דוגמא טרייה לשטיפת מוח בתקשורת...

masorti

New member
דוגמא טרייה לשטיפת מוח בתקשורת...

במוסף לשבת של "ידיעות אחרונות" ביום ששי האחרון (13.8), הופיעה בעמ' 11-10 כתבה של סקר פלוצקר המשולבת בסקר של העתון ומכון דחף של מינה צמח. כותרת הכתבה היא: "נתניהו שר אוצר טוב; מדיניותו שגויה". ותחילתה של כותרת המשנה היא: "רוב מכריע של תומכי הליכוד רוצים קואליציה עם העבודה ושינוי, בלי יהדות התורה, ומעדיפים לתת לפרס את תיק החוץ, לא את האוצר". (ההדגשות שלי, מטעמים שיובאו בהמשך) בתחילת הטור ה-1 שבעמוד 11 (כלומר: תחילתו של עמ' 11) מופיעה טבלה של תוצאות הסקר על הקואליציה ברצויה, בנפרד בחתך של כלל המדגם ובנפרד בחתך של תומכי הליכוד. הנה התוצאות עבור תומכי הליכוד, כלשונן בטבלה: ליכוד, עבודה, שינוי - 49% ליכוד, עבודה, שינוי, יהדות התורה - 27% ליכוד, מפד"ל, ש"ס, יהדות התורה - 20% פיסקאות 3-2 בטור 2 של עמוד 11 מביאות בפרוטרוט את תוצאות הסקר (פיסקה 2) ואת ניתוח התוצאות (פיסקה 3). הנה שתי פיסקאות אלה, כלשונן (ההדגשות שלי): " הסקר של "ידיעות אחרונות" חושף העדפות הפוכות של הרוב המכריע של ציבור המגדיר את עצמו כתומכים ומצביעים לליכוד. 49% מבין הליכודניקים מעדיפים קודם כל ממשלה של הליכוד, שינוי ועבודה. רק 27% מעדיפים במקומה ממשלה של ליכוד, שינוי, עבודה ויהדות התורה. ורק חמישית מביניהם יעדיפו ממשלה בלי עבודה ושינוי, אבל עם ש"ס. אלו ממצאים הסותרים לגמרי את מה שנחשב עד כה כמובן מאליו בקרב הפרשנים הפוליטיים המובילים ובין הדוברים הבולטים של המנגנון המפלגתי בליכוד עצמו. במשפט אחד:תומכי הליכוד, על פי הסקר, מעדיפים שיהדות התורה תישאר מחוץ לממשלה, ושמפלגת העבודה תהיה בתוכה. " ---- עד כאן הציטוטים. כעת נעבור לניתוח אמיתי של תוצאות הסקר. אם נסתכל בטבלה שהוצגה לעיל, נראה ש- 27% מעוניינים בממשלה שבה השותפים לליכוד הם עבודה-שינוי-אגודה ועוד 20% מעוניינים בממשלה עם השותפים מפד"ל-ש"ס-אגודה. כלומר: 47% מתומכי הליכוד מעוניינים שיהדות התורה תהיה אחת השותפות בקואליציה. רק 49% מצהירים שאינם מעוניינים ביהדות התורה בתוך הממשלה. בהתחשב בטעות הסטטיסטית, תיאור הוגן של המצב יהיה שכמחצית מתומכי הליכוד מעוניינים בממשלה שתכלול את יהדות התורה, ואילו המחצית השנייה אינה מעוניינת ביהדות התורה בממשלה. אבל איך מנתח העתונאי את התוצאות? הן בכותרת המשנה של הכתבה כולה ("רוב מכריע של תומכי הליכוד רוצים קואליציה עם העבודה ושינוי, בלי יהדות התורה") והן בניתוח התוצאות :)"תומכי הליכוד, על פי הסקר, מעדיפים שיהדות התורה תישאר מחוץ לממשלה") - סבר פלוצקר טוען שרוב גדול של תומכי הליכוד נגד הכנסת יהדות התורה לקואליציה. אולי זו דעתו הפרטית של פלוצקר, או כפי שהוא עצמו מנסח בניתוח התוצאות..."מובן מאליו בקרב הפרשנים הפוליטיים המובילים". אבל, בין אמירה זו של העתונאי ובין ניתוח מדעי של הסקר - אין ולא כלום. כמו בעוד הרבה מקרים אחרים בתקשורת, איש התקשורת מנצל את חוסר הידע של הקוראים/צופים או את אמונם העוור בהצגת המסקנות ו"שותל" במקומות מרכזיים בכתבה מידע כוזב על דעת הקהל בנושא הנדון. בצורה כזו, הכותרת השיקרית היא זו שתישאר בזכרונו של הקורא וממנה הוא יסיק מה לכאורה דעת הרוב על הנושא. וכידוע, עצם שטיפת המוח שהרוב חושב בצורה מסוימת יכולה ליצור תנועה של דעת הקהל בכיוון זה בגלל אפקט העדר המוכר בפסיכולוגיית המונים.
 

רונאל1

New member
בעיות בהבנת המקרא

1. ראשית רוב ברור ואכן מכריע של תומכי ליכוד (76% לפחות) מעוניינים בממשלה עם העבודה ושינוי וזה המסר החשוב והנכון של של הסקר. 2. אתה צודק שלמעשה מה שהכותרת הייתה מתאימה יותר לש"ס (רוב מכריע של תומכי ליכוד לא רוצה את ש"ס בקואליציה). לא נדמה לי שלסבר פלוצקר או ידיעות אחרונות היה אינטרס מכוון להגיד שתומכי ליכוד לא רוצים את יהדות התורה במקום להגיד שהם לא רוצים את ש"ס שזו האמת. 3. מאחר והמספרים לא ממש מסתכמים במאה, הרוב מקרב תומכי הליכוד שרוצה ממשלה עם שינוי ועבודה בתוכה הוא אפילו עצום יותר.
 

masorti

New member
בעיות של פלוצקר בהבנת הנקרא...

הכותרת וניתוח התוצאות הבהירו שרוב גדול של תומכי הליכוד לא רוצים את יהדות התורה בקואליציה. העובדה שהכותרות גם הבהירו שהעבודה ושינוי רצויות - היא ענין אחר. לפלוצקר ולעתון היה בהחלט אינטרס מכוון לומר שתומכי הליכוד לא רוצים את יהדות התורה. הסבר: היות ומרכז הליכוד מתנגד לממשלה חילונית, שרון מנסה ליצור ממשלה עם שינוי ויהדות התורה. ממשלה כזו מטבע הדברים לא תקפיא חקיקה אנטי-דתית בנוסח חוק הזוגיות וכן תעביר תקציבים לחרדים. מכיון ש"קובעי הטעם הטוב" ופלוצקר בתוכם מתנגדים בחריפות לתסריט כזה, יש להם אינטרס ברור ליצור תחושה ציבורית שכולם תומכים בממשלת אחדות חילונית טהורה. תחושה כזו עשויה/עלולה לגרום למורדים בליכוד לוותר על דרישתם ולהסכים לאשר את ממשלת החלומות של השמאל החילוני.
 

רונאל1

New member
טוב זה באמת קשקוש

הרי היה אפשר להבין מהסקר הזה רק דבר אחד שסותר את הכותרת על יהדות התורה וזה שרוב מכריע של בוחרי הליכוד מתנגדים לקואליציה כלשהי עם ש"ס. מאחר וש"ס לא עד כדי כך שונה מיהדות התורה מבחינת חוק הזוגיות ותקציבים לחרדים, הרי שלכל תאוריית הקונספירציה שלך אין כל בסיס.
 

masorti

New member
הצחקת אותי...

אפשר היה להבין מהכותרת ומניתוח התוצאות שרוב מכריע של מצביעי הליכוד מעוניין בממשלה חילונית ללא דתיים. וזה בניגוד ברור לתוצאות הסקר שהוצגו בטבלה. ואם לדעתך ש"ס ויהדות התורה אינן שונות זו מזו, מדוע שינוי מוכנה לשבת עם יהדות התורה ולא עם ש"ס? הרי ברור לך שכל הפואנטה בנסיונות של שרון להרכיב קואליציית פשרה היא העובדה שמבחינת שינוי יהדות התורה כן שונה מש"ס. פלוצקר יודע שש"ס אינה איום אמיתי על ממשלת החלומות שלו כי שינוי לא תסכים, ולכן עיקר עניינו הוא לסכל את האופצייה של הכנסת יהדות התורה לממשלה. נ.ב. בכל הדיון הנ"ל הנחתי לצורך הדיון שהסקר כשלעצמו אמין. כמובן שגם על אומנות הטיית הסקרים לטובת השמאל יש מה לומר, אבל זה ענין לדיון אחר.
 

רונאל1

New member
כי ש"ס גנבים?!

והפרשנות הסובייקטיבית שלך....היא בסה"כ סובייקטיבית. אם רצו להגיד שתומכי הליעוד לא רוצים חרדים בממשלה תאמין לי שהיו עושים מזה אחלה כותרת ענקית ובולטת ועובדה שלא עשו וגם לגבי ש"ס - היו יכולים לעשות כותרת ענקית על כך שהליכודניקים לא רוצים את ש"ס ולא עשו. אז מספיק לזבל לנו עם שטויות.
 

masorti

New member
למרות כעסך, הפרשנות שלי נכונה.

ש"ס לא רלוונטית לדיון פשוט משום שאין "סכנה" שתהיה קואליציה איתה. יהדות התורה היא איום ריאלי, ונגדו התקשורת נלחמת כרגע. ואולי לא ידעת, אבל תעמולה מעודנת עדיפה על תעמולה בוטה. כותרת על חרדים בממשלה תזוהה כתעמולה, אבל כותרת מפותלת תצליח להשחיל את השקר למוחות הקוראים.
 

masorti

New member
לא מבריק, אלא מתבקש מאליו.

וכמו שאתה יודע מצוין, זו ממש לא הדוגמא היחידה של פרשנות מגמתית ומסולפת של סקרים בתקשורת כשתמיד הנטייה היא שמאלה.
 
למעלה