האם אתן עושות הכתבות בכיתה?

נירה63

New member
האם אתן עושות הכתבות בכיתה?

מידי יום א' אני נותנת מנת מילים עובדים על המילים במהלך השבוע ובסוף השבוע הכתבה. מה דעתכן? האם גם אתן עושות הכתבות כאלה או דומות?
 

רותאו

New member
גם אני עושה הכתבות

כל יום ראשוןיש הכתבה ומקבלים מנת מילים חדשה בנושא הנלמד יש דף מנחה לעבודה סביב מנת המילים.
 

רותאו

New member
../images/Emo91.gifמצרפת משימות למנת מילים

1. צבע אותיות מקשות. 2. ערוך את המילים בסדר מילוני. 3. כתוב את המילים ביחיד / רבים 4. חבר משפט לכל מילה. 5. בחר שתי מילים מהמנה. צבע את אותיות השורש הוסף משפחת מילים. 6. מיין את השמות במנה לשתי קבוצות: זכר/ נקבה 7. מיין את המילים לשמות ולפעולות 8. כתוב סיפור קצר (הקפד על תבנית סיפורית) השתמש במרבית המילים מהמנה.
 
זה כבר סרט אחר לגמרי!

כאן יש התיחסות והבאה למודעתו של הילד את הנושאים המקשים. התייחסות למבנה המילה, מקורותיה... שימושים... זו לא הכתבה זו עבודה ולטעמי גם עבודה נכונה בהצלחה דפנה
 

Hertzi

New member
מושגים מן הנושא

גם אני עושה הכתבות- בכיתה ב'. ביום ראשון, תחילת השבוע, אנחנו מעלים 10 מושגים שנלמדו במהלך השבוע החולף (ותמיד יש). את המילים הם כותבים במחברת עברית (ואני בודקת את הכתיבה על מנת לוודא שלא לומדים עם טעויות). ביום שישי אני מחלקת להם את מחברות ההכתבה (שנמצאות תמיד בכיתה), מורידה את המושגים מן הלוח הפעיל (הם היו שם כל השבוע) ומקריאה מושג מושג. בהפסקה אני בודקת את ההכתבות: ללא טעויות- מצוין. טעות אחת- טוב מאוד. 2 טעויות- טוב. 3 טעויות- כמעט טוב. 4 טעויות והלאה- עליך ללמוד להכתבה חוזרת. הילדים שלהם קשיים בכתיבה או בקריאה לומדים 3, 5 או 8 מושגים (תלוי בקושי). ביום שישי הם לוקחים הביתה את המחברת, מחתימים את ההורים ומחזירים ביום ראשון. מתחילת השנה ערכנו כבר 5 הכתבות.
 
יעל , האם את מוכנה לעשות בדיקה קטה?

הילדים בכיתתך התכוננו כבר לחמש הכתבות. אפילו קיבלו ציונים עליהן ומי שלא הצליח למד את המילים להכתבה חוזרת. הבדיקה שאני מציעה. השבוע, ערכי להם הכתבה , בלי להודיע מראש, על מילים מתוך חמש ההכתבות. מבלי להודיע מראש- כי זו הכוונה לא? שהילדים ילמדו להשתמש במילים שלמדו לקראת ההכתבה בכל עת. מתוך חמש ההכתבות ולא רק מההכתבה האחרונה, מאותה סיבה כדי לראות עד כמה הפנימו את המילים שלמדו. אודה לך אם תערכי את הבדיקה הזו ותספרי כאן את תוצאותיו. לפני שנים רבות גם אני נתתי הכתבות , אבל תרגיל כזה שעשיתי לעצמי, שינה לי את הגישה להכתבות ב-180 מעלות מעניין אותי אם גם אצלך תהיינה תוצאות דומות לאלה שהיו לי תודה
 

Hertzi

New member
יש מטרות רבות להכתבות

בכיף אעשה את הבדיקה... למרות שבמילים רבות אנו משתמשים ביום יום, כמו לדוגמא: ראשון, תורה, עברית וכו'... יש לנו מספר המטרות בהכתבות: 1. לשפר את אוצר המילים. 2. לשפר את הכתיבה (כתיבה בתוך שורה, עפרון מחודד, רשימה, אותיות וכו'). 3. משמעת (אני לומד ומשנן בכיתה ובבית, אני מקשיב וכותב את המילה שמקריאים לי, אני שקט וכו'). כאשר אני בודקת את ההכתבות, אני כותבת לעצמי נקודות קטנות כמו: עם X צריך לעבוד על הסופיות, עם Y יש לעבוד על כתיבה נכונה של ח ו-ת וכו'.
 
אני רוצה לרגע להתייחס למטרות

שהצבת: מטרה ראשונה - "לשפר את אוצר המילים" - לדעתי, אוצר המלים משתפר בקריאה ובשיחה לכן כדי להעשיר את אוצר המלים של הילדים כדאי לאפשר קריאה בכל בוקר. כשעבדתי בתוך כתות הילדיםידעו שבכל פעם שנכנסים לכתה, גם בבוקר וגם לאחר הפסקה, קוראים בספר מספר דקות. ובכל פעם ילד אחר מדווח על מה שקרא. מטרה שניה - "לשפר את הכתיבה (כתיבה בתוך שורה, עפרון מחודד, רשימה, אותיות וכו')" - לדעתי, מטרה חשובה מאוד אך ניתן להשגה גם כאשר יש כתיבה חופשית, תשובות לשאלות, העתקה.... מטרה שלישית -"משמעת (אני לומד ומשנן בכיתה ובבית, אני מקשיב וכותב את המילה שמקריאים לי, אני שקט וכו'" - מטרה חשובה כשלעצמה. האם היא איננה מושגת על-ידי הכנת עבודות בבית ופעילות שוטפת בכתה? סתם כמה נקודות למחשבה שיהיה שבוע נפלא דפנה
 
הכתבות ? תזכירו לי מה זה

אני לא עושה הכתבות, לא מאמינה בהן אני חושבת שהרבה קריאה חפשית בספרים, ומודעות לכתיבה הן התרופת פלא נגד שגיאות כתחיב , ולדעתי כאחת שכתבה עם הרבה "שגיעות" רק המודעות עזרה לי להתגבר על כך
 

Hertzi

New member
הכל לגיטימי

יכול להיות שהנסיון של כולכן מוכיח שאין טעם בהכתבות. כרגע, אני מוצאת שהן תורמות הרבה לילדים והילדים מאוד נהנים מהן... נסו לבטל להם הכתבה??? אוי ואבוי לי... בתור מורה צעירה יחסית (9 שנים) יכול להיות שאני טועה, יחד עם זאת, כרגע אני לא רואה בזה פסול.
 

נירה63

New member
לכל השואלים והשואלות

ראשית אני עושה הכתבות ,חושבת שזה נהדר. עשיתי ביום שישי הכתבה ללא שהודעתי על מילים מלפני שבועיים ושלושה ,כמעט כל הילדים ידעו לכתוב את כל המילים. אם עובדים ומתרגלים וחוזרים ומשלבים את המילים בכל מיני משימות במשך השבוע אז כן הילדים יפנימו ויזכרו. האמת שאני מאוד רוצה שהילדים יקראו ספרים אני רק מציאותית,ילדים קוראים אבל מעט מאוד...חבל אבל זה המצב. הכתבות משפרות את אוצר המילים, וכן גם אני למדתי בעל פה בעב רואין ולא היו לי כמעט שגיאות. לא מקבלת את הטענה ששגיאות כתיב נעלמות להן ככה פתאום, צר לי אבל לדעתי זו שטות גדולה. יש ללמוד ולתרגל ולשנן ולא קורה כלום אם ילד ישב וילמד גם בעל פה. אני למשל זוכרת בעל פה וזוכרת לכתוב ללא שגיאות הרבה מאוד דברים שלמדתי בילדותי בעל פה אז מה? קרה משהו רע מזה??? ממש לא.
 
גם אני מהדור שעשו הכתבות

ויותר מזה גם ישבתי בלי סוף לההעתיק את פרק קכט' בתהלים (נדמה לי שזה היה הפרק) עדיין יש לי שגיאות כתיב עדיין כתב ידי בלתי קריא ועדיין אני שונאת לכתוב... לי ההכתבות לא תרמו כלום!
 

נירה63

New member
למדתי בעל פה ,שיננתי ,קראתי ואין לי

שגיאות כתיב וכתב ידי ברור וקריא משום שהמורים וההורים שלי הקפידו מאוד...ולא ויתרו וכן "עמדו לי על הראש" בכדי שאלמד ואתרגל וכן גם בעל פה, וראי פלא אין לי שגיאות כתיב.
 
אני מקרה בודד ואת מקרה בודד

ומה אפשר ללמוד מזה על דרכי ההוראה?????????? לדעתי כלום! הדרך הנכונה לבדוק את הדברים זה מחקר אורך. נראה מי ירים את הכפפה? שיהייה מחקר נעים ומעניין דפנה
 
אגב אני לא חושבת ששגיאות כתיב

נעלמות פתאום צריך וחשוב לטפל בהן והדרך הנכונה היא מתוך התייחסות לשורש המילה, למיבנה שלה, לאותיות תחיליות וסופיות... סימנים שונים... כלומר דרך מודעות. נסו בהכתבה הבאה במקום להכתיב את רשימת המילים, לבנות סיפור קצרצר, או משפטים קצרים המכילים בתוכם את המילים שנלמדו ולהכתיב אותם. במהלך הבדיקה התייחסו רק למילים שנלמדו. מעיין אם גם אז תתקבלנה תוצאות דומות לאלה המתקבלות במהלך הכתבת רשימהת המילים. מנסיוני התוצאות ממש לא דומות. בכל מקרה בהצלחה גם למכתיבות גם למלמדות וגם לילדים דפנה
 
אני מלמדת בכתה א' ונוהגת כבר שנתיים

לעשות תרגילי כתיבה לילדים. אני מכינה אותם טוב ע"י חזרות רבות בכתה דף תרגול לבית ובכל שבעו - שבועיים אני עושה תרגיל כתיבה . הילדים אוהבים את זה מאוד ואני מסבירה לפני כל "הכתבה" שהמטרה של התרגיל היא בכדי שאני אדע טוב יותר מי מצליח לכתוב ומי לא וזה עוזר לי לעזור לילדים שקשה להם והם לא מספרים לי כי : הם מתביישים ממני או מהחברים....וכדומה. אך אני רוצה להדגיש שילדי הכתה שלי אוהבים מאוד את התרגילים אציין שבהתחלה הם חששו והיה לחלק מהם כאבי בטן וכדומה אך עכשיו אני והם מרוצים מהתוצאה . כמובן שאם אני רואה תוך כדי בדיקה של התרגילים שהרבה ילדים לא הצליחו לכתוב את המילה בננה אני לא מציינת שמות ומראה לילדים כיצד כותבים תוך הדגשה שאני חוזרת ומלמדת את המילה כי מצאתי שבתרגילה הרבה ילדים לא הצליחו לכתוב את המלה ......
 
למעלה