גן החיות התנכי

גן החיות התנכי

גן החיות התנכי, אמור להיות מאוכלס על ידי בעלי חיים המופיעים בתנ"ך. אבל לא כל בעלי החיים המופיעים בתנ"ך מוצגים לראווה בגן החיות, ולעומתם, "זכו" בעלי חיים רבים אחרים להכנס אם לא לתנ"ך אז לפחות לגן החיות התנכי. (בשביל הילדים זהו גן, ובשביל החיות גיהנום... ואולי לא...) אילו בעלי חיים מופיעים בתנ"ך ולא מוצגים בגן, ואילו מוצגים בגן ולא בתנ"ך?
 

יוסי ר1

Active member
השאלות המענינות הן לא רק השוואה

בין שתי רשימות, אלא גם עצם הזיהוי הנכון של בעלי החיים המופיעים בתנ"ך. וודאי הוא שחלק מבעלי החיים הידועים לנו כיום בשם תנכי, אינן אותם חיות שאליהן כוון התנ"ך. דוגמא? "וִירֵשׁוּהָ קָאַת וְקִפּוֹד, וְיַנְשׁוֹף וְעֹרֵב יִשְׁכְּנוּ-בָהּ; וְנָטָה עָלֶיהָ קַו-תֹהוּ, וְאַבְנֵי-בֹהוּ. יב חֹרֶיהָ וְאֵין-שָׁם, מְלוּכָה יִקְרָאוּ; וְכָל-שָׂרֶיהָ, יִהְיוּ אָפֶס. יג וְעָלְתָה אַרְמְנֹתֶיהָ סִירִים, קִמּוֹשׂ וָחוֹחַ בְּמִבְצָרֶיהָ; וְהָיְתָה נְוֵה תַנִּים, חָצִיר לִבְנוֹת יַעֲנָה. יד וּפָגְשׁוּ צִיִּים אֶת-אִיִּים, וְשָׂעִיר עַל-רֵעֵהוּ יִקְרָא; אַךְ-שָׁם הִרְגִּיעָה לִּילִית, וּמָצְאָה לָהּ מָנוֹחַ. טו שָׁמָּה קִנְּנָה קִפּוֹז וַתְּמַלֵּט, וּבָקְעָה וְדָגְרָה בְצִלָּהּ; אַךְ-שָׁם נִקְבְּצוּ דַיּוֹת, אִשָּׁה רְעוּתָהּ" (ישעיהו ל'ד). מהי הלילית (כיום דורס לילי) מהו הקאת (עוף המקיא מזונו? יש רבים כאלו!) האם בת יענה אוכלת חציר? האם זה היען שלנו? שעיר - האם הדורס הלילי שלנו? מי זה הקיפוז? האם הדיות הן הדיות של ימינו (דורסים החולפים במאות אלפים) . האם הקיפוד הוא יונק או עוף? שאלה מעניינת נוספת (לדיון אחר?) היא מדוע בעלי חיים מסויימים לא נכללו בתנ"ך - דוגמת החתול למשל. מה שברור הוא שבעלי החיים מ"העולם החדש" לא נכללו בתנ"ך, שכל קדמונינו לא הכירו אותם - כל חיות הכיס, הלמורים, המארות והקפיבארות והטפירים ועוד... עם זאת, גן החיות שם לעצמו עוד מטרות לבד מאיסוף חיות המוזכרות בתנ"ך - שותפות בהקמת גרעיני רביה של מינים נכחדים בעולם, מרכז חינוכי ועוד. ולעניין הגהינום לבעלי החיים - גן החיות התנכי הוא מהמתקדמים בעולם הן בתכנון והן בדאגה ורווחת בעלי החיים השוהים בו. נכון שלצ'יטה אין מרחב מחיה של קילומטרים לרוץ בהם, אבל היא אינה כלואה בכלוב בטון ומתכת כמו שהיה בעבר...
 
שמעתי כי "איים" הם חתולים

ולגבי בעלי חיים המופיעים בתנ"ך ולא בגן, יש לי רשימה של בעלי חיים שהצלחתי למצוא בתנ"ך. תנין, נחש, יונה, עורב, חמור, (אתון, עיר), גמל, (בכרה), שור (עגלה, פרה, פר, עגל), עז, (גדי, שעיר עזים, תיש), איל, (כבשה, רחל, שה) תור, גוזל, עיט, אריה, (לביא, כפיר, ליש, שחל), סוס, אילה, זאב, דג, צפרדע, כינים, ארבה, (ילק, חסיל, גזם), כלב, תולעת, שפן, חזיר, נשר, פרס, עזניה, דיה, איה, בת יענה, תחמס, שחף, נץ, כוס, שלך, ינשוף, תנשמת (עוף), קאת, רחם, חסידה, אנפה, דוכיפת, עטלף, סלעם, חרגול, חגב, חלד, עכבר, צב, אנקה, כח, לטאה, חטם, תנשמת (זוחל), עקרב, דב, יעל, דבורה, צרעה, פרא, נמר, עש, ארנבת, שעירים (עוף), סיס, עגור, צפעוני, שועל, דרור, (צפור) תוכי, קוף, ימים, איל, צבי, יחמור, אקו, דישון, תאו, זמר, נמלה, ראם, שכוי, לויתן, תן, זבוב, תחש, בהמות, שממית, זרזיר, שעירים (עוף, ישעיהו י"ג) קורא, שבלול, פרעוש, צבוע
 
"מאלה נפרדו איי הגוים בארצותם

איש ללשונו למשפחותם בגוייהם" - מאלה נפרדו חתולי הגויים?
 

eyalnadav

New member
קצת סדר בשמות בע"ח מיקומן בתנ"ך ותוספות בע"ח

קצת סדר בשמות בעלי חיים ומיקומן בתנך ותוספות של בעלי חיים 1.לא הוזכר כבש וכשב (הינו הך ,שיכול אותיות) 2.הוזכר רק כבשה (ויש להוסיף כשבה כנ"ל ) , 3.לא הוסיף שעירת עזים ולא רק שעיר 4.חסר אישות (לשון חכמים) חפרפרת בעברית (הוא החלד לדעה אחת). 5.חסר האחשתרנים בני הרמכים (סוג גמל בעל 6 רגלים) ממגילת אסתר. 6.חסר פתן מתהלים (סוג נחש) , וכן חסר אפעה מישעיה . 7. שה - הוא שם כולל לכבש בן שנה או עז בן שנה והוא מופיע בתורה ב-2 הצורות (ולא רק בצורת כבש). 8. אין צבוע בתנ"ך ,מופיע פעם אחת בירמיה פרק יב פסוק 9 " העיט (צפור הטרף) צבוע נחלתי לי". 9. חסר בכר (גמל צעיר) , וסוגי תיאור בהמות (בהמות בהררי אלף, בהמות שדי) יש עופות, חיות,בהמות (ודגים) וחרקים. רוב העופות והחיות המנויים כאן נמצאים בדברים האסורים והמותרים לאכילה פרשת שמיני בספר ויקרא- נשר, פרס, עזניה, דאה, איה,עורב, בת יענה,(בנות יענה בנביא ) תחמס, שחף, נץ, כוס, שלך, ינשוף, תנשמת (עוף), קאת, רחם, חסידה, אנפה, דוכיפת, עטלף. ויש שרץ העוף - ארבה,סלעם חרגול, חגב (למינהם) . ויש גם שרץ המים. גמל ארנבת ושפן וחזיר (יש סימן טהרה אחד). גמלים של אליעזר ושל משה שחזר למצרים. ו-7 חיות טהורות איל, צבי, יחמור, אקו, דישון, תאו, זמר. חלד, עכבר, צב, אנקה, כח, לטאה, חמט (ולא חטם כנכתב ) , תנשמת (שרץ) - 7 שרצים טמאים (טומאת שרץ) פרשת הקרבנות בספר ובפרשת ויקרא - פר ,איל (כבש מבוגר ), כבש, בן יונה ותור (ליולדת) ,עגל, עגלה ערופה (כי תצא בספר דברים) ,שור ,עז, כשבה ,שעירת עזים (פרק ה' וגם בחטא ע"ז) ספר בראשית : 0. התנינים הגדולים נחש עורב ויונה מופיעים במעשה בראשית ותיבת נח. (התנין הגדול הרובץ בין יאוריו כינוי לפרעה ולשטן בנביא ) 1.אברהם קבל מפרעה בפרשת לך לך בבראשית חמורים,אתונות וגמלים , איל של עקידת יצחק 2.ברית בין הבתרים (כנ"ל) - עגלה,עז,איל ותר וגוזל ,צפור,עיט) 3.יעקב רועה צאן פרשת ויצא- כבשים (כשבים) , תישים,עזים, (טלוא,עקוד, ,נקוד,ברודים,חום בכבש,) וקנה תמורתם גמל וחמור 4.מנחה לאחיו עשו פרשת וישלח – עזים,תישים ,רחלים,אילים,גמלים מניקות ובניהם, ,פרות, פרים, אתונות, עירים, 5.גדי עיזים - תמר ויהודה פרשת וישב . (ונבל הכרמלי גזז צאן –עיזים) השבטים שחטו שעיר עיזים (שעיר הוא עז) 6. ימים (יוד בצירי מם חיריק לשון רבים) בספר בראשית פ' וישלח בתולדות עשו - י"א שהוא פרד או שדים. 7. פרות בחלום פרעה פרשת מקץ. חמורים של השבטים. משא אתונות וחמורים ליעקב ע"י יוסף ופרעה פרשת ויגש. 8. ברכת יעקב לבניו : יהודה גור אריה (אריה ,לביא), דן נחש,יששכר חמור גרם, יוסף בכור שור,נפתלי אילה, בנימין זאב, מוזכר עיר ואתון. שמות מכות מצרים - כינים,צפרדע ,ערוב(מיני חיות רעות) ארבה (אמרנו) דבר (בסוסים,גמלים בקר וצאן) , כלב "ולכל בנ"י לא יחרץ כלב לשונו " , תחש- חיה נדירה, שימשה לכיסוי המשכן במדבר. צרעה- כתוב בשמות כג ובדברים ז שתלחם נגד עמי כנען מלכים ושמואל פרעוש- כך קורא דוד לעצמו לשאול כאשר רדף אחריו בספר שמואל א' פרק כד (ומוזכר כלב מת ) כאשר ירדוף הקורא בהרים (כנ"ל) דב - היכה דוד (עם הארי) , ודובים שהרגו הילדים אצל אלישע . גמל - מלכת שבא ,שלמה קנה סוסים ממצרים ,מתרשיש קופים ותוכיים. פרק י' , סוס למלחמה ולסיור בספר מלכים אביגיל על החמור, השונמית על האתון. ישעיה גמל,בכר ועיפה , צאן קדר , אילי נביות פרק ס' בתחילה עש פרק נ י,נא' חרק שאוכל בגדים. אפעה פרק ל , נט, צפעוני פרק נט נביאי תרי עשר יואל -בהמות שדי ( בתהלים בהמות בהררי אלף) ארבה ילק החסיל והגזם אל תיראי תולעת יעקב, בסוף הושע "על סוס לא נרכב" , שחל ,כפיר (פרק ד') יונה - דג ,דגה אסתר - האחשתרנים בני הרמכים (סוג גמל בעל 6 רגלים) תהילים פרק קד' - לויתן ,יעלים, פראים,חיתו שדי,צפרים, חסידה, שפנים,כפיר, ראם –קרני רמים עניתני , ותרם כראים קרני, פרק נח' שבלול ואישות (חפרפרת חיה ללא עינים) - כמו שבלול תמס יהלוך נפל אשת בל חזו שמש. פתן חרש יאטם אזנו, נחש וכפיר. דבורה - פרק קיח , עדת דבורים בגוית האריה ששמשון הרג. דרור פרק פד "גם צפור מצאה בית ודרור קן לה " עקרב – שהיו במדבר עם הנחשים, ורחבעם שאמר לעם שיכם בעקרבים. לך אל נמלה עצל ראה דרכיה וחכם משלי פרק ו' נמר ותנים (תן ביחיד) בנביאים ירמיה וישעיה , בכרה בירמיה שממית במשלי ל' או מי אשר נתן לשכוי (תרנגול) בינה בספר איוב . שועלים הלכו בו במגילת איכה , שמשון שתפס שועלים , אחזו לנו שועלים קטנים מחבלים סמדר בשיר השירים. טוב כלב חי מאריה מת זבובי מות יבאיש – קהלת י' ליש גבור בבהמה משלי ל' וכן בישעיה ל' ותר וסיס (בחיריק) ועגור (ירמיה ח') מיני צפורים זרזיר מתנים או תיש (משלי ל 31) –צריך לבדוק
 

יוסי ר1

Active member
איזו השקעה! אז להלן כמה השלמות/שאלות.

סמדר שבשיר השירים - תחילת הפרי בענבים, לא בעל חיים. בהמות - כנראה ההיפופוטם. לויתן מופיע גם כלויתן, גם כלויתן נחש בריח וגם כלויתן נחש עקלתון(יהיו השניים האחרונים אשר יהיו). לענ"ד לויתן הוא שם מקביל ל"דג גדול מאד" ולא לשם מין מסויים. רים - "היאבה רים עבדך" (איוב ל'ט ט'-י') - לפי ההקשר נראה מין חמור פרא, כמו ה"פרא". כנף רננים נעלסה - למרות שנראה כתיאור ולא כשם מין מסויים, להלן קישור לדיון על זיהוי עם עוף מסויים.
 
איפה הסדר?

ראשית, תודה על ההוספה של שני הנחשים פתן ואפעה. (לא הייתי בצנחנים...) שנית, את רשימתי ערכתי לפי מיני בעלי חיים. איל - הוא שם כולל לכל הצורות של הכבשים ובכללן כבש, כבשים, כבשות, כבשות צאן, כשב, כשבים, רחל, רחלה, רחלים, רחלות, שה, שה כבשים, כבש בן שנתו, כבש בן שבעה ימים, כבש זקן, אילים, ראש כבש, רגלי כבש, רבע כבש, צלעות כבש, ששליק, קבב, כבש טחון, כבש ממולא באורז וכו'.... כך שלא ניתן לתפוש אותי במילה של הטיות ותתי מינים של אותם בעלי חיים ובגדלים שונים. (שעירת עזים, בכר, וכו') שלישית, האחשתרנים שהזכרת, מוזכרים ברשימתי: גמל. אגב, אותו גמל הוא לא יונק, כי ליונקים ישנם ארבע גפיים. הגמל היחידי בעל שש רגליים הוא גמל שלמה... אבל מהם אותם רמכים, אבותיהם הקדמונים של האחשתרנים? ורביעית, (יין, אלא מה?), אם אתה עורך רשימה של בעלי חיים לפי ספרים, עליך להביא את כל בעלי החיים המופיעים באותו ספר. כך למשל בספר יונה, חסר לך תולעת, (אגב, אל תיראי תולעת יעקב, מופיע בישעיה ולא ביואל). במו כן, צפעוני מופיע כבר בישעיהו י"א ולא צריך לחכות עד פרק נ"ט. בפרק י"א ישנם עוד בעלי חיים וע"ש.
 

eyalnadav

New member
תשובה להערות ,ועוד הוספות

ראשית עשית עבודה טובה מאד ברשימה ונראה לי שבעבר פרסמת אותה כאן בבלוג בקצור . ההוספות והערות היו על מנת להשלים ולסדר נאה יותר - כל אחד שיסדר כרצונו עוד הוספה קטנה - שחץ הוא שם נרדף לאריה (מופיע באיוב כח פסוק ח וגם במא בסוף) המשמעות היא גאווה - וזה מה שיש למלך -אריה מלך החיות ואחד מארבע במרכבה ביחזקאל (ולכן הוא מוזהר משאר העם "לבלתי ירום לבבו מאחיו") 1. לענין הכבש ולענין שאר בע"ח . כאשר יש לך מין אחד שמורכב ממספר זנים וכל זן הוא ייחודי - יש לו שם בפני עצמו ,אחרת היו לכולם אותו שם משותף. השם המשותף הוא כבש ולא איל. כבש בן שנה (כמו שהבאת) , ואיל הוא כבש יותר גדול משנה (ויש כבש באיל אבל אין איל בכבש). (ולכן אין מושג של כבש זקן -זה איל) כבש 7 ימים זה לענין דין הקרבה למזבח ולא לשם. ורבע כבש נוגע לסעודות ולא לשם. 2לענין שה- קיבלת התיחסות גם לגבי עז וגם לכבש. 3לענין אחשתרנים - זה סוג של גמל ,אבל שונה -6 רגלים ולא 4 (ויש דעה שהיו להם 2 שדרות בגופם -ויש מציאות זאת בבהמות ), לצערינו הזן כנראה נכחד , (השתמשו גמל זה כי היה מהיר מאד על מנת לההיא הבשורה מהר- ככל שיש יותר רגלים יש מהירות גדולה יותר ) 4לענין בכר - שהוא גמל צעיר , הזכרת בכרה שהיא גמלה צעירה - וגם לגבי שעיר עיזים , כך שטענתך צריכה להיות מופנית כלפי עצמך. 6.לא כתבנו בקר (בהמה גסה) וצאן ( בהמה דקה ) - הם שמות כללים ולא פרטיים 5לענין זמני המקורות - כתבתי את הידועים לי ולא ע"פ הסדר , יש עוד הרבה מקורות לכל בעל חיים מסוים שלא כתבתי, מי שרוצה לראות את כל הפסוקים יכול לפתוח קונקור' של התנ"ך ולראות.לא הייתה כוונתי לכתוב את כל המקורות לאותו בע"ח. כתבתי מקומות שבהם מופיעים מספר בע"ח ברצף , אוסיף גם את פרשת השבוע נשא בספר במדבר את חנוכת הנשיאים , ומי שמעיין בתנ"ך יוכל למצוא עוד דוגמאות , ולא הזכרתי גם בספר תהלים ( אני מניח שיש כאן אנשים ששומעים פרשת השבוע ואו קוראים תהלים
 
שאלה של פירוש

מהם אותם הצבועים המוזכרים בשמואל א' פרק י"ג? וְהָרֹאשׁ אֶחָד יִפְנֶה דֶּרֶךְ בֵּית חֹרוֹן וְהָרֹאשׁ אֶחָד יִפְנֶה דֶּרֶךְ הַגְּבוּל הַנִּשְׁקָף עַל-גֵּי הַצְּבֹעִים הַמִּדְבָּרָה.
 

eyalnadav

New member
צבועים גם מלשון צבע- בעלי אומנויות

וראה בסוף מסכת תענית דוגמאות לשמות של בעלי אמנות שונים שעלו לרגל למרות חסימות השוטרים בדרכים . וקצת זכר לדבר שיש גם גי החרשים בדברי הימים - המשמעות לבעל אומנות חרש בלשון רבים. אם תביא פירוש מקובל לדבריך שיגיד כמותך - נקבל כמובן , אבל כמו שאמרתי ליוסי כאן לענין הבהמות שאין מכאן ראיה.
 

אייני

New member
לגבי הכבש

אולי אני טועה, אבל בישעיהו לא נאמר "וגר זאב עם כבש"? אז איך לא מוזר כבש בתנ"ך?
 

בסג

New member
כשהוא כתב "לא הוזכר" הוא התכוון ש

הוא לא הוזכר בהודעה של עמיאל בן דוד.
 
למעלה