תחבורה ציבורית היא שירות לאזרח.אז בעצם אתה רוצה סובסידות מטורפות לקווי סופ"ש
התחבורה הציבורית בשבת באיזור חיפה, שעל פניו פעילותה אינה מוגבלת משיקולים דתיים אלא משיקולים כלכליים בלבד, פועלת בצורה רפה למרות הכל. מבדיקה קלה שערכתי על פי לוחות הזמנים כיום,ישנם שלוש מוקדים שסביבם מרוכזת תחבורה ציבורית בשבת בחיפה: * קווי לילה בין שכונות מגורים לאתרי בילויים מרכזיים. * תחבורה לחוף הים. * תחבורה כללית החל משעות הצהריים - אחרי הצהריים של יום השבת, רלוונטית בעיקר לתקופת שעון הקיץ, בתקופת החורף זמני התחלת הפעילות קרובים לזמני צאת השבת. על פניו חלק משמעותי מהציבור (איני יודע מהם האחוזים המדוייקים, אך מדובר בכל הציבור הדתי־חרדי וחלק מהציבור המסורתי) נמנע לחלוטין מנסיעות בשבת, ובצירוף העדר נסיעות למקום העבודה בקרב כמעט כל הציבור עקב היותה של שבת יום שבתון, הביקוש יורד באופן משמעותי מאשר בימות החול, וזה אמור להוביל להעדר בסיס כלכלי להפעלת קווים מסוימים, או פעילות בתדירות נמוכה למדי, כפי שקורה בפועל באיזור חיפה במרבית הקווים ב"ליל שישי" ובבוקר שבת (להוציא את קווי הלילה וקווי חוף הים). אין להשוות את המודל הכלכלי של תחבורה ציבורית בימות שבתון בארץ ובחו"ל, היות ובחו"ל אין ציבור משמעותי שנמנע מנסיעות מסיבות דתיות, והביקוש נמוך רק עקב יום שבתון מעבודה. ולא גם עקב סיבות דתיות כמו בארץ. דרישה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת משמעה דרישה לסיבסוד ניכר של תחבורה ציבורית בשעות שאינם כלכליות. אני בעד סבסוד תחבורה ציבורית מסיבות שונות גם בהעדר בסיס כלכלי, אבל אין סיבה שתהיה העדפה דווקא לסיבסוד תחבורה ציבורית בשבת, ולא למשל לסבסוד תחבורה ציבורית בשעות הלילה המאוחרות כל ימות השבוע. מי שטוען שישנה קבוצה שהייתה נמנעת מהחזקת רכב פרטי לו הייתה תחבורה ציבורית בשבת מתבקש להביא מודל כלכלי כהסבר לדבריו. האם אחזקת רכב פרטי זולה יותר מנסיעות בתחבורה ציבורית בימות החול, יחד עם פתרונות בשבתות וחגים (השכרת רכב, מוניות בהתאם לצורך)? מסופקני. עלות אחזקת רכב עדיין גבוהה יותר, הסיבה לאחזקת הרכב הפרטי היא בעיקר משיקולי נוחות, ולא משיקולים כלכליים.
שירות כזה חייב להינתן 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. בדיוק כמו מים, חשמל, טלפון, משטרה, מד"א, בתי חולים וכו'. זו הגישה הרווחת כיום כלפי תחבורה ציבורית בכל מדינות המערב, חוץ מאצלנו... רק אתמול בערב דובר בחדשות על כך שמדי שנה נוספים לכבישי ישראל 10,000 כלי רכב. אחוז הרכבים הפרטיים במדינת ישראל ביחס לאוכלוסיה גדול באופן משמעותי ממדינות מערביות אחרות, כך גם הפקקים הרבים וזיהום האויר. המצב הזה לא יכול להימשך. כל זמן שהתחבורה הציבורית מושבתת למשך 24 שעות מדי שבוע ול-5 או 6 שעות מדי לילה (זה מעוות באותה מידה), לא ניתן לצמצם את מספר הרכבים הפרטיים על כבישי ישראל, זהו המכשול הרציני ביותר כיום. אף אחד לא אומר שהתחבורה הציבורית צריכה לפעול בשבת במתכונת מלאה, אלא במתכונת מצומצמת שייעודה לתת מענה לנוסעים לצורכי בילוי ופנאי וכמובן תוך התחשבות וללא מעבר באזורים בעלי רוב דתי. ברגע שהדבר יתאפשר, תאמין לי שיהיו הרבה אנשים שינטשו את הרכב הפרטי לטובת תחבורה ציבורית, אם זו תהיה טובה ויעילה. לראייה חלק ניכר ממדינות אירופה שבהן חלק גדול מהאוכלוסיה נוסע בתח"צ גם ביום החופשי. גם בישראל השירות הזה חייב להינתן בכל ימות השבוע והעובדה שחלק מתושבי המדינה אינם נוסעים בשבת לא אמורה להשפיע על כך. הפוטנציאל לתחבורה ציבורית בשבת באזורים בעלי רוב חילוני גדול מאוד. רוב תושבי מדינת ישראל נוסעים בשבת ולראייה העומס שהיה בכבישים לכל אורך החג והסופ"ש האחרון. גם בחיפה יש קווים שפועלים בשבת ובהחלט יש להם ביקוש ביום זה. בראש ובראשונה קווי הלילה שנוסעים מפוצצים בליל שישי וזהו הלילה הרווחי ביותר שלהם והמשך בקווים היעודיים לחוף הים כפי שציינת בעצמך, אך גם בקווים אחרים שמתחילים לפעול לפני צאת השבת בהחלט יש נוסעים. מובן שקווים הנוסעים בשבת משום מקום לשום מקום לא ייסעו מלאים וזה מה שקורה בחלק מהקווים בחיפה. אין שום סיבה לנסוע מהשכונות להדר לדוגמה, אם בשבת אין משם קישור לשום מקום אחר. ברגע שיהיה קישור בשבת ליעדים רלוונטיים גם הקווים האלה ייסעו מלאים וברגע שיהיה שירות בינעירוני, יהיה ביקוש גם לקווים עירוניים.