יניב ריז
New member
האטלנטי הצפוני נערך לחסימה
כבר כמה עדכונים שהחסימה נראית לטווח הבינוני, ואיתה גם ה-NAO מעדכון לעדכון, כמו מניה, מאבד במהירות את ערכו החזוי.
אם היה צפוי להתנדנד בעדכון האחרון על סביב 1+, כעת כבר נראה שמדובר על תנודות על ערכים שליליים.
לפי המפות,זה כנראה עוד ירד, ואם נקח בחשבון את התעוררות פעילות השמש בהמשך, אז הירידה תחמיר.
כל זה על רקע של AO מתחזק, הורטקס הפולארי מתעורר לחיים, ולובש את תצורת החורף שלו, בשעה טובה, ומעט מוקדם מהצפוי.
אז מה זה אומר לגבינו?
החדשות הטובות, החסימה יחסית רחוקה מאוד מאיתנו והיא צפון-מערבית למדי לעומת חסימות קלאסיות, לכן נמשיך לראות תעבורת אפיקים רטרוגרדיים שיתעמקו מזרחית לרכס החוסם.
החדשות הרעות, האפיקים יהיו יחסית לא עמוקים בממוצע שלהם (יתכן אפיק אחד עמוק,אך בממוצע האפיקים יהיו "שטוחים" או "מתוחים" לרוב מה שלרוב יוצר רידוד שלהם, וזאת בשל תנועה נגד הסילון לכיוון הרמה ואיתה.
בנוסף, לא בטוח כמה אפשר לבצע חיזוי ע"י NAO בעת חסימה, שכן כל המנגנון של שליחת אפיקים ע"י תנודה, די מושבת, אז יתכן ואאלץ לעצור את תחזיות ה-NAO לתקופה, אם אכן הדפוס המלא הזה יתממש ויתפתח בדקדה ה-2 של נובמבר.
לכל חסימה יש נקודת אור.
חסימה מלווה ברכס/רמת רום מאוד צפונית, מה שאומר שהרמה שמסתובבת עם כיוון השעון, מורידה בכוח אוויר פולארי בחלקה המזרחי.
אנחנו נמצאים רחוק מידי מהאזור בו יהיה שיא ירידת הקור המזרחית, אך ברגע שהחסימה שוככת, כל האוויר הקר הזה שועט אלינו, ומביא מערכת מאוד קרה ביחס לעונה.
זה המאפיין של שנים מועטות אפיקים, אך כל אפיק מביא למערכת קרה. לא חלילה שזה גורל החורף, אלא מבחינת מנגנון אחרי כל חסימה, מגיע פיצוי טוב.
המודלים כרגיל משחררים חסימות מהר מהצפוי, לכן לא להתלהב אם אתם רואים מפות מדהימות לטווח הרחוק, אלו מפות שמראות סוף חסימה ושחרור הקור אלינו, לכן הם מפתות. בפועל החסימות שורדות כשבוע אם לא יותר ממה שהמודלים אוהבים לראות בהתחלה.
כבר כמה עדכונים שהחסימה נראית לטווח הבינוני, ואיתה גם ה-NAO מעדכון לעדכון, כמו מניה, מאבד במהירות את ערכו החזוי.
אם היה צפוי להתנדנד בעדכון האחרון על סביב 1+, כעת כבר נראה שמדובר על תנודות על ערכים שליליים.
לפי המפות,זה כנראה עוד ירד, ואם נקח בחשבון את התעוררות פעילות השמש בהמשך, אז הירידה תחמיר.
כל זה על רקע של AO מתחזק, הורטקס הפולארי מתעורר לחיים, ולובש את תצורת החורף שלו, בשעה טובה, ומעט מוקדם מהצפוי.
אז מה זה אומר לגבינו?
החדשות הטובות, החסימה יחסית רחוקה מאוד מאיתנו והיא צפון-מערבית למדי לעומת חסימות קלאסיות, לכן נמשיך לראות תעבורת אפיקים רטרוגרדיים שיתעמקו מזרחית לרכס החוסם.
החדשות הרעות, האפיקים יהיו יחסית לא עמוקים בממוצע שלהם (יתכן אפיק אחד עמוק,אך בממוצע האפיקים יהיו "שטוחים" או "מתוחים" לרוב מה שלרוב יוצר רידוד שלהם, וזאת בשל תנועה נגד הסילון לכיוון הרמה ואיתה.
בנוסף, לא בטוח כמה אפשר לבצע חיזוי ע"י NAO בעת חסימה, שכן כל המנגנון של שליחת אפיקים ע"י תנודה, די מושבת, אז יתכן ואאלץ לעצור את תחזיות ה-NAO לתקופה, אם אכן הדפוס המלא הזה יתממש ויתפתח בדקדה ה-2 של נובמבר.
לכל חסימה יש נקודת אור.
חסימה מלווה ברכס/רמת רום מאוד צפונית, מה שאומר שהרמה שמסתובבת עם כיוון השעון, מורידה בכוח אוויר פולארי בחלקה המזרחי.
אנחנו נמצאים רחוק מידי מהאזור בו יהיה שיא ירידת הקור המזרחית, אך ברגע שהחסימה שוככת, כל האוויר הקר הזה שועט אלינו, ומביא מערכת מאוד קרה ביחס לעונה.
זה המאפיין של שנים מועטות אפיקים, אך כל אפיק מביא למערכת קרה. לא חלילה שזה גורל החורף, אלא מבחינת מנגנון אחרי כל חסימה, מגיע פיצוי טוב.
המודלים כרגיל משחררים חסימות מהר מהצפוי, לכן לא להתלהב אם אתם רואים מפות מדהימות לטווח הרחוק, אלו מפות שמראות סוף חסימה ושחרור הקור אלינו, לכן הם מפתות. בפועל החסימות שורדות כשבוע אם לא יותר ממה שהמודלים אוהבים לראות בהתחלה.