היום היה לי יום קשה מאוד

היום היה לי יום קשה מאוד../images/Emo10.gif

אני משרתת בכיתה של ילדים צעירים מאוד, כיתה א', ורוב הילדים שם אמנם מקסימים, אבל יש שניים שאני לא מצליחה להשתלט עליהם (הם גם מקסימים, אבל הם קשים). מאוד קשה לי לכעוס ולהיות תקיפה, אבל אני נאלצת לעשות את זה די הרבה איתם, הם לא מקשיבים לי ולפעמים זה מגיע לרמות שאפילו קשה לי לשמור על ארשת חזקה, ואני מתאפקת שלא להישבר ולבכות. היום היה לי יום קשה במיוחד במחיצתם, המורה המחנכת חולה כבר כמה ימים ויש מורה מחליפה שלא כל כך מכירה אותם, ככה שהייתי צריכה לטפל בהרבה יותר דברים מהרגיל. שני הילדים ה"קשים" ממש שיגעו אותי היום, אחד מהם הוא ילד בן שבע עם תסמונת דאון ויש לו אופי כזה, שהוא אוהב לקבל כל תשומת לב שהיא - גם רעה; כלומר, הוא אוהב כשכועסים עליו כמו שהוא אוהב כשמתגמלים אותו. אני אפילו לא יודעת איך לנהוג עם ילד כזה, מה לעשות כדי שיקשיב. הוא סחט אותי כל כך שבסוף היום (בסביבות חמש) הייתי עייפה ועצבנית, ונכנסתי לתפקיד השני שלי - ליווי שני ילדים בהסעה במחשבה שהנה, עכשיו זה החלק הקל, ואני חוזרת הביתה לנוח. בדרך הביתה קרתה לנו תאונה קטנה. אני לא יודעת איך זה קרה, הנהג כנראה לא היה מרוכז, היה צומת בעייתי והתנגשנו ברכב פרטי. למזלי לא קרה כלום לא לילדים ולא לי, גם לא לגברת ברכב השני, אבל המונית "שבקה חיים". הייתי צריכה לחכות הרבה זמן למונית אחרת. באמצע הצומת הייתי צריכה להוביל את הילדים המבוהלים למונית האחרת, וכאן לא נגמרו הצרות. כל הדרך הביתה הילד שאני מלווה נגע בנהג, וזה נהג שלא מכיר אותם ולא עבד מימיו עם אוכלוסיה כזאת, בניגוד לנהגים הקבועים והמוכרים שביחד הם ואני מצליחים להשתלט על הילדים, והיה בהלם שהילד נוגע בו. הילד התחיל לשרוט את הנהג, ואני - לא יודעת איך, בסופו של דבר הצלחתי להשתלט עליו, אבל זה היה ארוך ומייגע. הגעתי הביתה רק בשבע, כשבדרך כלל אני מגיעה בין חמש וחצי לשש, סחוטה ומתה. כל הימים הם קשים, אבל זה היה יום קשה במיוחד
אני לא יודעת מה אני אעשה לגבי הילדים שלא מקשיבים לי, בד"כ זה לא מגיע לרמות מטורפות, אבל לפעמים כן ואז זה מאוד קשה. המורות אומרות שאני צריכה ללמוד להיות "אסרטיבית", אבל זה לא הולך לי עם שני הילדים הקשים שבכיתה (עם הילדים האחרים אין לי בעיה, הם מקשיבים כשמדברים אליהם יפה). כשאני מנסה להיות אסרטיבית עם השניים הנ"ל, אני רק מוציאה מעצמי את ה"מיץ" עם צעקות וכעסים. מה אני אמורה לעשות? בסך הכל טוב לי בשירות, ואני אוהבת את הילדים מאוד מאוד
, אבל אני חייבת לפתור את הבעיה עם השניים האלה, אחרת יהיה לי מאוד קשה לשמור על כוחות לכל אורך השירות
אשמח לעצותיכם!
 
דולי הכבשה המקסימה ../images/Emo140.gif

קודם כל מגיע לך זר פרחים על החשבון
. למה משרתת ??אני מניח שאת חלק מצוות שמטפל ומסייע לילדים שלנו.את פשוט מקסימה בכתיבתך ובדרך שאת משתפת אותנו בחוויות היום שלך. בתאור יום הפעילות המגוון
שלך שלדעתי לחלק גדול מההורים אין אפשרות לדעת פרטים כאלה כי כל אחד עסוק בשגרת יומו.לכולנו יש גם ימים כאלה של בעסה
.כזה לא הולך כלום.הכל הפוך.שום דבר לא מסתדר.והרי בשביל זה יש את יום המחר.יום המחר שאמור להיות טוב יותר מאתמול.לעניין הילדים הסוררים
יש גם ילדים כאלה כמו בכל חברת ילדים.החשוב זה לא לאבד את העשתונות. מותר לכעוס.מותר להעיר.אבל לא לשדר להם שאיבדת כיוון.לנסות ולברר מה בדיוק מציק להם.לשתף את הצוות שעובד עם הילדים ולנסות לקבל מהם טיפים .אני מאמין שהימים הבאים יהיו קלים וטובים יותר.מאחל לך כבר מחר בבוקר יום קל יותר אהרון
 
דולי המקסימה../images/Emo24.gif

אכן עברת יום קשה ומתיש, יש לפעמים ימים כאלה בהם כלום לא הולך...
- אולי תתייעצי עם יועצת ביה"ס לגבי שני "ליצני הכיתה"? מחר יום חדש , תקומי עם כוחות מחודשים ואולי יהייה יום הרבה יותר נחמד, כזה שיפצה על יום האתמול... המחנכת בטח תחזור תוך מספר ימים ואז יהייה לכולכם קצת יותר קל
 
עידוד ועצה...

גם אני מצטרפת למילות העידוד והחיזוק של אהרון ומיכל ,ולדעתי ומנסיוני לדעתי כמוכן להעזר בצוות וביועצת בקשר דרך הטיפול , ישלי בינתיים עצה בישבילךוזה מניסיוני מיעוץ עם מומחים לנושא וזה להתעלם או להגיב מינימום עד כמה שניתן( תלוי במצב ) להתנהגות שלילית ולחזק מאד ולשבח התנהגות טובה גם אם זה משהו קטן שעושים וכך הילד יקבל יותר תשומת לב למעשה חיובי ופחות לשלילי ועם הזמן - וזה יכול לקחת זמן - זה לא הוקוס פוקוס אך זה ישתפר אךתתיעצי עם היועצת קודם היא מכירה אותם יותר וזה יעזור לך בינתיים יישר כח חיזקי ואימצי כל הכבוד לך על העבודת קודש שאת עושה.......
 
זה רעיון טוב, אבל

זה מתנגש עם צורת החינוך של המורה המחנכת, שהיא מגיבה בחומרה על התנהגות שלילית... הייתי רוצה להתעלם, אבל מצפים ממני להגיב ואף למנוע. חוץ מזה, לפעמים אלה התנהגויות שחייבים תגובה, כמו למשל שהילד לוקח את המטאטא ומתחיל לחבוט איתו בכל מיני חפצים (ואנשים...) חייבים לעצור את זה איכשהו. לא יודעת מה להגיד לך, זה ממש קשה. זה מעיק ששני ילדים מצליחים להתגבר עליי.
 
רגע, תפוזינה, זו את מפורום ש"ל?...

פתאום שמתי לב, זו את ששאלת על השירות הלאומי? אם את רוצה צרי קשר במסרים, אני אסביר לך יותר על איך מגיעים לשירות הלאומי
 
דולי בוקר טוב

תחשבי רגע, איך המורה הקבועה מתנהגת ומצליחה לנטרל את התנהגותם, את צריכה להיות אסרטיבית אבל כמובן לא לצעוק ולכעוס כמדומני בפעם הקודמת העברת ביקורת קשה הן על הצוות וגם על ההורים לכן לכמה רגעים היית בנעליהם. הדרך הטובה היא לשמור על קור רוח, לשמור על קול מונוטוני ברור ואחיד לא להראות להם שאת מתוסכלת זה בסדר לכעוס רק צריך לדעת איך, ברגע שאת שומרת על קול אחיד ותקיף ואת חוזרת על דבריך שוב ושוב את תצליחי להעביר את המסר. תחשבי המורה לא נמצאת כמה ימים יש מורה מחליפה חדשה, הרי זה ברור שהילדים ינסו אותה, וינסו לפרוץ גבולות, החשוב הוא שהמורה צריכה להתמודד איתם לא את, הם מנסים אותה הם לא מקבלים מענה ממנה אלא ממך. זה מאוד טבעי שהם ישתוללו, את תהיי בצד תני לה לטפל בעניין ולא לזרוק אותם עלייך. העבודה צריכה לתת מענה לכל איש צוות צריך לחלקה שווה בשווה לא להעמיס על האחד, אף אחד לא מצפה ולא צריך לצפות שאת תהיי שוטרת משמעת. לכן תדברי עם המורה ותתאמו את החלוקה על הילדים. מה עם סייעות אין בכיתה? יום טוב איריס
 
שלום דולי

קודם כל, כל הכבוד לך שכל כך אכפת לך מהילדים, כן ירבו כמוך !!! דבר שני, אני לא מבינה, איפה שאר הצוות של הכיתה ? הרי יש בכיתה מורה וסייעת ובת שרות היא רק כתוספת לצוות... מדוע המורה המחליפה והסייעת לא מטפלות בילדים ה"קשים" ? מדוע הם נופלים למעמסה רק עליך ? זה ממש לא ברור לי... המורה המחליפה גם אם היא לא מכירה את הילדים, הם באחריותה ואחריותה לשמור על הסדר בכיתה... ואחריה יש את הסייעת שכן מכירה את הילדים... לא יתכן שהשמירה על סדר תקין בכיתה נופלת רק עליך... מדבריך נשמע כאילו את לבד עם הילדים ללא אנשי צוות נוספים ?! וזה פשוט לא הגיוני !!! אני לא יודעת אם את לוקחת על עצמך אחריות יתר מעבר למה שמצפים ממך, או שזה מה שמצפים ממך לעשות... אם זו את שלוקחת אחריות מעבר למצופה, אז תורידי מעצמך חלק מהאחריות ותני למורה ולסייעת לטפל בילדים ה"סוררים", אבל אם זה מה שמצופה ממך, אז רצוי מאוד שתדברי עם הצוות בכיתה ותעשו תיאום ציפיות, כי זה ממש לא נשמע הגיוני, ובקצב הזה את מהר מאוד תשברי...השנה בקושי התחילה... מקווה שעזרתי במקצת, שתהיה לך שנה טובה וקלה, יונת
 
היי

תודה לכולם על התגובות. אני לא יודעת איך זה קורה, אבל זה קורה שהמורה המחליפה עם ילדים מסויימים ואני עם ילדים אחרים, וכל אחת מאיתנו שומרת על קבוצה מסוימת של ילדים. תמיד איכשהו אני נופלת על השניים ה"קשים". לגבי איך שהמורה המחנכת מטפלת בנושא, היא פשוט מתנהגת בצורה אסרטיבית, מרימה את הקול והם מקשיבים לה כי הם מפחדים ממנה. אותי הם לא תופסים כאישיות קשה, או כאדם דומיננטי כמו שהם תופסים אותה, וזאת בעיה.
 
הי דולי

אין סייעת? את צריכה לשנות את יחסך כדי שתוכלי לשרוד איתם, את צריכה לגרום להם להבין שאת המבוגר ובעל הסמכות כרגע וההחלטות הן שלך ואיך אופן היום יתנהל כמובן שיש הפתעות ומצבים מלחיצים ואם תראי שאת שולטת יחסם ישתנה את לא צריכה להיות קשה את צריכה להיות קשה וחמה באותה מידה שהם "פוחדים" ממנה הם גם ממך יכולים עם המורה המחליפה תעשו שינויים בילדים לא כל הזמן אותם ילדים תפרידו בין השתיים כך יהיה יותר קל לשניכם מעבר לזה תסבירי למחליפה שאתן צריכות לעבוד יחד כצוות ולהרתם אחת לשנייה לא להפך להתעלם
 
אוקיי

אבל איך עושים את זה? איך אני יכולה להיות מפחידה? אני מאוד קטנה ורזה, יש לי קול חלש, ונראה לי שהדבר האחרון בעולם שאני יכולה זה להיראות מפחידה. אני משתמשת בטון סמכותי, אבל כנראה שזה לא מספיק... יש סייעת, אבל זה די מסובך, נתנו לה איזה תפקיד ארגוני כלשהו... בוועד או משהו כזה... והיא מסתובבת בין הכיתות הרבה. רוב הזמן זה רק המורה המחליפה ואני.
 
דולי

זה מכעיס אותי אין סיבה שסייעת לא תעשה את עבודת בתור אשת חינוך לא מקובל עלי לא צריך להיראות או להתנהג כרעה זאת לא המטרה תמחקי זאת מראשך תשארי קטנה ושברירית אבל עם כח ולא להשבר כל פעם מחדש . דולי תשלחי לי מסר עם הטל שלך אני אסביר לך בטל איריס
 
היא עושה את עבודתה

זה חלק מעבודתה, זה תפקיד שביה"ס קבע שיהיה לה ולא הייתה לה יכולת בחירה. כמובן שצריכים לממן סייעת מחליפה בפעמים שהיא יוצאת מהכיתה, אבל כמו לכל בי"ס עירוני... - אין תקציב
לא התכוונתי להיראות רעה או להתנהג כמו רעה, אלא כאסרטיבית, סמכותית, כזו שיש לה יכולת פיקוד. זה לא מצליח לי, למרות שאני משתדלת מאוד.
 

עמיקםרז

New member
דולי חביבתי

חג שמח, דולי, קודם כל הרשי-נא לי להביע את הערכתי הרבה להשקעה האדירה מצידך בילדינו מתוך אהבה שאינה תלויה בדבר. זה מרגש מאוד, ורק אל תישברי לנו, כי אנחנו כל כך זקוקים לאנשים כמוך, ואנשים כאלה קשה למצוא. לא אחזור על דברים שכבר נאמרו בכל כך הרבה תבונה וחוכמה בתגובות של חבריי לפורום. אבל התעוררו אצלי שתי תהיות שכדאי שתחשבי עליהן: 1) אם בית הספר משתמש בכוח עזר שאמור להיות בכיתה עם התלמידים לצרכים אחרים, יש בכך טעם לפגם חמור. האם ההורים יודעים שמטילים על הסייעת תפקידים אחרים מאלה שהיא נועדה להם, כלומר להיות עם ילדיהם? אני לא חושב שאת צריכה להיכנס לעימות עם בית הספר בשאלה זו, אבל אני לא יכול להימנע מהרגשה שמישהו מנצל את טוב לבך ואולי גם את טוב הלב והתלות של המורות, ואוליי בכל זאת תמצאי דרך כלשהי להעלות את השאלה הזאת. 2) גם העובדה שבכל פעם את מוצאת את עצמך לבד עם קבוצה שבה תמיד נמצאים שני התלמידים הקשים מעוררת תהייה. ההיגיון אומר שאם יש שני תלמידים קשים במיוחד, כאשר מחלקים את הכיתה לשניים, יפרידו ביניהם וישימו כל אחד בקבוצה אחרת. ושוב אני תוהה אם אין כאן מישהו שמנצל את טוב ליבך ואת עדינותך. אני מסכים מאוד עם מה שכתבת וכבר נאמר בתגובות, שההתנהגות הקשה היא דרך למשוך תשומת לב, ולכן מוטב להפחית תגובות נסערות. כדאי לנסות להגיב עניינית: אם תלמיד משתולל וגורם נזקים עם מטאטא, חייבים כמובן לבלום אותו ולסלק את המטאטא, אך לא חייבים לכעוס על הילד, כי הכעס רק יעודד אותו לחזור על דברים שמושכים תשומת לב אליו. כדאי להסיח את דעתו ע"י הכוונתו לפעולה חיובית שתלֻווה בהרבה שבחים ומחמאות, כדי שההנאה מתשומת הלב תתחבר לדברים חיוביים שהוא עושה. כן, אני יודע שקל לדבר... אבל יותר מאשר לדבר אני לא יכול לצערי לנסות לעזור... חיזקי ואימצי והחזיקי מעמד! בהרבה הערכה, עמיקם
 
תודה רבה על התגובה החכמה והמעודדת

גרמת לי לחשוב על דברים רבים. אני אנסה את דרך החינוך שהצעת, היא נשמעת לי מאוד מוצלחת, מקווה שהיא תעבוד עם הילדים הספציפיים האלה. תודה
 
למעלה