הגיל הזה מוציא אותנו מדעתנו

לאה_מ

New member
זה בגלל שהסצנות לא "מבויימות".

הן באות מתוך איזו מצוקה שלה, והן הדרך (המסורבלת והלא נעימה
) שלה להביע את המצוקה הזו. ומכיוון שלא כל המצוקות דומות זו לזו (לא ככה אמר טולסטוי?
), גם לא כל הפתרונות דומים. מה שכדאי הוא לפתח "ארגז כלים" שיתן לך כמה שיותר אלטרנטיבות לתגובה. אגב, מעניין שאת כותבת שכששניכם נוכחים, הבעיה מעצימה - כדאי לנסות לחשוב לעומק מה בנוכחות של שניכם מעצים את זה. מה היא מרגישה שאתם משדרים לה ביחד, שגורם לעוצמה להיות גבוהה יותר. אני חושבת שלפעמים הפשוט ביותר הוא לדעת לזהות מתי תתכן התפרצות כזו, ולנסות למנוע אותה מראש, כי באמת אחרי שכבר יש התפרצות זעם, אין כל כך עם מי לדבר, ומבחינה זו המניעה קלה יותר מאשר הטיפול שלאחר מעשה. אני לא מסכימה עם הדעה שהובעה כאן, שבהענות לבקשה שלה את מלמדת אותה ש"זו הדרך להשיג את זה". בעיני להורה מותר לשנות את דעתו, ואני לא רוצה לוותר על הפריבילגיה הזו שלי. אולי הילדה ביקשה עגבניה לא שטופה בסופר, וסרבתי, ואח"כ, כשראיתי שזה באמת חשוב לה, ושקלתי שוב את הרצון שלה מול הבעיה שלי, הגעתי למסקנה שאם אני אנגב היטב את העגבניה, אוכל לתת לה אותה. אז מה? רק בגלל שהיא בוכה אני לא יכולה לעשות את זה? למה אי אפשר לומר "את יודעת מה? את צודקת. חשבתי על זה, ובאמת אפשר לנגב את העגבניה. אז בואי קחי עגבניה". למה זה פוגע ביכולת שלי להתמודד עם צרחות (או כל דרך אחרת של סרוב) במקרים בהם אין לי כוונה לשנות את דעתי (למשל, לתת לי יד כשהיא חוצה את הכביש או לחגור חגורת בטיחות בנסיעה)?! מנסיוני, ככל שנכנסים לפחות מאבקי שליטה עם הילדים - או במילים אחרות - ככל שהילדים חשים יותר שליטה שלהם על חייהם - כך מצטמצמות האפיזודות של התפרצויות זעם. נסי לתת לה - בלי קשה להתפרצויות האלה - כמה שיותר עצמאות (תני לה לבחור - תציעי לה איפה שאת יכולה, גם אם את חושבת שאולי זה קצת "גדול עליה", ותראי מה היא בוחרת לקחת). למען האמת, אני חושבת שאם עצמאות ומאבקי כוחות הם לא ממש issue בבית, גם לא יהיו הרבה מקרים כאלה (אבל אולי אני טועה). ואני בטוחה שכשתסקרי את ארגז הכלים שלך, תגלי שיש לך הרבה כלים להתמודדות, ושהכלים האלה לא קבועים ומובנים, אלא מתאימים את עצמם לנסיבות. וזה היופי שביחסי אנוש - שהדברים גמישים ומשתנים. גם התפרצויות זעם חולפות בסופו של דבר
 
היופי שבדבר הוא הבלתי צפוי

אני מגדלת שתי ילדות "כאלה" (מה לעשות, יש ילדים שאצלם גיל ההתבגרות הראשון קשה וסוער יותר מאחרים). אם מאוד רוצים, כל דבר - אבל כל דבר - ניתן להפוך למאבקי כוחות, כי מה לעשות וכמה עצמאות שניתן לבני השנתיים-שלוש שלנו, עדיין אנחנו מחליטים על רוב האספקטים בחייהם. אין שום דרך לדעת ולנטרל מראש את הסיטואציות האלה, לא אם רוצים להמשיך ולנהל חיים נורמליים שכוללים גם יציאה מהבית או כל מצב שבו הילדים לא שבעים-רעננים-לא מתוסכלים ואמא אף פעם לא עייפה-עסוקה-מדברת בטלפון שיחה חשובה שציפתה לה הרבה זמן. אין, פשוט אין דרך לחיות כך. חוזרת ומזכירה מצב שהיה לנו לפני כמה חודשים: על השיש היו שניצלים בתהליכי הפשרה. קיבלתי שיחת טלפון שהייתי צריכה לנהל ללא הפרעות (דווקא בענייני האבחון של הצעירה), שיחה שחיכיתי לה לא מעט עם מישהי שלא נמצאת הרבה במשרד כך שאי אפשר היה לדחות אותה לזמן אחר. הילדונת רצתה דווקא למשמש את השניצלים. לא נתתי לה. התפרצות! בכי! השתטחויות! כשסיטואציות כאלה חוזרות שוב, ושוב, ושוב, וכל שניה הבת שלך יכולה להתפרק בצרחות ובבכי כי עם כל הרצון הטוב מצדך, המציאות מתנגשת עם הרצונות שלה בערך כל עשרים שניות - העצבים נשחקים עד דק, והפתרונות היצירתיים לא באים בקלות (ולמען האמת, גם כשנמצא פתרון יצירתי לא תמיד הוא עוזר כי לילד שלך קל מאוד להכנס ללופ הראשוני של צרחות אבל קשה לצאת ממנו), וההערכה העצמית שלי כאם לא במיטבה, וכל הדינמיקה של הבית מושפעת מכך. מסכימה איתך בדבר אחד - זה חולף בשלב מסויים. אבל לא מפחית מהקושי האובייקטיבי של התקופה הצרחנית.
 
הכל נכון, ובכל זאת

לשתי הבנות שלי היה "גיל התבגרות" סוער יחסית, כל אחת מסיבותיה שלה. לצעירה היו התפרצויות זעם רציניות שעדיין לא פסקו לגמרי, בגיל שלוש ושמונה חודשים. זה מעייף. זה מתיש. זה שוחק וזה נמאס. בשלב מסוים מצאתי את עצמי חושבת פעמיים לפני כל יציאה מהבית, מתכננת את צעדי לפי "מה יגרום לה לקריזה" - כלומר, אם צריך לצאת ממשחקיה או מגינה, הייתי מארגנת קודם כל את עצמי ואת הבת הבכורה, מתכננת נתיב מילוט, מהדקת את התיק על הכתף, המפתחות של המכונית ביד, נושמת נשימה עמוקה ואז ניגשת למשימה - התראה ראשונה, התראה שניה, ואז הוצאה החוצה של ילדה צווחת, בועטת, אדומה ודומעת, משתוללת, ואני באזימוט לדלת כשהבכורה הולכת אחרינו. ביפ לדלתות של המכונית, תיקים, ילדה צווחת לכסא, לפעמים היא נרגעת ונותנת לי לחגור אותה בשקט, לפעמים לא. או בבית, כשאני לא מרשה לה לשחק עם השניצלים המפשירים להם על השיש, בבריכה כשהיא לא יכולה להכנס עם הארנבת שלה, כשלאחותה באות חברות וסוגרות את הדלת של חדרן המשותף, כשסוגרים את מוזיאון הילדים שהיא כל כך אוהבת וצריך ללכת, כשאני פותחת את תיק הגן שלה לראות מה שלחו לנו היום והאם יש בגדים לכביסה (כי זה התיק שלה, ברור?). אותן צווחות ובכי. היא אמנם כבר לא בת שנתיים אבל עם עיכוב התפתחותי, רגשית וחברתית היא קרובה הרבה יותר לגיל שנתיים מאשר לגיל ארבע. זה מוציא לי את המיץ, סוחט לי את הכוחות, גורם ליום נעים להפוך למלחמת התשה שבסופו לא נותרת בי הרבה אנרגיה או רצון טוב להיות איתה מעבר לאוכל-אמבטיה-למיטה. בזמן האחרון היא קצת יותר מילולית מבעבר, ההבנה שלה טובה יותר ונראה לי שהיא גם מצליחה לווסת את עצמה טוב יותר. כיום, אחרי כמעט שנתיים רצופות של התפרצויות כאלה אני מסתכלת עליה בפרצוף רציני ואומרת לה שאני לא מבינה אותה ושתרגע בבקשה. באופן מפתיע, ברוב הפעמים זה עובד. השורה התחתונה: גם בידיעה ברורה שההתפרצויות חשובות וכו', הן לא נעימות לי. פעם כתבה כאן מישהי שהן "מגבירות מאוד את הווליום הרגשי בבית". קשה לי נורא עם זה ובזמן האחרון אני מודיעה לה שתפסיק לצרוח, ועכשיו (ומסתכנת שיאשימו אותי ב"ביטול רגשותיה של הילדה" או משהו, אבל בגילי המופלג הפסקתי לשקול כל צעד בהורות שלי לפי מה יגידו בפורומים).
 

מפציעה

New member
בול ../images/Emo45.gif. תיארת בול את הסיטואציה

(זר לא יבין זאת....
) אכן, אני מוצאת את עצמי חושבת 10 פעמים האם לצאת מהבית או לא. ואחרי כל יציאה מבטיחה לעצמי שזו היתה הפעם האחרונה במחיצתן.
 
למה, חשבת שאת מקורית? ../images/Emo3.gif

כמו שחמותי אומרת בכל פעם שאני מספרת לה משהו ממעללי ההוריקניות שלי, "את לא המצאת שום דבר" (מסתבר שבעלי שיחיה היה מארגן לה את אותן סצנות בדיוק). הבכורה שלי, היום בת חמש וחצי, ילדה שופעת קסם ושמחת חיים והומור ורצון טוב, אבל נשארה בה העיקשות הזאת ונטיה לתגובות סוערות-משהו. עכשיו, כשהעקשנות והאינטנסיביות נמהלות במחשבה הגיונית, בכושר ביטוי ובבגרות (יחסית, הכל יחסי) של בת חמש וחצי, התוצאה מדהימה: ילדה עם כוח רצון ויכולת התמדה שלוקחים אותה מאוד רחוק. לא מזמן היא למדה לרכב על רולרבליידס ועל אופניים ללא גלגלי עזר, נפלה, קמה, נפלה, קמה, ולבסוף למדה והיא מתגלגלת לה לכל מקום (ואני נכנסת לכושר כשאני רצה אחריה). רק ההודעה שלך הזכירה לי כמה התקופה שבין הצעדים הראשונים שלה לגיל שלוש וחצי לערך היתה קשה. הצעירה בת שלוש וחצי, אצלה ההתפרצויות נובעות מעיכוב בדיבור והרגשה כללית של חוסר שליטה בעולם. ככל שההבנה והדיבור שלה משתפרים היא לומדת לקרוא סיטואציות חברתיות ואפשר "לנטרל את הפצצה" מראש. למשל, אתמול היינו במוזיאון מדע לילדים שהיא מאוד אוהבת (אנחנו בחו"ל). היינו חייבות ללכת כדי לקחת את אחותה מבי"ס. הסברתי לה מראש, הכנתי אותה, והיא הלכה בשקט וללא אף תלונה - משהו שלא הייתי חולמת שיקרה לפני כמה חודשים. אז יש תקווה. ולגבי הכן-או-לא קושי אובייקטיבי - מודה, לי מאוד קשה הגיל הזה וההתפרצויות. עם כל הקסם שבו, הרבה יותר קל לי כשהבכורה הגיעה לגיל ארבע-חמש.
 

פלגיה

New member
את לא מבטלת את רגשותיה

לקבל את הרגשות שלה לא אומר להסכים להתפרצויות זעם. בגיל 4 בעיקר אפשר כבר לדעת שיש דרכים אחרות לבטא כעס.
 

פלגיה

New member
ועוד משהו

אני לא מדברת על התפרצויות מעבר לגיל 3. הן התפרצויות שונות, עם גוון שונה. הן נובעות מכמה סיבות אפשריות שהעיקרית בהן אופי סוער של ילד, ודרך הטיפול שונה לגמרי (הבת שלי בת 13 וחצי ועדין לא סיימנו עם התפרצויות הזעם. היום אנחנו כבר יודעים איך להביא אותן בזמן המתאים לנו, ולפעמים אני מסלימה מצבים במיוחד כדי שההתפרצות כבר תגיע, תעבור, נתחבק ואז נוכל לפעול כמו בני אדם. זה האופי שלה. היא חייבת "קונטרה")
 

מישלינה

New member
גם אנחנו (הילדים שלי) בני שנתיים

וחודש. המסקנה שלי היא להימנע מלומר "לא, לא, ולא" ולהימנע מהלגיע למצבים שאני צופה (!, או בעלי או מי שמכיר אותם) שיעוררו רצון בלתי מתפשר מצידם. (למשל עגבניה בסופר-לא להגיע איתן קרוב לדוכן של העגבניות. להגיד שאמא הולכת להביא ירקות ולשים את העגבניות בשקית בין הירקות האחרים.). צריך יצירתיות ותושיה. חשוב להציב גבולות סבירים ברמת ההבנה ובשפת הפעוט. אני גם מסבירה "חזור והסבר" כללי בטיחות כמו לשבת חגורים באוטו ומספקת הסבר ברמת הבנתם (לדוגמא: באוטו- הם למדו אחד מהשני להשחיל את היד דרך חגורת הבטיחות ולהוציא אותה תוך כדי נסיעה. בשבילם זה היה משחק וכעס לא עזר, להיפך. לכן, הסברתי שזה מסוכן, אוטו יכול לעשות בום ויהיה לך פצע גדול ביד. זה עבד ומאז הם מראים לי את היד ואומרים "אסור.אוטו.בום"). במקרה של העגבניה הייתי מראה חלק שיש בו לכלוך ואומרת שהלכלוך לא נעים בפה. מציעה לנקות עם טישיו. או מנקה פחות או יותר בין ידי מהר מהר, כמו קוסם, כך שלא ירגיש שהעגבניה נוקתה קצת ו...לבריאות! אני מבינה שראש בראש לא ילך ולכן מאפשרת "לטעום" קצת ומציבה גבול לדרישה (למשל: רוצה בידיים, בסדר, גם אם לא נוח לי. אבל עד שנגיע לדשא, נניח, או בידיים אבל עד האוטו הלבן. ואז הסבר-לאמא כואב הגב. אמא/ אבא תנוח קצת ואתה תלך ברגל או בעגלה. אחר כך ארים אותך שוב. (לא תמיד מגיעים למצב של אח"כ...קיים גם המושג מחר..ולפעמים הם שוכחים). במקרה שלנו, אני מרדימה בד"כ והם יושבים עלי בתורות לשתות את הבקבוק. לפני כשבועיים שלושה אחד מהם בשום אופן לא רצה חזור למיטתו. רוצה להירדם על אמא בידיים, אם לא-בכי וצרחות. הפיתרון שלי-שביל הביניים, כלומר הצבת גבול סביר ברמת הבנתו: תישאר על אמא בידיים עד סוף המנגינה בדיסק ואמא תשיר לך את השיר. אח"כ תלך לישון במיטה שלך ואמא הולכת לישון במיטה שלה. מחר תוכל שוב לשבת על אמא. זה עובד, אחרי הסברים חוזרים ונישנים וסבלנות (שאכן לפעמים פוקעת!). היה גם מקרה שרצה רק בידיים לפני השינה ואחרי חצי שעה עלי הבנתי שזה הולך להיות כל הלילה. החזרתי למיטה וכמובן שהיו בכי וצרחות. לא יכולתי לחזור ולקחת שוב בידיים סתם ככה כי הוא צורח (זו תהיה סיבה להמשך המנהג). הייתי חייבת נקודת מפלט כדי לרדת מהעץ. הרעיון שלי היה: "בסדר, בידיים, אבל רק לשתות מהבקבוק. לא ישנים על אמא. אתה רוצה לשתות מהבקבוק על אמא? התשובה היתה כן נחרץ, אני המשכתי בשלי שוב. בסדר, בידיים על אמא, אבל רק לשתות מהבקבוק, אח"כ אתה חוזר למיטה שלך". אז ככה הוא נרגע קצת מהבכי, אני ירדתי מהעץ. בימים הבאים הוא ישב עלי פחות זמן. ובד"כ כשמסיים את הבקבוק נשאר עוד קצת ואז מסכים לחזור למיטתו. בקיצור: 1. להימנע מלהגיע למצבים בלתי מתפשרים 2. להציב גבולות סבירים עם הסבר מספק 3. לספק אלטרנטיבה למוצא (כדי לרדת מהעץ) לפני שהעסק מתחמם. 4. יצירתיות מחשבתית שעם הזמן נעשים מיומנים בה. בהצלחה!
 

shirleyanne

New member
כדאי

להחליט בינכם לבין עצמיכם על מה לותר ועל מה לא- על מה חשוב לדעתכם להתעקש ועל מה להעלים עין. אפשר גם לנסות הסחת דעת מהנושא, כלומר ברגע שמרגישים שעומד להתעורר וויכוח קודם כל לנסות להמנע. ב-ר-ו-ר שלא תמיד זה אפשרי אבל למשל אם היא רוצה לאכול עגבניה לא שטופה להסב את תשומת ליבה לצבע של העגבניה, לגרעינים בתוכה (סתאם דוגמאות) ולעשות את זה בדרמטיזציה ובהתלהבות כמה שיותר גדולה. ואז לנסות משא ומתן - הצעה חלופית במסגרת המותר והסברה של למה אסור - לדעתי חשוב מאוד להסביר לילד למה אסור. אם יש התקפת זעם אז אומרים שצריך להתעלם לגמרי, כי הרי אפילו תגובות שליליות הן סוג של תשומת לב- זה פשוט נורא קשה... חזקו ואמצו
 
אני אגלה לך בסוד שהגיל הזה לא עובר

ביום הולדת 3. לקטנה שלי מלאו 3 לפני חודש בדיוק ולי נדמה שאנחנו בעיצומו של גיל שנתיים.
 

shirleyanne

New member
אני רוצה

להמליץ לך את הפורום המקצועי הזה- שם, אם צרצי תקבלי מענה מפסיכולוג ילדים. הם עונים באופן יחסי מאוד מהר ותשובותהם מאוד רציניות. http://www.starmed.co.il/Forum/131
 
במיוחד בשבילך - תגובה של תאומה

(אני הייתי ה"מתפרעת") - יחד עם זה שזה אכן הגיל לטנטרום, יש פה מצב של נסיון השתלטות על תשומת הלב ההורית שלך או של אבא שלהן. אחת מקבלת את זה בזכות זה שהיא בשקט (השקטה מביניהן, האם היא חולה לעתים יותר קרובות?) והאחרת - לא נותרת לה ברירה, אלא לנסות לקבל את זה בדרך הרועשת. אין לה "מקום" בזוגיות שלהן להיות גם כן "שקטה" או "טובה" או "מחונכת", כי את זה כבר עושה אחותה. היא חייבת להשיג את זה בדרך אחרת. או לפחות ככה זה עבד אצלנו. אין פתרונות קסם - לגבי הטנטרום, כמו שאפשר להציע לגבי כל ילד אחר - להתעלם עד כמה שאפשר (אני עושה את עצמי מנקה, מבשלת, או מדברת בטלפון) ואולי גם לא ללכת, אלא להציע לאחותה פעילות אחרת מהנה בסביבה (על הדשא בקיבוץ, עם האבא, לשחק בכדור בועוד היא צורחת בצד) ולומר לה שכשתירגע היא מוזמנת להצטרף. להמשיך ולעשות את הפעילות הכייפית מול העיניים שלה ובדרך כלל בסופו של דבר היא תירגע, תתרצה ותבוא להצטרף לפעילות שלכם. לגבי הצורך שלה בתזומת לב אישית - נראה לי שבגלל שיש כאן עניין של תאומות, צריך להבין שהצורך הזה הוא מוגבר וקיצוני יותר, כי התחרות עלתושמת הלב היא פשוט גדולה מדי. אם אתם שניכם, אולי כדאי מדי פעם להפריד - כל אחת עם הורה אחר, לעשות פעילות אחד על אחד מהנה, או שאם קורה מקרה כזה כמו בקיבוץ, אז שאחד מכם ימשיך עם האחות ואחד יישאר עם האחרת (כמה שפחות "קהל"). זו פשוט לא התמודדות רגילה, גם לא כמו של אח גדול ואח קטן. זה מרחב אישי מסוג אחר שצריך להתחשב בו וצוך בלתי מסופק באופן תמידי של תשומת לב. שיהיה בהצלחה, זה נשמע מעייף מאוד
 
אוף, כמה תיוגים הכנסתי כאן

אמנם במרכאות, אבל זה רק מראה לי שהמון דברים נשארו עוד טבועים בי. כנראה שכתבתי יותר על עצמי ופחות על הבת שלך
.
 
למעלה