הדרך לשמירה על פרטיות באינטרנט

הדרך לשמירה על פרטיות באינטרנט

מה צריך לקרות כדי שחברות לא יפלשו לפרטיותם של גולשים? יאיר עמיחי-המבורגר סבור שהפתרון הוא רגולציה בספרו "1984" מזהיר ג'ורג' אורוול מעידן "האח הגדול" שבו ישלטו בנו בניגוד לרצוננו בכוח הפיקוח והשיטור. לעומתו, אלדוס האקסלי טוען בספרו "עולם חדש מופלא", שהסכנה לאובדן העצמאות של היחיד טמונה דווקא בשטיפת מוח של רוגע ואושר. האינטרנט מגלם את אזהרותיהם של אורוול והאקסלי גם יחד. שיתוף הפעולה של מנועי חיפוש עם ממשלת סין בצנזור תכנים פוליטיים מדגים את אזהרתו של אורוול; ואילו המידע הזמין שמספקים מנועי החיפוש ללא ידיעת הגולש כדי להבטיח לו חוויית גלישה טובה מדגים את חששו של האקסלי. בסביבה האינטרנטית חוויית המשתמש חשובה מאוד. קיימת תחרות עזה איזה אתר יבטיח לגולש חוויה טובה יותר, באיזה ישהה לזמן ממושך ככל האפשר והיכן יבצע קנייה. ואולם, אסור שחוויית המשתמש תבוא על חשבון פרטיותם של הגולשים. המעט שחברת גוגל גילתה לנו על יכולתה מצביע על כך שבעתיד הקרוב תהיה ברשותה אינפורמציה פסיכולוגית מקיפה על הגולשים יותר מלכל מחקר פסיכולוגי מוכר. כשמדענים עורכים ניסוי על בני אדם, הם נדרשים ליידע את הנחקרים שמדובר בניסוי ולהסביר להם בסופו של הניסוי את מטרתו. כדי להגן על הנבדקים מחויבים המחקרים לעבור ועדות אתיות. שמבטיחות שתישמר האנונימיות של הנבדק (אלא אם כן הסכים לחשיפה), לשמור שהמידע הנאסף לא יגיע למקומות אחרים מלבד אלה שלהם הסכים הנבדק. באותו אופן, המידע שחברות האינטרנט אוספות במטרה ליצור את חווית המשתמש, צריך להיות שקוף לחלוטין באמצעות חוזה התקשרות ברור. האם היינו רוצים שאתר מסוים יאסוף עלינו מידע ללא ידיעתנו, ובאצטלה של חוויית משתמש יבנה עבורנו סביבה אינטרנטית שתגרום לנו לקנות את מוצרי האתר או לשנות את עמדותינו הפוליטיות? רגולציה חכמה באינטרנט נועדה לפתור את האתגר הזה. אסור שחברה תאסוף מידע ללא ידיעתו של הגולש וכאשר פרטיותם של הגולשים מופרת, יש לבקש את רשותם המפורשת לכך, המבהירה איזה מידע נאסף, איזו שימוש ייעשה בו וכיצד הוא מאובטח. בכל מקרה שבו מפתחת החברה יכולת גבוהה יותר לחדירה לפרטיותו של היחיד, עליה ליידע אותו על כך. ללא רגולציה כזאת נמצא את עצמנו מהר מאוד בגן עדן של שוטים. הכותב הוא ראש מכון בזק בינ"ל לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט בביה"ס לתקשורת של המרכז הבינתחומי הרצליה
 
למעלה