דוח בזן Q1- תוצאות

בורסה 2008

Well-known member
נושא הגידור מצטרף גם לנושא הטיפולים התקופתיים. שום אומדן נזק ו-0 שקיפות. אני פניתי לחברה כדי לקבל מושג על מה אובדן הרווחים הצפוי בשל התקלה, והם אמרו לי שהם לא יכולים להגיד אבל שאני יכול להסתכל על שנת 2017 שם בוצעו אותם טיפולים. בשנת 2017 סך הנזק נאמד ב-51M$. השנה אנחנו נגיע ל-132M$!!
זה חתיכת מספר אסטרונומי שלא יכול להיות שכל רבעון מחדש מפתיעים אותנו עם עוד חלק בו.
איך יכול להיות שגם אני, גם אנליסט מוסדי כמו לירן לובלין וגם עוד רבים וטובים מנסים לתת תחזית לתוצאות רבעון ראשון ומפספסים בקילומטרים בגלל מידע שהחברה מסתירה?

לגבי TBY, אני מכיר את הניק הזה כבר כמעט 15 שנים. אתן לו את הקרדיט על כך שיש לו ידע רב ופעמים רבות נהניתי לקרוא אותו וגם את הבלוג שלו. מצד שני, בן אדם גאוותן שדיון איתו זו דרך ללא מוצא והוא לשיטתו גם לעולם לא טועה ולא יודה בכך גם אם הטעות תרקוד לו מול העיניים.
מעייף להתדיין עם בחור כזה.
 

tby1

Active member
אני מסכים כי חוסר השקיפות של ההנהלה על ההשפעות הכספיות של גידורים / טיפולים הם שערוריה , הדרך היא להתלונן לרשות לניירות ערך כי לא להוציא הודעה לבורסה כשהגידורים מתחילים להפסיד סכומים סופר מהותיים או אמדן לגבי השפעה מהותית של תקלה / אחזקה לא מתיישב עם חובת גילוי של ארועים מהותיים.

ביחס "לגאוותן גאוותן שדיון איתו זו דרך ללא מוצא" - זו שיטת התנצחות להוציא ממך את המיטב, להוציא אותך מאזור הנוחות ולהכריח אותך להתמודד עם הנחות סמויות שלך , בתקווה שאלמד מהתשובות שלך ואשתפר, אז אני מתנצל אם נפגעת.

בשורה התחתונה , אתה חושב שמרווחי הזיקוק נכנסים לתקופה חדשה וארוכה מאוד בה שיווי המשקל בין היצע לביקוש ישאר ברמות גבוהות , אני חושב שזה זמני כי זה שוק משוכלל ואין סיבה שלא נראה התנהגות זהה לכל המקרים בעבר בו סחורה מזנקת למחירים גבוהים, ייצרנים מגדילים תפוקה והמחירים יורדים. זה יכול לקחת חודשים או כמה שנים , אך זה מתאזן. אני חייב להזכיר את ה- peak -oil בתור הדוגמה הקלאסית - מחירי נפט בשמיים, מומחים חוזים שהנפט יגמר והמחירים רק יעלו לאור הביקושים הגדלים. זה נגמר בחזרה לשיווי משקל במחירים נמוכים משמעותית.

אז מה מטרת הדיון? אני חושב שגם אם המרווחים יחזרו לנורמה בזן זולה אז בעולם של מרווחים גבוהים היא הופכת לזולה מאוד . אז אני מנסה להבין כיצד מיישבים את הפרדוקס שלכאורה , כפי שנאמר כאן, הולכים לתקופה ארוכה של מרווחים גבוהים כהערכת קונצמזוס (שאני כאמור לא מסכים לה ) אל מול מחירה של בז"ן? השוק מאותת על צפיה לירידה דרסטית בריווחיות , גם ביחס ל- "נורמה" טרום קורונה.
לאור זה אני יכול לתת 3 הסברים:
1. השוק צודק, המרווחים יתרסקו, הביקושים ירדו, זו תעשיה דועכת כבר בטווח הבינוני
2. השוק טועה אך הסנטימנט שלילי בגלל זיהום , חששות מפינוי החברה , חוסר יציבות כרוני ברווחיות הרבעונית או כל תרוץ אחר שמתאים
3. השוק מעריך כי פינוי החברה מתקרב ושווי הנדל"ן המהוון תואם למחיר שמשקיע חיצוני מוכן לשלם.

מה דעתכם?
 

בורסה 2008

Well-known member
אוקיי, אז אתה מסכים איתנו שההנהלה פועלת לא כשורה. זה משהו מסורתי בבזן. לאורך כל השנים אני זוכר את המשקיעים מתוסכלים מהנהלת בזן, ולמרות שההנהלה התחלפה לא מזמן, לא נראה שמשהו השתנה.

בקשר לשיטת ההתנצחות- אני לא נפגע, אבל אני פחות מתחבר לדיון עם מישהו שלא נראה שרוצה להקשיב. אם אתה כבר יודע הכל ב-100%, אז למה שאענה?


לגבי מרווחי הזיקוק- אני ממש לא חולם שמרווחי הזיקוק יישארו באיזורים שהם כעת. כל יום שעובר עם מרווחי זיקוק כאלה זה בונוס מבחינתי, אך אני בהחלט רואה בעייתיות לייצר מספיק היצע בתחום. כמה זמן לוקח לבנות מתקני זיקוק או להרחיב מתקן קיים כדי להגדיל משמעותית את התפוקה? לכמה שנים אתה מניח שאתה יכול להמשיך לעבוד? יש חוסר וודאות עצום בתחום ואני בספק כמה השקעות ייכנסו, במיוחד שבעולם רק מערימים קשיים על השקעות מזהמות מסוג זה. אולי כשיבינו שיש בעיה(כמו בשוק האנרגיה באירופה למשל עכשיו) אז יהפכו דיסקט ויעודדו השקעות. אולי אז נראה תפנית.
עוד נקודה היא עלויות האנרגיה הגבוהות שפוגעות ברווחיות וגרמו גם לסגירת מתקני זיקוק. לבזן יש יתרון עצום פה כי כשאנרג'יאן יתחילו להפיק, יש לה חוזה לפי 4$ בערך שזה הרבה מתחת למחירים בעולם. מרווח הזיקוק יצטרך להישאר ברמה שתשאיר רווחים ולכן זה עוד גורם דוחף מעלה.
ולאחר כל זה, יכול להיות שאני טועה ושפתאום משום מקום נחזור למרווחים של 5$ ומטה. נראה לי סבירות נמוכה כרגע, אבל מי יודע.
אם יהיו לבזן כמה שנים של סביבת מרווחים של 10+-, זה מספיק לי כדי לחשוב שהיא סופר זולה כרגע.

לגבי הסיבה למחיר של בזן, אני שואל את השאלה הזאת כאן כבר יותר משנה לדעתי, והנה, לאט לאט הוא עולה.
כרגע הייתי מסמן את הסיבות הבאות(במשקלים שונים שאיני יודע לתת כמובן):
1. תמחור חסר לכל התעשייה המזהמת.
2. בעיות בחברה האם פטרוכימיים שכל הזמן מאיימות להוציא היצע מניות משמעותי לשוק.
3. אכזבה וחוסר אמון בהנהלת החברה(וזה לא משנה מי יושב שם) שבאופן מסורתי מצליחה לפגוע ברווחיות בסיבות שונות ומשונות, שלא לדבר על לפתח משהו חדש בחברה. אין שום אמון בתכניות הגרנדיוזיות שבזן הציגה לא מזמן לכניסה לשוק התחומים הירוקים.

אני סבלני. למרות הכל, בזן יכולה לייצר דיי מהר תזרים שיכסה את כל השווי שלה גם אם נניח שינוי לרעה בסביבה. השוק יתיישר בסוף.
 

בורסה 2008

Well-known member
בינתיים אגב, בזן נענשת בשוק כבר במעל 12% ירידה מהשיא וזה למרות שהמרווחים ממשיכים להיות חריגים מאד בגובהם.
גם השוק ציפה שבזן תדע לנצל את הסביבה לרווחיות גבוהה יותר, וכולם הופתעו כמונו מגודל הנזק שנעשה בעסקת הגידור הזאת.

אני עדיין רואה בבזן זולה, אך שווי של מאות מליוני ש"ח או אפילו מעל למיליארד שנמחק לך בין רגע מהחישובים, זה לא דבר שאפשר להתעלם ממנו.
 

בורסה 2008

Well-known member
נתוני צריכת דלק לחודש אפריל פורסמו.

היסטורית, חודש אפריל קצת יותר חלש מחודש מרץ ולכן הירידה הכוללת קצת מובנת(מ-897 ל-827 אלפי טון).
ירידה בכל המוצרים מחודש מרץ, אך עדיין זה חודש חזק יותר גם מינואר וגם מפברואר, ועם מאי ויוני שאמורים להיות יותר חזקים, מאמין שנגיע לממוצעים טובים מאד.
שום דבר דרמטי בנתונים החודש.
 

בורסה 2008

Well-known member
רעיון משעשע של ביזפורטל:
 

Reem88

Well-known member
למה משעשע?
רעיון מעולה אם המדינה הייתה חכמה ופועלת בהתאם :)
 

בורסה 2008

Well-known member
מרווחי הזיקוק חוזרים לזנק בימים האחרונים, ואם אקח את המרווח המשוקלל של הסולר והבנזין, אנחנו כרגע בערך בשיא, ז"א שסביר להניח שגם מרווחי הייחוס של בזן חזרו לשיא ומדובר במספרים מטורפים. אם זה יישאר פה בזן תציג EBITDA מפלצתית, אך גם תציג הפסד עצום משיערוך גידור המרווח.
צריך לזכור שה-EBITDA מחושבת לתקופה של הרבעון, ופוזיציית הגידור שמשוערכת היא פוזיציה לשנה ואולי אף יותר, כך שצריך לתת יותר משקל ל-EBITDA.
 

בורסה 2008

Well-known member
יציאות ישראלים לחו"ל בחודש מאי גבוה יותר מב-2019. לדעתי זה לראשונה מפרוץ משבר הקורונה. אני משער שנראה זאת בצריכת הדס"ל במאי שאמור באופן כללי להיות חודש חזק בצריכת תזקיקים.
 

בורסה 2008

Well-known member
בזן קצת חוטפת בראש יחד עם השוק, וזה זמן טוב לבדוק אם משהו השתנה שצריך לתת עליו את הדעת.
מרווחי הזיקוק- https://www.neste.com/investors/market-data/oil-product-margins#64a1c009
זה פשוט לא נרגע. עכשיו מרווח הסולר שוב קופץ משום מה, ואני רק יכול להניח שמרווח הזיקוק של בזן נמצא באיזורי השיא שלו. זה אומר שגם נראה הפסד משמעותי מאד משיערוך, אבל צריך להבין שבמרווחים הנוכחיים הוא כנראה כבר יגלם את ההפסד של כל השנה ואפילו יותר מכך. ז"א שאם השיערוך ייעשה לפי מרווח שיא, כנראה שעד סוף השנה אפשר ונראה דווקא רווחים מעסקת הגידור(כמה מוזר שזה נשמע).

דס"ל- https://www.iata.org/en/publications/economics/fuel-monitor/
גם כאן המחירים בשיא. אנחנו מתקרבים לקיץ ואמורים לראות עליה בצריכת הדס"ל, ובמחירים הנוכחיים זה גם יתמוך במרווח המנוטרל של בזן.

צריכת דלקים- יתכן ונתחיל לראות ירידה כלשהי בצריכת הדלקים כחלק מהאטה אפשרית במשק. אני לא חושב שזה יהיה ממש משמעותי, אך יכול להיות שבזן תיפגע מהכיוון הזה קצת. צריך לזכור שבימים אלה פז התחילה טיפול תקופתי במתקנים שלה כך שבזן אמורה להנות בתקופה הקרובה גם מהעובדה הזאת, כך שגם אם תהיה ירידה בצריכה, אפשר ובזן לא תיפגע מכך בזמן הקרוב לפחות.

פולימרים- מחיר הנפטא דווקא ירד בחודשים האחרונים מאז סוף הרבעון הראשון, ואולי זה ישפיע לטובה על מרווחי הפולימרים שברבעונים האחרונים ראינו רק ירידה בהם.
בכל מקרה, המגזר הזה כרגע שולי ביותר, והפרש של 10-20 M$ לכאן או לכאן לא יהיה הסיפור כרגע.

אני אישית לא רואה סיבה וחצי סיבה לירידות בבזן מבחינה עסקית, אך השוק משפיע פה. אני גם מזהיר שוב שאם נסיים את הרבעון במרווחים דומים להיום, הדוח לרבעון השני עלול להיראות מכוער מאד בשורה התחתונה שלו והשוק עלול להגיב בהתאם.

מחזיק ואין המלצה
 

בורסה 2008

Well-known member
מרווחי הסולר והבנזין שוב נפרדו קצת, והסולר קופץ ומתקרב לשיא שקבע לפני קצת פחות מחודשיים:
https://www.neste.com/investors/market-data/oil-product-margins#64a1c009
הבנזין גבוה יותר ממה שהיה באותה תקופה, ויחד עם מחירי שיא של הדלק הסילוני, אפשר לשער שמרווחי הזיקוק בשיא.
יש בזה גם אלמנט רע לטווח הקצר, כי אם מרווחי הזיקוק יסגרו את רבעון גבוה באופן משמעותי מהממוצע הרבעוני, זה אומר ששוב יהיה הפסד משיערוך שלא תואם את רווח של אותו רבעון. זה יתיישר בסוף, אבל היה נחמד לקבל טריגר כלשהו שיעצור קצת את ירידות בזן הלא מובנות לי.
 

בורסה 2008

Well-known member
אגב, גם בארה"ב מימוש אגרסיבי בחברות הזיקוק. בארה"ב אפשר להסביר חלק מזה בדברי ביידן על רווחים מוגזמים של חברות הזיקוק. הוא אפילו אמר שיהיה זה "מעשה פטריוטי" להוריד את המחירים. פשוט לשמוע ולא להאמין שזאת אמורה להיות מנהיגת הקפיטליזם העולמי. כל המגזרים שביידן הזכיר בדבריו חטפו קשה(ספנות, אנרגיה, זיקוק), ואני מאמין שלפחות חלק מזה נובע מחשש לצעדים של הממשל כנגד החברות האלה ופעילותן.

יש לנו נקודת אור! מזל שבזן גידרה את מרוווחי הזיקוק, ככה אי אפשר לטעון שהרווחים שלה "מוגזמים" :unsure:
 
  • Haha
Reactions: dw

yel5

Well-known member
אמירות כאלה ואחרות משפיעות על השוק ברמה מיידית. אמירות לא מחזיקות מעמד ובסוף הכלכלה קובעת.
 

בורסה 2008

Well-known member
אמירות לא, אבל צעדים רגולטוריים כלשהם יכולים לפגוע. נקווה שזה יישאר באמירות. התערבויות שכאלה בדרך כלל עושות יותר נזק מתועלת והן בעיקר למטרות יח"צ.
 
בהנחה שהחברה מצליחה להרוויח בהתאם למדד הייחוס לדעתי הרבעון הקרוב צפוי להיות טוב למרות הפסדי הגידור.
זה דוח ראשון עם תנאי השוק החריגים הללו, צריך לקוות שבזן תצליח לתרגם את המרווח לרווח במלואו ואז באמת הגידור הוא פחות נורא.
לדעתי במצב כזה היא עדין שווה איזה רווח של 150 מליון
 

בורסה 2008

Well-known member
EBITDA לדעתי אמור להיות נגיד 40 מהפולימרים בשמרנות.

אני מודה שגם ברבעון הזה דיי קשה לקלוע במגזר הזיקוק אפילו ללא התחשבות בגידור. תנודתיות אדירה ואין לדעת איך זה ישפיע על המרווח המנוטרל של בזן.
אני חושב שבהחלט יכול להיות שנראה מרווח של יותר מ-25$, אבל נניח מרווח של 25$ ממוצע וגם סגירה במרווח דומה לצורך חישוב פשוט יותר.
רבעון שעבר EBITDA של 88M$ אבל עם 33M$ אובדן בשל הדממה ו-33M$ מימוש גידור, אז צ"ל 154M$. רק העליה במרווח אמורה לתת עוד כ-245M$ למגזר הזיקוק, ז"א 399M$. אני חושב שההפסד מהמימוש הפעם יהיה כבד יותר מה-33M$ של הרבעון הראשון. אני מקווה מאד שהוא יהיה כפול אך אני חושש שהוא עלול אפילו לעבור את ה-100M$ במקרה הפסימי. זה עדיין ישאיר EBITDA של קרוב ל-300M$, אבל אי אפשר לומר שזה לא כואב.
ההתאמה הכי גדולה לרווח תהיה השיערוך של הפוזיציה שעוד נשארה, וכמו שאמרתי, אם מרווחי הזיקוק יישארו בשיא זה עלול להיות כואב מאד בעין. קשה מאד יהיה להעריך את זה כי השיערוך גם לא נעשה בספוט אלא על עקום עתידי, אבל זה כנראה שוב יהיה במאות מליוני $ וישאיר רווח צנוע מאד, וזה גם משליך על הדיבידנד השנתי הצפוי.
לפחות נדע שנפתרנו מעוד שליש מהפוזיציה ההזויה הזאת :)
 

tby1

Active member
להערכתי ל"הפסדי " הגידור לא תהיה השפעה על הדיבידנד השנתי מכיוון שעד סוף השנה ישאר ממנו מעט מאוד יחסית לתחילת השנה כך שה- mark to market יחדל מלהשפיע על התוצאות.
הגידור רק מקטין את הרווחיות של התפוקה המגודרת ואינו מבטל אותה. לפיכך ריווחיות זו תיכנס לרווח והפסד השנתי (לצורך העניין קרא לזה ריווחיות נורמלית) וכל הכמות שאינה מגודרת , שגם כנראה תלך ותעלה לקראת סוף השנה תיצור את הרווחיות הגבוהה.

במילים אחרות הדוח השנתי יהיה מורכב מ- X ריווחיות רגילה המגלמת בתוכה הפסדי הגידור + Y רווחיות גבוהה, הרווח והתזרים יתקרבו זה לזה והדיבידנד השנתי יהיה כנראה הגדול מעולם.

בינתיים לדעתי הדוח הקרוב יהיה לא סימפטי בשורת הרווח, תגובת השוק תיצור כנראה הזדמנות קניה אחרונה

מה שבאמת מעניין זה:
1. האם בז"ן מסתדרת עם הגדלת הבטחונות לגידור או שיש סכנה למימוש כפוי
2. מתי ובאילו מרווחים ניתן יהיה להתחיל לגדר שוב, זה התהליך שאמור "להחזיר" את הפסדי הגידור מהעליה במרווחים כאשר המרווחים ירדו
3. מתי רשות ניירות הערך תפתח בחקירה על אי דיווח פרטים מהותיים בזמן אמת
 
החישוב המאוד גס שלי בהתאם להוצאות הגידור שפורסם זה שבזן "צריכה" להרוויח משהו כמו 1.4 מיליארד רווח שנתי (לפני מס ושיפוצים) שזה בערך 350 רבעוני פחות 200-250 שירשמו ברבעון הזה כהוצאות גידור. כמובן שיש כל כך הרבה משתנים שלא לקחתי פה בחשבון
השאלה המרכזית איפה בזן תהיה ביחס למרווח הזיקוק בתנאים המשוגעים הללו.
הפחד הוא כמובן שמצד אחד בזן מפסידה על הגידור ומנגד הוא לא יהיה אפקטיבי והם לא יצליחו להרוויח בהתאם למדדי היחוס (מנוטרל הגידור) ואז הנזק הוא קטסטרופלי.
 
למעלה