האוטובוס מפיגוע מעלה עקרבים - האם עדיין קיים?

מצב
הנושא נעול.
האוטובוס מפיגוע מעלה עקרבים - האם עדיין קיים?

האוטובוס מפיגוע מעלה עקרבים - האם עדיין קיים?
שאלה שנשאלתי וכאן בוודאי יידעו לענות עליה (הבנתי שבמוזיאון באילת מדובר על אוטובוס אחר מאותו דגם אבל לא על האוטובוס המקורי).
 
לא,הוא כבר לא קיים

האוטובוס מפיגוע מעלה עקרבים - האם עדיין קיים?
שאלה שנשאלתי וכאן בוודאי יידעו לענות עליה (הבנתי שבמוזיאון באילת מדובר על אוטובוס אחר מאותו דגם אבל לא על האוטובוס המקורי).
לא,הוא כבר לא קיים
פירוט מן הסתם אביתר יידע לתת
 


לא,הוא כבר לא קיים
פירוט מן הסתם אביתר יידע לתת
 
האוטובוס המקורי שמספרו היה ת1383 פורק

האוטובוס מפיגוע מעלה עקרבים - האם עדיין קיים?
שאלה שנשאלתי וכאן בוודאי יידעו לענות עליה (הבנתי שבמוזיאון באילת מדובר על אוטובוס אחר מאותו דגם אבל לא על האוטובוס המקורי).
האוטובוס המקורי שמספרו היה ת1383 פורק
עוד בשנת 1989 במוסך ארז. האוטובוס באילת לא קשור לארוע מעלה העקרבים וגם האוטובוס המקביל לו במוזיאון בחולון לא קשור לארוע.
בהזדמנות אעלה צילום שצילמתי מרחוק את האוטובוס המקורי בקייץ 89' בארז. הוא היה צבוע בכתום עם ירוק בהיר ושימש כמחסן ואחר-כך כחלקי חילוף לאוטובוס של המוזיאון בחולון.
אני עוד ראיתי חורים של ירי בדלתותיו וזאת למרות שאחרי הפיגוע הוא שוקם ואפילו קיבל רישוי חדש. כנראה שרצו לשמר את הדלת הקדמית המקורית והשאירו אותה עם חורי הירי לנצח.
קצת מידע בשבילך:
ת 1383 ואח"כ: 37-551 ג'י.אם.סי דיזל 1950 אגד, 37 מקומות ישיבה, הורכב מנוע ליילנד בשלב מאוחר יותר.
אוטובוס מס' ת 1383 היה מעורב בפיגוע ירי ורצח של חוליית פדאיון שהסתננה מגבול ירדן בכביש
מעלה העקרבים ביום 17.03.1954. האוטובוס חזר מחגיגות 5 שנים לאילת. בפיגוע זה נהרגו 11
נוסעים ו- נוסע אחד נפצע באורח אנוש (חיים פירסטנברג, בנו של אחד משני הנהגים, שהיה בעת
הארוע ילד בן 5). ביום 08.09.1986 נפטר פצוע זה שהיה מאושפז כ-"צמח" במשך כל השנים מאז
האירוע. עם מותו, עלה מס' ההרוגים באירוע ל- 12. הנוסעת היחידה שניצלה היתה מירי פירסטנברג,
בתו של אחד הנהגים ואחותו של חיים פירסטנברג ז"ל. בפיגוע זה נהרגו 2 נהגי האוטובוס: אפרים
פירסטנברג וקלמן עשרוני ז"ל. יתכן שהיו נפגעים נוספים ברכב צבאי שחלף במקום קודם לכן. כתבה
מקיפה וחדשנית הכוללת פרטים חדשים אודות פיגוע זה והשלכותיו רבות השנים מופיעה ב: טל חיים,
לא למדנו כלום, "כל-הזמן" (ירושלים), גיליון מס' 257, 12.03.2004, עמ' 80 – 82. כתבה מקיפה כולל
תמונת שער, מופיעה ב: אחי-שחר יאיר, נזכור – ודבר לא נשכח !, "חופשי-חודשי", בטאון משפחת
אגד, גיליון מס' 74, אדר תשס"ד  מרץ 2004, עמ' 25-24. עם שינוי שיטת המיספור בשנת 1959,
שונה מס' הרישוי של אוטובוס מס' ת 1383 ל- 37-551.
 
ועוד מידע: G.M.C 750, דיזל "הארגז":

האוטובוס המקורי שמספרו היה ת1383 פורק
עוד בשנת 1989 במוסך ארז. האוטובוס באילת לא קשור לארוע מעלה העקרבים וגם האוטובוס המקביל לו במוזיאון בחולון לא קשור לארוע.
בהזדמנות אעלה צילום שצילמתי מרחוק את האוטובוס המקורי בקייץ 89' בארז. הוא היה צבוע בכתום עם ירוק בהיר ושימש כמחסן ואחר-כך כחלקי חילוף לאוטובוס של המוזיאון בחולון.
אני עוד ראיתי חורים של ירי בדלתותיו וזאת למרות שאחרי הפיגוע הוא שוקם ואפילו קיבל רישוי חדש. כנראה שרצו לשמר את הדלת הקדמית המקורית והשאירו אותה עם חורי הירי לנצח.
קצת מידע בשבילך:
ת 1383 ואח"כ: 37-551 ג'י.אם.סי דיזל 1950 אגד, 37 מקומות ישיבה, הורכב מנוע ליילנד בשלב מאוחר יותר.
אוטובוס מס' ת 1383 היה מעורב בפיגוע ירי ורצח של חוליית פדאיון שהסתננה מגבול ירדן בכביש
מעלה העקרבים ביום 17.03.1954. האוטובוס חזר מחגיגות 5 שנים לאילת. בפיגוע זה נהרגו 11
נוסעים ו- נוסע אחד נפצע באורח אנוש (חיים פירסטנברג, בנו של אחד משני הנהגים, שהיה בעת
הארוע ילד בן 5). ביום 08.09.1986 נפטר פצוע זה שהיה מאושפז כ-"צמח" במשך כל השנים מאז
האירוע. עם מותו, עלה מס' ההרוגים באירוע ל- 12. הנוסעת היחידה שניצלה היתה מירי פירסטנברג,
בתו של אחד הנהגים ואחותו של חיים פירסטנברג ז"ל. בפיגוע זה נהרגו 2 נהגי האוטובוס: אפרים
פירסטנברג וקלמן עשרוני ז"ל. יתכן שהיו נפגעים נוספים ברכב צבאי שחלף במקום קודם לכן. כתבה
מקיפה וחדשנית הכוללת פרטים חדשים אודות פיגוע זה והשלכותיו רבות השנים מופיעה ב: טל חיים,
לא למדנו כלום, "כל-הזמן" (ירושלים), גיליון מס' 257, 12.03.2004, עמ' 80 – 82. כתבה מקיפה כולל
תמונת שער, מופיעה ב: אחי-שחר יאיר, נזכור – ודבר לא נשכח !, "חופשי-חודשי", בטאון משפחת
אגד, גיליון מס' 74, אדר תשס"ד  מרץ 2004, עמ' 25-24. עם שינוי שיטת המיספור בשנת 1959,
שונה מס' הרישוי של אוטובוס מס' ת 1383 ל- 37-551.
ועוד מידע: G.M.C 750, דיזל "הארגז":
הנה עוד קצת מידע מעניין ועצוב:
בפיגוע זה נהרגו 11 נוסעים ו- נוסע אחד נפצע באורח אנוש (חיים פירסטנברג, בנו של אחד משני הנהגים,
שהיה בעת הארוע ילד בן 5). ביום 08.09.1986 נפטר פצוע זה שהיה מאושפז כ"צמח" במשך כל השנים
מאז האירוע. עם מותו, עלה מס' ההרוגים באירוע ל- 12. הנוסעת היחידה שניצלה היתה מירי פירסטנברג,
בתו של אחד הנהגים ואחותו של חיים פירסטנברג ז"ל. בפיגוע זה נהרגו 2 נהגי האוטובוס: אפרים
פירסטנברג וקלמן עשרוני ז"ל. יתכן שהיו נפגעים נוספים ברכב צבאי שחלף במקום קודם לכן. כתבה
מקיפה וחדשנית הכוללת פרטים חדשים אודות פיגוע זה והשלכותיו רבות השנים מופיעה ב: טל חיים,
לא למדנו כלום, "כל-הזמן" (ירושלים), גיליון מס' 257, 12.03.2004, עמ' 80 – 82. כתבה מקיפה כולל
תמונת שער, מופיעה ב: אחי-שחר יאיר, נזכור – ודבר לא נשכח !, "חופשי-חודשי", בטאון משפחת אגד,
גיליון מס' 74, אדר תשס"ד  מרץ 2004, עמ' 25-24.
■ תמצית סיפור הנפגעים בתחקיר יסודי שערך מר מאיר שפירא:
לאחר בדיקת מקורות שונים כולל מאמרים עדויות וכתבות (כולל מקורות סותרים), להלן תמצית התרחשות
האירוע: לקראת חגיגות חמש שנים לשיחרור אילת, ירד אוטובוס "אגד" מקושט בכרזה לכבוד
אילת. למרות שבשנת 1953 כבר סללו את הכביש לאילת דרך מצפה רמון, הדרך ממכתש רמון לערבה
חוברה רק בשנת 1958, כך שבתאריך הארוע המשיכו לנסוע לאילת דרך מעלה עקרבים, כאשר החל
משנת 1951 נפתח קו "אגד" סדיר בקו תל-אביב – אילת, כאשר מהלך תנועת הרכב על הקו נמשך כיום
שלם. הנהוג באותם ימים היה שחוליות הכוונה ישבו בתחילת וסוף הדרך כדי להבטיח שהתנועה תהיה חד
סיטרית כיוון שהתנהלות התחבורה היתה איטית מאוד ובעייתית עקב המצאותם של 18 העקלתונים בדרך.
באוטובוס הנוסע לאילת היו בסה"כ 18 נוסעים (כולל העיתונאי זאב אלתגר שחזר באותו ערב צפונה, אך
למחרת שב וסיקר את האירוע) ועוד 3 חיילים מלווים, ואילו בחזרה היו באוטובוס 11 נוסעים כולל 4 חיילי
ליווי. האוטובוס שמספר הרישוי שלו: ת-1383 החל לעלות במעלה העקרבים כאשר נוהג בו נהג המשנה
קלמן עשרוני ואילו אפרים פירסטנברג (הנהג הראשי) ואשתו חנה ישבו במושב הראשון כאשר הילדה מירי
התרוצצה באוטובוס. תוך כדי עליה בעקלתונים, אמר אפרים פירסטנברג שהם יעצרו ליד העמוד (אנדרטת
חיל ההנדסה) והוא יספר להם מה רואים משם. עם התקרבם לאנדרטה, פתחה חוליית מסתננים
שהסתתרה מאחורי האנדרטה באש על האוטובוס. המסתננים שכללו ככל הנראה 12 איש בראשות סעיד
אבו-באנדק משבט העזאזמה בנגב, ירו על האוטובוס ללא הפסק. מר עשרוני נפגע, אולם הצליח לעצור את
הידרדרות האוטובוס לואדי בכך שכיוון את חלקו האחורי אל צלע הגבעה בה הוא נבלם. מר עשרוני הצליח
לקום ממקומו, פתח את הדלתות וקרא לנוסעים להימלט. אלו שניסו לעשות זאת כולל עשרוני נורו ונהרגו.
אפרים פירסטנברג שלף את אקדחו וניסה להשיב אש, אולם נהרג, ואילו חיילי הליווי לא הצליחו לעשות
דבר משום שנשקם היה מוטל על מדפי תאי המטען של הנוסעים מעל לראש. חייל אחד סוכך על נוסעת
וחייל אחר סוכך בגופו על הילדה מירי ובכך הציל את חייה. המסתננים עברו בין הנפגעים וערכו וידוי
הריגה, ירדו מהאוטובוס אחרי שהשליכו את אשת הנהג החוצה וגדעו את אצבעותיה כדי לגנוב את טבעת
הנישואין, גנבו נעליים וחפצים אחרים, פתאום שמעו את בנו של הנהג חיים קורא לאחותו, חזרו וירו לו
בראש. בה הם לא הבחינו. כעבור זמן, עבר במקום רכב צבאי ג'יפ או קומנדקר ומחשש שהמסתננים עוד
נמצאים במקום נמלטו מהמקום ונסעו למשטרה הצבאית בבאר-שבע לדווח. (החיילים הועמדו לדין בגין
נטישת הפצועים). זמן מה אחר-כך עבר קומנדקר של חברת האשלג, בדק את הנמצאים, אסף את שלושת
הפצועים והילדה שלא נפגעה, והסיעם לבאר-שבע. הכוחות שהגיעו למקום אספו את הגופות והסיעו אותן
לבאר-שבע (האוטובוס נשאר במקום כיוון שספג פגיעות ברדיאטור והמתין לגרר שהגיע רק למחרת
בצהרי היום), אולם התקבלה החלטת ממשלה, וניתנה הוראה להחזיר את הגופות למקום כולל עיתונאים
במטרה לצלם שיחזור של האירוע לצורך פירסום בעולם, ואכן התמונות צולמו בלילה, ובאחת התמונות
שלא פורסמה אז, נראה בהחלט שהגופות לא הוצבו במקום בו באמת היו. בתאריך 28-29.03.1954, 11
יום לאחר האירוע הופעל מבצע אריה שמטרתו תגמול על רצח השומר במגדיאל והרצח במעלה העקרבים
בהתקפה על הכפר נחלין בו נהרגו 10 אנשי לגיון ונפצעו 19.
1955 – יחידת סיירת שקד עוברת מפיקוד מרכז לפיקוד דרום ויחד עם הסגן עמוס ירקוני (הוא עבד-אל-
מג'יד חאדר-אל-מאזראייב) פיתחו את נושא המרדפים אחרי המסתננים ברחבי הנגב, עד שביום
10.11.1968 הצליחו לתפוס את אבו-בנדאק מסתתר במערה. הנ"ל סרב להיכנע וחוסל.
מה קרה לנוסעים ?
1. אפרים "פיסקה" פירסטנברג – הנהג הראשי, בעת התקרית ישב במושב הראשון עם אשתו (בטור
הימני). הספיק לשלוף אקדח.
2. פירסטנברג חנה – נורתה הראשונה, נפלה החוצה והמסתננים כרתו את אצבעותיה כדי לגנוב את
הטבעות.
3. קלמן עשרוני – נהג משנה, נהג באוטובוס בעת האירוע, למרות שנפגע קשה וגסס (מכת האש הראשונה
של הפידאיון כוונה אליו), סובב את ההגה כך שהאוטובוס יפגע בחלקו האחורי בקיר ולא יתדרדר לתהום.
4. חזן אברהם – נוסע, נרצח.
5. עזרא משה – נוסע,נרצח.
6. פוליטי קלמן – נוסעת, נרצחה.
7. קירשנבוים חנה – אשת חבר אגד שנסעה לבדה, נרצחה.
8. חיימק'ה פירסטנברג – בן הנהג בן 10, נפצע קשה, היה צמח עד מותו ביום 08.09.1986.
9. מירי פירסטנברג – בת הנהג, בת 5, עם תחילת היריות הסתתרה מתחת למושב שלפני הדלת
האחורית, החייל אליהו רועג (לייבוביץ) הורה לה לשתוק וגונן עליה בגופו למרות שהוא נורה ונהרג, וכך
הציל את חייה.
10. מרים לסר – נוסעת, אחות במקצועה, אחרי האירוע עזבה את הארץ לארה"ב, נפטרה בשנת 2002.
11. אסתר לוי – חיילת שנסעה באוטובוס, נפצעה קשה, ויותר מזה נפגעה נפשית כאשר לא התייחסו
אליה, ובטענה שמוסדות המדינה הפקירו אותה (טענה נכונה), עם החלמתה ירדה מהארץ לארה"ב,
נפטרה בשנת 2003 מסרטן. היתה בקשרים עם מירי פירסטנברג עד מותה.
12. דיין יוסף – חייל ליווי, הרובה שלו היה מושלך על רשת המטען מעל הראש, לא הגיב לאש הפדאיון,
נרצח.
13. בוקסנבאום ראובן – חייל ליווי, גם הרובה שלו היה מושלך על רשת המטען מעל הראש, לא הגיב לאש
הפדאיון. נרצח.
14. משולם ברוך – חייל ליווי
 
המשך מעלה עקרבים:

ועוד מידע: G.M.C 750, דיזל "הארגז":
הנה עוד קצת מידע מעניין ועצוב:
בפיגוע זה נהרגו 11 נוסעים ו- נוסע אחד נפצע באורח אנוש (חיים פירסטנברג, בנו של אחד משני הנהגים,
שהיה בעת הארוע ילד בן 5). ביום 08.09.1986 נפטר פצוע זה שהיה מאושפז כ"צמח" במשך כל השנים
מאז האירוע. עם מותו, עלה מס' ההרוגים באירוע ל- 12. הנוסעת היחידה שניצלה היתה מירי פירסטנברג,
בתו של אחד הנהגים ואחותו של חיים פירסטנברג ז"ל. בפיגוע זה נהרגו 2 נהגי האוטובוס: אפרים
פירסטנברג וקלמן עשרוני ז"ל. יתכן שהיו נפגעים נוספים ברכב צבאי שחלף במקום קודם לכן. כתבה
מקיפה וחדשנית הכוללת פרטים חדשים אודות פיגוע זה והשלכותיו רבות השנים מופיעה ב: טל חיים,
לא למדנו כלום, "כל-הזמן" (ירושלים), גיליון מס' 257, 12.03.2004, עמ' 80 – 82. כתבה מקיפה כולל
תמונת שער, מופיעה ב: אחי-שחר יאיר, נזכור – ודבר לא נשכח !, "חופשי-חודשי", בטאון משפחת אגד,
גיליון מס' 74, אדר תשס"ד  מרץ 2004, עמ' 25-24.
■ תמצית סיפור הנפגעים בתחקיר יסודי שערך מר מאיר שפירא:
לאחר בדיקת מקורות שונים כולל מאמרים עדויות וכתבות (כולל מקורות סותרים), להלן תמצית התרחשות
האירוע: לקראת חגיגות חמש שנים לשיחרור אילת, ירד אוטובוס "אגד" מקושט בכרזה לכבוד
אילת. למרות שבשנת 1953 כבר סללו את הכביש לאילת דרך מצפה רמון, הדרך ממכתש רמון לערבה
חוברה רק בשנת 1958, כך שבתאריך הארוע המשיכו לנסוע לאילת דרך מעלה עקרבים, כאשר החל
משנת 1951 נפתח קו "אגד" סדיר בקו תל-אביב – אילת, כאשר מהלך תנועת הרכב על הקו נמשך כיום
שלם. הנהוג באותם ימים היה שחוליות הכוונה ישבו בתחילת וסוף הדרך כדי להבטיח שהתנועה תהיה חד
סיטרית כיוון שהתנהלות התחבורה היתה איטית מאוד ובעייתית עקב המצאותם של 18 העקלתונים בדרך.
באוטובוס הנוסע לאילת היו בסה"כ 18 נוסעים (כולל העיתונאי זאב אלתגר שחזר באותו ערב צפונה, אך
למחרת שב וסיקר את האירוע) ועוד 3 חיילים מלווים, ואילו בחזרה היו באוטובוס 11 נוסעים כולל 4 חיילי
ליווי. האוטובוס שמספר הרישוי שלו: ת-1383 החל לעלות במעלה העקרבים כאשר נוהג בו נהג המשנה
קלמן עשרוני ואילו אפרים פירסטנברג (הנהג הראשי) ואשתו חנה ישבו במושב הראשון כאשר הילדה מירי
התרוצצה באוטובוס. תוך כדי עליה בעקלתונים, אמר אפרים פירסטנברג שהם יעצרו ליד העמוד (אנדרטת
חיל ההנדסה) והוא יספר להם מה רואים משם. עם התקרבם לאנדרטה, פתחה חוליית מסתננים
שהסתתרה מאחורי האנדרטה באש על האוטובוס. המסתננים שכללו ככל הנראה 12 איש בראשות סעיד
אבו-באנדק משבט העזאזמה בנגב, ירו על האוטובוס ללא הפסק. מר עשרוני נפגע, אולם הצליח לעצור את
הידרדרות האוטובוס לואדי בכך שכיוון את חלקו האחורי אל צלע הגבעה בה הוא נבלם. מר עשרוני הצליח
לקום ממקומו, פתח את הדלתות וקרא לנוסעים להימלט. אלו שניסו לעשות זאת כולל עשרוני נורו ונהרגו.
אפרים פירסטנברג שלף את אקדחו וניסה להשיב אש, אולם נהרג, ואילו חיילי הליווי לא הצליחו לעשות
דבר משום שנשקם היה מוטל על מדפי תאי המטען של הנוסעים מעל לראש. חייל אחד סוכך על נוסעת
וחייל אחר סוכך בגופו על הילדה מירי ובכך הציל את חייה. המסתננים עברו בין הנפגעים וערכו וידוי
הריגה, ירדו מהאוטובוס אחרי שהשליכו את אשת הנהג החוצה וגדעו את אצבעותיה כדי לגנוב את טבעת
הנישואין, גנבו נעליים וחפצים אחרים, פתאום שמעו את בנו של הנהג חיים קורא לאחותו, חזרו וירו לו
בראש. בה הם לא הבחינו. כעבור זמן, עבר במקום רכב צבאי ג'יפ או קומנדקר ומחשש שהמסתננים עוד
נמצאים במקום נמלטו מהמקום ונסעו למשטרה הצבאית בבאר-שבע לדווח. (החיילים הועמדו לדין בגין
נטישת הפצועים). זמן מה אחר-כך עבר קומנדקר של חברת האשלג, בדק את הנמצאים, אסף את שלושת
הפצועים והילדה שלא נפגעה, והסיעם לבאר-שבע. הכוחות שהגיעו למקום אספו את הגופות והסיעו אותן
לבאר-שבע (האוטובוס נשאר במקום כיוון שספג פגיעות ברדיאטור והמתין לגרר שהגיע רק למחרת
בצהרי היום), אולם התקבלה החלטת ממשלה, וניתנה הוראה להחזיר את הגופות למקום כולל עיתונאים
במטרה לצלם שיחזור של האירוע לצורך פירסום בעולם, ואכן התמונות צולמו בלילה, ובאחת התמונות
שלא פורסמה אז, נראה בהחלט שהגופות לא הוצבו במקום בו באמת היו. בתאריך 28-29.03.1954, 11
יום לאחר האירוע הופעל מבצע אריה שמטרתו תגמול על רצח השומר במגדיאל והרצח במעלה העקרבים
בהתקפה על הכפר נחלין בו נהרגו 10 אנשי לגיון ונפצעו 19.
1955 – יחידת סיירת שקד עוברת מפיקוד מרכז לפיקוד דרום ויחד עם הסגן עמוס ירקוני (הוא עבד-אל-
מג'יד חאדר-אל-מאזראייב) פיתחו את נושא המרדפים אחרי המסתננים ברחבי הנגב, עד שביום
10.11.1968 הצליחו לתפוס את אבו-בנדאק מסתתר במערה. הנ"ל סרב להיכנע וחוסל.
מה קרה לנוסעים ?
1. אפרים "פיסקה" פירסטנברג – הנהג הראשי, בעת התקרית ישב במושב הראשון עם אשתו (בטור
הימני). הספיק לשלוף אקדח.
2. פירסטנברג חנה – נורתה הראשונה, נפלה החוצה והמסתננים כרתו את אצבעותיה כדי לגנוב את
הטבעות.
3. קלמן עשרוני – נהג משנה, נהג באוטובוס בעת האירוע, למרות שנפגע קשה וגסס (מכת האש הראשונה
של הפידאיון כוונה אליו), סובב את ההגה כך שהאוטובוס יפגע בחלקו האחורי בקיר ולא יתדרדר לתהום.
4. חזן אברהם – נוסע, נרצח.
5. עזרא משה – נוסע,נרצח.
6. פוליטי קלמן – נוסעת, נרצחה.
7. קירשנבוים חנה – אשת חבר אגד שנסעה לבדה, נרצחה.
8. חיימק'ה פירסטנברג – בן הנהג בן 10, נפצע קשה, היה צמח עד מותו ביום 08.09.1986.
9. מירי פירסטנברג – בת הנהג, בת 5, עם תחילת היריות הסתתרה מתחת למושב שלפני הדלת
האחורית, החייל אליהו רועג (לייבוביץ) הורה לה לשתוק וגונן עליה בגופו למרות שהוא נורה ונהרג, וכך
הציל את חייה.
10. מרים לסר – נוסעת, אחות במקצועה, אחרי האירוע עזבה את הארץ לארה"ב, נפטרה בשנת 2002.
11. אסתר לוי – חיילת שנסעה באוטובוס, נפצעה קשה, ויותר מזה נפגעה נפשית כאשר לא התייחסו
אליה, ובטענה שמוסדות המדינה הפקירו אותה (טענה נכונה), עם החלמתה ירדה מהארץ לארה"ב,
נפטרה בשנת 2003 מסרטן. היתה בקשרים עם מירי פירסטנברג עד מותה.
12. דיין יוסף – חייל ליווי, הרובה שלו היה מושלך על רשת המטען מעל הראש, לא הגיב לאש הפדאיון,
נרצח.
13. בוקסנבאום ראובן – חייל ליווי, גם הרובה שלו היה מושלך על רשת המטען מעל הראש, לא הגיב לאש
הפדאיון. נרצח.
14. משולם ברוך – חייל ליווי
המשך מעלה עקרבים:

14. משולם ברוך – חייל ליווי, גם הרובה שלו היה מושלך על רשת המטען מעל הראש, היחיד שהצליח
להשיב אש, נפצע באורח קשה ומאוחר יותר נפטר מפצעיו.
15. רועג (לייבוביץ) אליהו – חייל ליווי, גם הרובה שלו היה מושלך על רשת המטען מעל הראש, לא הגיב
לאש הפדאיון. נרצח.
■ חייל הליווי רועג קודם לקצונה ומשהסתבר לו שהוא צריך להיפרד מחבריו ביחידת ליווי השיירות, השליך
את דרגות הסג"מ וחזר ליחידה. בעת התקרית משהבחין כי אינו יכול להשיב אש, חיפה על הילדה מירי
פירסטנברג בגופו ובמצב זה נרצח על ידי הפידאיון.
סיכום: באוטובוס המותקף היו בסה"כ 15 איש, מהם:
11 נרצחו,
1 פצוע קשה שנשאר, צמח,
1 פצועה קשה שהחלימה,
2 נוסעים לא נפגעו כלל פיזית.
מידע שעדיין חסר:
באשר לארבעת חיילי הליווי שנישקם היה בתא המטען מעל המושבים, לא נמצאה עדיין תשובה אם בכלל
הספיקו לתפעל אותם.
לא נמצאו עדיין תשובות לשאלות הבאות:
1. האם הנהג 'פיסקה' הספיק לירות ?
2. האם חיילי הליווי הספיקו לירות ?
3. היכן היו חוליות ההכוונה ?
4. האם באמת הפדאיון היו כולם בדואים משבט העזאזמה שבנגב ?
5. טרם נמצאה הכתבה של העיתונאי זאב אלתגר.
 
המשך הסיפור !!! הנה:

המשך מעלה עקרבים:

14. משולם ברוך – חייל ליווי, גם הרובה שלו היה מושלך על רשת המטען מעל הראש, היחיד שהצליח
להשיב אש, נפצע באורח קשה ומאוחר יותר נפטר מפצעיו.
15. רועג (לייבוביץ) אליהו – חייל ליווי, גם הרובה שלו היה מושלך על רשת המטען מעל הראש, לא הגיב
לאש הפדאיון. נרצח.
■ חייל הליווי רועג קודם לקצונה ומשהסתבר לו שהוא צריך להיפרד מחבריו ביחידת ליווי השיירות, השליך
את דרגות הסג"מ וחזר ליחידה. בעת התקרית משהבחין כי אינו יכול להשיב אש, חיפה על הילדה מירי
פירסטנברג בגופו ובמצב זה נרצח על ידי הפידאיון.
סיכום: באוטובוס המותקף היו בסה"כ 15 איש, מהם:
11 נרצחו,
1 פצוע קשה שנשאר, צמח,
1 פצועה קשה שהחלימה,
2 נוסעים לא נפגעו כלל פיזית.
מידע שעדיין חסר:
באשר לארבעת חיילי הליווי שנישקם היה בתא המטען מעל המושבים, לא נמצאה עדיין תשובה אם בכלל
הספיקו לתפעל אותם.
לא נמצאו עדיין תשובות לשאלות הבאות:
1. האם הנהג 'פיסקה' הספיק לירות ?
2. האם חיילי הליווי הספיקו לירות ?
3. היכן היו חוליות ההכוונה ?
4. האם באמת הפדאיון היו כולם בדואים משבט העזאזמה שבנגב ?
5. טרם נמצאה הכתבה של העיתונאי זאב אלתגר.
המשך הסיפור !!! הנה:
ביום 17.07.1994 היה פיגוע שריפה ענק במוסך ארז. כיצד זה קשור לענייננו? הנה:
בארוע זה נפגעו בסה"כ למעלה מ- 200 אוטובוסים שונים של "אגד" – רובם מיושנים אך ביניהם מס' רב
של אוטובוסים ישנים מדגמים שונים ונדירים ביותר שהיו מיועדים לשיקום והצגה במוזיאון הרכב ההיסטורי
של "אגד" בחולון ! אוטובוסים אלה נאספו מכל קצות הארץ וחלקם שימש למטרת חלקי חילוף עבור
אוטובוסים אחרים המוצגים במוזיאון. בין אוטובוסים אלה היה גם אוטובוס
" LEYLAND ROYAL TIGER" – Mk-1 ! בארוע נשרפו גם 3 אוטובוסים נוספים שהיו פעילים ושייכים
למוזיאון הרכב ההסטורי של "אגד" בחולון, שהיו ביום הארוע בטיפולים שונים במוסך "ארז": אוטובוס
G.M.C שמספרו ת 1371 עלה ברובו באש ורק המנוע וחלקו הקדמי שרדו. סיפור חייו של אוטובוס זה:
מדובר באוטובוס מסוג G.M.C שמס' הרישוי המקורי שלו היה כ 682 והשתייך לקואופרטיב "שחר"
שהתמזג ביחד עם קואופרטיב "דרום-יהודה" ל-"אגד" ביום 01.11.1951. האוטובוס קיבל מס' רישוי חדש:
37-508 והורכב בו מנוע “LEYLAND”. אח"כ עבר שינוי מבנה בחודש דצמבר 1966 לתצורת
סדנא ניידת וקיבל מס' רישוי חדש: 136-873. אוטובוס סדנא זה הושבת ביום 28.01.1979. אח"כ שופץ
ושוחזר שוב לתצורת אוטובוס נוסעים עבור הפקת סרטים כדוגמת "אסקימו-לימון" וקיבל מס' רישוי אחר
(ישן): ים 450. האוטובוס השתייך למוזיאון הרכב ההיסטורי של "אגד" עם הקמתו. במוזיאון הוחלף שוב
מס' הרישוי שלו והפעם ל- ת 1371. ביום 17.03.1994 השתתף האוטובוס בטקס חנוכת מצפור במלאות
40 שנה למארב המחבלים שהתרחש במעלה העקרבים. עם תום הטקס, הוסע האוטובוס אל מוסך "ארז"
לצורך טיפול ושיפוץ. במוסך זה נשרף כאמור. אח"כ שוקם ונבנה מחדש ולבסוף קיבל את מס' הרישוי
ת 1383 שזהה למס' הרישוי של אוטובוס ה- G.M.Cהמקורי מהפיגוע במעלה העקרבים שהתרחש ביום
17.03.1954. כיום מוצג במוזיאון הרכב ההיסטורי של "אגד" בחניון חולון.
אוטובוס שני שנשרף לחלוטין ביום 17.07.1994 היה: " LEYLAND ROYAL TIGER" – Mk-2 – מודל
בין-עירוני משופר, מרכב מתוצרת "הארגז", מס' האוטובוס: 38-488 (?????). במקומו, שופץ אח"כ דגם
זהה שהוצב במוזיאון "אגד" ומספרו: 38-486 (34850). אוטובוס שלישי שנשרף לחלוטין בארוע זה היה: MERCEDES O303 שלו מרכב של אוטובוס MERCEDES O302 מקורי שנבנה ע"י חברת MERCEDES בגרמניה. כמו-כן נשרפו כליל בארוע גרר מוסך ארז מתוצרת LEYLAND (מרכב מתוצרת "מרכבים")
שמספרו: 507-487 (מס' פנימי: 34975) שהוסב לגרר מאוטובוס " LEYLAND ROYAL TIGER" – Mk-2 (מרכב מתוצרת "מרכבים") שמספרו: 666-471 (34975)ואשר הופעל בעברו כאוטובוס עירוני בירושלים, אוטובוס MERCEDES O302 של חברת הבת "גת" שמספרו: 690-972 ואוטובוס נוסף שמספרו: 38-920 (23762).

עד כאן בנושא זה !
 
והיום: 36 שנה לאוטובוס הדמים בכביש החוף !!!

המשך הסיפור !!! הנה:
ביום 17.07.1994 היה פיגוע שריפה ענק במוסך ארז. כיצד זה קשור לענייננו? הנה:
בארוע זה נפגעו בסה"כ למעלה מ- 200 אוטובוסים שונים של "אגד" – רובם מיושנים אך ביניהם מס' רב
של אוטובוסים ישנים מדגמים שונים ונדירים ביותר שהיו מיועדים לשיקום והצגה במוזיאון הרכב ההיסטורי
של "אגד" בחולון ! אוטובוסים אלה נאספו מכל קצות הארץ וחלקם שימש למטרת חלקי חילוף עבור
אוטובוסים אחרים המוצגים במוזיאון. בין אוטובוסים אלה היה גם אוטובוס
" LEYLAND ROYAL TIGER" – Mk-1 ! בארוע נשרפו גם 3 אוטובוסים נוספים שהיו פעילים ושייכים
למוזיאון הרכב ההסטורי של "אגד" בחולון, שהיו ביום הארוע בטיפולים שונים במוסך "ארז": אוטובוס
G.M.C שמספרו ת 1371 עלה ברובו באש ורק המנוע וחלקו הקדמי שרדו. סיפור חייו של אוטובוס זה:
מדובר באוטובוס מסוג G.M.C שמס' הרישוי המקורי שלו היה כ 682 והשתייך לקואופרטיב "שחר"
שהתמזג ביחד עם קואופרטיב "דרום-יהודה" ל-"אגד" ביום 01.11.1951. האוטובוס קיבל מס' רישוי חדש:
37-508 והורכב בו מנוע “LEYLAND”. אח"כ עבר שינוי מבנה בחודש דצמבר 1966 לתצורת
סדנא ניידת וקיבל מס' רישוי חדש: 136-873. אוטובוס סדנא זה הושבת ביום 28.01.1979. אח"כ שופץ
ושוחזר שוב לתצורת אוטובוס נוסעים עבור הפקת סרטים כדוגמת "אסקימו-לימון" וקיבל מס' רישוי אחר
(ישן): ים 450. האוטובוס השתייך למוזיאון הרכב ההיסטורי של "אגד" עם הקמתו. במוזיאון הוחלף שוב
מס' הרישוי שלו והפעם ל- ת 1371. ביום 17.03.1994 השתתף האוטובוס בטקס חנוכת מצפור במלאות
40 שנה למארב המחבלים שהתרחש במעלה העקרבים. עם תום הטקס, הוסע האוטובוס אל מוסך "ארז"
לצורך טיפול ושיפוץ. במוסך זה נשרף כאמור. אח"כ שוקם ונבנה מחדש ולבסוף קיבל את מס' הרישוי
ת 1383 שזהה למס' הרישוי של אוטובוס ה- G.M.Cהמקורי מהפיגוע במעלה העקרבים שהתרחש ביום
17.03.1954. כיום מוצג במוזיאון הרכב ההיסטורי של "אגד" בחניון חולון.
אוטובוס שני שנשרף לחלוטין ביום 17.07.1994 היה: " LEYLAND ROYAL TIGER" – Mk-2 – מודל
בין-עירוני משופר, מרכב מתוצרת "הארגז", מס' האוטובוס: 38-488 (?????). במקומו, שופץ אח"כ דגם
זהה שהוצב במוזיאון "אגד" ומספרו: 38-486 (34850). אוטובוס שלישי שנשרף לחלוטין בארוע זה היה: MERCEDES O303 שלו מרכב של אוטובוס MERCEDES O302 מקורי שנבנה ע"י חברת MERCEDES בגרמניה. כמו-כן נשרפו כליל בארוע גרר מוסך ארז מתוצרת LEYLAND (מרכב מתוצרת "מרכבים")
שמספרו: 507-487 (מס' פנימי: 34975) שהוסב לגרר מאוטובוס " LEYLAND ROYAL TIGER" – Mk-2 (מרכב מתוצרת "מרכבים") שמספרו: 666-471 (34975)ואשר הופעל בעברו כאוטובוס עירוני בירושלים, אוטובוס MERCEDES O302 של חברת הבת "גת" שמספרו: 690-972 ואוטובוס נוסף שמספרו: 38-920 (23762).

עד כאן בנושא זה !
והיום: 36 שנה לאוטובוס הדמים בכביש החוף !!!
סיפורו של אוטובוס הדמים מכביש החוף התרחש בשבת - 11.03.1978 (88-191) ואת סיפורו סיפרתי כאן רבות בעבר (לענין זה ראו בארכיון הפורום: 11.03.2013 או 11.03.2012 וכיוצ"ב).
לילה טוב !
 


והיום: 36 שנה לאוטובוס הדמים בכביש החוף !!!
סיפורו של אוטובוס הדמים מכביש החוף התרחש בשבת - 11.03.1978 (88-191) ואת סיפורו סיפרתי כאן רבות בעבר (לענין זה ראו בארכיון הפורום: 11.03.2013 או 11.03.2012 וכיוצ"ב).
לילה טוב !

אמנם כבר כתבתי את זה כאן,אבל זה בסדר...

ובעוד שבוע:יום הולדתך ויום הולדתו של אנדי !
 
תודה ! 35 הרוגים, 82 פצועים.


אמנם כבר כתבתי את זה כאן,אבל זה בסדר...

ובעוד שבוע:יום הולדתך ויום הולדתו של אנדי !
תודה ! 35 הרוגים, 82 פצועים.
אכן בשבוע הבא: אנדי, דן, אגד ואני - כולם באותו תאריך: 21.03. אצלי, אם תיקח את היום שנולדתי בו ותכפיל אותו בחודש שנולדתי בו - תקבל את השנה שנולדתי בה !!!
21.03.63.
 

nitsansh

New member
כמה מתוכם היו באוטובוס החטוף??

תודה ! 35 הרוגים, 82 פצועים.
אכן בשבוע הבא: אנדי, דן, אגד ואני - כולם באותו תאריך: 21.03. אצלי, אם תיקח את היום שנולדתי בו ותכפיל אותו בחודש שנולדתי בו - תקבל את השנה שנולדתי בה !!!
21.03.63.
כמה מתוכם היו באוטובוס החטוף??
 

nitsansh

New member
כמה הרוגים ופצועים?

כמה הרוגים ופצועים?
לפיגוע יש קשר לתחבורה ציבורית לא רק בגלל שזה היה אוטובוס...
הנוסעים היו חברי סניף חיפה של אגד ובני משפחתם שחזרו מטיול.
אם זכרוני אינו מטעני, היו 2 מקרים של 3 הרוגים ממשפחה אחת.
המחבלים השתלטו על האוטובוס ליד מעגן מיכאל, לאחר שבדרכם מחוף הים רצחו צלמת, והורו לנהג לנסוע לתל אביב. בדרך הם ירו על מכוניות שנסעו בכביש החוף ורוב הנפגעים היו מהיריות האלה.
האוטובוס נעצר במחסום ליד הקאנטרי קלאב, ובמהלך השתלטות כוח צה"ל על האוטובוס הוא עלה באש שקטלה את מרבית הנוסעים.
 
כל התשובות נמצאות בארכיון הפורום.

כמה הרוגים ופצועים?
לפיגוע יש קשר לתחבורה ציבורית לא רק בגלל שזה היה אוטובוס...
הנוסעים היו חברי סניף חיפה של אגד ובני משפחתם שחזרו מטיול.
אם זכרוני אינו מטעני, היו 2 מקרים של 3 הרוגים ממשפחה אחת.
המחבלים השתלטו על האוטובוס ליד מעגן מיכאל, לאחר שבדרכם מחוף הים רצחו צלמת, והורו לנהג לנסוע לתל אביב. בדרך הם ירו על מכוניות שנסעו בכביש החוף ורוב הנפגעים היו מהיריות האלה.
האוטובוס נעצר במחסום ליד הקאנטרי קלאב, ובמהלך השתלטות כוח צה"ל על האוטובוס הוא עלה באש שקטלה את מרבית הנוסעים.
כל התשובות נמצאות בארכיון הפורום.
כל מה שכתבת מופיע בארכיון הפורום אך עם פירוט יתר. מצטער: אין לי הערב זמן לגשת לקובץ המתאים במחשב. אני עסוק עם eBay במכירות רבות הערב.
 

nitsansh

New member
מישהו יכול לכתוב לינק?

והיום: 36 שנה לאוטובוס הדמים בכביש החוף !!!
סיפורו של אוטובוס הדמים מכביש החוף התרחש בשבת - 11.03.1978 (88-191) ואת סיפורו סיפרתי כאן רבות בעבר (לענין זה ראו בארכיון הפורום: 11.03.2013 או 11.03.2012 וכיוצ"ב).
לילה טוב !
מישהו יכול לכתוב לינק?
 
יש לך קובץ של הריאיון עם יצחק פינקלשטיין?

המשך הסיפור !!! הנה:
ביום 17.07.1994 היה פיגוע שריפה ענק במוסך ארז. כיצד זה קשור לענייננו? הנה:
בארוע זה נפגעו בסה"כ למעלה מ- 200 אוטובוסים שונים של "אגד" – רובם מיושנים אך ביניהם מס' רב
של אוטובוסים ישנים מדגמים שונים ונדירים ביותר שהיו מיועדים לשיקום והצגה במוזיאון הרכב ההיסטורי
של "אגד" בחולון ! אוטובוסים אלה נאספו מכל קצות הארץ וחלקם שימש למטרת חלקי חילוף עבור
אוטובוסים אחרים המוצגים במוזיאון. בין אוטובוסים אלה היה גם אוטובוס
" LEYLAND ROYAL TIGER" – Mk-1 ! בארוע נשרפו גם 3 אוטובוסים נוספים שהיו פעילים ושייכים
למוזיאון הרכב ההסטורי של "אגד" בחולון, שהיו ביום הארוע בטיפולים שונים במוסך "ארז": אוטובוס
G.M.C שמספרו ת 1371 עלה ברובו באש ורק המנוע וחלקו הקדמי שרדו. סיפור חייו של אוטובוס זה:
מדובר באוטובוס מסוג G.M.C שמס' הרישוי המקורי שלו היה כ 682 והשתייך לקואופרטיב "שחר"
שהתמזג ביחד עם קואופרטיב "דרום-יהודה" ל-"אגד" ביום 01.11.1951. האוטובוס קיבל מס' רישוי חדש:
37-508 והורכב בו מנוע “LEYLAND”. אח"כ עבר שינוי מבנה בחודש דצמבר 1966 לתצורת
סדנא ניידת וקיבל מס' רישוי חדש: 136-873. אוטובוס סדנא זה הושבת ביום 28.01.1979. אח"כ שופץ
ושוחזר שוב לתצורת אוטובוס נוסעים עבור הפקת סרטים כדוגמת "אסקימו-לימון" וקיבל מס' רישוי אחר
(ישן): ים 450. האוטובוס השתייך למוזיאון הרכב ההיסטורי של "אגד" עם הקמתו. במוזיאון הוחלף שוב
מס' הרישוי שלו והפעם ל- ת 1371. ביום 17.03.1994 השתתף האוטובוס בטקס חנוכת מצפור במלאות
40 שנה למארב המחבלים שהתרחש במעלה העקרבים. עם תום הטקס, הוסע האוטובוס אל מוסך "ארז"
לצורך טיפול ושיפוץ. במוסך זה נשרף כאמור. אח"כ שוקם ונבנה מחדש ולבסוף קיבל את מס' הרישוי
ת 1383 שזהה למס' הרישוי של אוטובוס ה- G.M.Cהמקורי מהפיגוע במעלה העקרבים שהתרחש ביום
17.03.1954. כיום מוצג במוזיאון הרכב ההיסטורי של "אגד" בחניון חולון.
אוטובוס שני שנשרף לחלוטין ביום 17.07.1994 היה: " LEYLAND ROYAL TIGER" – Mk-2 – מודל
בין-עירוני משופר, מרכב מתוצרת "הארגז", מס' האוטובוס: 38-488 (?????). במקומו, שופץ אח"כ דגם
זהה שהוצב במוזיאון "אגד" ומספרו: 38-486 (34850). אוטובוס שלישי שנשרף לחלוטין בארוע זה היה: MERCEDES O303 שלו מרכב של אוטובוס MERCEDES O302 מקורי שנבנה ע"י חברת MERCEDES בגרמניה. כמו-כן נשרפו כליל בארוע גרר מוסך ארז מתוצרת LEYLAND (מרכב מתוצרת "מרכבים")
שמספרו: 507-487 (מס' פנימי: 34975) שהוסב לגרר מאוטובוס " LEYLAND ROYAL TIGER" – Mk-2 (מרכב מתוצרת "מרכבים") שמספרו: 666-471 (34975)ואשר הופעל בעברו כאוטובוס עירוני בירושלים, אוטובוס MERCEDES O302 של חברת הבת "גת" שמספרו: 690-972 ואוטובוס נוסף שמספרו: 38-920 (23762).

עד כאן בנושא זה !
יש לך קובץ של הריאיון עם יצחק פינקלשטיין?
אני מאמין שזה ארוך בשביל תגובה בתפוז,אז אשמח אם תוכל להעלות את זה כקובץ לכאן.

אני מכיר את האדם הזה עוד מלפני שאני זוכר את עצמי...מתפלל איתי בבית הכנסת...
 
יש לי אבל צריך לחפש. זה קיים על קסטה רגילה

יש לך קובץ של הריאיון עם יצחק פינקלשטיין?
אני מאמין שזה ארוך בשביל תגובה בתפוז,אז אשמח אם תוכל להעלות את זה כקובץ לכאן.

אני מכיר את האדם הזה עוד מלפני שאני זוכר את עצמי...מתפלל איתי בבית הכנסת...
יש לי אבל צריך לחפש. זה קיים על קסטה רגילה
וצריך לדגטל את זה למחשב. קודם אמצא על איזו קסטה זה יושב. אשתדל למצוא לך.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה