המילים שציטטת הן בצורת הזוגי. בצורת הזוגי יש גם יש יו"ד כפולה: מספריים, מכנסיים, שעתיים, קומתיים, רגליים, ידיים וכו'. שמים, מים, מצרים - לא מדובר בצורת הזוגי, אלא במשקל פַּיִל (נו, טוב, לא בדיוק פיִל, אבל בו נגיד שכמעט, ברוב המקרים).
אני רואה שתי דרכים להבדיל: 1. שני עצמים או יותר -> יי, עצם אחד -> י 2. יש למלה צורת יחיד -> יי, אין למלה צורת יחיד -> י הדרך השניה נופלת כי גם למלה "שניים" אין יחיד. נשארנו עם הדרך הראשונה, והתוספת "שני עצמים או יותר" חשובה כי גם את המלה שיניים כותבים עם שתי י'. אני צודק?
המלים מים, שמים ומצרים היו ביחיד, ולאחר מכן התחילו להשתמש בהן בצורת רבים בגלל השפעת מלים אחרות המסתיימות ב-"יִם". אני מדגיש שזאת השערה שלי בלבד. האם יש סיכוי שהיא נכונה?
בעניין כללי הכתיב חסר הניקוד. דרך אגב, את המלה "שניה" מומלץ לכתוב "שנייה" (כי מדובר בצליל ija: ספרייה, מעשייה, תעשייה וכו'). אם כותבים, במקום זאת, "ספריה" - זה כמו ספריה, הספרים שלה, מעשיה - המעשים שלה, וכן הלאה וכן הלאה. שניה יכול בהחלט (אצל טהרנים, לדוגמה) להיות שיניה
אני טועה או שחלק מהכללים האלה לא היו תקפים כשאני למדתי עברית? אני רגיל שכותבים ספריה, שניה ונהריה (העיר) עם י' אחת, אופנה עם ו'... ואולי אלה סתם הרגלים רעים שרכשתי עם השנים
יש שם פיסקה אחת שלא ממש הבנתי: בתנועת e יו"ד תיכתב: "בשמות עצם בני שתי הברות ממין נקבה, שלא נגזרו משמות ממין זכר, והצירי מתקיים בהם בכל הנטייה: זיעה, תיבה (לעומת כנה, מתה - שנגזרו משמות ממין זכר, ומאה, עדה [קהל] שהצירי אינו מתקיים בהם בנטייה."
אתה יכול להסביר מה לא כל כך ברור לך? לגבי דרך הכתיבה שלך - מאז שאני קורא את הודעותיך, התרשמתי מן העברית הנכונה ומאופן הכתיבה הנכון אצלך. נראה לי שאתה כותב על פי כללי העברית הנכונים בכתיב המנוקד, ולרוב - גם על פי כללי הכתיב חסר הניקוד. ברור שיש כמה חריגות. נראה לי שאצלי יש הרבה יותר חריגות מאשר אצלך. למשל, אני כותב "מלה" - אבל "מילים" (כי אני, משום מה, תמיד חושב על "מלים את התינוק", וכדי למנוע דו-משמעות - אני מוסיף יו"ד ברבים; אני מניח שזה לא תקין, עפ"י כללי הכתיב של האקדמיה). איך אתה כותב - תכנה או תוכנה? אני בעד תוכנה. אה, כן, גם אני בעד אופנה ולא אפנה. בקיצור, לכל אחד מאתנו יש כללים משלו, מעין "הגמשה" של כללי הכתיב הנכונים של האקדמיה. באשר לזיעה, תיבה - אלו מלים (
) שתמיד ינוקדו בצירה באות הראשונה (זֵעתו, תֵּבתה, תֵּבות וכו'), ולכן, לפי האקדמיה, יש להוסיף להן יו"ד. כנה, מתה - הם אומרים שזה נגזר מן הזכר (ואני מבין שהיות שבזכר אין יו"ד, לדוגמה ב-כן או ב-מת, אין גם צורך ביו"ד בצורת הנקבה). האם עכשיו זה יותר ברור לך?
Image of me (איליה - במחוזותינו), כותב נכון, מלים. מלה - כי לא מדובר ב-מילה, ברית מילה. מלים - כי אם ביחיד אין יו"ד, אין סיבה להוסיף יו"ד ברבים. אני מוסיף בכל זאת - וכבר כתבתי מדוע. האמת היא שפעם נהגתי לכתוב "מילה", "מילים", אבל מתישהו (לא זכור לי מתי בדיוק) עברתי לכתיב החסר (אולי מאז שקראתי שעפ"י האקדמיה יש לכתוב "מלה", להבדיל מ"מילה").
אתה טוען (אומר, בעצם) שבאתר האקדמיה עצמו כותבים "מילים" (ולא "מלים") - אז מדוע אנחנו קתוליים (או פולניים
) יותר מן האפיפיור... שאלה טובה - נראה לי שהיות שהעלית אותה, אבדוק אותה בימים הקרובים. ייתכן שההקפדה שלי על הכתיב "מלה" - מיותרת, ואוכל לכתוב גם "מילה" וגם "מילים".