדם תחומים מיוחדים לו. כל אחד מצטיין במשהו. אז הוא ביכולות לימודיות והיא ביכולות רגשית וביצירתיות ו.. לכל אחד אפשר למצוא במה הוא מצטיין. אז היא קוראת עברית ללא ניקוד שוטף אבל אנגלית לא
(אני מתלוצצת אמנם על האנגלית אבל התאום שלה - שאין לי מושג איך הוא עשה את זה - קורא גם אנגלית) מה אתם רוצים להשיג בזה שאתם דוחפים את הילד?? מה שיתקבל זה ילד מעצבן/ עצבני. אחרי 4 ילדים אני בעד לתת לילדים לגדול, בלי להיכנס להם לעצמות. אם הם מחוננים זה יצוף. כמה שפחות לעשות מההישגיות הזו עסק - ככה יותר בריא לנפש הילד.
 
חבל שאת בוחרת בשפה כל כך שיפוטית

לא מבינה את הדיון הזה!
אני מוצאת טעם לפגם בכל הדחפנות הזו שדוחפת את הילדים. הרי אין מה לדאוג, הילד חכם לא??! הוא לא צריך הוראה מקדמת חלילה, נכון?? *** אישית, לא תרגלתי את הילדים שלי ולא דירבנתי אותם. אפילו לא לימדתי את הילדים שלי א-ב לפני בית הספר. וראו זה פלא, גם בלי ללמד אותם - כולם קראו היטב כבר בכיתה א'. ובבכיתה ב' הם קראו שוטף גם ללא ניקוד. אם הם לא קוראים היטב כבר בכיתה א' - אולי הם לא מחוננים?! חשבתם על כך אולי? ואז, מה תשיגו בדחפנות הזו?? - רק תייצרו ילד מתוסכל שדוחפים אותו בכוח למה שלא מתאים לו. הניחו להם ולילדות שלהם. גם את הבת שלי - התאומה של הבן הקטן שלי שאובחן כמחונן - לא לימדתי כנ"ל. - כבר בכיתה ב' קראה שוטף ללא ניקוד. גם הארי פוטר. ואותה לא איבחנו כמחוננת, אז מה?! זה לא פוגע בה והיא גם לא מקנאה באחיה שכן אובחן - כי היא יודעת שלכל אדם תחומים מיוחדים לו. כל אחד מצטיין במשהו. אז הוא ביכולות לימודיות והיא ביכולות רגשית וביצירתיות ו.. לכל אחד אפשר למצוא במה הוא מצטיין. אז היא קוראת עברית ללא ניקוד שוטף אבל אנגלית לא
(אני מתלוצצת אמנם על האנגלית אבל התאום שלה - שאין לי מושג איך הוא עשה את זה - קורא גם אנגלית) מה אתם רוצים להשיג בזה שאתם דוחפים את הילד?? מה שיתקבל זה ילד מעצבן/ עצבני. אחרי 4 ילדים אני בעד לתת לילדים לגדול, בלי להיכנס להם לעצמות. אם הם מחוננים זה יצוף. כמה שפחות לעשות מההישגיות הזו עסק - ככה יותר בריא לנפש הילד.
חבל שאת בוחרת בשפה כל כך שיפוטית
בלי לדעת עלינו כלום. אנחנו לא הורים "דחפנים" כהגדרתך - אלא הורים שמנסים למצוא מסגרת מתאימה לילד שסובל ממש כי הוא חייב ללכת כל יום לבית ספר ולכיתה שלא מעניינת אותו ואין לו שפה משותפת עם הילדים שם. לא אכנס לתיאור הבעיה שלנו כי זה לא עניין השאלה שלי ועם כל הכבוד - גם לא עניינך. ניתנה לנו האפשרות להכנס לכתת מחוננים, בתנאי שיעבור מבחן, וכשחיפשתי מידע ראיתי בין מאמרי הפורום הזה מאמר שהמליץ על הכנה לבחינה ולכן שאלתי טכנית איך מתכוננים ואיפה אפשר למצוא חומר נוסף. ההתנפלות שלך אינה במקומה ואינה מעידה טובות עליך כהורה ש"מאמין" שהמערכת יכולה לאתר ובאמת מאתרת את כל מי שצריך חינוך מיוחד מסוג זה. חבל לי שככה הגבת ואני מקווה שתגובות אחרות יהיו אוהדות יותר את מצבנו ואת השאלה הספציפית שלי.
 
קבלו נא התנצלותי

חבל שאת בוחרת בשפה כל כך שיפוטית
בלי לדעת עלינו כלום. אנחנו לא הורים "דחפנים" כהגדרתך - אלא הורים שמנסים למצוא מסגרת מתאימה לילד שסובל ממש כי הוא חייב ללכת כל יום לבית ספר ולכיתה שלא מעניינת אותו ואין לו שפה משותפת עם הילדים שם. לא אכנס לתיאור הבעיה שלנו כי זה לא עניין השאלה שלי ועם כל הכבוד - גם לא עניינך. ניתנה לנו האפשרות להכנס לכתת מחוננים, בתנאי שיעבור מבחן, וכשחיפשתי מידע ראיתי בין מאמרי הפורום הזה מאמר שהמליץ על הכנה לבחינה ולכן שאלתי טכנית איך מתכוננים ואיפה אפשר למצוא חומר נוסף. ההתנפלות שלך אינה במקומה ואינה מעידה טובות עליך כהורה ש"מאמין" שהמערכת יכולה לאתר ובאמת מאתרת את כל מי שצריך חינוך מיוחד מסוג זה. חבל לי שככה הגבת ואני מקווה שתגובות אחרות יהיו אוהדות יותר את מצבנו ואת השאלה הספציפית שלי.
קבלו נא התנצלותי
ככה זה נראה לי כקוראת מהצד שאינה בקיאה בפרטי המקרה. וכפי שכתבתי בכותרת - באמת לא הבנתי את הדיון הזה! בהצלחה.
 
למה הייתי מכינה ולמה לא

למה הייתי מכינה ולמה לא
הייתי מפגישה את הילד עם סוג של מבחנים כמו מבחנים אמריקאים (סליחה על הביטוי המיושן), עם מבחנים תלויי זמן ולחץ. אבל לא בהכנה אינטלקטואלית. לדעתי, הכנה אינטלקטואלית יש כל הזמן. אם במשחקי טריוויה, אם בקריאת ספרים, אם במשחקי חשבון, אם בקריאת אטלסים. הילד סופג מהעולם, וכל כמה שעולמו יהיה עשיר יותר כך יקל עליו לצלוח את המבחן. והכי חשוב, לדעתי, זה להכין את הילד לכך שהמבחן הוא לא מבחן אלא משחק. ובמשחקים אפשר לא להצליח הכל אבל צריך להמשיך הלאה. לפעמים המחשבה על הכשלון או ההתקלות בחוסר ידע מגבילה את הילד עד כדי שיתוק. ואם הוא יתיחס לכך כאל שעשוע ולא כאל מבחן ההצלחה שלו כבר יותר בטוחה.
 
../images/Emo45.gif

למה הייתי מכינה ולמה לא
הייתי מפגישה את הילד עם סוג של מבחנים כמו מבחנים אמריקאים (סליחה על הביטוי המיושן), עם מבחנים תלויי זמן ולחץ. אבל לא בהכנה אינטלקטואלית. לדעתי, הכנה אינטלקטואלית יש כל הזמן. אם במשחקי טריוויה, אם בקריאת ספרים, אם במשחקי חשבון, אם בקריאת אטלסים. הילד סופג מהעולם, וכל כמה שעולמו יהיה עשיר יותר כך יקל עליו לצלוח את המבחן. והכי חשוב, לדעתי, זה להכין את הילד לכך שהמבחן הוא לא מבחן אלא משחק. ובמשחקים אפשר לא להצליח הכל אבל צריך להמשיך הלאה. לפעמים המחשבה על הכשלון או ההתקלות בחוסר ידע מגבילה את הילד עד כדי שיתוק. ואם הוא יתיחס לכך כאל שעשוע ולא כאל מבחן ההצלחה שלו כבר יותר בטוחה.

לא חשבתי להכין מבחינה תכנית, ואהבתי את הרעיון שלך להתייחס לזה כאל משחק. מה שאנחנו אמרנו זה שזה מן מבדק שיעזור לנו לברר לאיזו כתה היא מתאימה - זה לא עניין של להצליח או להכשל אלא בדיקה של התאמה כדי למצוא לה את הכתה שיהיה לה הכי נעים ללכת אליה. אהבתי את רעיון הטריוויה והיא אכן משחקת במשחקים כאלה באינטרנט ובעיתונים - אז אולי באמת אקנה חוברת אחת של הבנת הנקרא לכתות ד' שיש בה שאלות רבות ברירה - רק בשביל הכיף בינתיים. והמון תודה על התשובה.
 
זו נראית לי הגישה הנכונה


לא חשבתי להכין מבחינה תכנית, ואהבתי את הרעיון שלך להתייחס לזה כאל משחק. מה שאנחנו אמרנו זה שזה מן מבדק שיעזור לנו לברר לאיזו כתה היא מתאימה - זה לא עניין של להצליח או להכשל אלא בדיקה של התאמה כדי למצוא לה את הכתה שיהיה לה הכי נעים ללכת אליה. אהבתי את רעיון הטריוויה והיא אכן משחקת במשחקים כאלה באינטרנט ובעיתונים - אז אולי באמת אקנה חוברת אחת של הבנת הנקרא לכתות ד' שיש בה שאלות רבות ברירה - רק בשביל הכיף בינתיים. והמון תודה על התשובה.
זו נראית לי הגישה הנכונה
כלומר, מצד אחד לא צריך להילחץ אבל גם לא כדאי לזלזל (כי אחרת לא נדע לאן את מתאימה). הגישה של המשחק קצת בעייתית, ולדעתי זה מה שמפיל הרבה ילדים מחוננים בבחינה סטייל הפסיכומטרי, שהם מתייחסים אליה כאל משחק (וככזה משעמם למדי) ולא כמו אל מבחן שאליו צריך להתייחס ברצינות (אולי בגלל שהם בכלל לא יודעים מה זה, הרי בכל המבחנים בכיתה הם תמיד מקבלים 100 בלי להתאמץ בכלל). איך שלא יהיה, לי המבחן הזה נראה ממש לא לעניין, אבל זה מה יש...
 
יש אנשים ויש אנשים

זו נראית לי הגישה הנכונה
כלומר, מצד אחד לא צריך להילחץ אבל גם לא כדאי לזלזל (כי אחרת לא נדע לאן את מתאימה). הגישה של המשחק קצת בעייתית, ולדעתי זה מה שמפיל הרבה ילדים מחוננים בבחינה סטייל הפסיכומטרי, שהם מתייחסים אליה כאל משחק (וככזה משעמם למדי) ולא כמו אל מבחן שאליו צריך להתייחס ברצינות (אולי בגלל שהם בכלל לא יודעים מה זה, הרי בכל המבחנים בכיתה הם תמיד מקבלים 100 בלי להתאמץ בכלל). איך שלא יהיה, לי המבחן הזה נראה ממש לא לעניין, אבל זה מה יש...
יש אנשים ויש אנשים
יש אנשים שהמילה מבחן מפילה עליהם תרדמת מיידית. ויש אנשים שהמלה משחק מכניסה אותם לאפטיות. הילדים שלי שייכים לזן שמבחן לא מזיז אותם, אבל משחק כן. כל אם צריכה להתאים את הדבר לילדה.
 
גם משחק משעמם?

יש אנשים ויש אנשים
יש אנשים שהמילה מבחן מפילה עליהם תרדמת מיידית. ויש אנשים שהמלה משחק מכניסה אותם לאפטיות. הילדים שלי שייכים לזן שמבחן לא מזיז אותם, אבל משחק כן. כל אם צריכה להתאים את הדבר לילדה.
גם משחק משעמם?
 
אני לא מוצאת הבדל

גם משחק משעמם?
אני לא מוצאת הבדל
בין משחק משעמם למבחן משעמם. בשניהם אני הייתי מרימה ידים ומפסיקה. (את הבגרות באחד המקצועות הפסקתי כשהגעתי לדעתי לציון שבעים. זה בהחלט סיפק אותי, החזרתי את המחברת ויצאתי מהכיתה. קבלתי בדיוק 70. כלומר 100 אם מסתכלים על מה שפתרתי, אבל 0 בהתחשב במה שלא פתרתי.) שעמום הוא בעיה רצינית הן במשחק הן בעבודה הן במבחן ובהרבה דברים. כאשר אני נמצאת בסיטואציה בה אני משתעממת יש לי כמה פתרונות. אחד מהם זה לעשות מהדבר משחק. שני לא להתרכז בכמה הדברים מעצבנים אותי, אלא לעשות את מה שאני עושה באורח מכני. כך למשל שטיפת רצפה או גיהוץ. שלישי להפנות את המחשבה שלי לאפיקים אחרים. ולפעמים לתהות איך דבר שמרתק אנשים אחרים משעמם אותי. הכלי שלי חשוב להרגיל את ילדי, הוא לא לסבול מהשעמום, אלא להפוך אותו למציאות ממנה אתה יכול להפיק כמה שיותר. השעמום הוא דחף אדיר לקום ולעשות משהוולהגיד לילד, תפתור את המבחן אפילו אם המשעמם אותך, זה להרגיל אותו להשתעמם ולסבול.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה