האם נתקלתן בכתבה הזו? על קלקסן והפלות

ענבל ח1

New member
האם נתקלתן בכתבה הזו? על קלקסן והפלות


רצ"ב לינק לכתבה לפיה קלקסן מסייע במניעת הפלות חוזרות. לא שזה משהו שלא ידוע כאן בפורום לפחות כהשערה, אבל מדובר פה על מחקר שמגבה זאת...

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4766726,00.html

בשורות טובות לכולן!
 
הייתי אצל בשירי...

כל ההתעסקות שלו עם הפלות חוזרות היא רק לאחרונה... הוא מנהל מחלקה בסורוקה נדמה לי, דוגל יותר בסטרואידים מאשר קלקסן, ככה לפחות הבנתי ממנו בפגישה שלי איתו לפני שלושה חודשים.
בעיקרון הוא מאוד זהיר עם מינונים של קלקסן (רצה שאוריד את המינון ל-60, להזכיר שאני אחרי 5 הפלות, שתיים מהן בנוכחות קלקסן 80)
הוא ארגן את הכנס בנושא שהיה בצרפת בחודש שעבר... עדיין לא הספקתי לחפור לאורביטו על התוכן של הכנס, כי גם הוא הרצה שם, אז אם יהיו חדשות משם אני אעדכן אתכן :)
 

acka

New member
מחקר מעניין

אני שמחה מאוד לראות הן את המחקר המבוגר והן את התוצאות המשמעות שלו.
 

פאשון

New member
סוף סוף יש אישור לזה! ועוד דבר...

כמה ציניות ספגתי לגבי הזרקת הקלקסן! איזה יופי שיש מחקר שמכיח את זה.
מה שכן, וזה חשוב לומר, קלקסן מדלל דם. מינון גבוה מידי עלול לגרום להמטומות או לבעית בהשתרשות כי דם דליל מידי לא טוב לזה.
החוקר בכתבה שמצא את זה הוא לא הראשון. אני חושבת שלקופמינץ יש זכות ראשונים על "הפטנט" הזה:) הבעיה היא שיש ויכוח על המינונים. יש כאלה שיתנו 40 ויש כאלה שיתנו 60. המחקר לא מדבר על המינון יחסית למשקל הגוף או באופן אבסולוטי ללא תלות במשקל ואני חושבת שהמינון הוא חלק חשוב להשלמת הפאזל.
 
ממש לא מבינה מי לימד אותם לעשות קבוצת ביקורת

או שאני לא הבנתי משהו נכון...
מחקר שרוצה לבדוק האם קלקסן מסיע נגד הפלות לנשים ללא בעיית קרישיות ידועה (ואגב לבדוק רק פקטור 5 זה לא מספיק, אבל נשים סוגיה זו בצד), מה שאמור לעשות לדעתי זה לקחת קבוצה של נשים עם הפלות חוזרות, לחצי לתת קלקסן ולחצי לא, ולבדוק שיעור הפלות בין שתי הקבוצות. מחקר שרוצה לבדוק זאת בהקשר של טיפולי פריון צריך שקבוצת המחקר והביקורת יהיו מטופלות פריון.

לקחת קבוצה של מטופלות פריון ולתת להן קלקסן, לקחת קבוצה שלא מטופלת בטיפולי פריון ולתת להן קלקסן, ואז להסתכל על היחס בין כמות ההפלות בין שתי הקבוצות- ממש לא נראה לי הדבר הנכון לעשות.. למה לא לבודד משתנים?? זה ה "א-ב" של איך לעשות מחקר מדעי..
קבוצת הביקרות צריכה להיות זהה לקבוצה הנחקרת, עם הבדל יחיד- לא לקבל קלקסן (ואפילו עדיף שחלק מהקבוצה, באופן רנדומאלי, היו מקבלים פלציבו, מבלי להגיד מי קיבלה קלקסן ומי פלציבו.. אבל לא בטוחה אם מישהי הייתה מוכנה להשתתף בכזה ניסוי, אני בטח שלא, אבל גם ללא פלציבו יותר טוב מאשר שתי הקבוצות שונות במאפינים).
אולי מחקר כזה מתאים כמחקר המשך, אחרי שהיו מוכיחים מדעית שלנשים בטיפולי פוריות יש ירידה בכמות הפלות, ביחס לנשים בטיפולים שלא לוקחות קלקסן..
אגב, היו מחקרים שכיביכול טענו זאת (לא בהכרח בהקשר של טיפולים ממה שזוכרת), אבל הם היו אפילו עוד יותר מכעיסים מבחינת "קבוצת ביקורת" שלהם, למשל קופרמינץ' טען בפגישה שהיינו אצלו שקלקסן משפר ב 70% את הסיכוי ללידת חי במקרים כמו שלנו (לא בטוחה אם זוכרת את המספר נכון), מבר חוה הבנתי אחרת (עבור המקרה שלנו)... הלכתי והסתכלתי במאמר עצמו. מה שעשו שם:
לקחו קבוצה של X נשים, עם לפחות 3 הפלות, לא בהכרח רצופות, בעברן. חישבו עבורן אחוז הפלות מתוך הריונות (חלק מהנשים ילדו תינוק חי בין ההפלות/ לפני/אחרי, וחלק לא), א"כ נתנו להן קלקסן, וראו שהייתה עליה ב 70% בלידת חיי ביחס לסך אחוז ההפלות הקודם של אותה קבוצה! הזוי שנראה להם שזה השוואה לגיטמית!! בכל מקרה הסיכוי מבחינה סטטיסטית אמור לעלות.. אולי לא עד כדי כך, אבל התוצאות שקיבלו לא אומרות הרבה.

אוף. מישהו צריך לבקש מהפרופסורים האלה לחזור על קורסים של תואר ראשון... (מצטערת על מה שנשמע כהתנסות, אבל לפחות אצלנו בפקולטה ממש ממש ממש מדגישים את זה, ואפילו יצא לי לעסוק במחקרים רפואיים יחד עם רופאים, וזו הדרך שפועלים בתחומים אחרים אפילו ברפואה, לא ברור לי למה בפריון זה אחרת..).

בהחלט מאמינה "בסגולות" של קלקסן, אבל קשה לקבל החלטות כשהמחקרים מאודד מגמתיים ולא נעשים בצורה מדעית "לפי הספר", אלא ללא הקבוצת ביקורת המתבקשת.
 
אני חושבת שיש בעיה לעשות ניסויים כאלה

והמחקרים בודקים מצב נתון בשטח,
מי תסכים להיות בקבוצה שלא מקבלת טיפול כאשר יש טיפול?
כמה נשים פה מוכנות להזריק עוד ועוד זריקות - קלקסן במקרה הזה,
כי אולי זה יעזור? המון.
&nbsp
אז המחקרים כנראה בנויים על המצב בשטח,
של איקס נשים שהזריקו קלקסן וילדו.
&nbsp
&nbsp
 
הרבבבבה מאוד נשים בטיפולים, כולל בנות שעברו הפלה/ות

לא לוקחות קלקסן. מהמרת אפילו שהרוב.. וגם למיטב ידיעתי רוב הרופאים טוענים שאין צורך כשאין קרישיות יתר.. או במקרים של חלילה מספר הפלות גבוה- שאז יש יותר רופאים שמנסים קלקסן אמיפירי.

קחי לדוגמא הזרקה של דקאפפטיל 4 ימים אחרי החזרת מוקפאים. הייתה תחושה של רופאים שזה מסייע להשרשה. אז בית חולים גדול בארץ החליט באופן אקראי לתת לחצי מהמטופלות ולחצי לא, ואפילו לא עדכן אותן שהן משתתפות בניסוי (מסתבר שזה חוקי).
לדעתי כן נדרש לעדכן מטופלות בכך שעןשים ניסוי. והקבוצה וקבוצת הביקורת צריכות להיות בנות שלא טרוויאלי שהן צריכות קלקסן.. כלומר בנות שרופאים מתלבטים לגביהן, וגם ככה כיום פחות מחצי מנשים כאלה מקבלות קלקסן.
 

פאשון

New member
זה לא חוקי...

אי אפשר להשתמש בפרטים של מטופלות לצרכים סטטיסטיים וניסויים. זה נוגד את החוק (חוק הגנת הפרטיות ויש חוק לניסויים בבני אדם) ואת הקוד האתי המחקרי.
הבעיה היא שלא היה פה פלצבו אז אל ניקו את ההאפקט הזה ולכן יהיה קשה להוכיח שלא יה פה בצעם האפקט פלצבו. (יש עוד בעיות מתודולוגיות אבל נשאיר אותם בצד).
לדעתי, עדיין עם כל הבעיות המערכתיות שהיו, המחקר כן יכול להסביר שונות ולהצביע על חשיבות הקלקסן. וזה יפה:)
 

פאשון

New member
חובה לעשות קבוצת ביקורת

אני חושבת שיש פה בעיה אתית אחרת. לא כולן מודעות לזה שהן במחקר. למשל אצל בר חווה חתמתי שאני מסכימה שיקחו את התוצאות שלי למחקרים. אני בטוחה שיש בנות רבות שחתמו ואל ידעו על מה הן חותמות.
באופן כללי בכל ניסוי כל נבדקת ממלאת הסכמה מדעת להשתתף בניסוי. העניין הוא שבמקרה של קלקסן אני חושבת שאין פלצבו ואז באמת המערך לא מדויק לגמרי. פשוט השוו בין בנות שלקחו ובנות שלא לקחו.בין אם הבנות הסכימו או שפשוט לא הציעו להם. הם מלכתחילה חתמו על הסכמה מדעת להשתףף בניסוי שלא בהכרח יידעו אותם אלו נתונים ייקחו מהם. זו בעיה אתית אחרת אבל לא פוגע במערך הניסוי.
במחקר של תרופות שי מה שנקרא דאבל בליינד - גם המטופלים וגם הרופאים לא יודעים מי מקבל תרופנ ומי פלצבו. פה מן הסתם זה לא קרה. אבל אנשים מסכימים להשתתף בניסוי גם אם לא יקבלו את התרופה....
עוד בעיה במחקר זה השונות בפרוטוקולים ואי אפשר לדעת אם היו משתנים מתערבים.
אם מנקים סטטיסטית את כל אלה, אפשר להוכיח דברים גם מהשטח.
 

פאשון

New member
לדעתי זה מה שהם עשו

אחרת לא היו מקבלים הלסינקי. לא מאשרים מחקר שיש בו בעיות מתודולוגיות. אם מערך הניסוי לא כמו שצריך אי אםשר להוכיח את התוצאות וזה גם נוגד את הקוד האתי המחקרי. אי אםשר שלא לעשות מחקרים כאלה לא "לפי הספר". שום ועדה לא היתה מאשרת את זה.
הם כתבו שזה שיפר פי 7...אני מניחה שזה ביחס לקבוצת בקורת. זה סתם כתבה להמונים. לא תארו בפרוט את מערך הניסוי...
 

טוליתי

New member
שהרופאים יבקשו סליחה מקופרמינץ!

קופרמינץ טען זאת לפני שמונה שנים! הרבה ילדים חווים לו את חייהם. לעומתן, הרבה נשים איבדו עוברים רק בגלל רופאים שלא ניסו איתן קלקסן.
&nbsp
נקודה נוספת, לא דובר על נושא המינון, אך אם המינון נמוך מדיי, זה כמו לא ליטול קלקסן בכלל. חייבת להיות התחשבות במשקל האישה כשמקבלים החלטה על מינון.
 

נתנאלה2

New member
עם כל הכבוד, זהו אינו גילוי מפתיע

וגם אני זועקת את זעקת המינון
שהרי, הזרקת מינון לא תואם,
כמוה ככוסות רוח למת,
תרתי משמע
שלא נשמע
 
למעלה