הוֹדָיָה - הבעת תודה

איקידו

New member
הוצאה מקבוצת המתקדמים...

מה שאני לפעמים עושה עם ילדים או נוער בעייתי זה פשוט מאוד לתת להם להתאמן שניים או שלושה אימונים עם קבוצת המבוגרים. לרוב הם חוזרים אל הקבוצה שלהם מלאי השראה והשפעה חיובית. כל מקרה צריך להיבדק לגופו. מורים שמסתפקים בזמן האימון בלבד יתקשו להגיע להשגים או שינויים מרחיקי לכת בזמן קצר עם תלמידים בעייתיים. שיחות אישיות ואימון אישי לפני או אחרי השיעור לרוב פותרים את הבעיות. רצוי לתת לכל תלמיד הזדמנות כזו. אני לפעמים לאורך תקופה נותן לכל תלמיד לפי תור להתאמן איתי בסוף השיעור במשך 10 דקות. כל שיעור אני לךוקח תלמיד אחד. מעניין לראות את ההשפעה האדירה שיש לכלל הקבוצה על אימונים כאלו. שאר התלמידים כמעט תמיד צופים בעניין רב וזה למרות שהשיעור כבר נגמר והם אמורים לרוץ ולהשתולל להם כאוות נפשם. כל שיעור פרטי כזה מסתכם בשיחה קצרצרה בארבע עיניים. מעניין לשמוע ממורים אחרים על הדרך שלהם.
 

nage

New member
לדעתי לסמפאי יש תפקיד חשוב

בחינוך או יותר נכון בהקנית ערכי הדוג'ו או האתיקט לחברה חדשים. סנסיי לא צריך להתעסק עם כל שטות קטנה כמו לא לעלות עם נעליים על המזרון, ולא לדבר בזמן שהוא מדגים.
 

איקידו

New member
מסכים

כן, המתאמנים הוותיקים יותר בדוג'ו (סמפאי) צריכים לקחת על עצמם אחריות ולהימנע מ'ראש קטן'. מתאמנים וותיקים חייבים לשמש דוגמה ולתת השראה למתחילים. אחד הדברים החשובים כמורה הוא לשמור על קשר הדוק עם התלמידים הוותיקים שלו ולהבהיר להם את הציפיות שלו מהם. כך נמנעים ככל האפשר ממצבים בהם כל אחד לוקח את הסמכות והלגיטימציה שלו לפי פרושו האישי. חייבים להזהר שהסמפאי לא יתנהגו באופן מתנשא או מרוחק, אבל גם לכאן נכנסת הדוגמה האישית של המורה והיכולת שלו לתקשר עם תלמידיו. לא לחינם קוימה סנסי אמר לי שבזכות העובדה שחמישה מחברי הדוג'ו שלי קיבלו לאחרונה חגורה שחורה, מלאכת הלימוד וניהול הדוג'ו תהיה מעכשיו קלה יותר.
 

nage

New member
חמישה ביחד WOW

כל הכבוד! טימור בינהם? ברכות בכל מקרה
 

איקידו

New member
בנובמבר נסענו לקיוטו

בנובמבר נסענו לקיוטו להתאמן אצל קוימה סנסי. חמישה אנשים (טימור ביניהם) קיבלו שודאן מידיו לאחר שבחן אותם אחד אחד באופן אישי כפי שהוא תמיד נוהג. בילינו שבועיים מדהימים של איקידו וקיוטו. אמסור לטימור את ברכותיך. הוא לא משתמש במחשב. איזה כיף לו... זאב.
 

איקידו

New member
אגב, כל החמישה הנ"ל

אגב, אגב, כל החמישה הנ"ל עברו שנה מאוד קשה, מהנה ואינטנסיבית של אימונים לקראת המעבר לשודאן על כל המתבטא מזה. נראה שהם עברו פאזה (שינוי חיובי) רצינית. כל לפחות מעידים שאר חברי הדוג'ו. מין קפיצת דרך טובה. זאב.
 

Pyongwon

New member
זה מאוד עוזר כאשר יש חברה

בעלי דרגות גבוהות במועדון. למשל אצלי - במכבי יש לי 2 חגורות שחורות נוער, שתי בנות ועוד כמה אדומות. אז כאשר הם באזור, ועוזרים - ממש כיף. אותו הדבר לגבי הקבוצה של הבוגרים - כי זה גם הסבר אישי למתחילים לעבוד עם הדני אחד ושניים. ולכן ההתקדמות במכבי ממש מהירה ועניינית. לעומת זאת, בדיזנגוף, למרות שהמקום מעולה - אין את השחורות שם ויש קבוצה של מתחילים. רואים מייד את ההבדלים. גם כאשר עוד שחורה מגיעה מידי פעם לעזור - זה ממש מדהים. גם ככה היינו איזה חבורה ענקית של חברה שעברנו ביחד לשחורה - אז היינו איזה שישה. מגניב. והכי קטע - כל החדשים רואים את הדרגות הגבוהות יותר וכולם שמחים ומאושרים - וזה עושה אווירה מעולה, ורצון עז להצליח ולהתקדם. סתם, כי כיף להתאמן! מעניין, אלינו דווקא לא מגיעים ה"ארסים" וכאלה...
 
כלי, שלפעמים כדאי להשתמש בו

ולפעמים לא. אני בטח לא מורה, ולא מדריך וגם לא עוזר מדריך, רק חושב בקול רם. אם עצירת ההתקדמות הוא כלי שאמור לשרת את המטרה (לעשות טאי צ'י על כל המשתמע מכך), אפשר לבחון כל מקרה לגופו של עניין אם הכלי באמת משרת את המטרה, או מפריע לה. לדעתי התשובה היא לא חד משמעית, ומשתנה מאדם לאדם, ומתקופה לתקופה. אני חושב שככל שהתלמיד ברמה יותר גבוהה, הוא יהיה פתוח לעונשים, ויותר רגיש לסיבות שמעכבות אותו. לתלמיד מתחיל לרוב לא יעזור רק לחסום את ההתקדמות שלו, בלי להסביר לו את הדבר. אצל חלק זה רק יצור התמרמרות וחיפוש במקומות אחרים שם גם מתקדמים לפעמים. אם נחסום את ההתקדמות של התלמיד וכתוצאה מכך הוא פורש, כנראה שלא הרווחנו. אם כתוצאה מכך הוא ידקדק במעשיו, יתחיל אולי להתאמן יותר, וישתפר, כן הרווחנו. תלמידים מתחילים עלולים לפרוש יותר מוותיקים, ולא להיות ברמה המתאימה להתגבר על מכשול שכזה. במיוחד כשמדובר במי שעדיין לא עשה את החיבור בין טאי צ'י להתמודדויות בחיים. מצד שני, כדאי להתחיל לעשות את החיבור הזה בשלב מסויים... יש לזכור ולהזכיר גם לתלמיד שההתקדמות היא אישית, מול עצמו, ושקבוצת מתקדמים זה לא בהכרח חגורה, ו"חגורה" זה לא העיקר. שאפשר לקבל המון מטאי צ'י גם בקבוצת מתחילים, ולהמשיך עם זה כל החיים וזה מצויין, ואין עם זה שום בעיה.
 

איקידו

New member
אה !

בשביל אחדים זו המטרה בשביל אחרים זה תוצר לוואי ויש שבשבילם זה דבר שהחמיצו...
 
אני לרגע לא מזלזל בכוחן של מלים

מה שניסיתי להגיד הוא, שבמקביל (לא במקום, בנוסף) לביקורת המילולית, מה שעובד הרבה יותר טוב מביקורת מילולית, זו דוגמא אישית. אפשר לראות את זה בבירור באומנויות לחימה לדעתי. אפשר לתרץ כל מעשה, ולבנות תאוריה יפה מאחורי כל רעיון נבזי. בגלל זה, לפני שאני בא בתאוריות וטענות, אני רוצה קודם כל לבדוק את עצמי לעומק, ולהבין את התמונה לאשורה. אני יכול למתוח ביקורת על ראש הממשלה, אבל אם אני מציב את עצמי במקומו ושואל את עצמי בכנות האם אני הייתי פועל אחרת במצבו, התשובה עלולה להיות שלילית (במקרה הזה תאורטי בלבד, אבל אפשר למצוא גם דוגמאות מעשיות. אולי דוגמאת הפושטקים שמשחקים כדורגל בין שתיים לארבע במקום ללמוד, ולמרות שלט שאוסר על כך). את רוב הדוגמאות שהבאת, לצערי אני לא מכיר... אכפת לי מאוד מהצורה שהחברה שלנו לובשת, ושגיוון במיטה זו כבר נורמה חברתית מקובלת שלפיה בונים פרסומת (לסדינים). אומנות לחימה ככלי לשינוי החברה? לא מבין בזה יותר מדי, זה יותר דיון ביניכם המורים והמדריכים. האחריות שלכם כמורים ומדריכים לאמנויות לחימה. אני חושב שהמאסטר מטאייוואן יסכים איתך. אני חושב שהשינוי החברתי הוא תוצאה של שינוי אישי.
 
דרור דרור,

כתבת: אני חושב שהשינוי החברתי הוא תוצאה של שינוי אישי. אני מסכים. אבל נראה לי שכל מי שמתאמן יותר משנה באמנות לחימה כלשהי יוכל להעיד על עצמו שהאימון גורם לשינוי אישי, והשאלה שלי היא אם אנחנו רוצים לכוון את השינוי הזה למקום כלשהו, או פשוט ללמוד אמנות לחימה ומה שיקרה - יקרה. ברור שאואשיבה וקאנו רצו להשפיע על החברה בה חיו דרך לימוד אמנות הלחימה; השאלה היא אם גם אנחנו (וכאן כל אחד לומד/מלמד שיטה אחרת!) רוצים את אותו הדבר? האם אנחנו (לצורך הענין, המורים לאמנויות לחימה) רוצים לשנות את החברה דרך לימוד השיטה שלנו?
 
מה שיקרה יקרה...

נראה לי עדיף ללמוד/ללמד טאי צ'י ולתת לו לפעול. לכוון פה ושם, אבל לא לאנוס אותו על אף אחד (כולל על עצמינו). כי אז זה כבר לא טאי צ'י. אפשר לנסות למצוא את האיזון בין לא להשתדל בכלל, ולהשתדל יותר מדי. אפשר לנסח זאת כך - אני רוצה "לשנות את החברה דרך לימוד השיטה שלנו", והדרך לעשות זאת, היא ע"י לימוד השיטה נטו. זו תוצאה, ומטרה, אבל הדרך לא משתנה.
 

frodo1

New member
גם אני עושה אתה זה

אני לא לוחץ למורה שלי את היד, אבל אני אומר לו תודה ורבה והוא אומר לי תודה רבה.
 
למעלה