דרישות איפיון ותסריטי בדיקה

נטלי2022

New member
שלום, אני סטודנטית בקורס בדיקות תוכנה. מחפסת עזרה/הסבר לכתיבת תסריטי בדיקה לפי דרישות מסמך אפיון. יכול להיות יש למישהו דוגמאות כתיבת תסריטי? רוצה להבין איך מגיעים לחשיבת כתיבה שלהן. תודה רבה מראש
 

עמית ו

New member
שלום נטלי.
קודם כל, תנחומי. אני מקווה שהקורס לא יפריע לך למצוא עבודה ולהתמקצע.

שנית, כשאת מגיעה לחשוב על "מה לבדוק" את רוצה שכל תסריט שאת כותבת ינסה לענות על שאלה מסויימת (למשל - "האם התוכנה ממלאת את דרישה X", או "הדרישות לא מגדירות התנהגות מפורשת במקרה Y, האם התוצאה שם הגיונית?") יש כל מיני טכניקות שיכולות לעזור לך בהעלאת השאלות הרלוונטיות (למשל, מחלקות שקילות וערכי קיצון, או מכונת מצבים וטבלת החלטות). לגבי הפורמט שלהן - זה משתנה מאוד ממקום למקום, אז עדיף לשאול את המדריך איך אמור להיראות תסריט בודד. התשובה יכולה לנוע בין "שורה קצרה שאפשר להבין ממנה מה רוצים" ועד "חצי עמוד עם צעדים מפורטים".

דוגמה:
נניח מערכת אינטרנטית להזמנת כרטיסי טיסה בחברה אחת בלבד.
הדרישות:
* המערכת תתמוך בדפדפן מסוג כרום.
* המערכת תאפשר קנייה של מספר כרטיסים
* המערכת תקבל אישור מחברת האשראי לפני שיוזמנו כרטיסים
* המערכת תאפשר לבחור מקומות ישיבה (בתשלום נוסף) ותשמור אותם למשך עשר דקות עד לקבלת תשלום.
* המערכת תאפשר ביטול עד שלושה ימי עסקים לפני הטיסה.

תוכנית הבדיקות לסט דרישות כזה מצומצם יכולה להיות עצומה. ניקח כמה דרישות ונתמקד בהן כדי להבהיר כמה זה גדול.
* תמיכה בכרום - האם זה אומר לתמוך בשפות שונות? גדלי מסך? כרום שמותקן על טלפון? על מערכות הפעלה שונות? מה קורה אם גולשים דרך ספארי או פיירפוקס (לא דרישה, אבל בעוד שזה יהיה בסדר אם זה יהיה קצת מכוער, אם זה יאפשר שמירת מקומות ללא קניית כרטיס במשך זמן ארוך אנחנו בבעיה). תפקודי דפדפן בסיסיים - רענון הדף, דפדוף אחורה וקדימה, זמני תגובה וטעינה.
* אישור מחברת אשראי לפני השלמת הרכישה - אילו חברות אשראי נתמכות? אילו כרטיסי אשראי נתמכים (למשל, אמריקן אקספרס זה עם 15 ספרות, למאסטרקארד יש כרטיסים עם 19 וכאלה עם 15), מה קורה אם חברת האשראי עונה שאין אישור? או שאנחנו לא מצליחים ליצור איתם קשר? מה אם לוקח להם הרבה זמן להגיב? מה אם הכניסו מספר כרטיס לא חוקי? מה אם מישהו השתמש באחד מכרטיסי הבדיקה שאפשר למצוא באינטרנט? איפה נשמר אישור הרכישה?

כל אחת מהשאלות האלה יכולה להיות מקרה בדיקה אחד או יותר (למשל "אילו חברות אשראי נתמכות?" מייצר את תסריט הבדיקה "עבור כל אחת מהחברות הנתמכות, בצע קנייה של כרטיס בעזרת כרטיס לגיטימי, ודא שכרטיס שלא מקבל אישור לא מצליח להשלים את הקנייה ומקבל הודעת שגיאה הולמת" אבל גם את מקרה הבדיקה "השתמש בכרטיס של חברה לא נתמכת, ודא שאי אפשר להשלים את הקנייה ומתקבלת הודעת שגיאה הולמת"


כמובן, זה רק קצה הקרחון - האם תוכנית הבדיקות צריכה לכסות מאפיינים כמו ביצועים? אבטחת תוכנה? נגישות?

בהצלחה.
 
למעלה