הגיגים בנושא תאונות - מה דעתכם?
(ומי שלא מתעניין בפילוסופיה "משעממת", מוזמן לפסוח...) 1. נתוני המשטרה ביחס לתאונות הדרכים חסרים. חסרים עד כדי כך שכל ניתוח משמעותי של תאונות הדרכים, ע"פ סטטיסטיקה כלשהיא, משקפת יותר את פעולות המשטרה בדיווח החסר, מאשר את התאונות עצמן - וזה כולל אפילו תאונות עם הרוגים. מסקנה: לסטטיסטיקת התאונות בישראל אין ערך ככלי למלחה בתאונות דרכים באמצעות השכלת הרוכב במידע או בפעולה של הרשויות בייחס אליו. 2. תוצאות התאונות, הגם שיש להם קשר ל-"גורמים" (וכל אחד מוזמן לכלול ברשימה כל דבר סביר בתור "גורם", כגון תנאי הדרך, או מהירות, או הכשרה, או...), הן במידה רבה אקראיות. תאונה ב-30 קמ"ש יכולה להיות קטלנות, ומאידך, תאונה במהירות גבוהה יותר לא תמיד מסתיימת במוות (צריך להעיר שככל שהאנריה הקינטית הזמינה בזמן תאונה גדולה יותר, אפילו בתנאי פיזור אקראי האנרגיה הממוצעת שתמסר לגוף תהיה גדולה יותר - ומשום כך יש קשר בין המהירות לחומרת הנזק אבל מכיוון שכמעט בכל מהירות האנרגיה מספיקה כדי לגרום נזק חמור, להתליה בגורם המהירות בלבד יש משמעות של "אם לא נוסעים - אין תאונות") אי לכך כל השאלות על "תוצאות התאונה" ביחס ל-"סיבות" מחטיאות את המטרה: מעבר למספר מסקנות הברורות לכל בר-בי-רב (כגון, קסדה, מיגון בצורת לבוש מתאים), השאלה צריכה להיות לא ביחס לתוצאת התאונה, אלא ביחס לעובדת התאונה. כלאמר לא "למה הנפגע נפגע ב-XYX" אלא "למה קרתה התאונה". כי אם אין תאונות - אין נפגעים. משום סוג.
(ומי שלא מתעניין בפילוסופיה "משעממת", מוזמן לפסוח...) 1. נתוני המשטרה ביחס לתאונות הדרכים חסרים. חסרים עד כדי כך שכל ניתוח משמעותי של תאונות הדרכים, ע"פ סטטיסטיקה כלשהיא, משקפת יותר את פעולות המשטרה בדיווח החסר, מאשר את התאונות עצמן - וזה כולל אפילו תאונות עם הרוגים. מסקנה: לסטטיסטיקת התאונות בישראל אין ערך ככלי למלחה בתאונות דרכים באמצעות השכלת הרוכב במידע או בפעולה של הרשויות בייחס אליו. 2. תוצאות התאונות, הגם שיש להם קשר ל-"גורמים" (וכל אחד מוזמן לכלול ברשימה כל דבר סביר בתור "גורם", כגון תנאי הדרך, או מהירות, או הכשרה, או...), הן במידה רבה אקראיות. תאונה ב-30 קמ"ש יכולה להיות קטלנות, ומאידך, תאונה במהירות גבוהה יותר לא תמיד מסתיימת במוות (צריך להעיר שככל שהאנריה הקינטית הזמינה בזמן תאונה גדולה יותר, אפילו בתנאי פיזור אקראי האנרגיה הממוצעת שתמסר לגוף תהיה גדולה יותר - ומשום כך יש קשר בין המהירות לחומרת הנזק אבל מכיוון שכמעט בכל מהירות האנרגיה מספיקה כדי לגרום נזק חמור, להתליה בגורם המהירות בלבד יש משמעות של "אם לא נוסעים - אין תאונות") אי לכך כל השאלות על "תוצאות התאונה" ביחס ל-"סיבות" מחטיאות את המטרה: מעבר למספר מסקנות הברורות לכל בר-בי-רב (כגון, קסדה, מיגון בצורת לבוש מתאים), השאלה צריכה להיות לא ביחס לתוצאת התאונה, אלא ביחס לעובדת התאונה. כלאמר לא "למה הנפגע נפגע ב-XYX" אלא "למה קרתה התאונה". כי אם אין תאונות - אין נפגעים. משום סוג.