האם לא מספיק לדווח לגן על התעללות בילד?

mimor2

New member
האם לא מספיק לדווח לגן על התעללות בילד?

צריכה את עצתכם: לפני כמה ימים הגעתי לגן לקחת את ביתי. בשביל שמוביל אל הגן ראיתי ילד שאני מכירה את אמא שלו ברמה של "שלום-שלום" ולא יותר, איתו היתה אישה מבוגרת. הוא צרח בהיסטריה, והיא בתגובה הורידה לו לטמה בעורף, צרחה עליו "תשתוק! משוגע!" וגררה אותו בצווארון המעיל. כמובן שהילד רק צרח יותר, והאישה המשיכה לצרוח עליו. הסתכלתי עליה חצי המומה חצי רותחת - זה לא הזיז לה. היא המשיכה בשלה. עליתי לגן והצרחות עדיין נשמעו - גם שלו וגם שלה. בגן הסתבר לי שזו הסבתא של הילד! דיווחתי לגננת שלו (הוא לא עם הבת שלי) והיא הנהנה במין הנהון של "את לא מחדשת לי..." כמה אמהות שהגיעו בדיוק לגן דיברו ביניהן על מה שעיניהן ראו - כולן היו מזועזעות. למחרת דיווחתי גם למנהלת הגן, והיא אמרה לי כי ידיה כבולות - היא לא ראתה כלום, רק אנחנו האמהות ראינו. האם הגיע בבוקר ואמרה למנהלת ולגננת כי היא לא מבינה למה שתי אמהות התקשרו אליה להגיד לה מה שראו, כאשר בעצם כל הסיפור היה בגלל שהילד התאכזב שהסבתא באה לקחת אותו ולא אמא שלו (!!!) המנהלת אמרה לי שאנחנו, האמהות צריכות עפ"י החוק לפנות לפקידת סעד. אמרתי למנהלת שנראה לי שעצם זה שעירבו כבר את האמא (והאמת - עוד יותר מדאיג לשמוע מה היתה התגובה הקלילה שלה למאורע), ועצם זה שערבנו את הנהלת הגן והגננת - הם אמורים לפעול. לא? היא טענה שהיא לא יכולה לעשות כלום על סמך "עדות שמיעה". אני חושבת שהם סתם מנערים את עצמם מאחריות, ושכן תפקידם לפנות. נתנו לי טלפון של אמא אחת שגם היא היתה מזועזעת ופנתה למנהלת, אך כשאמרו לה שנתנו לי את הטלפון שלה היא מאד כעסה, לכן ביקשו ממני לרדת מזה ולא להתקשר אליה. כנראה גם היא, כמוני, חוששת לפעול ולא רוצה להתערב יותר מעבר לדיווח להנהלת הגן. מה אתם אומרים? מה עושים במקרה כזה?
 

susitas

New member
עם כל הצער שבדבר

אני חושבת שזה עדיין לא מוגדר כהתעללות. (מה זה 'לטמה'?) ייתכן שזה מעיד על כך שבבית זו שיטת חינוך, אבל פקידת סעד לא יכולה להתערב בכל מקרה של פליק או השפלת ילד, עד כמה שמה ראיתם הוא באמת מצער ודי מדאיג. לצערינו הרבה ילדים בארץ חיים עדיין במציאות כזו, ואת התערבות הרשויות כדאי לשמור למקרים קיצוניים. אגב, האמא לא הייתה מופתעת כי היא גדלה ככה, וכנראה שלא התפכחה.
 

mimor2

New member
אבל זו התעללות מילולית!

היא ממש צווחה עליו "משוגע! תשתוק!" אח"כ המשיכה לקלל אותו ולגדף אותו. כשכתבתי לטמה, הכוונה היתה להבהיר שזה לא סתם מכה "עדינה" אלא ממש חבטה בעורף שלו. תפסה אותו בכוח בצווארון המעיל וגררה אותו. אמא אחרת סיפרה אח"כ איך הזדעזעה לראות איך היא דחפה אותו בכוח לאוטו שלה. נראה לי שלהתעלם מהתנהגות כזו, "עם כל הצער" כמו שאת אומרת, זה לא סביר. וזה שהאמא לא היתה מופתעת - סביר להניח שזו לא הפעם הראשונה שזה קורה, אחרת למה הילד כ"כ לא רצה ללכת עם הסבתא, וסביאר להניח שהיא מודעת לזה, אך כנראה אין לה ברירה אלא להיעזר באמא שלה והיא מוכנה לשם כך "להקריב" את נפשו של הילד.
 

adir1990

New member
הזדעזעתי לקרוא את הדברים.

אף פעם לא ראיתי,שמעתי, או כל דבר אחר על מקרה כזה שסבתא מרביצה באחזריות לנכד שלה. אני נגד אלימות בכלל. ג לא סטירה קטנה ולא דחיפה ולא אלימות בכלל. אם רוצים ללמד ילד "לקח" אז פשוט נותנים לו עונש מסויים, ולפי דעתי זה מה שיגרום לילד ללמוד לקח. אם הסבתא מרביצה לו ומתעללת בו בצורה מילולית, ולאמא לא אכפת אז בטח גם האמא גדלה כך והיא רגילה לזה, והיא חושבת שזה בסדר, אבל לא זה לא בסדר. עברנו את העידן של - פעם. לאן ללפנות? איני יודע. אם גננת מגיע למצב כזה שהיא אומרת:"לא אכפת לי", או "לא מעוניינת לעזור" או:"אין מה לעשות", ומרמיה ידיים מהנושא הזה, צר לי שככה החינוך... (וזה במקרה רק ואם הגננת ראתה והייתה עדה לכך). מה שאני מציע לך לעשות, רק לא לשתוק ולהתעלם, מה שראית - תעשי את כל המאמצים להנוציא ילד אומלל ומסכן מחינוך כזה דפוק! ואני מבקש ממך את זה באופן אישי. בברכה.
 

mimor2

New member
הגננת לא ראתה. רק שמעה מהאמהות אח"כ

וישנו חוק העונשין שבפירוש מטיל חובת דיווח על המעון: "מנהל או איש צוות במעון או במוסד שבו נמצא קטין או חסר ישע - שעקב עיסוקם במקצועם או בתפקידם היה להם יסוד סביר לחשוב כי נעברה עבירה בקטין או חסר ישע בידי אחראי עליו - חובה עליהם לדווח על כך בהקדם האפשרי לפקיד סעד או למשטרה; העובר על הוראה זו, דינו - מאסר ששה חדשים. " מנהלת המעון טוענת שלמרות ששתי אמהות (שלא מכירות אחת את השנייה) באו בנפרד וסיפרו לה כל אחת את אותו הדבר - זה לא מעורר אצלה יסוד סביר לחשוב, שכן הילד לא מראה סימני מצוקה, אין עליו סימני אלימות, הוא לא מדוכא וכו'. אם היו עליו סימנים זה היה מעורר את היסוד הסביר שלה לחשוב והיא היתה מייד מדווחת. הבעתי בפניה את אכזבתי מהגישה שלה (ושל המפקחת שלה יש לציין) אבל אני חוששת לשלומה של הבת שלי! אם אני אתלונן - המנהלת אמרה שעליי להזדהות בשמי ובתעודת הזהות שלי! ומה יהיה על הקטנה שלי שנמצאת שם?! כשעניתי לה שאני חוששת על הבת שלי - תשובתה המזעזעת יש לציין היתה שלמה היא תסכן את השם הטוב של המעון ע"י סיכון בתביעת דיבה אם היא לא ראתה במו עיניה אלא רק שומעת מאמהות. אני המומה לחלוטין!
 

susitas

New member
את יכולה לדווח גם בעצמך לפקידת הסעד בעירך

אין הכרח שזה ייעשה ע"י מנהלת המעון.
 

mimor2

New member
אני יודעת - אבל אני חוששת

לכן עירבתי את המנהלת של המעון בכדי שהיא תפעל, בתור מוסד חינוכי שהילד נמצא בו. הקטנה שלי גם במעון, והאמא תדע מייד שזו אני שדיווחה, ואני לא רוצה! מנהלת המעון מנסה להתנער מאחריות בטענה שהיא לא ראתה כלום וזה הכל רק משמועה (ממה שאני אומרת ומה שאמא אחרת אמרה לה) החוק קובע במפורש שמי שיש לו יסוד סביד לחשוב שיש התעללות - חובה עליו לדווח. אם זה ששתי אמהות שלא מכירות אחת את השנייה אומרות לה בזמנים שונים אותו דבר בדיוק לא מספיק לה כדי ליצור יסוד סביר לחשוב, כשרק לפני שבועיים הסבתא הפליקה לילד לעיני הגננת... אז המצב יותר גרוע ממה שחשבתי במערכת החינוכית הזו. דיברתי עם המועצה לשלום הילד. אמרו לי לפקוח עין לראות אם זה חוזר על עצמו ואז לדווח. מה שבטוח - אם זה יחזור על עצמו לנגד עיניי, לא רק שאדווח על הסבתא, אלא גם על מנהלת המעון ששיחקה אותה "ראש קטן" כל הזמן הזה!
 
עדות שמיעה נחשבת כרכילות אצל פקידי הסעד

הם לא מתייחסים לכך. מנהלת המעון באמת לא יכולה לעשות דבר.
 

שבלולי1

New member
לעתי מי שראהצריך לדווח..איזו צורה

יש לזה שמשהי שרק שמעה מדווחת הרי היא לא יכולה לדוווח ממש מה קרה נכון?
 

דנה 5

New member
מדוע את באה בטענות למנהלת המעון

את ראית ומחובתך לדווח. חובת דיווח חלה גם עלייך, גם על שכנים שרואים התעללות בילד בביתו וכו... לא הבנתי מה זה שייך לבתך ? ממה את חוששת?
 

פיקיבו

New member
../images/Emo88.gifאת ראית חובתך לדווח

את כותבת כאן ומשמיצה את מנהלת המעון וטוענת שהיא הסירה מעליה את האחריות , זה בדיוק אבל בדיוק מה שאת עושה וגם באה לכאן להשקיט את מצפונך סליחה על הבוטות אבל האחריות היא שלך היתה לעצור את הסבתא באותו רגע ולומר לה את דעתך ולהתלונן , הייתי מצפה מאמא כמוך לבוא ולומר לי ובטח הייתי שמה לב יותר בפעמים אחרות שנית יכול להיות שהילד מדווח או מטופל ברווחה אבל אסור למנהלת מעון לשתף אותך , זו רכילות . הכי קל זה לבוא למעון ולומר הסירו אחריות זה מקומם כאשר את לא פנית והתלוננת.
 
../images/Emo53.gifסבתא זפטה../images/Emo67.gif../images/Emo14.gifממש חד גדיא../images/Emo23.gif

מנהלת המעון לצערי הרב שומרת על מקום עבודתה ועל שמו של המעון שחלילה לא יפגע בדיווח כזה או אחר. זה שהיא הגיבה לאמא שהעירה את תושמת ליבה "ספרי לי על זה" זה כבר ברור שהיא יודעת שהיו דברים מעולם שהיא עצמה ראתה. התמונה עגומה ביותר כל אחד שומר על האינטרס שלו ממש: חד גדיא ואתה ילד רע למה התאכזבת שסבתא באה לקחת אותך ואת הסבתא שהכניסה "לטמה" לנכד עד שבכה [מזה לטמה?] על זפטה שמעתי על לטמה לא. וצעקה וצעקה עד שאמא אחת ראתה ורצה וסיפרה למנהלת המעון, שאמרה " אני לא ראיתי אדווח על מה? ועוד אמא שראתה והתקשרה ואמרה, ואז הגיע האמא של המוכה ושאלה על מה המהומה, בסך הכל הילד היה מאוכזב שסבתא באה לקחת אותו. גם אני היית מאוכזבת אם סבתא כזאת היתה באה לקחת אותי ועכשיו כולם פוחדים הנכד מהסבתא הגננת מההנהלה האמא מהרשויות וכן הלאה חד גדיא אמיתי. וְאָתָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא . וְשָׁחַט לְמַלְאַךְ הַמָּוֶת . דְּשָׁחַט לַשּׁוֹחֵט . דְּשָׁחַט לְתוֹרָא . דְּשָׁתָה לְמַיָא . דְּכָבָא לְנוֹרָא דְּשָׁרַף לְחוּטְרָא . דְהִכָּה לְכַלְבָּא . דְנָשַׁך לְשׁוּנְרָא . דְּאָכְלָה לְגַדְיָא . דְזָבִּין אַבָּא בִּתְרֵי זוּזֵי . חַד גַּדְיָא . חַד גַּדְיָא כל ההתנהלות ממש לא נראית לי מחר יקרה דבר בגן לבת שלך וגם לך לא ידווחו כי הם פוחדים על שם המעון. מה יגידו לא ראינו בדיוק איך זה קרה. אני אישית הייתי משגרת מכתב להנהלת המעון וכותבת שהתאכזבתי מאוד מאופן ההתעלמות של הצוות מהמקרה דבר שמראה על פחד מההנהלה, שבמקום לטפל בנושא התעללות בפעוט שומר על שמו "הטוב"כביכול של המעון . דבר המראה בפרוש שותפות לפשע שנעשה בנפש הילד שלא יכול להגן על עצמו והמעון כמוסד חינוכי לא מגן עליו כראוי. כמו כן אני רואה חובה כאמא לבת במעון וכאזרחית לדווח לרשויות על השתלשלות העיניינים. בטוחה אני שמכתב כזה יעורר את כול המערכת במעון. פיקבו צודקת היית צריכה לעצור את הסבתא ולהגיד לה אפילו שזה היה עולה לך ב"לפטה" ממנה. שעוד לא הבנתי את פירושה אני אישית הייתי אומרת לסבתא במקום שאני מתקשרת למשטרה מוציאה את הפלפון ומתקשרת. ועכשיו יותר מתמיד כי בגן כבר אמרו לך שהם יודעים. כולי תקווה שאכן תגלי בגרות ולא פחד לפחות לביתך המבקרת במעון שמתנהג כמו בת יענה. ערב טוב ממני אילנה סבתא לנכדים מאושרים
ושמחים. שחסר לאותה סבתא באם היתה נתקלת בדרכי.
 

mimor2

New member
כי היא זו שביקשה ממני להתקשר לאמא!

אם לא הייתי מתקשרת לאמא - לא הייתי חוששת לבת שלי (שנמצאת באותה מסגרת) כי היא לא היתה יכולה לקשר את זה אליי! למנהלת היה נוח מאד לבקש ממני להתקשר לאמא ולספר לה מה ראיתי. כנראה היא חושבת (כמוני) שהאמא תדאג לטפל בעניין, כמו שגם אמרה לי בשיחת הטלפון (היא הודתה לי שהערתי את תשומת ליבה והבטיחה לדבר עם מי שצריך). אז אחרי שהמנהלת התנערה מדבר אחד (ליידע את האמא שפנו אליה אמהות וסיפרו לה כך וכך) היא גם מתנערת מלדווח הלאה. זה מרגיז - לא?!
 

mimor2

New member
בעניין התעללות בילד וחובת הדיווח - עדכון

התייעצתי עם עו"ד כי בכל זאת יש את חובת הדיווח ולא בא לי להיות מואשמת אח"כ שלא פעלתי כראוי. לאור העובדה שידעתי את האמא (וזה בכלל לא משנה עכשיו שהסבתא היא המתעללת) והאמא ענתה לי שהיא תדבר עם מי שצריך - אין לי שום סיבה לדווח לרווחה, היות ואני את שלי עשיתי. במידה ואתקל שוב במקרה כזה כלפי הילד אז עליי לדווח כי ברור שהעניין לא טופל. הדיווח לאמא ולמנהלת המעון ולגננת, בשלב זה הוא מספיק ומסיר מעליי את חובת הדיווח. תודה לכל מי שהגיב לי תגובה עניינית
 
מחשבותי העגומות בנושא

אולי מנהלת הגן והגננת כבר מיואשות מכך שדיווחים שלהן נופלים על אזניים קשובות עם ידיים כבולות, שאינן באמת יכולים לעזור. קיים חוק חובת דיווח נכון! אבל הוא לא ממש מיושם אם אין חבלות נראות לעיין. באשר למה שנאמר לי: כדאי לדווח כי, אם יהיה עוד מישהו שאינו קשור אלי שידווח במקביל או כעבור זמן, תהיה הצלבה ואז המשטרה יכולה לפעול. כך גם הרווחה. כל עוד אין הצלבה (יותר ממתלונן אחד) לא יקרה כלום. לכן אני חושבת שאמא אחרת ראתה ולא רוצה לדוח. את ראית ולא רוצה להסתבך. עוד מישהו יראה בשנה הבאה ולא יאמר דבר והילד יגיע לגיל ... הרוס נפשית ואולי בוגר מכה ואלים לסביבתו, ויספר את סיפורו, יהיו שישמעו ויאמרו "איך יכול להיות שאף אחד לא ראה?" .....
אני גם יודעת מנסיון אישי שהדיווח גוזל לא מעט זמן ואנרגיה וכעס על הרשויות ותסכול. ובכל זאת אני מאמינה שבמבט רחב יותר לעתיד, השינוי יתרחש רק אם כולנו נדווח ונביע את מורת רוחנו מההתנהלות הלקויה הזו. (יש עדיין המון אנשים שרואים בדרך הזו "חינוך" ). נכון שהנהלת הגן לא יכולה לעשות דבר בגלל שזו עדות שמיעה בלבד. על רב סרן שמועתי קראתן? אין סיכוי שמישהו יכתוב תלונה כי היא שמעה מהורה או מעובר אורח. רק מי שראה יכול להתלונן ולזכות לכך שדבריו יתועדו.
 
למעלה