אין שום בעיה בכך שהתנועה היא
א- פוליטית. ובטח שאני לא מוצא סיבה לוותר על החולצה בגלל זה. התנועה צריכה לעודד כל חניך שלה, לפתח עמדות פוליטיות שונות, כל עוד זה לא סותר את ערכי התנועה. וכן, טוקר, גם ימנים יכולים להיות בתנועה. זה שטות להגיד שאי אפשר להיות ימני בתנועה, כי יש כמה ימנים (סביר להניח שהם לא קיצוניים) שמדברים גם על שוויון, הם ציונים, הם בעד דמוקרטיה, ובטח שהם בעד יישוב הארץ ועבודה עברית. לעומת זאת, הקיצוניות, משני צידי הפוליטיקה עלולה לסתור את ערכי התנועה, (וגם כמה מהמרכז, אההמ, שינוי). עכשיו, מה זה אומר, התנועה תעודד חניכים לפתח דעה אישית, ולעשות הכל בנוגעה לזה, קודם כל, בכך שהתנועה לא תטיף לחניכים שלה על בדיוק מה הצעדים המדיניים שהממשלה צריכה לעשות כבר החניכים ירגישו יותר חופש מחשבה, לעומת זאת, קחו לדוגמא חניכים בשמוץ, שאל אותם מה היא האמירה של התנועה שלהם, הם יש יגידו, "אנחנו מאמינים שצריך לצאת משם, להכנס ךשם, לעשות ככה וככה", או במילים אחרות, הילד לא וידע על מה הוא מדבר, כל מה שהוא אומר, זה דברים ששכנעו אותו שהם נכונים, אותו ילד לא היה מודע לכך שבעצם הגיוני שהוא יחשוב בעצמו מה הדעות שלו. מה התנועה צריכה לעשות כדי לעודדד את החניכים שלה, דבר ראשון, מאז ומעולם, במהלך סמינרים שמים לב שהמדריכים מנסים לכוון אותנו לדעה אישית וכ'ו. אף פעם לא אומרים לנו בדיוק מה המצב המדיני והחברתי ומה לעשות אתו, אלא מציגים לנו אותו, ומבקשים שאנחנו נחשוב ונציג את הדעה שלנו. דבר שני, לדעתי, זה אולי סוג של חזון לעתיד, התנועה צריכה לבדוק כל מיני דברים, כמו, עצרות, הפגנות, עצומות וכ'ו, לבחון אותם, לראות מה אותם דברים אומרים, להחליט אם זה לא פוגע בערכים, ולהציג את כל אלה לחניכים שלהם. לדוגמא, אם מדובר בהפגנה, להציע ייצוג של התנועה באותה הפגנה, לעודד חניכים להגיע, לארגן הסעות, לעשות כמה שיותר, כדי שחניך שמסכים עם אותה הפגנה, יוכל להגיע לשם ולהראות נוכחות. דבר נוסף שאיכשהו קשור, שמעתי המון פעמים ששואלים, התנועה נוקטת בעמדה של שמאל חברתי, היא לא תנועה פוליטית. אז מה זה שמאל חברתי,? טוב, אז בקשר לחברה, לא הייתי מגדיר את זה כימין או שמאל, פה יש מקום לעזרה מכל כיוון אפשרי, כלכלי, חברתי וכ'ו. התנועה צריכה לעודד את החניכים שלה ליזום כל מיני אירועים, הפגנות וכ'ו שקשורים למצב הקשה של המדינה, לעודד פרוייקטים למען החברה. עכשיו, הבעיה שלנו היא כזאת, התנועה מעודדת את זה, אבל לא אומרת את זה בפירוש, או יותר נכון, אומרת לנו " תעשו", אבל לא אומרים, מה לעשות ואיך לעשות. ככה שחניכים אומרים, " ווואי, אנחנו חייבים לעשות שמהו בשביל החברה וכ'ו", אבל בגלל שמעולם לא היתה להם הכוונה שקשורה לאיך ליישם את הרעיונות שלהם, הם לא עושים כלום. אז לדעתי לפי המצב היום, התנועה צריכה לנסות לגרום לחניכים לפעול למען החברה, וזה הרבה הרבה לפני שנתחיל לחשוב על עמדות פוליטיות, כי אין שוםפ סיבה לעשות את זה, התנועה נועדה לפעול במושבים, זה המאפיין של החניכים שלה, שהיום קצת השתנה, אבל לא חשוב. זאת מראש ל א תנוהע פוליטית, אחרת אנחנו יכולים להגיד שום לרמת הגולן, ולעוד כמה חבר'ה אחרים. דבר נוסף שקשור לדעתי. בקשר להפגנות וכ'ו, יהיה יפה מאוד אם נארגן או נשתתף בכל מיני דברים כגון הפגנות וכ'ו שאנחנו יכולים להשמיע בהם את קול הנוער, אבל זה, רק כל עוד אלה הפגנות תמיכה, או הפגנות שבאות מהכיוון של לעזור, ולא מהכיוון של מחאה. כי מה יעזור לנו, אם נלך להפגנה שכל האמריה שלה יהיה, "לא לקיצוץ בקצבאות הנכים", מה עשינו בזה?, מה שיקרה זה שיבטלו את הקיצוץ, אבל זה על חשבון משהו אחר, וכמו שאנחנו שמים לב, יכול מאוד להיות שזה יבוא על חשבונינו, שבגלל שאין כסף, יקצצו קצת מתקציב תנועות הנוער, ויתנו לנכים. קיצר, מה שאני מנסה להסביר זה, שאם אנחנו רוצים להשפיע, אנחנו צריכים להציג פתרונות, ולא בעיות, כי כל אחד בארץ הזאת מכיר את הבעיות הכלכליות, כולל את ביבי נתניהו ושאר השרים הנלווים. אני בספק אם למישהו יש כח לקרוא את כל מה שכתבתי, אז בטח יש מעט מאוד אנשים שהגיעו עד הנה, אז תודה.