היי כאן רונן מרדכי גרין ואני רוצה להסביר למה חשוב להנהיג מדיניות סוציאלית

שלום לכולם, כאן יזם הנדל"ן רונן מרדכי גרין ואני רוצה לתת לכם 5 צידוקים מדוע חשוב להנהיג מדיניות סוציאלית:
  1. אזרחות חברתית- (תפיסה רחבה) הליברליזם הקלאסי מדבר על כך שמתוקף היותנו בני אדם יש לדאוג לזכויות אדם. החובות הן של אל תעשה, חובות של עשה- קשות יותר לביצוע. המדינה לא צריכה לפגוע בחופש הקניין, הדיבור וכו' אבל הטענה היא שלא מספיק רק לא לפגוע אלא המדינה צריכה להגשים את הזכות שלנו לבריאות. מה זה עוזר אם המדינה היום מבינה שאסור לפגוע החופש הביטוי, המדינה צריכה לדאוג לי שאוכל לבטא את עצמי. לא די בכך שהמדינה תספק לנו רק זכויות פוליטיות וזכויות אזרחיות אלא היא גם צריכה לספק לנו זכויות חברתיות. המדינה תדאג שהאדם לא יחיה בעוני. אין דבר כזה חירות בלי שהמדינה תדאג שלא יחיו בעוני.
  2. הממד הציבורי של הקניין- התפיסה הקלאסית היא שהמשמעות שהקניין הוא שלי זה אומר שאני יכול לעשות בו מה שאני רוצה. אך מה אם אני רוצה לשים על קניון שלט שאין כניסה לערבים ולכלבים, האם זה מותר? הרעיון אומר שסעיף 3 לחוק כבוד האדם וחירותו מטיל עלינו גם חובות מסוימות. זה שהקניין הוא שלך זה אומר שגם מוטלות עלייך חובות מסוימים. המדינה כבעלים של מתקנים ציבוריים, אין לה רק זכויות אלא גם חובות. למשל, לא להפלות בין אזרחים.
  3. המדינה כנאמן ציבור- התפיסה הקלאסית היא שהמדינה היא השלטון ואנו צריכים לחיות תחת מרותה. הטענה של המדינה כנאמן הציבור אומרת שיש גם בעיה של נגישות לערוצי התקשורת, מאחר ורק 3 משפחות שולטות בישראל על ערוצי התקשורת, המדינה צריכה לדאוג שאם אני ארצה לומר משהו יהיה לי ערוץ תקשורת שיוכל להעביר זאת. אם תייר ישראלי נקלע לצרה בחו"ל המדינה נחלצת לעזרתו.
  4. אחווה והערכה חברתית- אחווה הדדית, סולידריות חברתית. חברה השואפת ועזרה לזולת.
  5. צדק חברתי- צדק מתקן, גמולי וחלוקתי. הצדק החלוקתי דן בנושא חלוקת העוגה מחדש. חלוקה אנכית- כל אחד משלם ביטוח לאומי יחסית למשכורת שלו. קצבת הזקנה ששני אנשים שהשתכרו באופן שונה תהיה זהה- זוהי דוגמא לחלוקה אנכית, לקחו מאיתנו באופן שונה ונתונים לנו באופן זהה. חלוקה אופקית- כולם מקבלים יחסית למה ששילמו כשהיו צעירים.
 
למעלה