דדליין - פירגון, אני חושב.

amitais

New member
דדליין - פירגון, אני חושב.

קניתי את דדליין בבאהבועה. שיפור אדיר ניכר בכל התחומים, יחסית לארינאה. האיורים אחידים יותר, ומרשימים הרבה יותר. זרימה, תנועה, הבעה. כל מה שבא לידי ביטוי בפין אפים המרשימים של אביב בדוכנים קיבל הפעם ביטוי מלא גם בקומיקס עצמו. צבע: למרות שהקומיקס נראה כקומיקס מיינסטרים שמחכה לצבע, אני מוכרח לומר שיכול להיות שהעובדה שהוא בשחור לבן היא רק לטובתו. ולא בגלל אי אילו נטיות אלטרנטיביות שאולי יש לי. בארינאה הצביעה לא הייתה מי יודע מה. היא הייתה כבדה מאוד ולא הותירה על הדף אוויר לנשימה. כשצובעים, זה לא כמו צביעה לפי מספרים. חשוב להשקיע מחשבה בליצור קומפוזיציה צבעונית בעלת משמעות - בעיקר על מנת ליצור עומק בפריים, אבל גם בשביל לעזור בדברים אחרים - אם זה בהדגשת הדמויות על גבי הרקע, או בהדגשת תנועה בתוך הפריים, או כל דבר אחר. בכל מקרה, הדפים בדדליין נראים טוב למרות שהם לא נעשו במחשבה של שחור לבן. ולגבי מחשבה של שחור לבן: כן, גם שם יש אותו סיפור של בניית קומפוזיצייה של שטחי שחור מול שטחי לבן. לתשומת לבכם לקראת החוברות הבאות. נושא הזרימה חוזר גם בבניית הקומיקס. אני מרגיש שהחלפתי את הגלגלים המרובעים בגלגלים עגולים עם שלדת טיטאניום, או מה שלא יהיה. זה לא קולח, זה עף. דדליין עובד מבחינה קומיקסאית. נעשה שימוש בתכונות הייחודיות למדיום, כמו משחקים בין הפאנלים, בדיחות וויזואליות, וכו. ניכר שהיוצרים מכירים את המדיום שבו הם יוצרים. הם אפילו שוברים את מבנה הקומיקס הקלאסי לטובת משחקים במדיום שגובלים בקומיקס נסיוני (לא הייתי רוצה להעליב אותם עם התיוג "אלטרנטיבי"). פה ושם יש מקום לשיקול נוסף של איפה לקצר ואיפה להאריך, אבל עצם הפגנת המודעות לשיקולים האלה הוא כבר הישג. עלילה: הצד החזק פחות של דדליין. העלילה לא מחזיקה את מספר העמודים שעליו היא נפרשת. למעשה, העלילה היא רק תירוץ למין תרגיל, שבמהלכו היוצרים מחדדים וממקצעים את שליטתם במדיום ובטריקים שלו. לי מעולם לא הייתה בעיה עם יוצרים שמשתפרים תוך כדי יצירה. אם את ארינאה קניתי בעיקר מתוך סולידריות, הרי שבדדליין יש מספיק צדדים חיוביים שמצדיקים את המחיר המגוחך שקומיקום דורשים עבורו. והעיקרי שבהם הוא הסיפור, להבדיל מהעלילה. העלילה אולי מספרת על הדרקון, אבל הסיפור פה הוא על ערן ואביב. בניגוד למה שניתן להסיק מסוג הקומיקס העיקרי שאני עושה וקורא, אני מאוד אוהב גם פנטזיה ומד"ב. הבעיה היא שסיפור בדיוני הוא פשוט דבר הרבה יותר קשה לכתיבה, גם מהבחינה של רקיחת עלילה מעניינת ומקורית וגם מהבחינה של בניית סיפור אנושי מרגש, מורכב ואמין. רגע, יש לי טלפון.
 

amitais

New member
...המשך

אין מה לעשות - הרבה יותר קל להצליח לבנות עולם רגשי אמין כשאתה כותב על הדמות שאתה מכיר הכי טוב בעולם. נהניתי לקרוא על ערן ואביב לא רק בגלל שאני יודע שהם קיימים באמת, אלא פשוט כי להם היה הרבה יותר קל לייצר דמויות משכנעות, כי הן היו מבוססות על עצמם. אני לא בטוח, כאמור, שערן ואביב ישמחו שאני מקבל אותם בזרועות פתוחות לאותו ז'אנר עם קראמב והרווי פקר, אבל זה לא נתון לוויכוח, זאת עובדה. עשיתם קומיקס אישי על החיים של עצמכם. העובדה שמופיע שם דרקון ירוק היא די משנית, מבחינתי. כל יוצר, גם כשהוא יוצר בז'אנר יחסית ריאליסטי, מעביר את הסיפור בפילטרים שלו, מספר אותו מזווית הראייה שלו, כך שבכל מקרה זאת לא אמת אבסולוטית. יוצרים שונים מתבלים את הסיפורים מהחיים שלהם בפנטזיה ברמות ובכמויות שונות. יוצרים מוכשרים ומתוחכמים מצליחים ליצור סיפורים עם כל כך הרבה המצאות שזה כבר לא נראה כמו סלייס אוף לייף אלא כמו פנטזיה. אתה כבר לא מזהה את המקור. אבל בבסיסו של דבר, כל הסיפורים שאנחנו מספרים הם על עצמנו. הסיפורים הכי מענינים הם על אנשים. על עצמנו. למה זיינתי את כל המוח הזה? כדי להצביע על מה עניין אותי בדדליין, וכדי לרמוז שגם בקומיקס אישי על החיים אפשר לדחוף פנטזיה, לאו דווקא על דרקון ירוק (מטאפורה יחסית פשטנית), אלא יותר בעדינות, מוסווה קצת יותר טוב. שיהיה יותר קשה להבחין איפה עובר הגבול בין אמת לבדיה. טוב, נמאס לי וצריך לחזור עבודה. שתי הערות אחרונות: 1. באיזה רזולוצייה עבדתם? נראית קצת נמוכה. ולמה לרסטר? לא עדיף להדפיס קו שחור חלק? הרי אין לכם אפורים שם. 2. אחרי השחרור, אולי יעניין אותך ללמוד בחו"ל. קומיקס או איור בצרפת או ב-SVA בניו-יורק נראה לי מומלץ. יש גם מלגות. יהיה חבל להפסיד אותך לאנימציה או עיצוב.
 
למעלה