היום בו העבר מת

היום בו העבר מת

השמיים מעל קוסמופוליטיאה שחורים תמיד, לא מעננים אלא כי אין לכוכב הזה שמש. מתחתם, לעומת זאת, יש אוקיאנוס של אורות בכל הצבעים. בשממה אלה צמחים כימו-סינטטיים שזוהרים בחושך, ובמתחם ההתיישבות אלו אורותיהם של פנסי הרחובות, הכבישים בהם זורמות מכוניות קרקע כמו אור נוזלי והקווים הישרים של נתיבי כלי הטיס למעגניהם במגדלים האדירים. באחד הרחובות להולכי רגל, על ספסל, יש גבר צעיר, עם שיער וזקן ג'ינג'יים, לבוש בפיג'מת חורף ונעול נעלי בית, רעד מרעב ומקריז לאלכוהול ועישן. אחרי זמן מה הגיעו למקום אישה בעלת עיניים מלוכסנות ושיער שחור חלק, לבושה בשמלה צהובה, וגבר שחור שרירי במיוחד. הם התיישבו גם הם על הספסל, האישה מימין לאיש הרועד והגבר לשמאלו. הוא הביט בהם בחשש.
"אל תפחד", אמרה האישה, "אני קרימהילד קר-דם, אשתו של קריסטוף קר-דם, רואה השחורות, וזה שומר ראשי, ג'ימי. אתה רפי פויר"?
"זה אני", אמר האיש, "אז אני מופיע בחזיונות של בעלך"?
"לא אתה", אמרה קרימהילד, "העבר עצמו".
"אוי ואבוי", רפי השליך מפיו את הסיגריה, "אנחנו חייבים לנסות להציל אותו".
"נכון מאוד", אמרה קרימהילד, "בוא אתי".
שלושתם קמו וקרימהילד הובילה אותם לבית קפה קטן, שם רפי הזמין ארוחת בוקר. כשהיא הגיעה הוא שמע רעש מאחוריו, הסתובב וראה מישהו זורק כיסא על גבו של אדם שנראה עור ועצמות. קרימהילד קמה וקראה: "עצרו"!
כולם קפאו באמצע פעולותיהם וכל העיניים הופנו אליה.
"תנו לו לאכול אתנו", אמרה.
האיש שנראה עור ועצמות התיישב גם הוא בשולחנם והזמין ארוחת בוקר. בזמן האוכל הוא סיפר להם על עצמו. קראו לו ולנטין והייתה לו מונית מעוותת מרחב, כזו שמבחוץ הייתה בגודל מכונית ומבפנים הייתה כמו דירת ארבעה חדרים. אבל עכשיו היא הייתה מקולקלת ולא הייתה לו פרנסה.
"שמעת פעם על העבר?", שאלה אותו קרימהילד.
"אני מכיר אותו", אמר ולנטין, "מה הוא עשה עכשיו"?
"בעלי רואה שחורות", היא אמרה, "הוא חוזה שהעבר ימות היום".
"מה אני יכול לעשות נגד זה?", שאל ולנטין.
"אני אשלם על התיקון של המונית שלך ונשתמש בה כמין בסיס".
אחרי שסיימו לאכול הובילה אותם קרימהילד דרך כמה רחובות לסדנא שעליה היה כתוב "אנטון תיקונים". איש עם שפם חום שישב בפתח קם והשליך מפיו סיגריה.
"גברת קר-דם", הוא אמר, "טוב שבאת. יש לי משהו בדיוק בשבילך".
קרימהילד חייכה אליו חיוך אדיב ונתנה לו להוביל אותה להיכן ששכב רובוט מושבת.
"קוראים לו 11340", סיפר אנטון, "שדדו אותו והרסו אותו לגמרי. הוא בקושי זחל עד הנה לפני שהתמוטט".
פניה של קרימהילד התקדרו.
"נצרף אותו אלינו", אמרה, "אני אשלם גם על התיקון שלו".
"ומה עוד את צריכה?", שאל אנטון.
"ולנטין", היא קראה, "איפה המונית שלך"?
ולנטין נקב בשמו של רחוב.
"שלח לשם גרר מעופף", היא אמרה לאנטון, "זו מכונת עיוות מרחב. גם בתיקון שלה הכול עליי".

בינתיים, קריסטוף קר-דם עלה למפלס 205 של המגדל בו הייתה הדירה שלו ושל קרימהילד וצלצל בפעמון אחת הדירות. מבפנים הוא שמה סדרה של חריקות ופגיעות של חפצים כבדים ברצפה. לרגע הוא חשש שטעה בכתובת, אבל מי שפתח את הדלת היה רובוט שהורכב מאוסף של חלקי רובוטים מסוגים שונים.
"שלום הפייסטוס", אמר קריסטוף, "אלקיליו נמצא"?
"ברור שכן", אמר הרובוט, "איפה עוד הוא יכול להיות"?
הרובוט זז ואפשר לקריסטוף להיכנס. קריסטוף תמיד נכנס לדירתו של אלקיליו בחשש, פוחד שמה ישבור משהו. כל חדר בדירה הזו היה מקושט ביצירות עדינות במיוחד, עשויות זכוכית או חומרים שבירים אחרים, שהזקן טען שהביא אותן מחלקים אחרים של הגלקסיה, ושכול אחת מהם היה עבודת יד יחידה במינה. קריסטוף העדיף להאמין לו בקטע הזה.
כשקריסטוף נכנס לחדר העבודה, גוליילמו אלקיליו קם והושיט לו את ידו ללחיצה. הוא לא חייך. "גם אני הרגשתי את זה", הוא אמר, "בקשר לעבר. אני מניח שזה מה שהביא אותך לפה".
קריסטוף הנהן.
"אם שנינו מרגישים את זה כנראה שזה באמת חשוב", הוא אמר, "אתה במצב לבוא אתי לנסות למנוע את זה"?
"ברור שאני במצב", אמר אלקיליו, "רק תן לי להתארגן".
בזמן שאלקיליו התארגן קריסטוף התקשר לקרימהילד באמצעות מתקני התקשורת שהיו שתולים בו. היא ענתה לו מהמונית המשופצת של ולנטין, שם ישבו היא, ג'ימי, רפי, הרובוט והנהג יחד עם עוד שלושה אנשים שגם הם היו חייבים לעבר הרבה מאוד. כעבור זמן מה ירדו שני רואי השחורות ליציאה מהמגדל, שם חיכה להם חצי כדור בצבע ורוד מתכתי. דלת נפתחה בצדו לחדר הכניסה של הדירה, וקריסטוף הציג את אלקיליו בפני כל מי שלא הכיר אותו. קרימהילד הציגה בפניו את נמזיס שולטהייס, שהייתה ציידת מידע וחברתו של רפי; ויויאן אלקטרון, ששימשה מאהבת של העבר בימים פשוטים יותר; ואלזם ונגנזה, שהמציא סוג של מכונת זמן ולא הצליח להרוויח ממנה כלום.
"מה זאת אומרת מכונת זמן?", שאל קריסטוף, "חשבתי שזה בלתי אפשרי".
"זאת לא בדיוק מכונת זמן", הסביר אלזם, "אני קורא לזה כרונוסקופ. מסתכלים דרכו על משהו ורואים את מה שקרה שם לפני כך וכך זמן. אף אחד לא מאמין לי שזה באמת עובד. צריך לקחת את זה לכדור הארץ, המקום היחיד שבו לא כל שנייה מתועדת מתחילת ההיסטוריה של הכוכב, ולראות באמצעותו משהו שהיסטוריונים עדיין לא יודעים".
"אבל למה שמישהו חוץ מהיסטוריונים ירצה לדעת מה קרה בעבר?", שאל קריסטוף.
"הנחתי שמישהו יכול להביא את המכה ממתכונים שהלכו לאיבוד ליין, בירה ועוד דברים. אחר כך גם חשבתי שהמשטרה תיעזר בזה לכל מקרה שבו מישהו משבש את ההקלטה המתמדת, או שהצבא ירצה שפה שנכחדה כשפת צופן. אני לא יודע, בכל מקרה זה כבר לא יקרה".
"יש לך את הכרונוסקופ אתך?", שאלה קרימהילד.
אלזם הנהן בראשו. קרימהילד הפנתה את מבטה לאלקיליו: "איך חשבת שנציל את העבר"?
"קריסטוף ואני נאחד את הכוחות שלנו ונברר מה הולכת להיות סיבת המוות" אמר אלקיליו, "זה יעזור לצמצם את החיפושים".
שני רואי השחורות התיישבו זה מול זה, הסתכלו אחד לשני בעיניים והתרכזו. אחרי כמה דקות יצאו מהריכוז וקריסטוף אמר: "זה יהיה קשור לאלכוהול".
קרימהילד הפנתה את מבטה לויויאן.
"יש לך מושג אילו ברים הוא אוהב?", שאלה אותה.
"רק אחד", ענתה ויויאן, "הפיל הוורוד".
בלי לחכות להוראה, ולנטין התיישב בתא הנהג ושיגר את המונית למקום עצירה סמוך לפיל הוורוד. כולם חוץ ממנו יצאו מהמכונה ונכנסו לחלק הראשון של המתחם, שנראה כמו בר נורמאלי. הברמן זיהה את קרימהילד, חייך ונופף בידו לשלום. היא התקרבה לבר.
"העבר פה?", שאלה בלי להתיישב.
"הוא היה פה אתמול", ענה הברמן.
"איפה הוא ישב"?
הברמן הצביע על אחד הכיסאות. אלזם הוציא מתיקו את הכרונוסקופ, כיוון אותו להסתכל כמה שעות אחורנית והפנה אותו לעבר הכיסא. על המסך של המכשיר הם ראו בחרדה את העבר נכנס לשם ושותה צ'ייסר אחר צ'ייסר של וודקה. הם ספרו 10 כאלה, וזה לא נגמר שם. דרך הכרונוסקופ אפשר היה לשמוע את העבר מזמין עוד חצי ליטר של בירה מסוג גורדון פיינסט גולד, עם 10% אלכוהול. אחר כך ראו אותו שותה עוד 3 כאלה ועדיין מצליח לקום וללכת.
ולנטין ראה אותם רצים מפתח הבר לעבר המונית כאילו משהו רודף אחריהם. לפני שהספיק לשאול אותם מה קרה קרימהילד צרחה עליו לנסוע מהר לבית של העבר.
"איפה זה?", שאל במבוכה.
נמזיס הפעילה את המכשירים שלה ומצאה את מקום מגוריו: במזבלה הטכנולוגית שממערב לעיר, בתחתית הצוק. ולנטין שיגר את המכונה לפתח הבקתה. הפעם גם הוא יצא אתם. 11340 שבר את דלק העץ של הבקתה בבעיטה, ובצדו השני של החדרון שכב העבר על מיטה לא זוגית, רועד וגונח.
קריסטוף, שלא סתם קראו לו קר-דם, נכנס ראשון והביט בגוסס בשלווה מוחלטת.
"קריסטוף", גנח העבר, "איפה חוויאר שיציל אותי שוב"?
"אני חושש שחוויאר לא יבוא הפעם", אמר קריסטוף.
"אז זה הסוף שלי?", שאל העבר.
קריסטוף לא יכול היה לענות לו, אז הוא זז ונתן לאלקיליו להיכנס.
"אלקיליו", אמר העבר, "אפילו אתה תמות אחריי בסוף"!
אחרי אלקיליו נכנסה קרימהילד ושאלה את העבר אם באמת היקום יגיע לקיצו כשהוא ימות. הוא לא ידע מה לענות לה. כך הוא דיבר דברים אחרונים עם כל שאר החברים, עד שצפצופי סירנות המשטרה שהתקרבו לבקתה מכול הכיוונים העידו שההגנה שלו עליהם נגמרה.
השוטרים נתנו להם את 24 השעות הבאות לחפש במזבלה הטכנולוגית את
 
המשך

השוטרים נתנו להם את 24 השעות הבאות לחפש במזבלה הטכנולוגית את מה שהם צריכים לפני שיבואו לפנות אותה. הם ניגשו מיד למלאכה. לרובוט, 11340, היו כוננים לכל סוג מדיה שהומצא אי פעם, אפילו לדיסקטים הגדולים של שנות השמונים. אבל כאלה הם לא מצאו. הם מצאו דיסקטים קטנים, דיסקים, דיסקים נשלפים (disk on key) וכוננים קשיחים חיצוניים, שהכילו את כל הסיפורים שהעבר התחיל לכתוב ולא סיים. היו שם שתי פנטזיות פוליטיות, שבדין לא ראוי שיפורסמו. הראשונה דיברה על מין יצור שמופיע בחורבות מגדלי התאומים, ניזון מהזעם והשנאה של בני האדם ומתרבה. אחרי הפיגוע במלון פארק ישראל מחמשת את היצורים האלה ושולחת אותם להשתולל בערים הפלסטיניות, ומאוחר יותר הם כובשים בעבור בוש את אפגניסטן ואת עיראק. הטקסט נקטע כאשר היצורים מחליפים צד, בונים את תותח העל של ג'רלד בול ויורים בו על תל אביב. היה עוד פרגמנט שתיאר בפירוט את שחרור ירושלים מהיצורים ע"י כוחות ישראליים ופלסטיניים משותפים, אבל שאר הסיפור לא היה ידוע.
הפנטזיה הפוליטית השנייה מתרחשת בשנת 2006. אולמרט מגיב על החטיפה של גולדווסר ורגב בפתיחת שער במזרח הנגב לחמש מאות עולמות מקבילים, ומזמין מהם את הנאצים מעולם שבו הם ניצחו ודברים גרועים עוד יותר כדי שילחמו בחיזבאללה במקומנו. כדור הארץ מתגייס כולו, למעט ישראל, לסלק את הפולשים, וגם הטקסט הזה קטוע בשלב מסוים.
הדבר הכי פרקטי שהם מצאו היה מפה של מבוך עם נקודות עניין, והוראות הגעה למקום בו העבר בנה אותו מתחת לאדמה. ולנטין לקח אותם לנקודת הכניסה במונית והם נכנסו. כל נקודות העניין היו במקומות שהיה בהם מבוי סתום, שהיה קל מאוד להגיע אליו עם טעות בדרך הראשית.
בנקודה הראשונה, במרחק שווה מהקיר הקדמי, הימני והשמאלי, היה תלוי שק אגרוף ירוק, עליו נכתב "עשה אהבה, לא מלחמה". "מה זה אמור להיות?", שאל ג'ימי.
"שק אגרוף נועד למלחמה", אמר רפי, "אולי אתה צריך לעשות אתו אהבה במקום".
"איך עושים אהבה עם שק אגרוף?", שאל ג'ימי.
"תתחיל מחיבוקים", הציעה ויויאן.
ג'ימי חיבק את השק במבוכה, מצמיד אותו לליבו הפועם, ואז השק נדלק באור ירוק זרחני. ג'ימי נבהל לרגע אבל שמר על קור רוח. לנגד עיניהם השק כאילו נמס והאור הירוק עטף את ג'ימי עד שהתגבש עליו כמין שריון.
"שריון בולם כדורים מסוג טי אלף", הלוחם כמעט צהל. אך הם לא שמו לב שהחוט אליו היה קשור השק נמשך למעלה ונעלם לתוך התקרה. הם רק שמעו צליל רחוק ואז שאגות וקול רגליים רצות. כולם זיהו את זה מיד מסרט שהעבר דיבר עליו כל הזמן. אלה היו הזומבים משחר המתים 2004, שנשיכה שלכם מעבירה מחלה קטלנית במאה אחוז ורק פגיעת ראש תהרוג אותם. לקיר היה צמוד ארון מתכת. אגרוף אחד מהיד העטופה בשריון עם הכוח של ג'ימי שבר את המנעול החלוד. בפנים היו מין רובה ענק וקסדה. ג'ימי חבש במהירות את הקסדה ולקח את הרובה.
לפי הקולות נדמה היה שהזומבים ממלאים את הפרוזדור כולו, מקיר לקיר.
"אל תדאגו", אמר ג'ימי, "בקסדה יש מחשב כיוונון, הוא מראה לי את המישור בו נמצאים בערך הראשים שלהם. ואז אני יורה..." מהנשק יצא כדור של אור ירוק שלרגע האיר אותם, רצים אליהם חשופי שיניים, ואז התרחב ברגע אחד, ממשיך להתפשט קדימה בלבד. ג'ימי לא בזבז זמן והחל לרוץ אחריו, מתעלם מהתחושה שבוודאי נגרמה מרגליו הדורכות על חלקי הגופות. לכל השאר זה לקח קצת יותר זמן כי הם ניווטו ביניהם, כשהרובוט מאיר את דרכם בפנסים שבכפות ידיו. מרחוק הם המשיכו לשמוע זמזומים של הירי ושאגות שהלכו והתרחקו. מטען האנרגיה האחרון של הרובה השמיד את השער שדרכו הזומבים נכנסו. אף אחד מהם לא פנה לכיוון שממנו החבורה הגיעה.
כיוון שכולם היו תושבי קוסמופוליטיאה, הם בעצם היו במעקב מתמיד ע"י הרשת בזכות הנאניטים שבגופם. מכול מקום החלו לזרום ברכות ואיחולים, בעיקר לג'ימי, והובטחה לו פרנסה טובה לאחר שיחזור משם. הוא עוד היה צריך להפעיל את הנשק, עם סוג אנרגיה אחר, נגד כל מיני יצורים שהופיעו בדרך לנקודת עניין 2, אבל אף אחד מחבריו לא נפגע. ואז הם הגיעו לעוד מבוי סתום. היה בו קיר מלאכותי מאחד החומרים הנצחיים שהמדע המודרני מסוגל ליצור, עם מין מחשב שידע לשיר רק שני שירים עם הפסקה ביניהם.
"איך פותרים את זה?", שאלה קרימהילד.
"אני חושב שזה אתגר בשבילי", אמר 11340 תוך שהוא מרים את זרועו הימנית, "יש שני שירים עבריים שהעבר לימד אותי בעל פה".
השיר הראשון שהמחשב ניגן היה "מחלק המוסר השכל" של מאיר אריאל, הידוע גם בתור "שני מקסיקנים על רכס". בסוף השיר מקסיקני אחד כנראה מת והשני נשאר לבד. אחרי שהשיר נגמר המחשב החל להשמיע את המנגינה של "להיות לבד" של מירי אלוני, והרובוט שר את המילים. השיר הבא שהמחשב שר היה גס יותר, קראו לו "תני לי" של סבלימינל. בסופו מגיע המשפט "כל בעל או חבר אחריי הופך לאקס" ואחרי שהשיר נגמר החל לחן שנשמע יווני. הרובוט שר אתו את המילים של "בוקר יום ראשון" של יהודה פוליקר. כשסיים לשיר המחסום נעלם ואיננו, ומאחוריו התגלו מדפים שעליהם לוחות דקים מחומר בלתי מתכלה. הלוחות הכילו את המילים, הלחנים והוראות העיבוד לכל השירים הכי טובים של מדינת ישראל.
"ייקח לי יותר מ – 24 שעות ללמוד את כולם", אמר 11, "אבל אחר כך אני אוכל לשיר בכל הקולות ולהשמיע גם את המנגינות. אני אהיה זמר שלאף אחד אחר אין את החומרים שלו".
"בהצלחה", אמרה קרימהילד, וכך אמרו גם כל השאר.
הרובוט נשאר שם, לומד את השירים. קריסטוף, אלקיליו, קרימהילד, ויויאן, נמזיס, רפי, ג'ימי, ולנטין ואלזם המשיכו הלאה. נקודות העניין הבאות הכילו ספרים שאבדו, משחקי מחשב משנות התשעים והאלפיים ומשקאות אלכוהוליים שיושנו במשך אלף שנה. רפי, נמזיס ו-ולנטין פתחו בעזרת הדברים האלה מתחם בילויים חדש בו יכלו הלקוחות, אחרי כוסית של האלכוהול המיוחד, לשחק במכונת ארקייד בחולית 2 ויתר המשחקים העתיקים. אלה שלא שתו יכלו לקרוא את הספרים שאבדו אצל נמזיס, בחלק השני של המתחם, ואפילו לשאול אותם.
קריסטוף, אלקיליו, קרימהילד, ויויאן ואלזם חזרו למזבלה והסתכלו על שמי הלילה הנצחי.
"זה לא טבעי", אמר קריסטוף, "אדם לא יכול לחיות בלי שמש. יום אחד ההתיישבות בקוסמו' תתמוטט, ואחרי שהקיסרות הגלקטית השקיעה פה כל כך הרבה, אני לא יודע מה זה יעשה לה".
"כבר היום", אמר אלקיליו, "אם מישהו ינסה לטוס מפה לקצה השני של הגלקסיה הוא ימות מזקנה לפני שהוא יגיע לשם". הוא קם מערימת הזבל הטכנולוגי. "אבל זה מה שאני מתכוון לעשות", הוא אמר, "אני לא רוצה להיות פה כשהקטסטרופה תתרחש".
"אבל מה יהיה עם הפייסטוס והאוסף שלך?", שאל קריסטוף.
"הפייסטוס יבוא אתי", אמר אלקיליו, "את האוסף אני אתרום לאיזה מוזיאון".
אחר כך הם מצאו עוד דיונים מייאשים של העבר עם עצמו בקשר לישויות הנחיל של בריאן אלדיס. הסיפור היה פשוט: איזה אנגלי שכול צאצאיו אחריו מהווים ישות אחת במספר גופים. העבר מאוד רצה להמציא ישות יהודית ולהרחיב את הסיפור לישויות של עמים אחרים, אבל הוא פחד מעניין זכויות היוצרים. אלזם קרא במבוכה איך הוא אמור היה להינשא לאחת המשפחות הללו, שתממן את הצבת הכרונוסקופ שלו בכדור הארץ. הוא הסתכל במבוכה על ויויאן, אתה היה בקשר כלשהו מאז משהו שהעבר עשה בשביל שניהם.
"אם המשפחות לא קיימות", הוא אמר לה, "כל מה שיש לי זה אותך".
"שני הדברים לא בהכרח סותרים" אמרה ויויאן. כולם הסתכלו עליה.
"את חלק מישות כזאת?" שאל אלזם.
"אפשר לומר שאני האחרונה", אמרה ויויאן, "אבל אני זוכרת הרבה דברים שקיווית לגלות עם הכרונוסקופ, מתכונים וכאלה. נוכל לייצר אותם ולהרוויח כסף", היא חייכה במבוכה, "ואולי גם להרחיב את הישות מחדש".
כמה ימים אחר כך שתו קריסטוף וקרימהילד את התמד הראשון שהוכן ע"י אלזם, כשהם מסתכלים על הנוף של העיר שלא נגמרת. קריסטוף אמר:
"איזה סופר גדול העולם איבד"!
 
דברים שכן, דברים שלא

כן:
- זה סיפור מלא דמיון. יש לך כאן מספיק עלילה להרבה יותר משתי הודעות תפוז. יש כאן המון דמיון והסתעפות, ונראה שהתקדמות העלילה יושבת אצלך בראש בצורה יחסית מסודרת.
- חלק מהכתיבה מליצית ומהנה.
- הדמויות מעניינות.
&nbsp
לא:
- זה סיפור שמגיע לו להיות הרבה יותר מפורט. לפני שאת המפתח רעיון אחד, אתה רץ ומציג עוד שבע חדשים תחתיו. פסקת הפתיחה שלך מתארת את הדמות הראשית פוגשת דמות ראשית נוספת. היא יכולה להתפרס על פני עמוד שלם בכיף. לאחריה אתה מאיץ ומציג לנו דמות חדשה בשתי שורות והתפתחויות עלילתיות בשורה.
- כתיבה: פיסקת הפתיחה מתחילה מליצית, אבל לא בהכרח עקבית. עבר והווה נכתבים יחדיו בלי סדר. השמיים בהווה, על הספסל יש גבר צעיר בהווה, האיש רעד בעבר. ובהמשך אתה נוטש את השפה התיאורית לטובת דיאלוגים ותיאורים לקוניים.
- שמות. יש אנשים שאוהבים שמות אקזוטיים ואקראיים עד כדי שבירת שיניים. אני פחות, אלא אם יש סיבה טובה, ולא ראיתי כזו.
- סיום: זה מרגיש לי כאילו לא ידעת איך לסיים את זה, אז סגרת את העלילה עם דבק סלוטייפ וקיווית שלא נשים לב.
&nbsp
אמ;לק
אני חושב שזה ראוי לפיתוח הלאה, ושאם תיקח כל פיסקה ותתן לה לגדול ולהתפתח, זה עשוי להיות טוב.
&nbsp
בלת״ק - מצברוח ליום
&nbsp
&nbsp

 
תודה רבה

פחדתי שאפילו פה לא תהיה תגובה עניינית. נתת עצות טובות ואני אשתדל לשפר את הסיפור לפיהן. רק בעניין השמות, אם אתה מתכוון לקרימהילד, לקחתי את השם הזה מהאפוס הגרמני "שירת הניבלונגים". ממש לא אקראי.
 
אבל למה להשתמש בשמות מהאפוס הגרמני?

למה זה בכלל חשוב שהשמות של הדמויות יהיו הזויים או מיוחדים? אולי זאת הסיבה שכשסיימתי לקרוא לא זכרתי מי היו הדמויות. אני זוכרת אישה ואת עבר.

בגדול שאני מצטרפת לביקורת של האבלוק וטינרי. ההרגשה היא שהסיפור מאוד מבולגן, הכל קורה במהירות. צריך מכונת זמן? באם, קיבלת אחת. בלי לדון על זה. צריך רובוט? קיבלת גם אותו. תן לכל החלטה קצת זמן להתבשל, תעשה שיהיה קשה להשיג את הדברים האלה, תן התנגדות כלשהי.

"כשהיא הגיעה הוא שמע רעש מאחוריו, הסתובב וראה מישהו זורק כיסא על גבו של אדם שנראה עור ועצמות" - הממ? למה לזרוק על מישהו כיסא סתם ככה? זה לא מוסבר.

"מונית מעוותת מרחב, כזו שמבחוץ הייתה בגודל מכונית ומבפנים הייתה כמו דירת ארבעה חדרים." - קפץ לי לראש דוקטור הו, ולא לטובה. כי הניסוח הזה שייך לשם ואם אתה לוקח את המשפט ומלביש עליו משהו אחר, זה לא נשמע טוב. אלא אם כן זה קומדיה.

כן אהבתי את הרעיונות הטכנולוגיים וכשנתת תיאורים הם היו מוצלחים וויזואליים.
 
זה בדיוק מה שהפחיד אותי

בדיעבד, עכשיו כשאת מזכירה את זה, אני נזכר שבדוקטור הו יש משהו דומה, אבל בחיים לא ראיתי את הסדרה הזאת ואני גם לא מתכוון לראות אז דווקא זה לא העתקה. נמאס לי שכול הזמן אני מגלה עוד ועוד דברים שכול חובב מד"ב אמור לדעת ואני לא יודע. כאילו, אין לזה סוף. אני מצטער שאני מוציא את זה עלייך.
 
"אני נזכר שבדוקטור הו יד משהו דומה"

זה לא משנה אם ראית או לא ראית. איפשהו שמעת שיש כזאת אמרה, אז אל תכתוב את המשפט אם אתה מודע לזה אפילו במעומעם. ואם אתה בכלל לא מודע למשהו, רוב הסיכויים שהוא יצא לך שונה ממשהו שכבר קיים. ואני לא חושבת שיש אנשים שראו או קראו את כל ספרי או סרטי המד"ב פנטסיה בעולם.
 

ויימס

New member
אם זה משמח אותך,

אתה יכול להיות בטוח שסדרת דוקטור הו לא המציאה את הרעיון של מבנה שהמימדים שלו שונים מבפנים ומבחוץ. מה שהיא כן עשתה, זה פופולריזציה למשפט
"It's bigger on the inside!"

אתה צריך להיות בהיכרות טובה עם מד"ב ופנטזיה כדי לכתוב משהו מקורי. ואני לא מתכוונת לרעיונות מקוריים, כי לרעיונות שתעלה תמיד יהיו שורשים ביצירות שאתה צורך. מה שאתה צריך לעשות זה להביא את הזווית שלך, וכדי לעשות את זה, אתה צריך לחשוב טוב טוב מה אתה אוהב ברעיון הזה כל כך.
למשל, אם אני רוצה לכתוב סיפור על תלמידת בית ספר קסומה, והסיבה שהרעיון הזה מוצא חן בעיניי היא שאני אוהבת את השיער היפה שלה, כנראה שזה לא יהיה מעניין במיוחד. אם אני רוצה להביע ביקורת על הרומנטיזציה שהתרבות שלנו עושה לאלימות של טינאייג'רים, זה סיפור אחר.
 
יש לך בעיות פסיקים, זה מחרפן לי את התחת

אם משפט מסתיים בסימן שאלה, לא בא אחריו פסיק, סבבה? סבבה.
קראתי די ברפרוף אז הביקורת מרפרפת בהתאם, אבל בגדול יצא לך סיפור סטייל "דובי דב הלך לחפש כד דבש גדול. הלך הלך ופגש חרגול. "אני הולך לחפש דבש, אחי, רוצה לבוא?" הלכו הלכו ופגשו תנין שטורף ציפור דודו. בעט דובי דב בעיטת קונג-פו בתנין והציל את הציפור. אמרה הציפור, "יש לי מונית שהופכת לדירת 4 חדרים! רוצים ניסע לחפש איתה דבש?" עכשיו, כשאתה בן 5 הדברים האלה עובדים. כשאתה בן 25 אתה כולך "מה? מה?" למה אף אחד לא חושד באף אחד? למה אף אחד לא שואל שאלות? למה אנשים פשוט פוגשים אנשים זרים וזורמים איתם?
אני לא מסכימה עם וולדי ובלוק וטרינרים לגבי השמות - הם ממש יפים לדעתי. אני כן מסכימה (אם הם באמת אמרו את זה, כי גם את ההודעות שלהם קראתי די ברפרוף) שהדמויות שטוחות יותר מהחזה שלי, אין שום דרך להבדיל בינהן ואין שום דרך להתחבר אליהן פשוט כי אין בהן מספיק שאפשר יהיה להתחבר אליו.
הרעיון הכללי הוא בסדר אולי, אבל כל הבעייתיות מסביב מונעת מאנשים (וחתולים) לשים לב עד כמה בסדר הוא.
נ.ב
לרוב אני יותר עדינה עם חדשים. בקריאה שניה מסתבר שיצאו לי קצת יותר ציפורניים ממה שהתכוונתי. מקווה שאתה לא לוקח קשה מדי, כי מאחורי כל המפלצתיות שלי כוונתי טובה ואדיבה
 

ויימס

New member
אני אתן לך מה שאני אספיק לפני שהאוטובוס שלי יפליג:

אני אוהבת את ההתחלה. עולם עם צמחייה תת ימית זוהרת במקום שמש, הומלס מסכן רועד על ספסל כשלפתע שני אנשים משונים נכנסים לו לחיים בלי סיבה. קרימהילד וג'ימי: הם הגיעו ואמרתי לעצמי, "אהה, עכשיו יהיה מגניב!"
&nbsp
העניין הוא שהם אומרים שהם רוצים לעזור לבחור האלכוהוליסט, ואז הם מגיעים לפאב ורוצים לעזור לבחור שהוא עור ועצמות. נראה שהאיש האלכוהוליסט והאיש המורעב נופלים לאותה משבצת, אז זה מיותר שיהיה את שניהם.
&nbsp
אני כן צריכה להרגיש שלקרימהילד וג'ימי יש מטרה גם אם הקוראים והאלכוהוליסט לא יודעים מה היא. אני לא מרגישה שכאשר הם מדברים על "להציל את העבר" הם מתכוונים למשהו. זו מרגישה כמו ססמא שנועדה לסמא את עינינו.
&nbsp
הסצנה שבה יש הרבה רעש ומישהו מעיף כיסא על מישהו? אם אתה רוצה לתאר שהם נכנסו לפאב והתחוללה שם קטטה, אתה צריך להיות יותר ברור. הם נכנסים והם רואים כמות כך וכך של אנשים עושים פעולות כאלה וכאלה.
&nbsp
ואז אתה הולך לכיוון של הומור אקראי שיוצא בעיניי חלש לעומת ההבטחה של המיסתורין בתחילת הסיפור.
&nbsp
תחליט מה קרימהילד וג'ימי באמת רוצים בחיים, מה הבעיה עם העולם הזה ואיך אפשר לפתור אותה, ולמה הם צריכים את האלכוהוליסט והרובוט וכל השאר בשביל זה. כי אתה הלכת וקראת לדמות הזו "קר-דם", ובשבילי זה אומר שהיא לא הולכת להציל דמויות סתם ככה מנדיבות ליבה, שיש לה סיבה יותר תועלתנית לזה.
&nbsp
ואני אוהבת את השמות.
 
הסבר

יכול להיות שוולנטין באמת מיותר. חשבתי שכול הדמויות פה הם שרידים של סיפורים שלא הצלחתי לגמור, אבל אני כבר לא זוכר מאיזה סיפור הוא הגיע. הקטע הכי בעייתי הוא הקטע שבו אין שמש. לא משנה לי אם זה אפשרי או לא, פשוט יש לי עולם מורכב הרבה יותר שפשוט זנחתי. הבעיה בלהפעיל את העולם הזנוח היא שהוא חייב להיות בעתיד של המציאות. כלומר, הערים שם נקראות על שם הציביליזציות שלנו כמו ת'רד יורק או ת"א החדשה. בקיצור, אני צריך לחשוב קצת יותר מה אני רוצה להגיד בסיפור. אבל תודה על התגובה!
 
למעלה