הדרך לצמחונות / טבעונות, למה זה טוב בכלל?

Evishiko

New member
הדרך לצמחונות / טבעונות, למה זה טוב בכלל?

היי, בזמן האחרון נחשפתי להרבה תעמולה כנגד צריכת מוצרי חלב כפי שאני משער שאתם מכירים היטב כאן בפורום.
לא בדקתי את אמינות המחקרים ושלל האמרות אבל משמיעה של טיעונים לכאן ולכאן, אני נוטה להסכים שחלב כנראה לא טוב לנו, וגם לא נועד עבורנו.

החלטתי להפסיק. אני משתדל מאוד לא לאכול כל מוצרי חלב והאמת שזה דווקא מרגיש נחמד. אולי זה עובד כמו פלסבו אבל בינתיים התחושה היא טובה. טובה מלבד המגבלה של שוקולד.. שאני אגע בזה בהמשך.

קל לי להתחבר לזה, לסיבות כנגד צריכת חלב. גם לא הייתי אף פעם צרכן חלב רציני, כמו כל אדם נורמטיבי אבל עם נטייה תמידית להעדיף מנות בשריות על פני החלביות (אין סיכוי שבמסעדה הייתי מזמין מנה חלבית, או לא בשרית)

הדבר הזה פתח את השער לעולם הצמחונות / טבעונות.
השאלה שלי קודם כל היא למה?
אחרי הרבה זמן שבו הייתי אטום לגמרי מהבחינה הזאת שלא הייתי מוכן לשמוע על זה אפילו, זה השתנה וכן הייתי רוצה לשמוע למה כן לנקוט בגישה הזאת

יש לי בעיה כלשהי עם ההרג ההמוני של חיות וגידולן למטרת מאכל, אבל קשה לי לראות את עצמי פונה לדרך חיים הזו מסיבות אדיאולוגיות.
מה גם שאני חושב שזה בסדר לאכול בשר כי אנחנו גם חלק בשרשרת המזון והרי החוליות האחרות גם צורכות בשר.
*אני לא רוצה לראות את ההרצאה של גרי. לפחות לא כרגע, כן הייתי רוצה לשמוע למה לנקוט בגישה כזאת ללא מעטה של דמגוגיה, הפחדה ותמונות קשות לצפייה. אבל אולי יום אחד אני אצפה בה

אני אשמח אם מי שמוכן לענות לי על השאלה "למה?" יוכל גם לפרט קצת על הבעיות שיש בצעד כזה, אם זה מבחינת ויטמינים וכדומה או מבחינות אחרות שאני לא מכיר, וכיצד מתמודדים איתן.
תודה!
 

withnail

New member
אני יכולה לנסות לענות

אוקיי, אז נתחיל עם הלמה הראשוני שגרם לי לרצות להיות צמחונית וטבעונות - בעלי החיים.
בעקבות 2 כתבות קצרות שקראתי בנושא נפל לי האסימון והבנתי את כל האשליות שמוכרים לאנשים כדי שיחשבו שלאותן חיות טוב, וגם הבנתי שאם אפשר לא לפגוע - אז למה להמשיך?
המשכתי לחקור וגיליתי על המון התאכזרויות שונות והתעללות שנחשבת לחוקית. הגידול של תרנגולים לבשר למשל, שזה סבל לא יאומן, הם מתבוססים בהפרשות שלהם והגוף שלהם מעוות בצורה מחרידה. תחשוב על הדרך שמובילים אותם גם. תעשיית הדגים למשל - המוות הזה הוא מזעזע, להיחנק למוות. כל שיטת דיג היא נוראית ומלאה כאב עצום. תעשיית החלב היא כל כך לא טבעית שזה לא יאומן, להפריד אמא מהבן שלה. שמעתי סיפור על פרה שהפסיקה לתת חלב פתאום, וכשעקבו אחריה גילו שהיא ילדה בסתר ביער וכל יום הייתה הולכת לשם להניק את העגל. בתעשיית הביצים הדבר שהכי הכי החריד אותי הייתה שיטת ההרעבה. לא הייתי מוכנה להיות אחראית על סבל שאני יודעת מה הוא ולתרום לו. והייתי אוכלת ביצה ביום. חוץ מזה שלדעתי תעשיית הביצים לא שונה מתעשיית הבשר, כי אם אני נגד רצח של בעלי חיים ובגלל זה אני צמחונית, זה הגיוני גם שלא אוכל ביצים משום שתעשיית הביצים הורגת אלפי אפרוחים כל יום. זה ממש על קצה המזלג כל זה, אני לא יודעת אם בכלל באת כדי לשמוע את זה.
די מהר גם הבנתי שהחיות לא כאן לשימוש שלי, אין לי שום זכות לגרום להם לסבל כזה, אין לי שום זכות להעביד בעל חיים ולנצל אותו. לא משנה מה התנאים.

אני גם מנסה להיות מאוד ירוקה, וכשהבנתי שתעשיות המזון מהחי אחראיות על נזק עצום לכדור הארץ הייתי די בשוק מעצמי שלא גיליתי את זה קודם ושהמחזור והחסכון בחשמל ובמים שלי לא באמת שינה הרבה. בקצרה - זה המון משאבים, המון שטח, המון מים, המון צואה, המון אוכל בשביל כמות קטנה של אוכל והמון גזי חממה.

הבונוס שלי היה הבריאות. כשהורדתי בשר מהתפריט נעלם גם הכובד בבטן. כשהורדתי חלב וביצים נעלמו העייפות ו"בעיות" העיכול (אלה לא באמת בעיות, זה היה נורמטיבי לחלוטין, רק שבהשוואה לעכשיו אני יודעת שזה אחרת ממה שזה אמור להיות) ובכללי הרגשתי שהגוף שלי יותר קל ונוח.


הבעיות שיש בצעד כזה? בהתחלה היה לי קשה עם אנשים כי לא הבנתי איך הם לא רואים מה שאני רואה, אבל לא נכנסתי לויכוחים על הנושא. קשה לקבל אמירות אטומות לפעמים. קשה לחשוב על אותם בעלי החיים כשההבנה והידיעה שלך על מה קורה להם באמת היא מאוד עמוקה. אבל זה לא ממש טיעון נגד.
מבחינת ויטמינים, אני לוקחת בי12 וויטמין די. ויטמין די זה תלוי בך אם אתה צריך (לי יש חוסר כי אני כבר שנים לא נחשפת לשמש) ובי12 חשוב לקחת כי המקור שלו הוא חיידקים ובתזונה טבעונית המקורות הם בעיקר מאוכל שהוסיפו לו את זה. חוץ מזה, אם אתה אוכל נכון אתה תהיה בריא (ויכול להיות שגם אם תוכל הרבה ג'אנק תהיה בריא חחח, יש טבעונים שיעידו).


את ההצדקה שלך לאכילת בשר לא כל כך הבנתי. איזה חוליות אחרות צורכות בשר?
לנושא של שרשרת המזון לא בא לי להיכנס. אפשר להתווכח שנים על האם האדם הוא הרביבור או אומניבור או קרניבור או פרוגיבור והלאה, אבל זה לא באמת אומר שום דבר. העניין המשמעותי לדעתי הוא שאתה בניגוד לחיות טורפות יכול לא לאכול בשר ולא לפגוע ואתה תהיה בסדר. אנחנו נמצאים בראש שרשרת המזון כי שמנו את עצמנו שם, וזה שאנחנו יכולים לקנות הרבה דברים בסופר ולעכל אותם, לא מצדיק את הסבל, הכאב והרצח.

אם יש שאלות, לך על זה. אני מקווה שעניתי לעניין.
 

ladybug6

New member
קצת (הרבה) תשובות

קודם כל הלבטים והתחושות שלך מאד טבעיים ולגיטימיים כי ככה גדלת וחונכת כמו רובנו, ותמיד אמרו לך שבשר זה טוב וחשוב ובריא, וגם חלב וביצים. אתה כבר רגיל לזה, ולעשות שינוי זה תמיד קשה.

לשאלה שלך - למה?
אני אענה לך בצורה הכי לא דמגוגית והכי כנה שיש.
1. גם בטבע לא כל החיות אוכלות חיות אחרות.
2. אנחנו לא חיים בטבע אלא בחברה מתועשת ומתורבתת שמתיימרת להיות מוסרית ולכן חוקי הטבע הנוקשים לא חלים עלינו תמיד. בטבע גם דורכים על החלש והחולה והזקן, אבל אנחנו מרגישים שזה לא מוסרי ופועלים אחרת. אין סיבה שבנושא התזונה ניתמם ונגיד שככה זה גם בטבע.
3. לעומת חיות טורפות בטבע, אנחנו יכולים להתקיים ולהיות בריאים ושבעים גם בלי בשר. הסיבה היחידה שאנחנו ממשיכים לאכול בשר היא שזה טעים לנו, ושאנחנו רגילים לזה.
4. בעלי חיים בטבע הורגים את החיה ממש לפני אכילתה, הם לא משעבדים מינים שלמים ומתאכזרים אליהם בתהליך. הם לא עושים אפילו קצת יותר ממה שהכרחי להשרדות שלהם. בני אדם עושים את כל זה ומעבר לזה.

עכשיו נתעכב לרגע על הנקודה הרביעית:
אנשים מעדיפים להאמין לפרסומות שבהן התרנגולת קורצת אלינו בחיוך, או שהפרה מלחכת עשב להנאתה באחו. זה מאוד נוח להאמין לדימויים האלה, אבל המציאות רחוקה מלהיות דומה להם.
בעלי החיים מקבלים יחס ותנאים מחפירים, ועוברים שבעה מדורי גיהנום בדרך לצלחת שלנו.
אם תרצה ללמוד יותר לעומק כדי לא להסתמך על דמגוגים ובעלי אינטרסים, אני ממליצה לך לקרוא את הספר ג'ונתן ספרן פוייר - "לאכול בעלי חיים". הספר לא מנסה לשכנע אף אחד בשום דבר, הוא מציג עובדות שמתארות את המציאות וזה הכל. בלי לעשות לאף אחד מצפון, בלי להתיפייף, בלי דמגוגיות בשקל. מי שבאמת רוצה להבין מה קורה, ויש לו אומץ להתמודד עם מציאות קשה למדי, יקרא ויוכל להחליט בעצמו אם הוא חושב שזה נכון לאכול בשר או לא.


בקשר לקשיים שנלווים לשינוי בתזונה:
הדבר היחיד שקשה עד בלתי אפשרי להשיג ללא בשר הוא ויטמין B12 (הפרות מקבלות את התוסף הזה כדי שמי שאוכל אותן יקבל את הויטמין. בצמחונות אתה פשוט מדלג על השלב של הפרה ולוקח את הויטמין ישירות לפה מסוכריית מציצה).
מעבר לזה אין עוד "בעיות". כמו כל שינוי באורח החיים, שינוי תזונתי מלווה בתקופת הסתגלות שבה אנחנו מקנים לעצמנו הרגלים חדשים/שונים ומסתגלים. מידת הקושי תלויה בהרבה דברים, יש אנשים שהשינוי ממש קל וטבעי להם, ויש כאלה שנאבקים קצת יותר.
רוב האנשים מעדיפים לעשות שינוי כזה בהדרגה, וזה באמת הכי טוב גם לגוף וגם להרגשה. אם למשל אתה רגיל לאכול בשר בכל יום, נסה להשמיט בשר יום אחד בשבוע, ותחפש ארוחה אחרת שתהיה משביעה וטעימה לך. אחרי שבוע תשמיט עוד יום אחד של בשר, וכו'. או שתקציב לך לפי מדרגות התקדמות - כל שבוע להשמיט עוד סוג אחד של בשר/מוצר מהחי עד שבסוף ישארו מעט מאד וגם אותם תוכל להשמיט. בזמן התהליך הזה תגלה אלטרנטיבות ופתרונות ותקנה לעצמך הרגלים חדשים.

יש גם קהילה מאד תומכת שתשמח לעזור לך בכל שאלה - החל מהמובן הבריאותי ועד למתכונים מגניבים והיכרות עם מוצרים שאולי לא הכרת בעבר.
 
הי, ברוך הבא


ראשית, מברכת על האומץ והיכולת "לכפור בעיקר", ולשאול, ולבקר וללמוד

לעצם הענין,
אשים בצד את זכויות בעלי החיים וכל הנושאים הקשורים לכך,
ואשים בצד את זה שלאורך כל השנים כל פעם שראיתי חיה, בטח ובטח פרוותית, האינסטינקט שלי היה לרוץ ולחבק אותה, ללטף אותה, ולא להשמיד אותה. התכחשתי הרבה שנים, לא עוד.
אשים בצד גם את כל המחקרים, אני לא חושבת שהיה דיון אחד באיזהשהוא פורום שבו כל האנשים היו תמימי דעים האם
האדם הוא אוכל בשר, או אוכל פירות וירקות במקור, או אוכל כל, וכו'
אני לא באה מתחומי האנטומיה והפיזיולוגיה, אך בכל דיון שהוא בנושא זה, היו אנשים שטענו להיותם בעלי ידע בתחום, וניכר מאיך שהציגו, שהם אכן כאלו, והם טענו לדעות מנוגדות. אז נשים בצד את מע' העיכול האנושית והאם אבולוציונית האדם אמור להיות אוכל בשר או לא.
שים בצד גם את כל המחקרים האם בריא/חובה/טוב לאכול בשר/חלב/סויה וכו'.
על כל מחקר שמישהו הביא שבשר זה מצוין לגוף, יביא מישהו אחר X מחקרים שזה רע, ולהיפך, וכך לגבי כל סוג מאכל שהוא.
נראה לי שיש מעט מאוד סוגי מזון שיש תמימות דעים לגבי איכותם ותרומתם לגוף האנושי, אם בכלל.

אז אחרי ששמנו את כל הדברים האלו בצד, עדיין יש לי כמה סיבות מצוינות למה
כשהפסקתי לאכול בשר, עוף דגים וכל היתר, זה קרה בבת אחת, זה מעולם לא היה חסר לי מאז
והתחלתי להרגיש טוב יותר אחרי ארוחות, פחות אפקט הצורך במתוק לאחר ארוחה כבדה בצהרים ותחושת הנמנום, ובקושי הייתי חולה.
כשהפסקתי לאכול חלב ומוצריו, התחלתי להרגיש מצוין. הפסקתי להיות חולה בכלל. הגוף ירד בנפח שלו ללא ירידה במשקל. פשוט הרגשתי מצוין בתוך עצמי.
האמת, שיותר קל לי לענות מהצד השני. אחרי תקופה ארוכה שלא אכלתי חלב ומוצריו, וחזרתי לאכול, תוך ימים ספורים, קמתי בבוקר עם ליחה, כמו מעשנת כבדה, חזרו ההצטננויות ומעין נזלת אלרגית כזו. חזרו נפיחויות בגוף, גזים וכו'.
היום מטעמי שלי אני כן אוכלת חלב ומוצריו, לא כל כך מרוצה מזה, אבל אוכלת.
בשר ושות' היה לי מאוד קל להפסיק לאכול וברור לי כי לעולם לא אחזור לאכול.
במשך שנים הייתי צמחונית וניסיתי להיות טבעונית, והיה לי מאוד קשה להפסיק לאכול חלב ומוצריו. רק אחרי שנים ארוכות הצלחתי.
בצמחונות אין בעיה בכלל, להתנסותי, אין בעיה במסעדות, אין בעיה בנסיעות לחו"ל, אין שום בעיה עם ויטמינים ומינרלים, כלומר, לא בעיה מובנית להגדרה.
בטבעונות, נתקלתי בקושי רב במסעדות בארץ, בבתי מלון, נתקלתי גם בקושי בכמה מקומות בחו"ל, אבל הכל פתיר כאשר יש ידיעה מראש ותכנון.
ללא ספק הטבעונות הורידה ניכרות את תקציב המסעדות שלי.
גם בטבעונות אין בעיה מובנית עם ויטמינים ומינרלים. שוב, לא אכנס פה למחקרים, למרות שיש פה כמה חבר'ה שישמחו לעשות זאת, והם גם שולטים היטב במידע, על כמה למעשה טבעונות משפרת הרבה מהחוסרים בויטמינים ומינרלים נפוצים.
אני כן יכולה לספר לך שרובנו צורכים ויטמין B12 בין 2-3 פעמים בשבוע בכדור מתחת ללשון.
אבל בניגוד לסברה שזה בגלל צמחונות/טבעונות, זה יותר בגלל ההגיינה באורח החיים המערבי.
אבי שהוא קרניבור מושבע גם כן צריך B12 למשל, גם אחותי האמצעית.

ניסיתי לענות לך בכללי, תשאל עוד מה שמעניין אותך, ונשמח לעזור



נ.ב: לא ראיתי את ההרצאה של גארי, ואין לי שום כוונה לראות.
 

רותי 2905

New member
חוץ מהקטע המוסרי, זה גם יותר בריא

חלב ומוצריו גורמים להרבה ליחות בגוף ומשם להצטננויות, נזלות, מחלות חורף ודלקות שונות הקשורות לריבוי ליחה - אוזניים, ריאות וכו'
אומנם הרפואה המערבית אינה גורסת כך, אך הנטורופתיה רואה קשר הדוק בין הדברים וגם אני יכולה להעיד מנסיון אישי - קשה לי מאוד בלי חלבי, אך ברגע שאני מתחילה אם חלבי אני מתחילה עם הצטברויות ליחה בדרכי הנשימה עד כדי דלקות ריאות חוזרות ונשנות.
בשר ועוף מאוד מכבידים על מערכת העיכול ובכל מקרה של חולשה כלשהיא של הגוף מליצים בנוטורופתיה להימנע / להמעיט מהם
אני הפסקתי עם מוצרים מן החי עקב סיבות בריאותיות, קשה לי להגדיר את עצמי טבעונית או צמחונית, כי אני חושבת שרק מסיבות אידיאולוגיות לא הייתי מפסיקה אכילת מוצרים מן החי
מבחינת ויטמינים - כשהתחלתי היה לי מחסור די רציני בברזל, פרוטאין (חלבון), ו- בי12, המחסור עדיין לא הסתדר אבל הברזל והפרוטאין כל הזמן במגמת עלייה למרות שאני לא צורכת תוספי תזונה (חוץ מ-בי12 שגם אותו אני תמיד שוכחת לקחת)
מה שאני כן מקפידה לקחת באופן קבוע זה פרוביוטיקה כדי לתקן את נזקי האכילה הלא בריאה (מן החי) וכל האנטיביוטיקות
 
תשובה

אני אוהב לתמצת אז
למה טבעונות? כי הרבה חיות עוברות סבל דיי גדול עבור האוכל שלנו סבל שיכול להיחסך בחלקו .
בעיות ?
B12 בעיקר מה שצריך הכי הרבה תשומת לב.
גם כדאי לשים לב לויטמין D ,צריכת יוד,אומגה 3 וגם אבץ .
 

maymeital2

New member
היי

אני ממש בתחילת התהליך והורדתי לפני שבוע וחצי בשר ומוצרי חלב שעליהם חייתי!!!
אני רק רוצה לומר לך שלדעתי מאוד כדאי כן לצפות בהרצאתו של גארי כי מה שמוסבר פה מוסבר על ידו בצורה ברורה ופשוטה. מתוך השעה ועשר הדקות יש אולי 6 דקות קשות אותן אתה יכול להעביר...הוא בקושי מראה שם סרטונים הוא משתמש רק במילים על מנת לתאר ולכן שווה לצפות ופשוט להעביר את הסרטון הקצרצר.
כל ההרצאה הוא פשוט מסביר לך את ההגיון א. המוסרי ב. הפיזיולוגי ג. ההגיוני ...ממש שווה צפייה ובטוחה שלא תתחרט
 

Ad Hominem

New member
היי


שמח שהחלטת להיפתח ולשאול שאלות, זה כבר טוב. כי עדיף אדם ששואל "בשביל מה" מאשר אדם אדיש.
השאלה שלי קודם כל היא למה? כמה סיבות:
1. מוסרית : תעשיית המזון מן החי (בשר, חלב, גבינה וביצים) בעולם המערבי מחייבת לראות בבעלי החיים מוצר. רכוש. וכידוע, מעצם הגדרתם כאלה, אין להם זכויות וגילוי אמפתיה כלפיהן הוא דבר שלא תפגוש. החיות מובלות בכלובים צפופים במשך כל חייהם, סובלות מהתעללות נפשית (השמה במצבי חרדה, הפרדת העגל מאמו בתעשיית החלב, וכו') פיזית (נתינת הורמונים שמגדילים את התפוקה אולם גורמים סבל עז ומתמשך לבעל החיים, כמו גם ההשבחה הגנטית והמלאכותית אשר גרמה לאיביר התפוקה של בעלי החיים להיות גדולים באופן בלתי פרופורציונאלי - כמו העטינים של הפרה, הגוף של תרנגול ההודו ועוד). לעוד מידע בנושא המוסרי אתה מומזן לבקר באתר "אנונימוס", זה אתר עם הרבה מדיע בגובה העיניים שמוסבר בצורה ברורה ובהירה.
2. בריאותית: יש הרבה מחקרים, חלקם מטעם ארגונים בכרים ובעלי שם בעולם הרפואה, שתומכים בצמחונות וטבעונות כאורך חיים אופטימלי ובריא יותר מאשר אורך חיים הכולל צריכת מזון מן החי. הדבר נובע מחוסר יכולתו של האדם להיות מוזן ממרבית המזונות מן החי (למשל, אכילת בשר בפירוש תעלה את סיכוייך לחלות בסוגים שונים של סרטן ובעיות לב, מחלות שלא מופיעות אצל טבוענים וצמחונים). שוב, גם בנושא הזה - ים של חומר באתר "אנונימוס".
3. אקולוגית: למען תחזוקה של תעשיית המזון מן החי יש צורך בניצול שטחים חקלאיים רבים למטרה זו- דבר המקדם את הריסתם של בתי גידול טבעייים, יערות וכו'. בנוסף, היות ובעליי החיים המבויתים קיימים במספרים כה רבים במדינות מערביות, הפרשותיהם גורמות לחור באוזון ופוגעות בסביבה. מכך נובע חד משמעית שאם נצרוך פחות בעלי חיים, פחות מהם יגודלו - ואז הנזק הסביבתי יהיה קטן יותר.

מה גם שאני חושב שזה בסדר לאכול בשר כי אנחנו גם חלק בשרשרת המזון והרי החוליות האחרות גם צורכות בשר פה אתה טועה, האדם הוא א-י-נ-ו קרניבור ולא נועד לצרוך בשר למחייתו. זה הרגל שהשתרש בתרבות האנושית לאורך השנים. וגם אם זה כן היה טבעי מצידנו לאכול בשר, האדם מונע מעצמו דברים רבים שמוגדרים כ"טבעיים" - כובש את יצרו כשהוא רואה בחורה יפה (ואלה שלא עושים זאת נקראים אנסים), לוקח תרופות כימיות כשהוא חולה (ואלה שלא עוישם זאת לרוב מתים). כרגע אנשי המערב יכולים לנהל אורך חיים טבעוני בלי לסבול משום חוסר - אנחנו בעידן השפע.

אני לא רוצה לראות את ההרצאה של גרי. לפחות לא כרגע, כן הייתי רוצה לשמוע למה לנקוט בגישה כזאת ללא מעטה של דמגוגיה, הפחדה ותמונות קשות לצפייה. האמת שלמרות שהרטוריקה של גארי תקיפה, לאורך רובה המוחלט של ההרצאה לא הייתי קורא לזה "דמגוגיה". דמגוגה היא ניסיון לשים את ידך על העליונה במעין רמאות, במכות מתחת לחגורה, בסילופים ומניפולציות, וזה משהו שגארי דווקא די שמר ממנו מרחק. גם הפחדה אין שם. תמונות קשות לצפייה יש לך רק פעמיים לאורך ההרצאה בת היותר משעה, עם אופציה לצינזור, וההרצאה ממש לא מתבססת על אותם סרטונים ועל האימפקט הפוטנציאלי שלהם.

אני מצרף לך לינק מאתר אנונימוס של "שאלות ותשובות". יש את תשובות לשאלות שהעלת, וגם תשובות לשאלות שאולי טרם חשבת עליהם בעצמך. ממליץ בחום, זה מסביר ומבהיר הכל בשפה פשוטה וברורה. http://anonymous.org.il/qa.php

בהצלחה בהמשך הדרך
 

marx04

New member
לא חייבים בבת אחת, אפשר לאט לאט

שלום לך,

הגישה שלך לגבי בחינה של צמחונות ומעבר לתזונה צמחונית מוצאת חן בעיני.
פתיחות, סקרנות, והצבת שאלות הן בעיני תכונות ראויות.
לדעתי, אין הכרח לעבור מאכילת כל לצמחונות או לטבעונות בחטף, באופן מיידי.
אפשר לעשות זאת בהדרגה, תוך שאתה בוחן אם זה מתאים לך, אם זה טעים לך ואם זה בריא לך.
אתה יכול לצמצם צריכת מזון מן החי במקום להפסיק לגמרי, אתה יכול להפסיק לאכול בהמות אך להמשיך עם דגים ו/או עופות.
מה שחשוב, לעניות דעתי, שתרגיש נוח עם עצמך, ושלא תוותר על תזונה בריאה ומלאה שמספקת את כל צורכי הגוף שלך.
אפשר בהחלט לדעתי לעשות זאת בצמחונות/טבעונות מלאות, אך אין הכרח לקפוץ לשם בבת אחת.

לגבי צריכת מוצרי חלב - למיטב ידיעתי אין הוכחה כי זו מזיקה או לא בריאה.
[יש אנשים שרגישים לחלב או אלרגים לחלב, ומבחינתם לא רצוי לצרוך חלב - אך אלה מהווים רק אחוז מסויים מהאוכלוסיה].
יחד עם זאת, אפשר לקבל סידן וחלבון ממקורות אחרים - לא חייבים חלב ומוצריו.
מכל מקום, לגבי שוקולד - אף פעם לא אהבתי יותר מדי שוקולד על בסיס חלב. שוקולד מריר הרבה יותר טעים לדעתי.

לגבי הבעיה שיש לך עם הרג של בעלי חיים וגידולן לצורכי מאכל - זו לדעתי סיבה טובה שלא לצרוך בעלי חיים למאכל.
זו לא חייבת להיות אידיאולוגיה מבוססת ומנומקת. יש אנשים שהמחשבה על הרג בע"ח עושה להם רע, ומראה בשר בעלי חיים על הצלחת מגעיל אותם - ואין שום סיבה שהם יעשו משהו שמנוגד לתחושות שלהם. חמלה ואהבת בע"ח הם לדעתי נימוקים טובים להימנעות מאכילתם.

הדברים שכתבת לגבי שרשרת המזון הם לדעתי נכונים. הטיעון היחיד שיכול לדעתי לבסס טבעונות הוא הנימוק המוסרי, אך גם לגביו אפשר לחלוק על הרבה מרכיבים שבטיעון הטבעוני-מוסרי. כפי שכתבתי, אני סבור שלא חייבים להחזיק באידיאולוגיה טבעונית-מוסרית כדי להימנע מצריכת בעלי חיים.

גארי יורופסקי הוא אכן דמגוג. צפיתי בהרצאה שלו בעיון רב, והיא לדעתי הצגה מיסיונרית רדודה למדי. לזכותו ייאמר שהוא יודע להלהיב ולשבות את לב הקהל.
ההרצאה שלו בלתי מבוססת מבחינה מדעית, והיא רצופה הטעיות קשות ורבות.
הנה ביקורת אחת עליו, והנה ביקורת שניה.
הנה מאמר קצר המסביר כי בני אדם הנם אוכלי כל ובנויים פיזיולוגית גם לאכילת בשר (עובדה שאינה רלבנטית כלל לשאלה המוסרית).

ולבסוף, אני סבור שאפשר בהחלט לקיים אורח חיים בריא וליהנות מתזונה בריאה גם כאשר נמנעים לחלוטין ממזון מן החי.
לכן לאדם בריא לא אמורה להיות מניעה בריאותית מקיום על בסיס תזונה טבעונית בלבד (ובוודאי שצמחונית).
יחד עם זאת, כל הטענות על כך שתזונה הכוללת מזון מן החי איננה בריאה הן טענות מיותרות ובלתי מבוססות.
כדי לעבור לצמחונות או לטבעונות לא צריך להוכיח שתזונה הכוללת מזון מן החי היא לא בריאה.
די להראות שצמחונות או טבעונות יכולות לספק את כל צרכיו התזונתיים של האדם.

לגבי עצות תזונתיות מפורטות - אני מקווה להתייחס לכך בהמשך, ומלבד זאת בפורום הזה תמצא לא מעט התייחסויות לכך.

בברכה,

אורי.
 
לכל אחד יש דיעה

אבל מה שכולם מסכימים עליו:
טבעונות לא מזיקה לבריאות.

נסה בשלבים:
1. הורד מוצרי חלב לשלושה שבועות. סכם לעצמך: איך הסתדרת. איך הגוף והנפש מרגישים. אם טוב-המשך.
2. הורד בשר/ביצים......וכן הלאה...
 

Evishiko

New member
וואו איזו היענות!

קודם כל ממש תודה לכולם על העזרה והמילים החמות, אני מעריך את זה. התכנון היה עוד להגיב באותו היום לכל אחד אישית אבל עקב אילוצי והסירבול שלי עם מערכת הפורומים של תפוז, ברשותכם אני אגיש לשרשור עצמו ואנסה להתייחס להכל.
אגב, שמתי לב שבסוף לא המשכתי להתייחס לשוקולד אח"כ כמו שכתבתי, אז כן, זו בעיה שאני אצטרך למצוא לה תחליפים ראויים. אני משתמש בשוקולד הרבה כדי להעלות ריכוז וחדות מחשבה, ואני מרגיש הרבה פעמים "נפילת סוכר" ושוקולד נתפס כפתרון האולטימטיבי באותו הרגע. פלוס, זה ממש ממש ממש טעים.


ברור לי שיש הרבה דברים לא כשרים בתעשיית המזון מין החי, ואני בטוח ש'לא כשרים' זה אנדרסטייטמנט
אבל לאחרת שנים שהכרתי והורגלתי אחרת מאוד יהיה לי קשה להפוך את ההרגלים עקב סיבות אדיאולוגיות נטו.

הגעתי למצב הזה בעצם דרך ההתעמקות שלי ב Personal Development, הגעתי למסקנה שתזונה זה אחד החלקים החשובים יותר, ושעד היום הזנחתי אותו לחלוטין. לכן אני באמת מחפש קודם כל איזה סיבות יש לעבור לצמוחות, מהפאן הכי אנוכי שיש.
אני יודע שאם אני עובר לצמחונות אפילו מסיבות אנוכיות, תוצר הלוואי יהיה חיובי, כל הנושא של הפגיעה בבעלי חיים.. לכן אני שלם עם הגישה הזאת.

השיקולים עשויים להשתנות בעתיד.. אבל כרגע כשאני מחוץ לזה, זאת הדלת שהכי קל לי להיכנס דרכה.

אני לא יודע אם נועדנו לאכול בשר או לא, אבל הורגלנו כך זה בטוח. בסופו של דבר אנחנו צריכים לעשות את הבחירה, כן או לא בשר, או גם וגם. כפי שאני רואה את זה וזה באמת דעה "בשלוף", אפשר שנאכל גם וגם. למה? לא יודע. אני כנראה באמת חסר ידע בתחום ולכן זו הדעה, אבל זה המצב כרגע...
הצידוק שלי למען האמת הוא כזה: אנחנו נחותים פיזית. זאת אומרת שאין לנו מערכות הגנה שנועדו לשרת אותנו כמו איזה קרניים או רעל וכדומה. כן יש לנו שכל רב, ונוח להסיק מכאן שבידינו זכות הבחירה. זה דיי תלוש אני יודע.

אני ממש ממש נגד כימיכלים. אני כמעט ולא נוטל תרופות כלל, רק בסכנה ממשית כמו חום ממש גבוה או מחלה מובהקת.
אין אצלי דבר כזה שנקרא כדור נגד כאב ראש / כאבים אחרים, או אולי כדור שינה וכדומה, גם המקרה של הכדור להורדת החום הוא חריג מאוד.
אני בגישה שהגוף צריך להתמודד עם הדברים בכוחות עצמו, זה על פי רוב.
אז כל התהליך של לקיחת ויטמינים מאוד מרתיע אותי ואני לא רואה איך אני לוקח בזה חלק.
מה שכן, אם באמת הB12 הזה הוא לא נמצא בצורה טבעית אצל הפרה אז יש מקום לחקר בנושא ואולי אפילו לקחת אותו עצמאית.

יש חובה להיוועץ עם רופא כלשהו? כדי לדעת מה אני מחסיר מעצמי ואיך לכפות על זה?
יש דברים ש"חובה לסבול"? למשל יש לי בעיה עם חריף, קינמון, פרג, ועוד כמה דברים... זה יכול להוות בעיה עבורי? כי נראה שיש הרבה מטעמים צמחוניים שהם לא בהכרח הכי טעימים.... ואני משער שיצוצו לי כמה בעיות


ממש תודה על כל העזרה, ועל הלינקים השימושיים! אני בוודאות אעיין בהם, ונראה שאבקר פה בתדירות תכופה יותר :)
 
למעלה