האם יש הסבר אבולוציוני לאלטרואיזם?

Grishgori

New member
האם יש הסבר אבולוציוני לאלטרואיזם?

אם כן מה הוא? וכתוצאה ממה הוא התפתח?
תודה מראש
 

רון סי

New member
תלוי איך מגדירים אלטרואיזם

אם מגדירים אותו כנתינה שלא מתוך ציפיה לקבל תמורה בשום צורה, אלטרואיזם עומד בסתירה לעקרון היסוד של האבולוציה. זאת משום שנתינה בלי שום ציפיה לתמורה באה על חשבון השרידות.
לעומת זאת אם מגדירים אלטרואיזם כנתינה שלוקחת סיכון שלא תהיה תמורה, אבל עקרונית כן מצפה לתמורה כלשהי (אם לא אישית אז לצאצאים, גם אם לא ממי שקיבל אז ממישהו אחר), התמורה מגדילה את כושר השרידות, ולכן ניתן להסביר אותה אבולוציונית.
אבל לפי ההגדרה האחרונה, גם בנק שנותן לך הלוואה כנגד ערבים, עושה מעשה אלטרואיסטי.
 
עקרון ההכבדה + דאגה למין

סיבה אחת שידועה לי זה עקרון ההכבדה. אם המושג הזה לא מוכר, תחפש איפשהו באנטרנט.

סיבה שניה זה שקבוצה שבה יש אלטרואיסטים יכול להיות לה סיכוי יותר גבוהה לשרוד. כאמור הסיכוי הוא של הקבוצה, לאו דווקא של הפרט, אך מאחר שרוב הקבוצות על בסיס של קרבת משפחה - יש יותר סיכויים שחלק מהגנים של הפרט יעברו אם קרובי משפחתו ישרדו..

דוגמה כזו אצל חיות - אצל נמלים הרוב הכמעט מוחלט לא מתרבה, אבל המין עצמו שורד יפה מאוד.
 
לא חושב שהכבדה או ברירת קבוצות

אלטרואיזם מוגדר כהקרבה של פיטנס לטובת פיטנס של פרט אחר והתיאוריה המקובלת לגבי אלטרואיזם באותו מין היא ברירת שארים בשיווי משקל. כלומר במקרים בהם יש אלטרואיזם כלפי פרטים מאותו מין נצפה לראות קרבה גנטית (אחים, דודים וכו') היות ומה שחשוב זה הפיטנס המוכלל קרי שרידות הגנים. כמו כן יש אלטרואיזם הדדי בין פרטים ללא קרבה גנטית שונים שזה סוג של קשר סימביוטי.

לעיתים מפתה להשתמש בהסבר ברירת שארים לתופעות מסויימות היות והוא כמעט אקסויומטי. למשל שמעתי על מקרה של להקת פרטים (יונקים כלשהם?) שם נקבות ללא קרבה גנטית לנקבת האלפא מוותרות על רביה ואפילו יביאו את הצאצא שלהן לחיסול ע"י נקבת האלפא במקרה של הריון שגוי. הסיבה להתנהגות זאת היא כאמור לא ברירת שארים אלא הסיכוי של אותן נקבות כנועות להחליף יום אחד את נקבת האלפא (יש איזשהו מאמר עם מספר הסברים אלטרנטיביים שכאלה).

הכבדה משמשת כסיגנל אמין לפיטנס של הפרט ולא הקרבה של פיטנס עבור פרט אחר והיא חשובה לברירה מינית. דאגה למין זאת כבר ברירת קבוצות שהיא לא יציבה בשיווי משקל היות והיא רגישה לפלישה של מוטנטים אנוכיים. התנהגות דמויות ברירת קבוצות נצפתה בקיני נמלים מרובי מלכות אבל לא ברור אם מדובר במצב יציב אבולוציונית.
 

Grishgori

New member
בדיוק סיימתי לראות את

נייס גאיס פיניש פירסט של דוקינס , שם הוא מסביר את העקרון באמצעות דילמת האסיר
דוקו מעולה מומלץ לכולם ותודה על התגובות
 

kaner91

New member
להבנתי

עפ"י המודל האבולוציוני: אלטרואיזם (כמו שהגדרת אותו) ברמת הפרט אפשרי ומתרחש בפועל כל הזמן, אך ברמת המאקרו אפשר לראות שהתנהגות זו היא "אנוכית" בצורה מסויימת.
 
ישנם רבים. לא בהכרח כולם נכונים לכל מקרה.

קודם כל בוא נגדיר אלטרואיזם במונחים מתמטיים. נראה לי שהכי פשוט זו ההגדרה: התנהגות המביאה לירידת הפיטנס אצל הפרט המסוים ולעליית הפיטנס אצל פרטים אחרים".
עכשיו נבחן כמה אפשרויות כדי להסביר את התנהגותו של משה, סטודנט לרפואה שבסופי שבוע מתנדב במד"א במקום לעסוק בפעילות אנוכית.
1) פסאודו אלטרואיזם. הפעילות של משה למעשה מגדילה את הפיטנס של משה. יכול להיות שהוא יוצר כך קשרים שיעזרו לו למצוא עבודה אחרי שיסיים את לימודיו, יכול להיות שבשעות המתות בתחנה הוא שוכב עם החובשות, יכול להיות שהוא בעצם מתאמן לקראת הסטאז'...
עקרון ההכבדה המפורסם של זהבי הוא דוגמא להסבר פסאודו אלטרואיסטי. אם ניישם אותו למקרה של משה, יכול להיות שמשה פשוט אומר לסטודנטיות בפקולטה "אני כזה גאון עד שאני יכול לבזבז את סוף השבוע בהתנדבות במד"א במקום בלימודים ובכל זאת אסיים את התואר בהצטיינות. מי רוצה להתחתן עם מנתח המח הסלבריטי של העתיד?".
2) בריררת קרובים- הפיטנס של הפרט עצמו יורד, אבל הפיטנס של פרטים אחרים הנושאים את הגנים שלו עולה. שכחתי לציין לגבי משה- הוא בן הקהילה האתיופית ובמושב בו הוא גר 90% מהאוכלוסיה אתיופית ואין שירותי רפואה בסופי שבוע. אז אמנם הוא יפסיד קצת פיטנס בגלל שהוא מבזבז זמן בסופי שבוע, אבל אם יציל מישהו יש סיכוי סביר ביותר שזה מישהו שנושא את אותם גנים כמוהו שהם נדירים יחסית באוכלוסיה הכללית. בחרתי בכוונה את העדה האתיופית מפני שאני מכיר רבים מבני הקהילה שהולכים ללמוד עבודה סוציאלית או חינוך מיוחד מתוך כוונה לחזור ולעבוד בתוך הקהילה האתיופית, וייתכן שחלק מההסבר לזה הוא אבולוציוני.
3) מניפולציה על ידי פרט אחר. משה למד בבית הספר כמה חשוב לתרום לחברה. בצבא בגולני הוא למד שחיל צריך להקריב את עצמו למען חבריו. יחודי לבני אדם? לא בהכרח. חברות בעלי חיים מענישות לעיתים פרטים שנהגו בצורה "לא אתית".
 
למעלה