גלובס: מפעילות תחבורה ציבורית מרמות את משרד התחבורה


מפעילות התחבורה הציבורית מנצלות את ריפיונו של משרד התחבורה ומרוויחות על גבם של נוסעי האוטובוסים, זו המסקנה המתבקשת מהחקירה שהודיע היום (ד') משרד התחבורה על פתיחתה. במכתב שנשלח מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית למפעילות התחבורה הציבורית, ושנחשף באתר גלובס, הכיר לראשונה משרד התחבורה בטענות שמושמעות שנים מצידם של נוסעים ולפיהן חברות התחבורה הציבורית מוציאות קווים ומעלימות אותם אחרי תחנות ספורות.

"ממצאי התחקור מדאיגים ומעידים על נכונות התופעה, לדוגמא, נמצאו לא מעט נסיעות שעברו בכ-4-2 תחנות בתחילת המסלול, כשבהמשכו אין מעבר ו/או עצירות בתחנות לאורך המסלול, בחלק ממצאי התחקור, היו נסיעות שסטו ממסלולי הנסיעה והגעה לתחנת הסיום ללא מעבר ו/או עצירה בתחנות". נכתב, "ביצוע נסיעות בניגוד לתנאי הרשיון מכוונות וביודעין, הינה בגדר עברה פלילית. בהתייחס לממצאי התחקירים האמורים, בכוונת אגף הבקרה, לזמן מנהלי חברות לחקירה פלילית תחת אזהרה"

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

לא הבנתי: אם נוסע עלה בתחנה השניה במסלול, ורוצה להגיע לתחנה השישית, נניח.
מה הנהג ש"מבריז" כבר בתחנה הרביעית עושה עם הנוסע הזה? ושאר הנוסעים?
 

מנכל אחד

Active member

מפעילות התחבורה הציבורית מנצלות את ריפיונו של משרד התחבורה ומרוויחות על גבם של נוסעי האוטובוסים, זו המסקנה המתבקשת מהחקירה שהודיע היום (ד') משרד התחבורה על פתיחתה. במכתב שנשלח מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית למפעילות התחבורה הציבורית, ושנחשף באתר גלובס, הכיר לראשונה משרד התחבורה בטענות שמושמעות שנים מצידם של נוסעים ולפיהן חברות התחבורה הציבורית מוציאות קווים ומעלימות אותם אחרי תחנות ספורות.

"ממצאי התחקור מדאיגים ומעידים על נכונות התופעה, לדוגמא, נמצאו לא מעט נסיעות שעברו בכ-4-2 תחנות בתחילת המסלול, כשבהמשכו אין מעבר ו/או עצירות בתחנות לאורך המסלול, בחלק ממצאי התחקור, היו נסיעות שסטו ממסלולי הנסיעה והגעה לתחנת הסיום ללא מעבר ו/או עצירה בתחנות". נכתב, "ביצוע נסיעות בניגוד לתנאי הרשיון מכוונות וביודעין, הינה בגדר עברה פלילית. בהתייחס לממצאי התחקירים האמורים, בכוונת אגף הבקרה, לזמן מנהלי חברות לחקירה פלילית תחת אזהרה"

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

לא הבנתי: אם נוסע עלה בתחנה השניה במסלול, ורוצה להגיע לתחנה השישית, נניח.
מה הנהג ש"מבריז" כבר בתחנה הרביעית עושה עם הנוסע הזה? ושאר הנוסעים?
לא, לפעמים הנהג מכריז שמדובר בתחנה אחרונה וגורם לכל הנוסעים לרדת, ולפעמים הוא מקצר את המסלול בתחילתו כשעדיין אין לו נוסעים באוטובוס.
אני אישית מתקשה להאמין שמדובר בהנחיה פנימית כלשהי של המפעילות, אלא יותר נוטה להאמין שמדובר בנוהג נפוץ של נהגים שלא נאכף על ידי אף אחד.
 

olli3

New member
מנהל

מפעילות התחבורה הציבורית מנצלות את ריפיונו של משרד התחבורה ומרוויחות על גבם של נוסעי האוטובוסים, זו המסקנה המתבקשת מהחקירה שהודיע היום (ד') משרד התחבורה על פתיחתה. במכתב שנשלח מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית למפעילות התחבורה הציבורית, ושנחשף באתר גלובס, הכיר לראשונה משרד התחבורה בטענות שמושמעות שנים מצידם של נוסעים ולפיהן חברות התחבורה הציבורית מוציאות קווים ומעלימות אותם אחרי תחנות ספורות.

"ממצאי התחקור מדאיגים ומעידים על נכונות התופעה, לדוגמא, נמצאו לא מעט נסיעות שעברו בכ-4-2 תחנות בתחילת המסלול, כשבהמשכו אין מעבר ו/או עצירות בתחנות לאורך המסלול, בחלק ממצאי התחקור, היו נסיעות שסטו ממסלולי הנסיעה והגעה לתחנת הסיום ללא מעבר ו/או עצירה בתחנות". נכתב, "ביצוע נסיעות בניגוד לתנאי הרשיון מכוונות וביודעין, הינה בגדר עברה פלילית. בהתייחס לממצאי התחקירים האמורים, בכוונת אגף הבקרה, לזמן מנהלי חברות לחקירה פלילית תחת אזהרה"

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

לא הבנתי: אם נוסע עלה בתחנה השניה במסלול, ורוצה להגיע לתחנה השישית, נניח.
מה הנהג ש"מבריז" כבר בתחנה הרביעית עושה עם הנוסע הזה? ושאר הנוסעים?

יש שתי אופציות עיקריות:
1. נהג יוצא לקו כרגיל, ארי מספר תחנות מודיע לנוסעים כי יש תקלה באוטובוס, מוריד את כולם בתחנה ומשם נוסע היישר לחניון/קצה השני של הקו.
2. נהג יוצא מתחנת המוצא אבל לא קולט נוסעים. אם מדובר במסוף/מרכזית, פשוט יוצא מהחניה בלי לעבור ברציף וחותך את מסלול הקו הישר אל התחנה הסופית.

המטרה בכך היא להספיק להוציא נסיעות אחרות בסידורי עבודה ש"נפתחו". ניתן לראות אוטובוס שנוסע בקו שירות שחותך את כל המסלול דרך נתיבי איילון למשל, מגיע לתחנה הסופית ואחרי 5-10 דקות יוצא משם בקו שירות אחר שהיה צריך להציל את הנסיעה, אחרת היא לא הייתה יוצאת והחברה הייתה מקבלת קנס על אי ביצוע נסיעה.

כך במצב הזה החברה לא מקבלת שום קנס, כי היציאה מתחנת המוצא נקלטה, וההגעה לתחנה הסופית נקלטה ואת כל המסלול שנחתך, אף אחד לא מבקר למעט נוסע שיתלונן למשרד התחבורה שקו X לא הגיע.
 

שמונו

Active member
יש שתי אופציות עיקריות:
1. נהג יוצא לקו כרגיל, ארי מספר תחנות מודיע לנוסעים כי יש תקלה באוטובוס, מוריד את כולם בתחנה ומשם נוסע היישר לחניון/קצה השני של הקו.
2. נהג יוצא מתחנת המוצא אבל לא קולט נוסעים. אם מדובר במסוף/מרכזית, פשוט יוצא מהחניה בלי לעבור ברציף וחותך את מסלול הקו הישר אל התחנה הסופית.

המטרה בכך היא להספיק להוציא נסיעות אחרות בסידורי עבודה ש"נפתחו". ניתן לראות אוטובוס שנוסע בקו שירות שחותך את כל המסלול דרך נתיבי איילון למשל, מגיע לתחנה הסופית ואחרי 5-10 דקות יוצא משם בקו שירות אחר שהיה צריך להציל את הנסיעה, אחרת היא לא הייתה יוצאת והחברה הייתה מקבלת קנס על אי ביצוע נסיעה.

כך במצב הזה החברה לא מקבלת שום קנס, כי היציאה מתחנת המוצא נקלטה, וההגעה לתחנה הסופית נקלטה ואת כל המסלול שנחתך, אף אחד לא מבקר למעט נוסע שיתלונן למשרד התחבורה שקו X לא הגיע.
קרה לי אישית מקרה, עם פרטים שמורים אצלי עדיין בחברת סופרבוס
מנהרות נצרת היו חסומות והיו פקקים נוראים, הנהג הוריד אותנו בכניסה כי יש 'תקלה', חזר לנוף הגליל לנסיעה חדשה והרוויח נסיעה שלא בוטלה.
 

קבצים מצורפים

  • image (2).png
    image (2).png
    KB 429.3 · צפיות: 11
  • image (1).png
    image (1).png
    KB 562 · צפיות: 11

Ccyclist

Well-known member

מפעילות התחבורה הציבורית מנצלות את ריפיונו של משרד התחבורה ומרוויחות על גבם של נוסעי האוטובוסים, זו המסקנה המתבקשת מהחקירה שהודיע היום (ד') משרד התחבורה על פתיחתה. במכתב שנשלח מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית למפעילות התחבורה הציבורית, ושנחשף באתר גלובס, הכיר לראשונה משרד התחבורה בטענות שמושמעות שנים מצידם של נוסעים ולפיהן חברות התחבורה הציבורית מוציאות קווים ומעלימות אותם אחרי תחנות ספורות.

"ממצאי התחקור מדאיגים ומעידים על נכונות התופעה, לדוגמא, נמצאו לא מעט נסיעות שעברו בכ-4-2 תחנות בתחילת המסלול, כשבהמשכו אין מעבר ו/או עצירות בתחנות לאורך המסלול, בחלק ממצאי התחקור, היו נסיעות שסטו ממסלולי הנסיעה והגעה לתחנת הסיום ללא מעבר ו/או עצירה בתחנות". נכתב, "ביצוע נסיעות בניגוד לתנאי הרשיון מכוונות וביודעין, הינה בגדר עברה פלילית. בהתייחס לממצאי התחקירים האמורים, בכוונת אגף הבקרה, לזמן מנהלי חברות לחקירה פלילית תחת אזהרה"

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

לא הבנתי: אם נוסע עלה בתחנה השניה במסלול, ורוצה להגיע לתחנה השישית, נניח.
מה הנהג ש"מבריז" כבר בתחנה הרביעית עושה עם הנוסע הזה? ושאר הנוסעים?

איך היו אומרים? "על חשבון הברון".

אם אי אפשר ממש לבדוק את המסלול כולו אולי תוספת מספר תחנות ביניים / ויסות ושיקלול זמן הנסיעה יהפכו רמאויות כאלו לבלתי אפשריות.

אולי כדאי גם להפנות את הנושא לפייסבוק וכו' של השרה. אופן הדיבור שלה הוא כאילו היא יו"ר מפלגת העבודה של פעם, שהיתה מפלגת שלטון. תראו לה שמרמים אותה בתחום האחריות שלה וכנראה היא תפעל, כי אי אפשר לנהל ככה מדינה.
 
נערך לאחרונה ב:

david80

Member

מפעילות התחבורה הציבורית מנצלות את ריפיונו של משרד התחבורה ומרוויחות על גבם של נוסעי האוטובוסים, זו המסקנה המתבקשת מהחקירה שהודיע היום (ד') משרד התחבורה על פתיחתה. במכתב שנשלח מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית למפעילות התחבורה הציבורית, ושנחשף באתר גלובס, הכיר לראשונה משרד התחבורה בטענות שמושמעות שנים מצידם של נוסעים ולפיהן חברות התחבורה הציבורית מוציאות קווים ומעלימות אותם אחרי תחנות ספורות.

"ממצאי התחקור מדאיגים ומעידים על נכונות התופעה, לדוגמא, נמצאו לא מעט נסיעות שעברו בכ-4-2 תחנות בתחילת המסלול, כשבהמשכו אין מעבר ו/או עצירות בתחנות לאורך המסלול, בחלק ממצאי התחקור, היו נסיעות שסטו ממסלולי הנסיעה והגעה לתחנת הסיום ללא מעבר ו/או עצירה בתחנות". נכתב, "ביצוע נסיעות בניגוד לתנאי הרשיון מכוונות וביודעין, הינה בגדר עברה פלילית. בהתייחס לממצאי התחקירים האמורים, בכוונת אגף הבקרה, לזמן מנהלי חברות לחקירה פלילית תחת אזהרה"

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

לא הבנתי: אם נוסע עלה בתחנה השניה במסלול, ורוצה להגיע לתחנה השישית, נניח.
מה הנהג ש"מבריז" כבר בתחנה הרביעית עושה עם הנוסע הזה? ושאר הנוסעים?
:mad: תראו איזה דג שמן תפסתי עכשיו בחכה, הגשתי תלונה למטרופולין!

קו 47 בכביש 5.jpg קו 47 בנתיבי איילון.jpg
 

שמונו

Active member
גם למשרד התחבורה בבקשה
אני הפסקתי לבזבז את הזמן שלי בשליחת תלונות למשרד התחבורה..
תראו דוגמא לתלונה פשוטה ששלחתי ב13/3
התלונה היתה ע"כ שבקו 959 שעובר במרכזית עפולה לכיוון טבריה/ירושלים
יש חילוף ברציפים, ולכיוון ירושלים משוייך בטעות לרציף 3 ולכיוון טבריה משוייך לרציף 4
(צריך להיות הפוך - רציף 4 יחד עם קו 953, ורציף 3 יחד עם קוים 442, 541, 542)

תראו את התהליך שעברתי:
13/3 - שלחתי את הפניה
17/4 - קיבלתי הודעה 'נמצאת בטיפול הגורם המקצועי במשרדנו'
17/5 - קיבלתי שוב הודעה 'נמצאת בטיפול הגורם המקצועי במשרדנו'
25/5 - קיבלתי מענה שתלונתי נמצאה מוצדקת ויטפלו, עם הערה שיכול להיות שהשינוי יגרור שינויים בלוחות הזמנים :sneaky:

זה לא גורם לי רצון לשלוח שוב תלונות
במיוחד שאתה לא באמת יודע אם מטפלים בבעיות..
 
אני הפסקתי לבזבז את הזמן שלי בשליחת תלונות למשרד התחבורה..
תראו דוגמא לתלונה פשוטה ששלחתי ב13/3
התלונה היתה ע"כ שבקו 959 שעובר במרכזית עפולה לכיוון טבריה/ירושלים
יש חילוף ברציפים, ולכיוון ירושלים משוייך בטעות לרציף 3 ולכיוון טבריה משוייך לרציף 4
(צריך להיות הפוך - רציף 4 יחד עם קו 953, ורציף 3 יחד עם קוים 442, 541, 542)

תראו את התהליך שעברתי:
13/3 - שלחתי את הפניה
17/4 - קיבלתי הודעה 'נמצאת בטיפול הגורם המקצועי במשרדנו'
17/5 - קיבלתי שוב הודעה 'נמצאת בטיפול הגורם המקצועי במשרדנו'
25/5 - קיבלתי מענה שתלונתי נמצאה מוצדקת ויטפלו, עם הערה שיכול להיות שהשינוי יגרור שינויים בלוחות הזמנים :sneaky:

זה לא גורם לי רצון לשלוח שוב תלונות
במיוחד שאתה לא באמת יודע אם מטפלים בבעיות..
תשובות ענייניות אולי לא מתקבלות ממשרד התחבורה, אבל הוא זה שעושה מכרזים. סביר להניח שאחד השיקולים הוא שיעור תלונות הנוסעים. אני מניחה שזה לא השיקול העיקרי, אבל בכל זאת.

כאשר מתלוננים לחברות הן, אולי, עושות יותר קולות של "שיחתכם חשובה", אבל בפועל לא סביר שיקנסו את עצמן, או ידווחו לרגולטור על השירות הלקוי שלהן. הן גם לא מפצות, ולו בנסיעת חינם אחת, את הנוסע שתלונתו נמצאה מוצדקת.

הנה, דווח פה בפורום , שממש לאחרונה התפרסם מכרז לאזור השרון.
 

מפעילות התחבורה הציבורית מנצלות את ריפיונו של משרד התחבורה ומרוויחות על גבם של נוסעי האוטובוסים, זו המסקנה המתבקשת מהחקירה שהודיע היום (ד') משרד התחבורה על פתיחתה. במכתב שנשלח מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית למפעילות התחבורה הציבורית, ושנחשף באתר גלובס, הכיר לראשונה משרד התחבורה בטענות שמושמעות שנים מצידם של נוסעים ולפיהן חברות התחבורה הציבורית מוציאות קווים ומעלימות אותם אחרי תחנות ספורות.

"ממצאי התחקור מדאיגים ומעידים על נכונות התופעה, לדוגמא, נמצאו לא מעט נסיעות שעברו בכ-4-2 תחנות בתחילת המסלול, כשבהמשכו אין מעבר ו/או עצירות בתחנות לאורך המסלול, בחלק ממצאי התחקור, היו נסיעות שסטו ממסלולי הנסיעה והגעה לתחנת הסיום ללא מעבר ו/או עצירה בתחנות". נכתב, "ביצוע נסיעות בניגוד לתנאי הרשיון מכוונות וביודעין, הינה בגדר עברה פלילית. בהתייחס לממצאי התחקירים האמורים, בכוונת אגף הבקרה, לזמן מנהלי חברות לחקירה פלילית תחת אזהרה"

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

לא הבנתי: אם נוסע עלה בתחנה השניה במסלול, ורוצה להגיע לתחנה השישית, נניח.
מה הנהג ש"מבריז" כבר בתחנה הרביעית עושה עם הנוסע הזה? ושאר הנוסעים?
מניח שמגזימים בכתבה ולא מדייקים, אחרת כבר מזמן היינו עולים על התופעה הזאת בפורום.
אבל לעיתון זה טוב.
 
מניח שמגזימים בכתבה ולא מדייקים, אחרת כבר מזמן היינו עולים על התופעה הזאת בפורום.
אבל לעיתון זה טוב.
זהו שלא מגזימים.

כחבר וותיק בפורום שמתעניין בתחצ ועוקב אחריה, התלוננתי על כך הרבה בשנתיים האחרונות.

למעשה, שימת הלב שלי לקומבינות הללו החלה כשעבדתי כפקח סמוי של משרד התחבורה בקווי האוטובוס בירושלים ובבינעירוניים היוצאים ממנה, וראיתי המון עוולות אותן אני ממשיך לראות עד היום.

המעקבים שלי אחרי קווי אגד ששורפים את המסלול היה כשנתקלתי אישית בנהג שיצא ממסוף הר נוף, ופשוט חזר לחניה והוריד את כולם בתואנה שמישהו עצבן אותו.
דקותיים לאחר מכן הוא יצא תחת קו אחר.

מנהל סניף אגד הר נוף עשה ממני צחוק גם במקרה הזה כמו בעוד רבים אחרים שתיעדתי.

בהמשך התחלתי לעקוב אחרי קווים נעלמים באפליקציות ויצאתי לתחנות לראות את זה במציאות.

בשבוע שעבר נתקלתי ממש במקרה בנהג סופרבוס בקו 74 שהתחיל מסלול בשכונת הר נוף וחתך דרך רחוב הקבלן (רחוב ללא אוטובוסים) ו'נתקע' במסוף ונעלם לאחר מכן.
את האוטובוס חותך לרחוב הקבלן ראיתי בעיני, ובהמשך עקבתי אחריו באפליקציה.

מצרף צילום מסך של האוטובוס ברחוב הקבלן
 

קבצים מצורפים

  • 20220408_013721.jpg
    20220408_013721.jpg
    KB 246.8 · צפיות: 16

מנכל אחד

Active member
אין עדיין וויז לנהגי אוטובוס?
במכרזים ישנה דרישה להתקנה של מסך שמראה את מסלול הנסיעה.
בעתיד אמורה להיות מערכת שתנחה את הנהג בזמן אמת במקרים של חסימות או כל שינוי אחר שהמערכת תחשב שנכון לעשות באותו הרגע.
ידוע לך על מקומות בעולם שקיימת מערכת ניהול תנועה בזמן אמת?
 

Ccyclist

Well-known member
במכרזים ישנה דרישה להתקנה של מסך שמראה את מסלול הנסיעה.
בעתיד אמורה להיות מערכת שתנחה את הנהג בזמן אמת במקרים של חסימות או כל שינוי אחר שהמערכת תחשב שנכון לעשות באותו הרגע.
ידוע לך על מקומות בעולם שקיימת מערכת ניהול תנועה בזמן אמת?

אמנם לא ידוע לי, אבל באנגליה וספרד אין את סיפורי הקווים האובדים האלו במקומונים ובחדשות המקומיות. מה שקרה כמה פעמים בלונדון הוא שנהגי אוטובוס קומותיים החריבו את הקומה השניה בגשרים נמוכים שהם לא היו אמורים לעבור בהם- וזה עשה כותרות בתחילת שנות האלפיים, כיום זה לא קורה. בתחילת עידן ה GPS היו גם סיפורים דומים עם משאיות.

מה שאני יודע שקיים זה שיש גירסאת ניווט לרכב גבוה או רחב, כי כל סיפורי תחילת עידן ה GPS כבר לא חוזרים על עצמם. לומר שזה ספציפית לאוטובוס אני לא יכול, אבל וויז היא חברה ישראלית (שהמוצר שלה משמש גם את גוגל).

ההבדל הגדול שאני רואה הוא שבארץ יש חיבה לריבוי קווים וחלופות. בניגוד למצב של מיעוט קווים תדירים שהנהג יכול ללמוד את מסלולם - במקרה של ריבוי קווים אי אפשר לדרוש שהנהג ידע את כולם. בשכונה שגדלתי בה למשל - יש כ 9 קווים כיום במקום 3 בזמני למרות שהגאוגרפיה שלה לא השתנתה מהותית. גם עם היעדים ממנה התגוונו - הבחירה ב 9 קווים לא תדירים במקום 3 קווים תדירים יוצרת מצב שבמקום לקחת קו תדיר שבא כל 5 דקות ולחכות 2-3 דקות לקו התדיר הבא צריך להמתין 12-15 דקות לרוב הקווים, כ 20 דקות לקו שכונתי מסויים ממסוף התחבורה לאזור חדש שנוסף לה (דבר שיוצר המתנה כוללת של עד חצי שעה כדי לעלות על האוטובוס העירה) וישנן כל מני חלופות ספציפיות עם נסיעה או שתיים ב 7 בבוקר. זו שכונת קצה אחת בירושלים ואותם הנהגים נמצאים מול מספרי קווים דומים בשכונות דומות בטבעת של פוסט 67, כך שהם צריכים להתמודד עם עשרות קווים ואין סיכוי שיכירו את כולם.
 

מנכל אחד

Active member
אמנם לא ידוע לי, אבל באנגליה וספרד אין את סיפורי הקווים האובדים האלו במקומונים ובחדשות המקומיות. מה שקרה כמה פעמים בלונדון הוא שנהגי אוטובוס קומותיים החריבו את הקומה השניה בגשרים נמוכים שהם לא היו אמורים לעבור בהם- וזה עשה כותרות בתחילת שנות האלפיים, כיום זה לא קורה. בתחילת עידן ה GPS היו גם סיפורים דומים עם משאיות.

מה שאני יודע שקיים זה שיש גירסאת ניווט לרכב גבוה או רחב, כי כל סיפורי תחילת עידן ה GPS כבר לא חוזרים על עצמם. לומר שזה ספציפית לאוטובוס אני לא יכול, אבל וויז היא חברה ישראלית (שהמוצר שלה משמש גם את גוגל).

ההבדל הגדול שאני רואה הוא שבארץ יש חיבה לריבוי קווים וחלופות. בניגוד למצב של מיעוט קווים תדירים שהנהג יכול ללמוד את מסלולם - במקרה של ריבוי קווים אי אפשר לדרוש שהנהג ידע את כולם. בשכונה שגדלתי בה למשל - יש כ 9 קווים כיום במקום 3 בזמני למרות שהגאוגרפיה שלה לא השתנתה מהותית. גם עם היעדים ממנה התגוונו - הבחירה ב 9 קווים לא תדירים במקום 3 קווים תדירים יוצרת מצב שבמקום לקחת קו תדיר שבא כל 5 דקות ולחכות 2-3 דקות לקו התדיר הבא צריך להמתין 12-15 דקות לרוב הקווים, כ 20 דקות לקו שכונתי מסויים ממסוף התחבורה לאזור חדש שנוסף לה (דבר שיוצר המתנה כוללת של עד חצי שעה כדי לעלות על האוטובוס העירה) וישנן כל מני חלופות ספציפיות עם נסיעה או שתיים ב 7 בבוקר. זו שכונת קצה אחת בירושלים ואותם הנהגים נמצאים מול מספרי קווים דומים בשכונות דומות בטבעת של פוסט 67, כך שהם צריכים להתמודד עם עשרות קווים ואין סיכוי שיכירו את כולם.
בישראל מאז ומעולם אהבו הרבה קווים (וגם הרבה חלופות לכל קו). באנגליה עד כמה שזכור לי היו צובעים את מספר הקו על האוטובוס, וזהו, האוטובוס הזה שייך לאותו הקו לכל החיים.
בישראל השתמשו בתצוגה מתחלפת למספר הקו, והאוטובוסים והנהגים החליפו קווים במהלך היום.
לכל שיטה יש יתרון, לשיטה האנגלית יש יתרון שהנהג מכיר את הקו. (ואין לי מושג איך הם גורמים לנהג לא לצאת מדעתו מרוב שיעמום), וגם יש פחות סיכוי לתקלות, כי קל לחשב את זמן הנסיעה של הקו לאורך המשמרת של הנהג. (וגם אין סיבה לדחוף יותר מידי נסיעות כי זה אין איך לנצל את הזמן שנותר בסוף המשמרת).
לשיטה הישראלית יש יתרון של יעילות, כי אפשר לדחוף עוד איזה יותר נסיעות בתוך סידור העבודה של הנהג, אבל עולה הסיכוי לתקלות.

יש יתרון לנסיעות קצרות ותדירות, ויש גם יתרון לנסיעות ארוכות ומאספות. אני חושב שצריך לבחון את זה לפי זמן הנסיעה מדלת לדלת, אבל אין בנמצא מאגר נתונים שיכול לתת את התשובה מתי תהיה הנסיעה יותר קצרה. לא כל האנשים רוצים את הנסיעה הכי קצרה, יש כאלה שמעדיפים נסיעה קצר יותר ארוכה, אבל שלא מצריכה לרדת עם העגלה ולהחליף אוטובוס בשמש הקופחת, ויש כאלה שלא מכירים את מסלולי הקווים ומעדיפים להשאר על מה שהם מכירים, מאשר לנחש שהם ירדו בתחנה הנכונה והלכו לכיון הנכון כדי למצוא את האוטובוס הבא.
 

Ccyclist

Well-known member
בישראל מאז ומעולם אהבו הרבה קווים (וגם הרבה חלופות לכל קו). באנגליה עד כמה שזכור לי היו צובעים את מספר הקו על האוטובוס, וזהו, האוטובוס הזה שייך לאותו הקו לכל החיים.
בישראל השתמשו בתצוגה מתחלפת למספר הקו, והאוטובוסים והנהגים החליפו קווים במהלך היום.
לכל שיטה יש יתרון, לשיטה האנגלית יש יתרון שהנהג מכיר את הקו. (ואין לי מושג איך הם גורמים לנהג לא לצאת מדעתו מרוב שיעמום), וגם יש פחות סיכוי לתקלות, כי קל לחשב את זמן הנסיעה של הקו לאורך המשמרת של הנהג. (וגם אין סיבה לדחוף יותר מידי נסיעות כי זה אין איך לנצל את הזמן שנותר בסוף המשמרת).
לשיטה הישראלית יש יתרון של יעילות, כי אפשר לדחוף עוד איזה יותר נסיעות בתוך סידור העבודה של הנהג, אבל עולה הסיכוי לתקלות.

יש יתרון לנסיעות קצרות ותדירות, ויש גם יתרון לנסיעות ארוכות ומאספות. אני חושב שצריך לבחון את זה לפי זמן הנסיעה מדלת לדלת, אבל אין בנמצא מאגר נתונים שיכול לתת את התשובה מתי תהיה הנסיעה יותר קצרה. לא כל האנשים רוצים את הנסיעה הכי קצרה, יש כאלה שמעדיפים נסיעה קצר יותר ארוכה, אבל שלא מצריכה לרדת עם העגלה ולהחליף אוטובוס בשמש הקופחת, ויש כאלה שלא מכירים את מסלולי הקווים ומעדיפים להשאר על מה שהם מכירים, מאשר לנחש שהם ירדו בתחנה הנכונה והלכו לכיון הנכון כדי למצוא את האוטובוס הבא.

השילוט הבריטי מתחלף, אבל טיפה יותר מפורט עם יעדי המשנה. בימים עברו היה שילוט על סרט מתגלגל וכל הפרטים היו באזור כפול בגובהו מהרצועה הישראלית אז אפשר לסלוח למסקנה שזה "צבוע". כשהעבירו את המכונה לקו אחר גילגלו את הסרט לקטע הבא.

מחוץ ללונדון ראיתי מקרים שאכן יש צביעה חלקית של מספר או מספרים קשורים על הצד של האוטובוס, אבל השילוט העיקרי הוא שילוט מתחלף. בברייטון למשל ניסו למתג 5-10 קווים חזקים כ"מטרו" ונתנו לכל קו / סוג קו פס צבע דק שבידל אותו בתוך המערכת. הפס היה איפשהו בין האדום והקרם של חברת Brighton and Hove buses , אולי ליד לוח הפרסומות שבין הקומה הראשונה לשניה. היה צבע לקווים 1-1a, 5,5a, וכו'. המיתוג היה קיים בשנות התשעים אבל בוטל בהמשך, אולי הגלל חוסר הגמישות של הציוד הנייד. בעיר שאני גר בה יש מספר אוטובוסים שיש עליהם מיתוג של אשכול הקווים שהם שייכים לו בתוך החברה.

בלונדון יש מיתוג חיצוני משני של המפעילות, אבל כל האוטובוסים באדום של TFL וכל הכירטוס עירוני. הנוסע אינו צריך לדעת למי האוטובוס שייך. כנוסע תדיר באזור מסויים אפשרנלהתחיל לשים לב אילו קווים של אותה המפעילה חוזרים לאיזה חניון אוטובוסים (היה לידי חניון גדול כזה ליד תחנת תחתית עם אזור מסחרי שוקק) ולבנות תמונה של אילו קווים שייכים לאותו אשכול של אותה המפעילה. אני חושב שבחניון לידי היו לפחות 6 או 7 קווים שונים במסלולים שהגיעו אליו מצירים שונים. בלונדון יש שיטה של תחנות ויסות, והתחנה שימשה גם לויסות בקווים שעברו דרך הרחוב הפחות ראשי ליד. הויסות איפשר גם החלפת נהגים באמצע נסיעה - האוטובוס היה נעמד לויסות שממילא היה קבוע בלו"ז, הנהג היה יוצא מתא הנהג והנהג החדש היה נכנס. אני בטוח שהעובדה שהיו קווים שהסתיימו שם וקווים שהמשיכו דרך שם איפשרה תחלופת נהגים בין הקווים השונים. עדיין - לא היו יותר מ 3 קווים לתחנת אוטובוס ולא היו יותר מ 2 תחנות אוטובוס צמודות ממש על התחנה לפני פיצול הצירים. על הצירים עצמם לא היית רואה יותר מ 3 קווים. TFL הצליחה להפעיל קווי אוטובוס עם תדירויות מוצהרות של פעם ב 6-8 דקות בשעות העומס כך שלא היתה צריכה לפרסם לוחות זמנים עיקריים. יש לציין שהיחס הלונדוני לאוטובוסים הוא כאל אמצעי מזין למערכת הרכבות העירונית בעוד שמחוץ ללונדון בערים רבות האוטובוסים הם המערכת העירונית העיקרית אף שיש מספר תחנות רכבת בתחום העיר.
 

מנכל אחד

Active member
השילוט הבריטי מתחלף, אבל טיפה יותר מפורט עם יעדי המשנה. בימים עברו היה שילוט על סרט מתגלגל וכל הפרטים היו באזור כפול בגובהו מהרצועה הישראלית אז אפשר לסלוח למסקנה שזה "צבוע". כשהעבירו את המכונה לקו אחר גילגלו את הסרט לקטע הבא.

מחוץ ללונדון ראיתי מקרים שאכן יש צביעה חלקית של מספר או מספרים קשורים על הצד של האוטובוס, אבל השילוט העיקרי הוא שילוט מתחלף. בברייטון למשל ניסו למתג 5-10 קווים חזקים כ"מטרו" ונתנו לכל קו / סוג קו פס צבע דק שבידל אותו בתוך המערכת. הפס היה איפשהו בין האדום והקרם של חברת Brighton and Hove buses , אולי ליד לוח הפרסומות שבין הקומה הראשונה לשניה. היה צבע לקווים 1-1a, 5,5a, וכו'. המיתוג היה קיים בשנות התשעים אבל בוטל בהמשך, אולי הגלל חוסר הגמישות של הציוד הנייד. בעיר שאני גר בה יש מספר אוטובוסים שיש עליהם מיתוג של אשכול הקווים שהם שייכים לו בתוך החברה.

בלונדון יש מיתוג חיצוני משני של המפעילות, אבל כל האוטובוסים באדום של TFL וכל הכירטוס עירוני. הנוסע אינו צריך לדעת למי האוטובוס שייך. כנוסע תדיר באזור מסויים אפשרנלהתחיל לשים לב אילו קווים של אותה המפעילה חוזרים לאיזה חניון אוטובוסים (היה לידי חניון גדול כזה ליד תחנת תחתית עם אזור מסחרי שוקק) ולבנות תמונה של אילו קווים שייכים לאותו אשכול של אותה המפעילה. אני חושב שבחניון לידי היו לפחות 6 או 7 קווים שונים במסלולים שהגיעו אליו מצירים שונים. בלונדון יש שיטה של תחנות ויסות, והתחנה שימשה גם לויסות בקווים שעברו דרך הרחוב הפחות ראשי ליד. הויסות איפשר גם החלפת נהגים באמצע נסיעה - האוטובוס היה נעמד לויסות שממילא היה קבוע בלו"ז, הנהג היה יוצא מתא הנהג והנהג החדש היה נכנס. אני בטוח שהעובדה שהיו קווים שהסתיימו שם וקווים שהמשיכו דרך שם איפשרה תחלופת נהגים בין הקווים השונים. עדיין - לא היו יותר מ 3 קווים לתחנת אוטובוס ולא היו יותר מ 2 תחנות אוטובוס צמודות ממש על התחנה לפני פיצול הצירים. על הצירים עצמם לא היית רואה יותר מ 3 קווים. TFL הצליחה להפעיל קווי אוטובוס עם תדירויות מוצהרות של פעם ב 6-8 דקות בשעות העומס כך שלא היתה צריכה לפרסם לוחות זמנים עיקריים. יש לציין שהיחס הלונדוני לאוטובוסים הוא כאל אמצעי מזין למערכת הרכבות העירונית בעוד שמחוץ ללונדון בערים רבות האוטובוסים הם המערכת העירונית העיקרית אף שיש מספר תחנות רכבת בתחום העיר.
התכוונתי לתקופה לפני כ30 שנה, בתקופה בה אני הייתי בסקוטלד, ואני חושב שעד היום רשת הקווים בנויה על אותו העיקרון.
בארץ באותה תקופה עבדו כבר עם מספרים מתחלפים והרשת מבוססת על ניצול מקסימלי של זמן הנהגים.
צריך תמיד לזכור שלכל תחנה יש קיבולת מקסימלית שכשעוברים אותה, התחנה הופכת ללא יעילה, ולכן בתכנון נכון שומרים על האיזון בין קווים ישירים בין נקודות עניין ונקודות מעבר שמאפשרות לעלות על הקווים בתחנות מעבר.
כך למשל, אם בירושלים צומת רמת משמש כתחנת מעבר (שלדעתי עוברת את הקיבולת שלה בשעות השיא), כל הקווים שיוצאים מרמות עוברים בצומת ומאפשרים לנוסעים החליף אוטובוס לכניסה לעיר למשל, אבל אם כלל הקווים היוצאים מרמות היו מסיימים בצומת רמות, אז העיכוב שהיה נוצר בתחנה היה הופך את הנסיעה לסיוט שרק בעלי מרפקים חזקים יכלו לעמוד בו.
 
למעלה