דוד שמש - טמפרטורת מים בקיץ .

yossik111

New member
דוד שמש - טמפרטורת מים בקיץ .

שלום לכולם ! דוד שמש (שמחובר מן הסתם לקולטי שמש ) בימים טרופי חמסין שכאלה , לאיזה טמפרטורות מכסימליות יכולים להגיע המים בדוד ? מדובר אגב באזור העמקים . האם טמפרטורות אלו מהוות סכנה לצנרת מיים מפלסטיק שאמורה להיות ייעודית , לבית (במקרה שלי מדובר ב SP)? תודה מראש לעונים ! יוס.
 

בינא

Member
דו"ש תקני, כולל לפני כניסת המים הקרים לתוכו, שסתום פורק לחץ

אשר תפקידו לשחרר את הלחץ הנוצר בדו"ש עם התחממות המים והא פולט אותם החוצה. מומלץ לעלות לדוד ולסובב פעם אחת את הידית העגולה המחורצת, כדי לוודא שהוא לא תקוע ואם הוא יוציא מים ותשמע נקישה, משמע שהוא תקין. על היציאה מקולט השמש אמור להיות מורכב שסתום ביטחון שאמור להוציא קיטור המידה והטמפרטורה מגיעה לכך (100 מעלות צלסיוס). בדיקה פשוטה = לבדוק אם יש ואם אין, להזמין טכנאי לבוקר המחרת* שיתקין כזה ויבדוק את שסתום פורק הלחץ של דוד השמש. רצוי להשתמש במים חמים לעת ערב, אם לשטיפת כלים, שטיפת ידיים מידי פעם וכיו"ב, כדי לוודא שהמערכת מתפקדת. מומלץ מאוד לכולם, להתקין מסנן אבנית לפני הכניסה של צנרת המים הקרים, כולל אלה שעולים לגג (ע"י השעון) ומומלץ המסנן של "עמיעד", כדי שאבנית תתפרק ולא תתגבש בדו"ש ובצנרת ויפה שעה אחת קודם, כי המים בארץ נחשבים "קשים" = יחסית הרבה אבנית במים. זה טוב גם להגנה על הקומקום, מכונת הכביסה, מדיח הכלים ומתקני המים הקרים/חמים ובריא לשתות כי זה סידן טוב בונה עצם (במקום מים מינרלים) *כדי שלא יקבל כוויה... אם יש לך את 2 האביזרים האלה מותקנים ועובדים
 

yossik111

New member
תודה ראשית

מודע לכול מה שכתבת . הייתי שמח לקבל תשובה , אם ניתן כמובן , על השאלה ששאלתי .
 

רשר

Well-known member
מנהל
צינור SP כולל שכבת אלומיניום בין 2 שכבות פליאטילן מוצלב

כל השכבות עמידות לחום מעל ל 100 מעלות לכן סביר שלא ינזקו מחום הדוד, לגבי מסנן שקול את זה כי יש מחיר מיוחד כרגע עקב מלאי גבוה ליצרן https://www.tipatech.co.il/
 

בינא

Member
הבהרה לטמפרטורות מים בדו"ש ובצנרת...שכמובן אתה יודע...


אבל לאחרים שקוראים את המידע. תהיה חשובה ומובנת...
1) מים יכולים להגיע לטמפרטורה של 99.99 מעלות צלסיוס בלבד... לאחר מכן הם הופכים לקיטור ולכן מה שכתב לך רשר בנושא של צנרת מסוג SP איננו מדויק... בלשון המעטה... ; 2) מים מדו"ש לא יכולים להגיע למצב של קיטור (100 מעלות צלסיוס), למעט תנאים כלהלן: 2.1. הקולט הוא של "כרומגן", שאינו מיועד לאזורים החמים מאוד בארצנו כי הוא היחידי שמסוגל לחמם מים למצב של קיטור* ; 2.2. *מצב כזה יכול לקרות אך ורק אם לא מותקן שסתום פורק לחץ/קיטור על T היוצא מהקולט עם הצנור** המחבר לדוד... ; 2.3. **בתנאי שזה צנור נחושת או פלדה, כי אם זה "פקס סולארי", צנור הפקס יתנתק ממקומו בגלל התרחבות אחרי ה-T... ומסיבה זו, למרות התקן שקובע שמוצא מקולט חייב להיות "צנור מתכת קשיח באורך מינימאלי של 10ס"מ..", מומלץ להשתמש אך ורק בצנרת "פקסגול" סולארי שבנוי לקבל 16 אטמוספרות לחץ ב-99 מעלות צלסיוס לאורך של 10שנים... ; 2.4. התחילו להיכנס לשוק קולטי שמש המבוססים על צנרת מסוג מיוחד ללא הארגז המכיל אותה, אשר עמידותם גבוהה בהרבה מהקולטים המיושנים ; 2.5. דוד שמש לא ייסדק בטמפרטורה של 99 מעלות צלסיוס (99C), אלא אם כן, שסתום פורק הלחץ הקבוע בכניסת המים הקרים אליו, לא מתפקד, אם מסיבה של התישנות יחד עם הדוד או בגלל סתימת אבנית שצפוייה ככל שטמפרטורות המים המחוממים על-ידו עולים לאורך זמן... ; 2.6. דו"ש שמחממים איתו מים עם אביזר חשמלי, יתמלא אבנית בתחתית הדוד וסביב האלמנט החשמלי, ככל שהמים קשים יותר ויהיה הגורם מספר אחד לסדיקה* של הדוד עם עליית הטמפרטורה בו (לא חייב להגיע לרמת קיטור) ; 2.7. *סדיקה בתחתית הדוד תהיה תמיד בחיבור בהלחמות בין קערית תחתונה לפח בהיקף למעט המקרים הבאים: 2.7.1. ציפוי האמייל בדו"ש של "כרומגן" הגיע סדוק בגלל פגם יצור ולכן יש כמה שנות אחריות לדוד מסוג זה... ; 2.7.2. ציפוי האפוקסי בדודים של אחרים, התקשח עם השנים, נסדק כתוצאה מהתחממות והתקררות בתוך הדוד, בסדק נוצרה חלודה כי הדוד לא מגולוון והריתוכים בין חלקי הדוד שלא היו מסוג תומך מגולוון, יחלידו, יחלשו וייסדקו וזה יכול להיות דווקא בחלקו העליון של הדוד... ; 2.7.3. סוג הצנרת שמחובר לדו"ש הוא מסוג יחסית ירוד והמחברים רותכו עם ריתוכים שאינם מיועדים לעמוד בטמפרטורות של מעל 70 מעלות (תנאי לתקן), כדי שיהיו זולים יותר במכירה וכדי שאתם תחליפו דודים כל 7 שנים במקום כל 20 שנה אם הדוד על הגג ללא גיבוי חשמל או 10 שנים מכסימום על הגג עם גיבוי חשמל, או 15-16 שנים אם הדוד בבוידם או בכל מקום שבו אינו יכול לסבול מפגעי מזג האוויר, כמו מרפסת מוגנת, נישה מוצלת וסגורה חלקית וכיו"ב ; 2.8. חום המים איננו סיבה אלא תוצאה וחשוב להבין שיש לטפל בסיבות לכשל ! לכן בשורה התחתונה: > התקינו מסנן "עמיעד" מפרק אבנית אחרי השעון ; > ודאו פעמיים בשנה שהשסתום פורק לחץ המים בדוד תקין ; > ודאו שמותקן לכם שסתום פורק לחץ ביציאה מהקולט/ים לדו"ש ; > שימוש במים חמים גם בימים חמים מידי פעם כמו לשטיפת כלים ; > החליפו דוד מכל סוג אם נמצא בחלל בתוך הבית לפחות פעם ב-10 שנים, גם אם "הכל בסדר" בתום 10 השנים ; > בהתקנת חדש, דירשו צנרת מסוג "פקס סולארי" לחיבור בין הדוד לקולט ובין הקולט לדוד, כי זה מבטיח שבקרות מקרה קיצון, מה שעשוי להיפגע הוא החלק הכי זול המערכת... הצנרת...
 

Sanchez

Member
בהתקנה תקנית אמור להיות מחובר גם...
מערבל.
תפקידו למנוע ממים חמים מדי מלהגיע אל הברזים.
הוא למעשה מערבל מים קרים עם החמים.
הבעיה שלהם, שהם בדרך כלל מתקלקלים/נתקעים לאחר כמה שנים בודדות והרבה טכנאים פשוט מפרקים אותם.
בהתקנה תקנית, אמור להיות גם מחובר צינור נחושת "עליון" בין הדוד לקולטים וזה כדי שיוכל לעמוד בחום הגבוה שעובר בדיוק בצינור הזה.
&nbsp
אגב, מסנן עמיעד (וגם רוב האחרים), לא ימנעו אבנית מהמערכת מים שלך.
הם נועדו לסנן מים מ"לכלוך".
יש לי מסנן עמיעד (עם כדוריות סיליפוס) והוא לא מסנן שום אבנית (וידעתי זאת גם לפני שהתקנתי אותו.
&nbsp
על מנת למנוע אבנית צריך מערכות אחרות לגמרי.
 

בינא

Member
מעניין שאצלך מסנן "עמיעד" עם כדורי הסיליפוס לא עובד...

האם זה אומר שמצטברת לך אבנית שאיננה מפורקת גם בקומקום והכביסה יוצאת "קשה"? להבהרה, ההמלצה שלי מגיעה ממידע שונה לחלוטין מאלפי יחידות דיור, כולל של כל משפחתי המורחבת שמברכים על היום שהתקינו אות ומכא השאלה*... *מי ספק המים שלכם? *האם ביקשת אי-פעם שיבדקו אצלך את כמות האבנית בכניסה לשעון שלך? אשמח לתשובות.
 

Sanchez

Member
אני בוחן את האבנית...
לפי מה ש"נשאר" בקומקום. והתוצאה מאוד עגומה !
בנוסף, בתחתית הקיוסק של המקרר ישנה כל הזמן אבנית שאותה אנחנו מנקים, אחרת ההצטברות גורמת לכך שלא ניתן כמעט להסיר אותה...וזה בנוסף לפילטר (חיצוני) שמותקן לי במקרר.
בקיצור כלום לא עוזר !!!
מי ספק המים ? לא יודע לענות על השאלה הזאת לצערי.
ממי מבקשים שיבדקו את רמת האבנית בכניסה לשעון ?
&nbsp
הפילטרים הללו לא נועדו למנוע אבנית.
מערכות כגון אוסמוזה הפוכה, או כל מיני מרככי מים הם אלו שנלחמים באבנית.
 

בינא

Member
אכן, הפילטר לא נועד למנוע אבנית אלא לפרק אותה


אולי מזה נולדה האבחנה השגויה שלך...
ללא ספק אתה סובל מאספקת מים קשים = עם הרבה אבנית. ספק מים ראשי בארץ = מקורות, אך יש ספקים פרטיים שנקראים "באר" וכיו"ב, כמו בכל מושבות הברון למשל. תאגיד המים לו אתה משלם הוא האחראי הישיר שלך ובמצב כפי שאתה מתאר, על התאגיד לדאוג לטפל בבעיה, כי היא בטח איזורים ולא רק שלך. אם האבנית בקומקום קלה לניקוי, עם חומר מנקה אבנית לצורך זה, חזקה שהמסנן של "עמיעד" עם כדורי הסיליפוס, עושה את העבודה. הכמות המצטברת איננה מראה על מסנן לא טוב, אלא ההידבקות לכלי וסתימת המעברים (בבר מים למשל) או בדוד המים החמים, בעיקר באלה שבשכיבה. המלצתי החמה לפנות לתאגיד במייל, עם העתק לרשות המקומית, מחלקת המים, 106 ובתחתית הפנייה לציין של של עו"ד לצורך תביעה ייצוגית או של של עיתונאי שיקבל העתק המכתב ותראה שיטפלו...צ'יק-צ'ק, תוך כמה ימים עד שבועות...
 

Sanchez

Member
מה עליהם לבצע שתהיה לי פחות אבנית ?
האם הם פשוט "לא עושים את העבודה" ?
&nbsp
איך אני יכול לדעת אם יש לי קצת או הרבה אבנית ? זה בכלל מדיד בכלים ביתיים ?
 

בינא

Member
לא הבנתי את השאלות...


מי זה "עליהם"? תאגיד המים?... אם כן, עליהם לבצע טיפול במים, כולל הכנסת מסננים נשטפים אוטומאטית על הצנרת הראשית. מי זה "הם" שלא עושים את העבודה? הנ"ל?... אם כן, ברור שהעבודה לא מבוצעת כפי שנדרש כי חוסכים באחזקה שוטפת ובבדיקות חודשיות של איכות המים. כמות האבנית נראית בקומקום... אתה מוזג מים לאחר רתיחה לכוס זכוכית. אם אתה רואה גרגרים לבנים בתחתית הכוס, סימן שהסיליפוס עובד כי הפך את האבנית ללא נדבקת לתחתית הקומקום או לגוף החימום ומה שנשאר בקומקום, קל לנקות עם חומר לניקוי אבנית. ככל שיש לך יותר גרגרים, יש לך בעיה* גדולה יותר של אבנית. *גרגרי אבנית מצטברים גם במדיח ומכונת הכביסה וגם בדוד המים החמים ועשויים לסתום את הפילטרים של המכונות וללהפריעה לסירקולציה בין הדוד לקולט שנעשית בגלל הפרש טמפרטורות כי המים באותו לחץ. לכן שטיפה של הקולט מידי כמה חודשים עד חצי שנה וניקוי פילטרים של המכונות אפילו פעם ב-3 חודשים תיתן לך מושג, כמה אבנית מצטברת בכל מקום.
 

רוני1955

Active member
טמפרטורת מים בדוד

למרות מה שנכתב כאן, טמפרטורת המים יכולה בקלות לעבור את ה 100 מעלות, ולהגיע גם ל120 מעלות. לחץ המים בדוד הוא לא לחץ אטמוספרי, כי אם לחץ של רשת המים. וכידוע, נקודת הרתיחה תלויה בלחץ. הדבר זהה לחלוטין למה שקורה בסיר לחץ. במקרה כזה, כשפותחים את ברז המים בבית, המים החמים יוצאים מהברז, הלחץ שלהם יורד והם הופכים לקיטור ביציאה מהברז.
 

בינא

Member
טמפרטורה שמעל 99 מעלות צלסיוס היא קיטור ורק בדו"ש סתום...

יש אפשרות להגיע לכך... סתום עם אבנית ביציאה, עם שסתום פורק לחץ שאינו עובד ובמקרה כזה, סיבה להחלפת הדוד והקולט...
 
למעלה