דשן לאחר שתילה

ענבל ק88

New member
דשן לאחר שתילה

לפני כשבוע שתלנו שני סוגי עצים האחד לגסטרמיה הודית והשני פנסית. לאחר כשבוע מיום השתילה נתנו דשן 20-20-20 כעבור שבוע מיום נתינת הדשן העלים של עץ הפנסית נשרפו השחרו ונפלו, והלגסטרמיה נראית סובלת נבולה ועלים שמוטים. האם זה מהדשן? ואיך אפשר להציל את העצים ?? הם נראים עדין בחיים.
 

טלי1121

New member
קרוב לוודאי שכן, הנזק מהדשן, הבעיה שלא ציינת

כמה דשן נתת אחרי שבוע. מודדים את התמיסה לפי ליטר. המיהול המומלץ הוא כף מרק שטוחה של דשן 20X20X20 על דלי 10 ליטר מים שמערבבים היטב ומשקים כשהצמח לא צמא והאדמה לחה.
כדי להציל את העצים מומלץ לתת כמות גדולה של מים כדי לדלל את הדשן שניתן. הכי טוב להניח צינור בזרם איטי ליד העצים, ולתת למים לזרום.
בהצלחה.
 

jeshu

New member
לתשומת ליבכם, להבא בשאיפה שהצמחים יתאוששו, אין מה לטרוח לדשן צמח שרק נשתל בגינה. צמחים ממשתלות יצרניות מוגדלים בדישון בעודף קל והם כבר מוטענים במספיק חומרי הזנה בשביל ההתחלה. כמוכן, הקרקע שלכם סביר להניח לא מדולדלת לגמרי ויש בה יסודות הזנה. הדשן הוא מלחים - לא מלח בישול, אבל אחרים והוא ממליח את הקרקע. זה יוצר בעיה לצמחים וזה כשהצמחים גם כך בטראוומת מעבר ושתילה מחדש. עדיף לחכות עם הדשן עד שהצמח מראה סימני היקלטות וגדילה מחודשת, ואז הוא גם צריך דשן.
 


 
בשביל זה יש דשן בשחרור איטי לגינה.גם לדשא.פע

פעם בשנה ובעת הכנה לשתילות.
 

אלי חדש

New member
אוסף של כל כך הרבה דברים לא מדויקים ועוד מאיש

שאמור להיות מקצועי .
20 20 20 הינו חומר נהדר וזמין לצמחים באופן מידי.
צריך להשתמש במינון הנכון כאשר מדשנים
צמחים חדשים שזה אתה ניטעו לא מדשנים שכן הדישון משנה את מאזן היונים בקרקע (הוספת מלח) ולכן ליונקות הצמחים קשה לקלוט את המים .
גם זרעים ויחורים אין להשתמש בדשן.
דישון הצמחים אינו האוכל שלהם . הצמחים מתקימים ממים,אור ואויר בעזרתם עושים פוטוסינטזה ומיצרים סוכרים. לשאר הדברים המצויים בדשן הם זקוקים בכמויות קטנות להשלמת אבני הבנין שלהם. רוב החומרים האלה מצויים כבר בקרקע ולכן אין צורך לדשן. הצמח מראה סימני מחסור בכל אחד מהחומרים וניתן לראות תמונות של כל החוסרים ואז להוסיף ואין צורך להוסיף באופן גורף.
20 20 20 אינו מתאים לדוד דישון שכן החומר מתגבש חזרה והורס את משאבת הדישון.
20 20 20 הינו דשן מאוזן טוב וזול המשפיע באופן מידי .
דשנים כמו אוסמוקוט שבשיחרור איטי עולים הרבה הרבה יותר ואין כל ביטחון כמה חומר באמת משחררים לטובת הצמחים. (שיחרור החומר הינו בתלות בלחות והטמפרטורה ).
 

jeshu

New member
מצד אחד כתבת שאין צורך לדשן כי יש הכל בקרקע ומצד שני ש-20 20 20 יראה תוצאות נהדרות - יש פה סתירה.

אגב, צורך בדישון - אתה יכול לעשות ניסוי יפה עם קרקע הגינה שלך באופן מבוקר בחממה - שתול צמחים במיהולי דישון שונים וייצר להם עקומת גידול ותדע אם הדשן מועיל או לא וכמה. והמליחות, אגב, פועלת בעוד מספר מנגנונים מלבד שינוי הפוטנציאל הטאוסמוטי של הקרקע. מהתיאור פה יכול להיות שמדובר בהצטברות מלח בעלים מה שגרם להתייבשות שלהם בקצוות.
 

אלי חדש

New member
אתה מפרש את מה שכתבתי באופן שגוי

אני לא כנגד דישון ואין לי צורך לעשות ניסויים בדישון בחממה.
עשו את זה כבר לפני שנים והתוצאות והתמונות מופיעים ברשת ובסיפרי הלימוד.
יש תופעה בגינות וביחוד בגינות של אנשים שמטפלים לבד של האבסת הצמחיה עם דשן (סינדרום האמא הפולניה) תאכל תאכל תהיה בריא וחזק והתוצאה הפוכה . תאכל תאכל תהיה שמן וחולה.
בגינה הביתית אין צורך למקסם יבול ולכן אין צורך לדשן בטרוף.
רוב הצמחים יסתדרו ברוב קרקעות ארצנו גם ללא דישון כלל או לחילופין יסתדרו טוב מאוד עם הוספת חומר אורגני לאדמה.
כל דבר שניתן במידה הראויה יכול להיות טוב . כל דבר שניתן באופן מוגזם רק מזיק.
עכשו השאלה מה עדיף חוסר או עודף ?
מבחינתי שנהם לא טובים אבל אם צריך לבחור בין שנהם אז החוסר עדיף על העודף.
מקוה שכתבתי מספיק ברור .
 

פיטנגו4

New member
דשן בשחרור איטי זה מה שמתאים

לגינה פרטית שבה בעלי הבית לא יודעים מה לתת.
20-20 עלות לעשות נזק, לשרוף, וכבר ראינו כאן את ההוכחה... לעומתו, דשן בשחרור איטי קשה מאד לגרום בו נזק. אולי אם נשפוך שקית שלמה על נענע מסכנה... אבל אפילו במינון כפול מהמומלץ או משולש, שם רע לא יגרם.

מה שמשתחרר שם די מהר זה חלק מהחנקן (לא כולו), שמאיץ צמיחה. האחוז של מה שמשתחרר מהיר יחסית מצוין על השקית. כל השאר משתחרר במשך כמה חודשים, כפי שמצוין על האריזה.

מניסיוני, לחובב שלא משקיע בגינה את ימיו ולילותיו, אין פתרון טוב מזה. זה מה שכל לקוחותי עושים, והגינות נראות נפלא, בכל סוגי האדמות, גם אחרי כמה שנים. מעולם לא היה מקרה של המלחה, שריפה או חוסרים אקוטיים.



כל זה לא מחליף את הדבר הכי הכי חשוב: לפקוח עיניים, לחפש סימני חוסר, ולהשלים אותם אם צריך.
 
יום אחד כולם יילמדו להתייעץ עם בעל מקצוע לפני

שמסמיכים את עצמם לבצע פעולות גינון מורכבות ללא כל ידע בענף.אם היו מתייעצים היו מבינים,לאחר הסבר,מדוע לא להשתמש ב 20:20:20 הזה בגינה פרטית!!בחנויות ובמשתלות מטעים מאוד אנשים בכל מיני תחומים.

אנשים לא מבינים כנראה שהדשן הזה "האדום" "האבקה",השגורים בפי כל חי,לא מתאים לדישון ידני אלא מתאים לדוד דישון גדול של החקלאים!החקלאים מוסיפים באופן קבוע חנקן זרחן ואשלגן מפני שמחזורי גידול הצמחים מכלים אותם מהקרקע במהירות.

דשן זה לא מתאים לשימוש בדלי מים .הוא מיועד לדוד.טעות בשימוש והצמח נשרף!עציצים בבית!

לגינה הפרטית,לדשא ולאדניות, יש שני מוצרים המתאימים לדישון יסוד בעת שתילה :
או מיכל דשן נוזלי למדשנת המותקנת על ראש מערכת ההשקייה,או פיזור ידני של גרגרי דשן בשחרור איטי המכיל גם זרחן חנקן ואשלגן(מקרו אלמנטים), וגם מיקרואלמנטים כגון ברזל ואבץ.

את גרגרי הדשן בשחרור איטי מפזרים בעת הכנה לשתילות וגם בבור השתילה.המים ימוססו את המלח וזה ישוחרר את הקרקע ש"תתפוס" אותו.

בגלל שהשתמשו בדשן שאינו מתאים לשימוש בגינה הפרטית-סובלים האנשים מנזקים קשים ובלתי הפיכים משימוש לא נכון, בגלל שהמוכרים בכל מקום "דוחפים" לאנשים דשן שהוא יותר זול אבל לא מתאים להם.

התורה היא שלמה.
 
חשיבות הדישון על קצה המזלג.

חשיבות הדישון בצמחים
דשנים מהווים אמצעי ההזנה היחיד לצמחים בגן.
הדשן מורכב מיסודות הזנה עיקריים - מקרואלמנטים - אותם הצמח צורך בכמויות
גדולות לצורך קיומו:
1) חנקן: לעידוד יצירת עלים ירוקים.
2) זרחן: לזירוז ופיתוח מערכת שורשים, עידוד פריחה ויצירת פירות.
3) אשלגן: חיזוק עמידות הצמח במזג אוויר קיצוני וכחלק מיצירת הפרי.

הרכבי דשן שונים מכילים גם יסודות הזנה משניים - מיקרואלמנטים - אותם הצמח צורך בכמויות קטנות אך הם חיוניים בעיקר בתהליכי הגדילה והתפתחות של חלקי הצמח השונים: ברזל, אבץ, גפרית ואחרים.
 
אהבתי "יום אחד כולם יילמדו להתייעץ עם בעל

מקצוע לפני ...."
אבל שימוש נכון בדשו 20:20:20 שמכיל גם מיקרואלמנטים הוא מעולה גם בגינה ביתית. כף מרק בדלי מים ולהשקות עם זה עציצים וצמחים אחת לתקופה בהתאם "שפת הגוף של הצמח" (דוד שדה ז"ל משדה יעקב).
צמח עם מחסור לטיפול "מהיר" ריסוס עלווה בריכוז 2-3% ותוך מספר ימים תגובה טובה.

הדגש על שימוש נכון
 
מסכים איתך וגם עם אליחדש אבל פניתי לכלל

ציבור בעלי הגינות שלא מבינים בגינון של יעשו טעויות קשות,ואם היו עושים לפי מה שמתאים לגינה הפרטית-שחרור מבוקר של דשן-לא היו שורפים את העצים החדשים.דוד דישון או לא-לא היו צריכים למכור להם דשן שלא בשחרור מבוקר.פשוט לא התאימו להם דשן בחנות הדשנים.כנס לחנות בארה"ב בירת הדישון...

אין סיבה שבעולם שתצדיק שימוש שגרתי בדשן שלא בשחרור איטי בגינה פרטית.אלא בעתות שעליהן מחליט הגנן(דשא חדש,שיקום עץ וכו')
 

אלי חדש

New member
יש שתי סיבות עיקריות למה לא להשתמש

בדשן בשיחרור איטי בגינה הפרטית .
1. המחיר שלו בשמים בהשואה לדשן שאינו בשיחרור איטי .
2. אין אפשרות באמת לדעת מה יעילותו וכמה דשא באמת משתחרר (תלות בטמפרטורה ולחות) .
יתרון דשן נוזלי או דשן מלחי:
הוא במחיר זול בהרבה .
יעילות גבוהה ומידית .
אפשרות לדעת בדיוק את המינון ומה מגיע באמת לקרקע.
 

אלי חדש

New member
בכלל יש נטיה לדשן בעודף

הגינה הביתית אינה שטח גידול מסחרי ולכן אין צורך למקסם בה את היבול.
ברוב אזורי ארצנו הקרקעות אינן דלות הוספת קומופסט ושיפור למארג האורגני שלהם ישפר את תאחיזת המים יפתח אוכלוסיות מיקרואורגניזמים אשר יפרקו את החומר ויספקו יסודות הזמינים לצמחים. חיפוי בחומרים אורגניים כמו רסק עץ,רסק גזם,עלים יבשים וקומפוסט יוסיפו גם הם וישפרו את הקרקע.
דישון היתר רק ממליח את הקרקע ומזהם את מי התהום ועולה הרבה מאוד כסף מיותר.
מחסור בחומרי ההזנה ניכר תמיד על גבי הצמחים . אין טעם לדשן אלא אם כן מתגלים סימני מחסור או שהצמחיה אינה צומחת וגם אז יש לבדוק האם זה מחסור בחומרים או חוסר השקיה או אור.
מכל מקום עדיף פחות מאשר יותר.
 

jeshu

New member
כן אבל רוב קרקעות ארצנו הן גיריות ובכל זאת לפעמים רוצים לעזור לצמח שלא 100% מתאים להן או לכאלה שמתאימים, אבל רוצים בכל זאת לעזור. וחלק ניכר אחר, בעיקר באזור במאוכלס ביותר הן קרקעות חוליות והן כן די עניות - לא שלא ניתן לפתור את זה עם קומפוסט ניהול משאבים נכון וטיפת דשן, אבל עדיין יש קרקעות דלות (ואת אלה גם דואגים לגרור לגינון במקומות אחרים).

איתך בשורה התחתונה - דישון במינימום לא במקסימום.
 
למעלה