הטלת ספק!? או הגזמה ברוטלית

הטלת ספק!? או הגזמה ברוטלית

הטלת ספק היא לא ערך תנועתי היא כוח שנוצר מתוך חשיבה- כשאתה חושב אתה מטיל ספק על הדברים שמסביבך- מטיל ספק במשטר מטיל ספק על הכל. אתה מטיל ספק על השתיכותך לתנועה בשכבה הבוגרת כי בחרת להיות בתנועה, אבל אם בחרת להיות בתנועה על תעצור אותה ע"י הטלת ספק בלתי פוסקת. ושוב אני אפרסם את המשל שלי- למרות שאני נוהגת לפרסם סיפורים בבמה נחרוג ונפרסם גם פה. משל קצר מבית היוצר: שני חבר'ה מהתנועה הלכו להפגנה כנגד התקציב. לאחד קראו יוסי ולשני שמוליק. יוסי שאל את שמוליק "למה אנחנו הולכים להפגנה הזאת בכלל?" "כי במועצת קן נעשתה הצבעה על דרך הפעולה". עונה שמוליק. ויוסי ממשיך "ולמה הם מחליטים בשביל כולם?" "כי בחרנו אותם בקבוצות בשביל שייצגו אותנו". ענה שמוליק. "אז מה אם בחרנו אותם זה אומר שהם יחליטו בשבילנו? למה לא כינסו ישיבת בוגרת?" הוסיף יוסי, "רצו לכנס, אף אחד לא יכל לבוא אז מתוקף תפקידם הם קיבלו החלטה" ענה שמוליק חבר מועצת הקן המעוצבן. "אז למה מתוקף תפקידם הם לא חיכו שכל הבוגרת תוכל להתכנס?" "כי אחרת זה לא היה רלוונטי יוסי". "למה שזה לא היה רלוונטי, יש מלא מוסדות שמגנות על חיי החיות!" "כן אבל עד שהבוגרת הייתה מתכנסת לא היינו מספיקים לפעול, ותנו לחיות לחיות היה נסגר" "כן אבל זה שתנו לחיות לחיות היה נסגר וכל החיות היו נזרקות לרחוב, זאת סיבה להרוס את האוטונומיה הקינית ולא לכנס ישיבת בוגרת"מרוצה מעצמו סיכם יוסי, "אבל אז הישיבה לא הייתה משמעותית, וחוץ מזה כן החלטנו ששומרים על חיי החיות" ענה שמוליק. "כן אבל זה שהצבענו לא אומר שההליך הוא דמוקרטי בטח הקומנרים סיכמו קודם מה תהיה התוצאה, ובכלל גם מועצת הקן לא מקבלת מספיק חשיבות בקן, צריך להקים עוד ועדות ולתת עוד אמון וכוח למועצת קן. רואה שמוליק, אני מטיל ספק ולכן עזוב אותך בוא נלך לאכול, אין לי כוח להפגנה" מוסר השכל- מי שמטיל ספק על כל דבר עושה זאת מתוך הרגל ולא מתוך חשיבה, נוח להטיל ספק על הכל כי אז אתה לא צריך לתת הרבה מעצמך אתה מטיל ספק על דרכי פעולה, על איך שעברה הפעולה אבל ת'כלס בכנות רוב חברי הבוגרת שלנו לא באמת עושים כלום חוץ מלהטיל ספק- הטלת ספק יפה אך כשלאחריה משנים את מה שהטלת עליו ספק- עם שינוי היה התוצאה של כל הטלת ספק היינו חיים יותר טוב ואני אישית הייתי אדם מאושר, אבל בואו נודה במציאות אין זה ככה ולכן תחשבו לפני שאת מטילים ספק בפומבי.
 

BLABLA90

New member
הטלת ספק זה ההפך הגמור מלוותר לעצמך

רק שתדעי, ר-ק בזכות ההטלת ספק, אני מה שאני היום. בתנועה יוצא לי לדבר ולגעת בנושאים שלא הייתי מגיעה אליהם במקום אחר, מצאתי באנשים פה הרבה מאוד אינטילגנציה. באמת אנשים שאפשר לדבר איתם. עד כיתה י, הייתי לוקחת את הדברים שאומרים לי בפעולות כמובן מאליו, ברור שזה מוצדק מה שאומרים (אבל למה את מצפה מילדה בכיתה ט). בכיתה י"א, הבנתי שלא, אני לא חייבת לבלוע את מה שאומרים לי בתנועה כאיזשהי תורה. אז את יודעת מה עשיתי כל כיתה י"א?! קראתי (והרבה), התעניינתי, דברתי עם אנשים (והפעם נהלתי וואחד דיונים), חשבתי, עברתי כמה חוויות שהשפיעו עלי., התרחקתי מהתנועה..... הקושי זה לא לצאת להפגנה, כי ממש אין לי בעיה לתרום מזמני למטרה שאני חושבת שהיא מוצדקת. הקושי הוא לגבש את הדעות של עצמך, לגבש אישיות משלך. אז את באמת רוצה להגיד לי שאני מוותרת לעצמי?! כי אני הבנאדם האחרון שלדעתי מוותר פה. ואם אני אצא לשנת שירות, זה דבר ראשון כדי להשפיע, הלוואי, ואני אצליח לשנות משהו. ומשהו אחרון, הטלת ספק תמידי היא דבר חשוב, אדם חייב לבדוק אם הדרך שהוא הולך בה היא הדרך הנכונה בשבילו. תמיד.
 
מה??

"תחשבו לפני שאתם מטילים ספק"?? אולי תחשבי לפני שאת כותבת? לא בקטע של גועל וציניות, אבל נראה לי שהתכוונת לכתוב "תחשבו לפני שאתם פוסלים"?? כי הרבה מההודעות שלך, והדיעה שלך כמו שאני מכירה אותך, היא כן בעד הטלת ספק. אז לומר שלהטיל ספק זה דבר חכם ונכון, אבל אחר כך כשנוח לך אז לומר לאנשים לחשוב לפני שהם מטילים ספק?? אני מטילה בזה ספק... התפקיד של מועצת קן הוא אמנם לייצג את חברי הקן וקבוצות שונות בקן. אבל זה לא אומר שהם מייצגים את הדיעות של חברי הקן, ויש הבדל מאוד גדול בין שניהם. כמובן שאת יכולה לומר עכשיו שעם כל דבר שתחליטי יהיו אנשים שלא יסכימו, ואז ככה בעצם את לא עושה שום דבר, וזה נכון- גם לדעתי, אבל ללכת להפגנה נגד התקציב "כי מועצת הקן החליטה", זה שגוי לדעתי. זה כן צריכה להיות החלטה של הבוגרת ולא של המועצה, כי יש המון החלטות שאת יכולה לעשות במסגרת המועצה, אבל לא החלטות כאלה- לפחות לדעתי. ואם הבחירה היא ללכת כשלא כל חברי הבוגרת מבינים למה הולכים להפגנה, מהו התקציב ואם הם מסכימים או לא מסכימים אתו, או בין לא ללכת בכלל- אז לא ללכת בכלל!! כי זה בדיוק כמו לא לקנות אוכל בטיולים כשאתה לא מבין למה בכלל! ונתת דוגמא, אז גם אני אתן: ביום שישי שבת האחרון התקיים סמינר גרעין סלה. בסוף הסמינר הוחלט לקחת על עצמנו אקטיביות חברתית, וללכת לוועידת העסקים ביום שבת. אבל מכיוון שיכול להיות שיש חברי גרעין שלא מסכימים להפגין נגד וועידת העסקים, הוחלט לעבור על זה פעולות במסגרת קבוצתית, ואם כל חברי הגרעין יסכימו- אז נלך בצורה גרעינית. ואם לא כולם יסכימו- אז נלך בצורה תנועתית, ולא בצורה גרעינית, ויש הבדל וההבדל חשוב. אז העקרון לפי דעתי, הוא באמת לא לפסול דברים על הסף רק לשם הפסילה, כי כשעושים את זה אתה בעצם הורס לאנשים אחרים. אבל להטיל ספק?? אין דבר יותר חשוב מזה.
 
בין כה וכה לא כולם מטילים ספק

מי באמת מטיל ספק? אלה שבאמת מתעניינים. לדוגמא, כשקבוצה עוברת פעולה על התוכנית הכלכלית. כמובן שיהיו כמה שידברו נגד הדיעה של המדריך. אבל מי באמת יעשה עם זה משהו, כלומר יילך ויחפש ויקרא והכי חשוב- יבין? ממש מעט. אז יש ויש. (וזה קשור -) בכל מקרה - בקבוצה שלי הטלת ספק היא ערך מאוד חשוב ואני לא חושבת שצריך לבטל אותו...זה קצת מוגזם להתנגד ככה לדבר התנועי הבסיסי הזה... מיכל אני מקווה שבכלל הבנתי למה את מתכוונת
 

michal optimit

New member
לא לזה היא התכוונה לדעתי.

(שלום מוריה יקירתי.) היא לא דיברה על זה שצריך להפסיק להטיל ספק, ומעכשיו לצאת לכל פעילות והפגנה ללא חשיבה מוקדמת, כי נאמר לנו. אני תפסתי את מבה שהיא אמרה אחרת לגמרי. ובקטע הזה אני חושבת שהיא צודקת. אם כל החלטה הייתה מלווה במזיכרות חנכיים, שום דבר לא היה זז. כמובן שבנושאים חשובים וגדולים, כמו ללחליט אם התנועה שלנו בעד רעיון ערכי מסוים שהיא נלחמת עליו, כן, צריך לכנס מזכירות, צריכה לעבור החלטה במועצות הקן והמחוז. אבל, לדעתי יש דברים שהם מובנים מאליהם. ההתנגדות לתכנית הכלכלית, הייתה מובנת בעיני. ואני לא חושבת שהיא היתה צריכה לעבור במזכירות, מסיבה אחת ברורה. התכנית נוגדת את ערכי התנועה, שהם כן עברנו בועידות מזכירויות וגופי חניכים אחרים. אפשר להטיל ספק ולהגיד, שאני לא אלך להפגנות עם חולצת תנועה, כי לא עברה החלטה תנועתית. אבל ברגע שמשו נוגד את הערכים של התנעוה, אני חושבת שלכל חבר תנועה יש זכות וחובה , לצאת ולהתנגד, כחבר תנועה, יחד עם השכבה הבוגרת שלו. אבל (ותמיד יש אבל) , ההטלת ספק צריכה להיות אחרת. חניך בשכבה הבוגרת צריך כל הזמן לבדוק עם עצמו, שהוא מסכים עם הרעיון התענותי, ושהוא יודע מספיק, ושהבצעה למידה קנית/קבוצתית על הנושא שעליו מפגינים. כי לדעתי יציאה לפעילות בלי למידה מוקדמת , מיותרת, ואסורה.
 
תודה לפחות שמישהו הבין...

עכשיו צליל, אני לא חושבת שאת חייה במציאות משל עצמך ואת רואה מה קורה בשטח. ואם בזיכרון אין הטלת ספק סתמית על כל שטות אני אתן לך כמה דוגמאות מהקן שלי שמלא הפתעות נפלאות ומטילי ספק למיניהם. אצלנו בקן שאחת השכבות (לא באמת, אבל אם הם היו יכולים ומבינים הם היו עושים את זה) יש משחק- "אני מטיל ספק על..." לדוגמא- אני מטיל ספק על זה שצריך לעבור פעולות פעמיים בשבוע, ועד שלא מבטלים אני לא בא לפעולה. או אני מטיל ספק על זה שהלו"ז של הקבוצה לא מתאים לשלי ואני לא מוכן להתגמש. או אני מטיל ספק על למה אני שאני גר במרכז ויכול להגיע עצמאית ל-1 במאי שזה כל כך חשוב כי אני כל כך מאמין צריך לשלם 25 שקל לאוטובוס התנועתי כדי לסבסד חברה שלא גרים במרכז. אז לזה אני מתכוונת חברה בכיתה י' או י"א שהולכים ל-1 במאי כי הם מאמינים הדוקים בדרך, לא מוכנים לשלם 25 שקל הגעה עצמית או 40 ולהגיע עם התנועה כי הם לא פראיירים של אף אחד. זה סתירה וזה מחזיר אותי לנושא המקורי שמה "חבר בוגרת" כזה הולך ל-1 במאי או מנגד עושה בתנועה אולי הדעות שלו ישתנו ודחילקום אבל אתה לא אמור לבחור מה לעשות עם עצמך? להטיל ספק על היותך בתנועה ולא על דברים שטותיים. באמת צליל ואייל אתם מכירים אותי מאתמול?! שאני אתנגד להטלת ספק? או שאני אעיף אנשים מהתנועה, אפילו מההדרכה אני לא מוכנה להעיף אז מהקן? זה ממש ב דיחה וצליל אם רשמתך את מה שרשמת אז כנראה שאת לא מכירה אותי מספיק טוב אם בכלל
 
מיכל...

זה מה שכתבתי לך באחד השירשורים האחרים פה... אני מכיר אותך, ואני יודע שיצא לך מההודעה משהו שזה לא ממש הכוונה. אבל כמו שהיתעצבנו עליי שכתבתי שביבי הורג אנשים, כי לא ניסחתי את עצמי טוב, אז כדאי גם לך לנסות לנסח את עצמך יותר טוב. כי זה באמת היה ניקרא קצת כאילו את אומרת שיש הטלת ספק מוגזמת (סתכלי על ההודעה של צליל, ניראה לי שככה היא הבינה אותך). אבל אם אני הבנתי נכון, אז את מיתכוונת שהטלת הספק היא תקועה, ולא מובילה לכלום (ברוב הפעמים), ובקטע הזה אני מסכים איתך, רק שאני חושב שבחלק מהפעמים ולא ברוב הפעמים.
 
להיפך.

מיכל, בגלל זה זה נראה לי מוזר. רשמתי בתחילת ההודעה שלי, אם תשימי לב שכמו שאני מכירה אותך את מאוד בעד הטלת ספק. אבל הניסוח שלך היה מאוד לא ברור, ובזה את לא יכולה להאשים אותי. וגם אמרתי בסוף ההודעה- שפסילה לשם הפסילה זה דפוק. כי זה ממש לא הטלת ספק. תקראי שוב את מה שכתבתי. הטלת ספק זה להסתכל על משהו בדרך אובייקטיבית, ואז להחליט מה אתה באמת חושב בהתאם לערכים שלך. פסילה זה לזלזל מראש, זה לחשוב שדופקים אותך וסתם כזאת רוח התנגדות של "אני לא מבין למה חברי הקבוצה שלי בולעים כל מה שאומרים להם. עושים להם שטיפת מוח!! אז אני אתנגד". אני באמת מסכימה איתך בקטע הזה, אני חושבת כמוך שזה מעצבן ומתסכל, וכל האידיאולוגים בשקל האלה באמת מרגיזים. אבל תחשבי על זה.. במידה ואת לא היית שייכת למועצת הקן.. היית הולכת להפגנה "כי מועצת הקן החליטה"??! כי אני לא הייתי הולכת. לא הספקתם להבין מהו התקציב? למה הוא רע? אז למה שהבוגרת תלך בצורה קינית אם רק חלק מהאנשים מבינים מה רוצים מהם?? זה התעקשות טיפשית לדמות החלטןת קיניות להחלטות תנועתיות, כי נכון- את לא תעשי מזכירות על כל יציאה להפגנה או החלטה מינורית. אבל החלטות קיניות, את כן יכולה לעשות, וזה אכן אפשרי- וזה דבר הרבה יותר נכון לעשות. ושוב אני נותנת את הדוגמא של לא לקנות בתנועה. חניכים יודעים שלא קונים בתנועה, אבל הם לא יודעים למה. זה דפוק!! לא הספקתם ללמוד?? אל תלכו!! פעם הבאה תספיקו. אני יודעת את הדיעה שלך מיכל, אני גם מסכימה איתה אבל בקשר לדוגמא הסםציפית של ההםגנה- תעמידי את עצמך במצב כזה שאת נמצאת בהפגנה שאת לא יודעת עליה שום דבר. גם את היית מתעצבנת.
 
או כמו שרבין אמר:

"... אל תקבלו מוסכמות קיימות, לא בחברה, לא בתחומים אחרים. חברה, מדינה, כל גוף שאיננו יודע להשתנות, לשנות, הוא גוף שהיתנוון. המציאות איננה של מה שהיה ליפני 50 שנה, בכל אחד מתחומי החיים שלנו. ואם יש משהו שצריך לייחד נוער, זה מרדנות, נגד מוסכמות. לא מרדנות לשם מרדנות, אלה מרדנות לשם שינוי. ולא כל מה שיש בתנועתנו איננו חייב בשינוי. לקיים את אשר ראוי לקיים, לשנות אשר דרוש שינוי, והרבה דברים דורשים שינוי.(...)ואתם, אתם נדרשים לצד שימור הקיים, לא צריך לשבור כלים, צריך לשנותם, להתאימם למציאות המשתנה" (יצחק רבין ז"ל 1994 הוועידה ה9 של הנוער העובד והלומד). בהמשך הנאום הוא מקשר את הציטוט שכתבתי לנושא הוועידה - החברה הישראלית בעידן שלום, ועל המעבר של החברה הישראלית מתקופת מלחמה לתקופת שלום.
 
למעלה