מנועי רכבות וקרונות אל-חלד
אכן, המנועים הבודדים של הקטרים החדשים של רכבת ישראל עושים הרבה יותר רעש מקבוצות המנועים של הקרונועים (זיכרו, ארבעה בכל מערך של שלושה קרונות!). הקרונועים שקטים יותר כי מקורות הרעש מחולקים על פני מרחב גדול יותר (כלומר, אם הם מייצרים אותה כמות של רעש לכח סוס, או אפילו יותר, כמו המנוע של הקטר, הרי שאותה עוצמת רעש מתפזרת על מרחב גדול יותר ולכן משפיעה בכל נקודה פחות). הקרונועים גם שקטים יותר פשוט כי הבידוד של מנועיהם נגד רעש טוב יותר (ולדעתי, גם בגלל שהמנועים שלהם פשוט עושים פחות רעש לכח-סוס, אבל אין לי מושג אם זה באמת כך). עוד הבדל משמעותי שרלוונטי בעיקר ביציאה מהתחנה הוא העובדה שלקטרים בעלי תמסורת חשמלית יש רק ´הילוך´ אחד, והאפשרות היחידה שלהם להפיק יותר פיתול (´מומנט´) הדרוש לזינוק הוא על-ידי סיבובי מנוע יותר מהירים על מנת לייצר יותר חשמל, בעוד שלקרונועים יש הילוכים שמקילים עליהם בעניין זה במידה מסוימת. (מומחי הטכנולוגיה מוזמנים כמובן לתקן אותי בעניין זה, אם הנני טועה). סיבובי מנוע יותר מהירים פירושם יותר רעש. כמובן שהקרונועים מאיצים במלוא היכולת שלהם ביציאה מהתחנה, בדיוק כמו הרכבות האחרות (אלא אם כן יש מיד תחנה נוספת, כמו קרית מוצקין-קרית חיים), הם פשוט עושים את זה הרבה יותר בשקט. להזכירכם, אוהבי השקט והשלווה - רכבת ישראל בחרה להפסיק לרכוש קרונועים נוספים ולהמשיך ברכש הקטרים והקרונות, זאת מתוך ההנחה (המטופשת...?) ש-´אוטוטו´ כל קווי הנוסעים העיקריים בארץ יהיו מחושמלים, ולכן צריך שכמה שיותר רכבות יהיו ´יסיבות´ להפעלה חשמלית. דרך אגב, קטר חשמלי גדול עושה בד"כ יותר רעש מקרונוע IC3, למי שתהה. אבל אולי זו רק החיבה המיוחדת שאני רוכש ל-IC3... לגבי מדוע משאירים את ´קרונות הפח´ - אני מסכים, הם איומים ונוראים, למעט הכסאות המעולים, אם כי הם כמובן עשויים פלדה ולא פח. אבל, אני לא יודע אם שמת לב, יש כיום ברכבת ישראל מצוקה חריפה בציוד הנוסעים ואם תיסע מדי פעם בשעות העומס תבין שכשתוציא מהשירות את הקרונות הישנים המצב יהיה גרוע (הרבה יותר גרוע!) אלא אם כן תכניס ציוד חדש במקומו. וזה עוד לפני שפתחת קווים חדשים, כמובן. למי שלא זוכר, כרגע יש, לפחות באופן רשמי, ´וטו´ של משרד התעשייה והמסחר על ההזמנות הנוכחיות של קטרים וקרונות דו-קומתיים, הזמנות שאפילו כשהן תתממשנה הן עדיין לא תספקנה את צרכיה המידיים של רכבת ישראל. נזכיר גם שעדיין לא נחתמו חוזים להספקה של ציוד נוסף, וגם שאספקה של ציוד חדש עשויה לקחת יותר משנה (ואם זה ציוד מסוג חדש, גם יותר משנתיים) מרגע חתימת החוזה ועד תחילת האספקה. אני לא רואה בינתיים אפשרות להוצאה מהשירות של הקרונות הישנים, אלא אם כן יירכשו קרונות משומשים מחו"ל (וראינו בעבר מה זה נתן לנו - קרונות ה-MkIIC הדפוקים מבריטניה וקרונות האל-חלד המסריחים מצרפת). אולי כדאי פשוט ´לסמן´ כמות מסוימת מינימלית של קרונות ישנים שמחליטים שהם יהיו אלו שימשיכו לשרת בחמש השנים הקרובות ולהעביר אותם שיפוץ כללי, בדיוק כמו שעשו באמצע-סוף שנות ה-90. הרי השיפוץ של אז היה פחות מחמש שנים אחרי השיפוץ הקודם, ולעומת זאת מאז השיפוץ האחרון עברו, לגבי חלק מהקרונות, שמונה שנים ויותר! אין לי מספרים לתת לכם, אבל אני לא חושב שיש הרבה חברות תעופה מודרניות שמכבדות את עצמן ומרשות לעצמן לא לשפץ את פנים המטוסים במשך 8 שנים של שימוש מתמשך ואינטנסיבי (עם קהל בעייתי). אתם מכירים? וכאלו שלמטוסים שלהן יש חורים ב-´פח´? מי שיש לו אוזן קשבת אצל הנהלת הרכבת מומזן להעביר את הרעיון.