והתשובה שלי
אני עדיין יושב על המדוכה בעניין זה. בעבר הלא כל כך רחוק (מספר שנים בודדות) הייתי אומר שאני מאמין כי דבר זה לא ממש אפשרי. אך לאט, בעקבות חוויות שונות, אשר בעקבותיהן התברר לי שלפחות לגבי, מה שכתוב על אלוהיות שונות לא תמיד נכון לחוויה האישית שלי, התחלתי לחקור גם את המחשבה הזו. ישנו תקדים מאגי - מי שעוסק במאגיה, ובמיוחד במה שנחשב למאגיה טקסית, מכיר את המינוח "אגרגור" - אשר ניתן לכנותו "רוח הקבוצה" ועד ל"יציר מחשבה בעל מודעות" (בניגוד ל- Thought Form המאגי). המינוח אגרגור כולל מגוון רחב של אפשרויות, אשר בהן גם ניתן לכלול ישויות אשר נוצרו במכוון ע"י אדם או קבוצה, או ישויות שנוצרו בעקבות ארוע שגרם לפוקוס אנושי ממוקד בדבר מסויים אשר יצר את אותה הישות. יש כאלו הסוברים כי האלים השונים הם בעצם אותם אגרגורים, רק עתיקים יותר ועוצמתיים יותר, שנוצרו בידי האדם. אני מכיר ועובד עם אגרגורים, אך איני מאמין כי הם הם אלים או מסוגלים להיות אלים. ייתכנו אגרגורים אשר מקבלים צורה כזו או אחרת של אלוהות כלשהי, ודרכם מתבצע החיבור לאלים (אגרגורים אשר ניתן, לדוגמא, להטמיע בתוך פסל...), אך הם אינם אלים והאלים אינם יצירי האדם. ייתכן והאלים הם צורת חיים שונה לחלוטין מהמוכר לנו, אשר היתה קיימת כאן עוד טרם בוא האדם. המיתולוגיות הרבות גורסות כך, ובחלקן (למשל באנומה אליש) האדם נוצר כדי להאכיל את האלים (קורבנות, תפילות, מה שתרצו). תאוריות אחרות הן שהעולם נוצר עוד טרם האלים הגיעו, וכך גם היצורים החיים בו, אך שאותן ישויות "תפסו טרמפ" מחד ומאידך נטלו לעצמם תפקידי אחריות בלשמור על העולם, כאשר כל אל ומידת קרבתו לבני האדם הוא (סימביוזה, קומנסליזם, פרזיטיזם או התעלמות מוחלטת). אני חושב שהתיאור המודרני הטוב ביותר לכך נמצא בספר "אלים קטנים" של טרי פראצ'ט (מומלץ בחום). אישית, אני כיום מאמין יותר באפשרות הזו. ייתכן גם כי האלים הם אכן אגרגורים מסוג כזה או אחר, אשר נוצר ע"י גזע/תרבות אחרים טרם היות האדם/התרבות המוכרים לנו היום, ועם העלמות גזע/תרבות זו (מסיבה כזו או אחרת) נותרו וקיבלו בעצם מעמד של אלים. אופציה שכיום אני פחות מאמין בה, היא שהאלים והאלות הם האנשה של פנים שונים של איזו אלוהות כבירה ונשגבת מבינה. האדם, בשל קושי להביא ל"שימוש פרקטי" אלוהות בלתי נשגבת, חילק אותה ל"מנות" ואספקטים אשר יסייעו לו בתפיסת ובתקשורת עם אותה האלוהות. באותה הנשימה, ניתן לומר כי אותם אלים ואלות הם בעצם המלאכים המוזכרים בספרי הקודש המונותאיסטיים - עדיין יצורים רבי עוצמה, אך כפופים לסמכות עליונה. מתוך האפשרויות שהזכרתי (ובטוחני שישנן עוד כמה, רק שכרגע איני נזכר בהן), ציינתי שאני קרוב יותר לאמונה ב"אלים הקטנים" - אלים אשר לא בהכרח יצרו את העולם, אינם כל יכולים וכל יודעים, וחיים בצורה סימביוטית כזו או אחרת עם האדם ויצורים אחרים. אלים אלו לקחו על עצמם תפקידים כאלה ואחרים, ועשויים להשתנות לחלוטין בין שבט לשבט, עם לעם ואף איזורים גיאוגרפיים שונים. גישה זו מכונה לעיתים גם "פוליתאיזם קשה". לצד זה אני גם מוניסט (מאמין במקור אחד משותף להכל ואחדות של היש והאין. נראה כמו סתירה, אבל אני כבר יישבתי אותה אצלי). בעקבות כל ההקדמה הארוכה הזו, אני חושב שאני כן פתוח לרעיון של תיאוגוניה (לידת אלים) מודרנית, וכמו כן היעלמות אלים (מוות של אלים) ואהלהה של בני אדם.