אין בשתי הכתבות טיעון אחד רלוונטי.
דו"ח של ד"ר יאיר ויסמן וסקר גיאוקרטוגרפיה תומכים ברכבת לאילת
הסקר מפורסם כאן:
http://www.ereverev.co.il/article.asp?id=23704
והדו"ח מפורסם כאן:
http://u.cs.biu.ac.il/~wiseman/eilat_train.pdf
אין בשתי הכתבות טיעון אחד רלוונטי.
הסקר לא שווה תגובה- סתם דמגוגיה זולה, כמו רוב הסקרים. ברור שהמסילה תעודד את הפיתוח של אילת ושל הערבה- השאלה היא האם העלות האסטרונומית (מעל 20 מיליארד ש"ח, בערך 3 פעמים A1- וזה לפני חריגות תקציביות והוצאות בלתי צפויות) שווה את התועלת.
לגבי המאמר של הד"ר הנכבד:
1. רוב המאמר מתמקד בתועלת של המסילה לאילת כקו משאות. הטיעונים האלה כלל לא רלוונטיים- כי רוב התקציב של הקו יבוזבז על העובדה שהוא מתוכנן כקו נוסעים מהיר. גם אם יש הצדקה למסילת משא מאילת למרכז הארץ (ויש סבירות כלשהי שזה המצב), זה לא רלוונטי לשאלה האם קו נוסעים מהיר מוצדק.
2. בכל מקרה, הרעיון שהמסילה תהווה איזושהי אלטרנטיבה לתעלת סואץ (לסחורות שלא מיועדות לישראל) פשוט מופרכת מיסודה. מי שטוען שזה המצב פשוט לא בקיא במציאות: נמל אילת לא יכול לטפל בכמות גדולה של סחורות, ואי אפשר להרחיב אותו בצורה משמעותית. למען האמת, המסילה בכלל לא מתוכננת להגיע לנמל! (היא תגיע רק לצפון העיר, אולי יטרחו לסלול כביש שיגיע עד הנמל). ההשוואה של אילת ללוס-אנג'לס מטומטמת מיסודה (הסחורות שנפרקות בלוס אנג'לס מיועדות לקהל הצרכנים האדיר בארה"ב, מעבר בתעלת פנמה מאריך את הדרך שהמטען עובד באלפי קילומטרים, ספינות גדולות במיוחד בכלל לא יכולות לעבור בתעלה וכו' וכו'). ערב הסעודית מתכננת גשר יבשתי לים האדום כדי שחסימה של מיצרי הורמוז לא תפסיק את יצוא הנפט- לא כי זה משתלם כלכלית.
3. נראה לי שהדוקטור הנכבד שכח את העובדה שכרטיס נסיעה ברכבת יעלה במקרה הטוב 150 ש"ח לכיוון. זה לא מחיר שמאפשר יוממות, וזאת לא המטרה של קו כזה. בשביל חיילים לא בונים רכבת ב-20 מיליארד ש"ח וסטודנטים אילתים חוזרים הביתה פעם בשבוע במקרה הטוב. כשמישהו מתחיל לזרוק טיעונים בסגנון "יש שירותי רפואה מתקדמים שאין ביוספטל", אפשר להבין שהתחמושת שלו נגמרת. המציאות היא שגם במקרה הטוב ביותר, הרכבות יסעו ריקות כמעט לחלוטין במשך רוב השנה.
4. אה, כן, ומישהו צריך לספר לדוקטור שהתחנה של הרכבת מתוכננת מחוץ לעיר- כך שהיתרון היחיד שהיה עלול להיות לה על פני טיסה (=שלא יהיה צורך במונית) נעלם.
5. האנשים ש"צריכים להרוס כל פרויקט שיביא תועלת למדינה" הם לא האנשים שמציגים טיעונים למה קו יחיד שעולה כמו כל תכנית החומש של ר"י לא מוצדק כלכלית, אלא האנשים שמנסים לקפוץ מעל הפופיק ולקדם רכבת נוסעים מהירה בעלות אדירה במקום קו מטענים צנוע. הרכבת לאילת במתכונת הנוכחית שלה לא תתוקצב בעתיד הנראה לעין ולכן לא תתרום במאומה לעיר ולנגב, בזמן שקו המטענים יכל להיות מוקם כבר מזמן (בשיתוף מדינות אחרות) ולפתח את אילת והערבה- כך שאולי בעתיד הרחוק תהיה הצדקה כלשהי למסילה רצינית יותר.