הבילויים - הורה הסלמה (או אלבומים אחרים שלהם)

The Walrus

New member
הבילויים - הורה הסלמה (או אלבומים אחרים שלהם)

אז אתמול הייתי במופע ההשקה של אלבומם החדש של הבילויים, "הורה הסלמה!", וחשבתי שכדאי אולי לפתוח דיון על אחת הלהקות היותר מעניינות בארצנו הקטנטונת.

איך היה? אין ספק שהמופע היה מעניין. היה ברובו על טהרת האלבום החדש, כשלצערי מלבד שירי ה"חובה" ניגנו יחסית מעט מהאלבומים הקודמים (סטליסט למי שמעוניין). לאחר פתיחה לא רעה בכלל (וביצוע נפלא של "שיר בחסות המועצה לפירות הדר"), הוזמנה לבמה תזמורת "הורה הסלמה" (לקח בסביבות 10 דקות להציג את כולם...), הכוללים נגן צ'לו, כינור, מרימבה, עוד מתופף, בנג'ו (עוזי רמירז אגב) ומסור (!!). חמשת השירים שניגנו מהאלבום החדש בהחלט היו בין היותר יחודיים ששמעתי בהופעה בלייב, להקה הזויה לחלוטין, ביצועים שנשמעו כמו רגעיו היותר מוזרים של טום ווייטס (רק עם נועם ענבר בתור זמר...). 5 שירים חדשים ברצף, אין ספק שהבילויים הלכו לקיצוניות, הקהל הגיב בסדר אבל הייתה קצת חוסר סבלנות באוויר. גם השירים עצמם, לפחות בשמיעות ראשונות, אין הרבה פוטנציאל לקאלט כמו האלבומים הקודמים.

התזמורת ירדה וויסלר מכריז שהגיע הזמן לנשק הישן - "שירים ישנים שכולם מכרים". בום, כל האווירה משתנה בבת אחת, הלהקה יורה את "שגר פגר", "אני מקיא", "אין בגטים בגטו" ו"נפוליאון" ברצף, הקהל משתגע, קופץ, יודע כל מילה... הקטע הזה נגמר מהר מדי, וחבל, אחרי 4 שירים שמתוכם 2 קצרים מאוד הלהקה יורדת מהבמה. עולה חזרה, מנגנת את "שוש אלמוזנינו", ואז כנראה רגע השיא של ההופעה כשהתזמורת עולה חזרה לביצוע באמת מדהים של "נפלא פה" (גירסת האלבום עכשיו נשמעת בינונית פתאום). וזהו, נגמר.

הייתה הופעה טובה מאוד סך הכל, גם אם לטעמי משאירה מעט טעם חמצמץ בפה. בתור אחד שלא זכה לראות את הבילויים בזמן אמת, ולא היה מפסיק זריז להופעות האיחוד (תראו איזה סטליסט חלומי היה אז), ארבעת השירים לפני ההדרן נתנו לי טעימה של ההופעה שהייתה יכולה להיות אם הבילויים היו קצת יותר נדיבים בשירים ישנים (איפה אוטו זבל, משהו כמו תה, חיליק פורצלינה, שאול מופז?). בכל מקרה אין ספק שהבילויים הם אחת הלהקות היותר אמיצות ומעניינות בארץ, בין אם במסרים המאוד שמאלניים שלהם, או בסגנון המוזיקלי הקיצוני ובניסוי עם התזמורת ההזויה הזאת, שסך כל נשמעה טוב מאוד.

לגבי הדיסק עצמו - אמנם הספקתי לשמוע רק פעמיים, אבל כרגע הוא לא מרגיש לי כמו קלאסיקה בכלל, בטח לא משהו שמתקרב לגדולה של "שכול וכישלון". הסאונד וההפקה מעניינות אבל כרגע אני פחות מתחבר אליהם מאשר לסאונד המדהים של "שכול וכישלון". האלבום טוב אבל כרגע לא מתרומם לגבהים יותר מדי לדעתי. רגע השיא הוא ללא ספק "אני אפריקאי" שזה שיר נפלא. גם הסינגלים "הזמן האחרון" ו"הורה הסלמה" שיר הפתיחה "ניפגש על החוף" נהדרים.

מה דעתכם על הלהקה הזאת? האלבום החדש? הישנים?
 
מה יש להם משושנה אלמוזלינו?

הכרתי אותה אישית. היא היתה שכנה של משפחתי בשנות השישים, ולפני כ-15 שנים ראיינתי אותה לצורך עבודת מחקר שעבדתי עליה. היא היתה פוליטיקאית מהזן הישן: חיה בצניעות, לא חיפשה כבוד וכותרות, ועשתה את העבודה בשקט. היא עדיין בחיים, אגב, אז לא ברור לי למה בחרו לעשות ממנה, דווקא, צחוק.
 

Abbe Faria

New member
יש בה באמת משהו שמתאים לכד

לא מאמין שיש להם שום דבר נגד שוש אלמוזלינו, ואולי דווקא בגלל זה השיר הזה כ"כ יפה. שיר משעשע ביותר גם אם הוא טיפה מרושע, לא צריך לצחוק רק על אנשים שיש משהו נגדם. שיר עם מלים מגוחכות שמלוות במוזיקה ושירה של שירי האהבה הנוגים ביותר - זה לדעתי אדיר.
 
אני אנסה לתפוס אותם בירושלים

תכל'ס אין לי אף אחד מהאלבומים שלהם אבל שמעתי אותם מלא ביוטיוב. אחלה הרכב ואני ממש ממש אוהב את המילים שלהם. בלי קשר לדעות הפוליטיות השמאליות, אני חושב שהם בין היחידים שמצליחים לתאם את המילים העבריות למוסיקה וללחן כמו שצריך. קצת קשה לי להסביר למה אני מתכוון בדיוק כשאני אומר את זה אבל תחשבו על מאיר אריאל. איכשהו רוב הלהקות הישראליות שמנסות לשיר רוק עושות זאת בטונים מזרחיים או סתם במין מלאכותיות בנאלית שכזאת. אצל הבילויים העברית לא "קופצת" לי לאוזן כסתירה למוסיקה אלא כמשהו משלים שלה.
 

oren29at

New member
הורה זחיחות

ראשית, דיסקליימר: אני לא מכיר את המוזיקה של הלהקה. שמעתי עליה במהלך השנים האחרונות. לפני כמה זמן, בעידודה של חברה לעבודה, האזנתי ל"שגר פגר" עם המילים, ולא התלהבתי. נשמע כמו חבר של כבוד באגף שירי ה"מיזוגניה הזחוחה", ע"ע אריק ברמן ושלומי שבן.

הטרחתי את עצמי והאזנתי לאלבום החדש של הלהקה, בתנאים אידיאליים מבחינתי: ברכב, בדרך לעבודה. הספקתי לשמוע כ 3/4 אלבום, מספיק מבחינתי על מנת לגבש דעה. הדעה שלי מתחלקת לשניים: יש לי חדשות רעות, וחדשות עוד יותר רעות.

נתחיל במוזיקה: לפחות באלבום הזה, הלהקה החליטה לוותר על לחנים. יש שיאמרו שהבחירה אמיצה. אני לא. אין כמעט שיר אחד שאפשר לזכור ממנו משהו- פזמון, חלק של בית, תפקיד נגינה כלשהו. העיבודים, לעומתם, נשמעים כמו סקיצות של שירים+ אקורדיאון. יש פה, אגב אלמנט משעשע: את האלבום הזה הלהקה יצרה בשיטת ה"כסף תחילה"- גיוס מימון ממעריצים או סתם אנשים טובים על מנת שאפשר יהיה להוציא לפועל את הפרוייקט. בהתחשב באופי העיבודים, אם כך, נראה לי שללהקה נשארה בוכטה יפה בצד.

אבל מוזיקה זה שטויות הרי. מותרות. אנחנו פה בשביל המילים, כלי הנשק העיקרי של הלהקה. פה אמורים לבוא לידי ביטוי כל הכישרון והיצירתיות. פה קבור המוניטין, לא?

ובדיוק כאן, באגף המילים, מצליח האלבום הזה להגיע מעוני מרוד לפשיטת רגל מוחלטת: הטקסטים האקטואליים נקראים כמו מניפסטים מביכים, פלקטיים. אני מניח שהבילויים חשבו על המילה "נוקבים" כשהם כתבו את המילים. במקום זה ישנה תחושה מאד לא נוחה של צרות אופקים, שטחיות, והתנשאות על כל מי שהוא לא הם. כשהם לא כותבים שירים פוליטיים או אקטואליים, הם חוזרים לאיזור החמים והבטוח של המיזוגניה ב"שנאתי את הדירה שלך". וגם כשכבר יש איזה רעיון יפה, משהו שמראה על מחשבה מאחוריו, הוא בדרך כלל יתקלקל ע"י החריזה ה"מגניבה" כביכול, שמכסה בסך בכל על האלמנט הבולט ביותר ביצירה שלהם: הזחיחות.

כן, עושה רושם שהחבר'ה האלה מאד מרוצים מעצמם. הטון הלגלגני שבהגשת השירים (כן, בוב דילן היה שם קודם. מה לעשות, בוב דילן היה, ועודנו, צ'ק עם כיסוי), ה(אין) לחנים, העיבודים שהם טיזרים (למה לעשות מוזיקה שלמה באמת? הרבה יותר מגניב ככה, ועוד עם אקורדיאון), רצף ה(כמו) אסוציאציות השנונות והמחורזות בשירים, שיכול היה להיווצר בקלות ע"י אלגוריתם כלשהו.

אפשר לעשות מוזיקה פוליטית או אקטואלית, להעביר מסרים, אבל לא לוותר על עומק או אהבת אדם. בשביל זה צריך להוציא את הראש מהישבן, להתבונן בעולם, ולנסות ליצור אינטראקציה כלשהי בינך ובין הסביבה. יש לא מעט דוגמאות לכך, ואפילו מהזמן האחרון.

שורה תחתונה- החבר'ה האלה מאד מרוצים מעצמם. אני פחות.
 

The Walrus

New member
תודה על ההודעה,

והאמת שאני מסכים עם חלקים לא קטנים ממנה, חוץ משיר הנושא ומ"אני אפריקאי" אני לא מוצא יותר מדי באלבום החדש שלהם. הוא נראה בינוני יחסית.

ועכשיו, אני מבקש ממך דבר אחד - תנסה את האלבום הקודם שלהם, "שכול וכישלון". הוא בדיוק הפוך, מעובד למופת, להקה בשיא הכוח, נשמעת נפלא, וגם המילים הרבה יותר חזקות ומעודנות.

לפחות, תנסה את השיר הבא, אולי פסגת היצירה שלהם:
http://www.youtube.com/watch?v=m67ilvzJKkc

טקסט מבריק באמת, עיבוד נפלא, וציטוט גאוני בפזמון. תשמע ותגיד מה דעתך.
 
ניתוח מעניין

אני לא מכירה כ"כ את הלהקה, אך התרשמתי מהמעט ששמעתי.
מדבריך עולה שהם עדיין לוקים ב"מחלות" טיפוסיות לאמנים מקומיים מהשנים האחרונות - מחלות אותן אני מזהה גם משמיעה שטחית ברדיו. אבל, אתן צ'אנס לאלבום שהוולרוס המליץ עליו - ונראה.
 

White Chef

New member
הופעות

אם את רוצה להכיר את הבילויים במיטבם, לכי להופעה שלהם. לא תצטערי. האלבומים מוצלחים כל אחד בדרכו, אבל לא חסרי פגמים.
 

White Chef

New member
מסכים עם הרבה ממה שנאמר כאן

גם אני מחבב מאוד את הלהקה וגם אני התאכזבתי למדי מ"הורה הסלמה". הבעיה שלו, כמו של אמנים ישראלים רבים, היא של רצינות יתר על גבול הגיחוך. בהופעות הבעיה הזו לא קיימת, נבואות הזעם שלהם מגיעות תמיד עם קריצה והאינטרקציה בינם לבין הקהל מדהימה.
המילים שלהם תמיד היו hit and miss מבחינתי - הן מבוססות באופן כמעט בלעדי על משחקי מילים ואסוציאציות חופשיות, וכשהם פוגעות, הן פוגעות במקום מאוד מסוים בין הלב למוח. כשהן לא פוגעות הן נשמעות -טוב, כמו דני סנדרסון ביום רע.
על ההופעות שלהם אני לא יכול להמליץ מספיק, לכו לראות אותם לפני שהם נעלמים שוב ל-6 שנים. אחת ההופעות היותר טובות שאפשר למצוא בארץ (ההופעה הישראלית הכי טובה שראיתי הייתה "שכול וכישלון" במלואו בבארבי, האינטרקציה שלהם עם הקהל מדהימה כאמור).

נ.ב: מאיה דוניץ היא גאון, וכל דבר שהיא נוגעת בו שווה זהב.
 

The Walrus

New member
לאחר עוד שמיעה של 'שכול וכישלון',

אני רק רוצה להדגיש שכמה ש'הסלמה' הוא אלבום מאכזב, ככה 'כישלון' אלבום ענק, מדהים וכנראה אחד הישראלים הטובים ששמעתי. מעבר לבאב אל וואד הנפלא שכבר דיברתי עליו, זה אלבום יציב, נפלא ומעולה.

'חיליק פורצלינה מסתכל על המצעד' הוא השיר הכי טוב שהבילויים ניסו לשחזר ב'הורה הסלמה'. בנג'ו, סלייד, עיבוד מדהים, מילים ביקורתיות ועוקצניות, אבל כל זה עם קצב אדיר וקליט ושיר ממכר בטירוף.
'שוש אלמוזנינו' למרות ההודעה של ציף, אודה שאינני מכיר את הפוליטיקאית האמיתית אבל אם אני מדמיין אותה כאיזשהי מירי רגב כזו, אין ספק שזה שיר חזק שעושה את העבודה נפלא.
'שגר פגר' אחד הסינגלים הישראלים היותר קליטים\ממכרים שאני מכיר, ופשוט כיף לזמזם.
'תנשב הרוח' על תקן ההטפה השמאלנית הקבועה, אבל בהשוואה ל'5 הצעות לסיום הסכסוך' המאוס בשמיעה אחת, כותב בצורה הרבה יותר טובה, מרומזת אך חזקה מאוד וכולל לחן טוב יותר מכל האלבום 'הורה הסלמה' ביחד.
'קלון בG7' הוא חיקוי הדילן הישראלי אולי הכי טוב ששמעתי, וטראק גיטרה פשוט מדהים בעצבנות שלו.
'עצות מאמא' ו'שירו של האנץ' הוכחה שהבילויים יודעים גם לעשות שירים שקטים נהדרים, בעיקר שירו של האנץ שהוא נפלא פשוט (עצות מאמא בעיניי השיר החלש באלבום).
'פירות הדר' אחד הטראקים הכי יחודיים שלהם, בעיניי שיר נפלא ובהופעה היה עצום פשוט.
ולסיום 'משהו כמו תה' המנון נפלא, כל כך חבל שלא ניגנו בהופעה. נשמע אדיר לדמיין את כל הקהל שר אותו ביחד... 'רצון המיעוט הוא שהרוב יכול לנו תה. אי אפשר להמשיך בלי משהו כמו תה'.

אורן, בקיצור, טעית באלבום - ממליץ בחום על שכול וכישלון, ואל תדאג - יש שם ימבה לחנים אדירים, והפקה נפלאה ומלאה. אל תדאג.
 

oren29at

New member
אני טעיתי באלבום?

אתה טעית בהמלצה. להזכירך, השירשור הזה התחיל בגלל "הורה הסלמה"


האזנתי ל"שכול וכישלון", יותר מפעם אחת. אלבום טוב. מלא רעיונות שנעים בין מעניינים לטובים. נהניתי, ועם זאת לא נפלתי בקסמם. לא הייתי קונה את האלבום, או חוזר אליו. מקסימום לכמה שירים מתוכו (כמו "... המועצה לפירות הדר" שמתנגן עכשיו שוב).

הפער בין האלבומים להופעות (לפחות לפי ההמלצות של אנשים בשירשור הזה) לא משחק לטובתה של הלהקה. יצירת חוויית הופעה מצוינת היא לא דבר זניח, בכלל לא. אלא שלאלבום מוקלט יש ערך משלו, משום שהוא אמור להתנגן הרבה אחרי שחוויית ההופעה מתעמעמת. אם ההקלטה יוצאת שטוחה, הפתרון הוא לא "חכו חכו, לא תאמינו איך זה נשמע בלייב", אלא "אנחנו חייבים לשפר את ההקלטה".

לגבי המילים: נהניתי מחלק מהרעיונות (כמו הטיסה לשומקום ב"באב אל וואד"), הערכתי חלק מהכוונות, אבל בשום מקרה לא התרגשתי. מה לעשות, החבר'ה לא מכוונים ללב אלא למוח, וכשהם מפספסים הפיספוס הוא לא בכיוון הלב, אלא בכיוון שומקום.

אני חושב שהם צריכים "עורך תוכן", שזה כמו מפיק מוזיקלי, אבל למילים. מישהו שיתן להם קונטרה, שיסביר להם מה לא עובד, שיהדק אותם, ואולי יכניס קצת רגש.

דוגמאות: המשפט על דרדסבא ב"באב אל וואד" שגורם לך להשקיע מאמץ להבין את הבדיחה, רק בשביל לא להבין בשביל מה היה צריך אותה בכלל; "שוש אלמוזלינו" שעושה עוול לפוליטיקאית אפורה וצנועה, שבסך הכל שירתה את הציבור כח"כית וכשרת בריאות. הכישלון פה הוא כפול: האסוציאציה הפרטית של הצמד עוברת הרבה מעל קהל היעד שלא מכיר את האישה, וכשמישהו כן מנסה למצוא איזה הקשר, הוא מגיע ל"מירי רגב" (כמוך), שרחוקה ב 180 מעלות מאלמוזלינו המקורית.

בוא ניקח את "שגר פגר" לרגע: בפעם הבאה שאתה מאזין לו, נסה לחבר מילים משלך לפזמון. זה קל ומשעשע. עכשיו תחשוב: האם ראוי שתחלוק את הטקסט שלך עם מישהו, נניח עם הפורום הזה?

אני מקווה שהנקודה שלי לגבי הצורך ב"עורך תוכן" הובהרה.

וכמה הערות לגבי חלק מהלחנים/עיבודים:

1) אם אהבת את "באב אל וואד" בגלל הפזמון, אל תשכח לתת קרדיט למיקי גבריאלוב שהלחין אותו למעשה. לפחות בבאנדקאמפ אני לא רואה קרדיט כזה.

2) "קלון ב G7" הוא מאד "Tombstone Blues" של דילן, בעיקר הגיטרה, אבל עיבוד כלי ההקשה בהתחלה הוא רפרנס ברור ל "Sympathy for the Devil" של הסטונז. אני מניח שבכוונת מכוון: גיבור השיר הוא בהחלט שטן.

3) ו"שגר פגר" מזכיר את "Love Cats" של הקיור, אבל אני מניח שלא בכוונה, או לפחות לא מתוך כוונה כלשהי.

בקיצור- הם נחמדים (היש עלבון גדול מזה?
)
 

Abbe Faria

New member
הייתי ב2 הופעות של הבילויים בשנה האחרונה

הראשונה היתה תחילת סבב האיחוד, לפני כחצי שנה - בלי ספק הופעה מדהימה, עם שילוב מצויין של הלהיטים מ3 האלבומים (_הרבה לפני שהורה הסלמה יצא) והשניה היא ההופעה שהוולרוס ראה ביום שישי האחרון.
אין ספק שההופעה הראשונה היתה הרבה יותר אנרגטיית, ואין ספק שהורה הסלמה הוא פחות טוב מ2 קודמיו (אני, אגב, במיעוט וטוען שהראשון עדיין הכי טוב). אבל... דווקא באלבום האחרון הבילויים הלכו בצורה הרבה יותר ישירה לנושאים האקטואליים הקשים האחרונים. כן, גם באלבום הראשון יש את שאול מופז שנוסע על מזחלת ומחלק לדודות את איברי יקיריהן, יש את נפלא פה שמגחיך לחלוטין את הגישה הישראלית של כמה טוב פה. כנ"ל לגבי שכול וכישלון שבו המועצה לפירות אדר מספר על ועד הבית בדרך לניחום אבלים ועוד.
האלבום הנוכחי יותר קשה מבחינת הליריקה - שירים שמדברים על השבירה הקיצונית ימינה של החברה הישראלית - שיר הנושא לש האלבום שנכתב עקב הזיקפה הלאומית סטייל רוני דניאל בעקבות המבצע האחרון בעזה, 5 דרכים לפתרון הסכסוך שמדבר על השינאה והרצון של העם המטומטם הזה לראות כמה שיותר ם ("ואם העם צמא לדם, אז אין סיבה להיות נגדם, אתה הולך לישון מוקדם, כשאתה קם אתה הופך לימני").
כשמאלן (אפשר להגדיר קיצוני, בחברה הישראלית של היום אני רואה את זה כמחמאה) אני מאד שמח שיש לפחות להקה אחת שלוקחת הנושאים האלה "ברצינות", שיש להקה שמוחה נגד הזיקפה הלאומית שלנו. במקומות אחרים בעולם, כשהמצב היה כ"כ מסריח, הרוק היה מתחומי האמנות הבולטים במחאה, אצלנו שכל מי שלא צועק "עם ישראל חי" לקראת כל מלחמה הופך למוקצה, טוב לראות שלפחות יש להקה אחת שמהווה סוג של "קול שמאלני שפוי". ובגלל זה אנימאד אוהב את "הורה הסלמה" למרות שהוא הרבה פחות טוב מקודמיו, כי הוא הרבה יותר מתעסק בנושאים ששאר החברה בישראל צריכה להתעסק בהם.

רק חבל שחוץ מהבילויים אין הרבה יותר מזה במוזיקה הישראלית. כשדווקא הקולנוע או הספרות כן מצליחים להפיק הרבה יותר יצירות בתחום.
 

White Chef

New member
עכשיו בגלי צה"ל

הופעה של הבילויים בעכו בשידור חי.

(גם נפוליאון יהיה)
 
למעלה