האם עובדים צריכים לבדוק שהפנסיה שלהם משולמת?

תוכן-מקודם

Member
מנהל
three-business-women-discussing-work-issues-office.jpg
קרדיט תמונה: freepik

מדוע חשוב כל כך לבדוק את תלוש השכר? האם יש סיכוי שהפנסיה לא מועברת לחברה הפנסיונית למרות שרשום בתלוש שהיא כן? מה כדאי לדעת על בדיקת התלושים?

בדיקות מוכיחות כי במרבית תלושי המשכורת ימצאו סטיות שעלולות לעלות לאותו מקבל תלוש עשרות אלפי שקלים לאורך חייו, וגם כאשר נראה כי הכול תקין, עלולות להיות טעויות אנוש ולאו דווקא טעויות מכוונות. מה ניתן לעשות נגד התופעה ומדוע כל כך חשוב לוודא שהפנסיה מופרשת כחוק? את הכתבה הזו אתם חייבים לקרוא.

למה צריך לבדוק את תלוש השכר?​

כל עובד במדינת ישראל מקבל תלוש שכר מסודר ובו הוא יכול לקרוא את התנאים השונים וההפרשות הכספיות שהוסכמו בתנאי העבודה שלו מול המעסיק. התלוש כולל את נקודות הסיכוי שלנו מול מס הכנסה, את ההפרשות לפנסיה, לקופת הגמל, תשלומים שונים למול העבודה על טלפון ודלק ואת השכר נטו וברוטו. רוב האנשים בודקים רק את גובה השכר, והם לא מתעמקים ובודקים האם הם מקבלים את כל התנאים להם הם זכאים על פי חוק ועל פי הסכם העבודה. חובה לבצע בדיקת תלושי שכר אחת לתקופה כדי לוודא שכל התנאים אכן קוימו, ובמידה ולא יש לעמוד על אותן טעויות.

מה בודקים בתלוש השכר?​

במסגרת בדיקת תלושים מבצעים בדיקה מעמיקה של זכויות עובדים בנושאים כלליים וגם בדיקה פרטנית על פי חוזה ההעסקה. במסגרת הבדיקה בוחנים את ההפרשות לגמל, את זכויות העובד הסוציאליות, את הצבירה והפדיון של ימי החופשה, את תשלום דמי ההבראה, את הצבירה והתשלום עבור ימי מחלה, תשלום עבור שעות נוספות, תשלום עבור ימי בחירות, דמי חגים והחזרי הוצאות הנסיעות.

מדוע יש לבדוק את הפנסיה לעומק?​

כאשר בודקים זכויות עובד בכל הנודע לתלושי השכר, מתמקדים במיוחד בתחום הפנסיה. בסוף, הפנסיה שלנו היא החיסכון הכי גדול שיהיה לנו בחיים, והיא זו שאמורה לפרנס אותנו כשנפסיק לעבוד. בחינת ההפרשות לפנסיה מחייבות כי כבר היו מקרים מעולם בהם התלוש הראה שנעשות הפרשות אך בפועל הכסף לא הועבר. מדובר כמובן על מקרים נדירים, אך אף אחד לא רוצה להיות אותו מקרה נדיר שכן ההשלכות של דבר כזה הרות גורל.

בדיקות לאחר שמסיימים את העבודה​

פעמים רבות אנשים בוחרים לבצע את הבדיקה לאחר שכבר עזבו את מקום העבודה, בין אם מרצונם ובין אם פוטרו. הבדיקה החשובה יכולה לבחון לעומק האם התקבלו כל פיצויי הפיטורין והאם לאורך כל שנות התעסוקה כל הכספים התקבלו על פי ההסכם בין הצדדים ועל פי דין.

קבלת הדו"ח והפעולות שניתן לעשות במקרה של טעויות​

לאחר שהבדיקה מתבצעת מקבלים דו"ח מלא ובו יפורט באופן ספציפי האם יש חוסר בתשלומים או האם התגלו בעיות שונות בנוגע להפרשים לגמל או פנסיה. במקרה בו מגלים על בעיות שונות יש לפנות למעסיק ולדרוש לקבל את המגיע על פי החוק, בצירוף הדוח המקצועי ובו הפרטים המלאים של הבדיקה. בדרך כלל אם אנשים עדיין מועסקים במקום העבודה הם יבקשו בצורה מנומסת לקבל את החזרי הכספים, אך במידה והיחסים אינם טובים או במידה וכבר לא עובדים במקום, ניתן לבצע את הפנייה באמצעות עורך דין המתמחה בתחום זה
 
למעלה