marabo
Well-known member
מדינת הלכה היא מדינה שחוקיה הם חוקי התורה.
האם זה ניתן לביצוע היום?
התשובה היא כן ולא ונסביר.
על מנת לאכוף חוק נדרשים בתי משפט והוצאה לפועל, אחרת אין לחוק משמעות, הוא סתם המלצה.
לכן בשביל מדינת ההלכה ידרשו בתי משפט המוסמכים על פי ההלכה לדון בכל נושא ונושא.
כאן ההלכה מבדילה בין דיני נפשות ודיני ממונות או אישות. דיני נפשות יכולים להיות נידונין רק בעת שיש "בג"ץ" בדמות של סנהדרין היושבת בלשכת הגזית בבית המקדש והסנהדרין הדנה בדין מונה 23 חברים.
כל עוד זה לא קיים אין אפשרות לאכוף את כל החוקים שדינם מיתה שזה אומר בין השאר, חילול שבת, ניאוף, עבודה זרה וכו'. לכן בעניינים אלו ודומיהם אין היתכנות למדינת הלכה.
מה כן? מה שלא מחייב סנהדרין כמו דיני ממונות או דיני אישות. אלא שדיני ממונות לפי ההלכה הם כאלו המתקבלים על השכל הישר כך שאין בעיה לממש אותם ודיני אישות קיימים גם היום.
בעניינים בהם לא ניתן לבצע אכיפה כי הם דיני נפשות כמו שפורטו לעיל ניתן לייצר חוקי מדינה שלא על בסיס הלכתי אלא על בסיס תרבותי, ערכי וכדומה. כמו היום. זו לא תהיה מדינת הלכה אלא מדינה עם מסורת יהודית.
האם זה ניתן לביצוע היום?
התשובה היא כן ולא ונסביר.
על מנת לאכוף חוק נדרשים בתי משפט והוצאה לפועל, אחרת אין לחוק משמעות, הוא סתם המלצה.
לכן בשביל מדינת ההלכה ידרשו בתי משפט המוסמכים על פי ההלכה לדון בכל נושא ונושא.
כאן ההלכה מבדילה בין דיני נפשות ודיני ממונות או אישות. דיני נפשות יכולים להיות נידונין רק בעת שיש "בג"ץ" בדמות של סנהדרין היושבת בלשכת הגזית בבית המקדש והסנהדרין הדנה בדין מונה 23 חברים.
כל עוד זה לא קיים אין אפשרות לאכוף את כל החוקים שדינם מיתה שזה אומר בין השאר, חילול שבת, ניאוף, עבודה זרה וכו'. לכן בעניינים אלו ודומיהם אין היתכנות למדינת הלכה.
מה כן? מה שלא מחייב סנהדרין כמו דיני ממונות או דיני אישות. אלא שדיני ממונות לפי ההלכה הם כאלו המתקבלים על השכל הישר כך שאין בעיה לממש אותם ודיני אישות קיימים גם היום.
בעניינים בהם לא ניתן לבצע אכיפה כי הם דיני נפשות כמו שפורטו לעיל ניתן לייצר חוקי מדינה שלא על בסיס הלכתי אלא על בסיס תרבותי, ערכי וכדומה. כמו היום. זו לא תהיה מדינת הלכה אלא מדינה עם מסורת יהודית.