גב' מלי המנהלת - האם תוכלי בבקשה לחוות דעה על המחשבון הבא

מחשבון מרשים אבל ממש בעייתי

המחשבון באמת מרשים וגם ההסברים מדהימים. גם אתגרתי אותו עם כל מיני מצבים כמו להשיג את יעד המשקל בזמן קצר מדי או יעד משקל נמוך מדי והוא ידע לתקן אותי ולהגיד שזה לא בסדר.
רק צקיך לקחת בחשבון שכעושים אוטומציה כזו של תהליך קביעת מסגרת קלורית לפי מדדי הגוף ופרק זמן שמגדירים שרוצים להשיג יש מקרי קצה או חוסר יכולת להתחשב בכל הנתונים ואז ההנחיות והחישובים הם לא כל כך נכונים.
ואני אסביר:
1. קודם כל הנחית הקלוריות לפי מספר חודשים שרוצים להשיג את התוצאות היא בעייתית. הם עושים חישוב פשטני מדי של כמה קלוריות צריך לאכול. למשל לקחתי אשה במשקל 100 קילו גובה 1.75 שרוצה לרזות למשקל של 70 קילו תוך 200 ימים.
החישוב שקיבלתי הוא שכדי לשמור על משקל אני צריכה לאכול כ 2720 קלוריות. וכדי לרזות 30 קילו תוך 200 ימים אני צריכה לאכול 1000 קלוריות ליום.
זו ממש הנחיה גרועה! אישה ששוקלת 100 קילו יכולה להסתפק ב 1000 קלוריות?? ובכלל, להכניס את הגוף לגרעון קלורי של 1700 קלוריות???
למה? בגלל שרוצים להשיג את ההרזיה של 30 קילו ב 7 חודשים??? זה מהר מדי
זה גם לא לוקח בחשבון שככל שמשקל הגוף יורד בכל זאת יש ירידה בשרפת הקלוריות ואז צריך להתאים שוב את כמות הקלוריות בתפריט ואז מה? היא צריכה לאכול 800 קלוריות??
ומה לגבי העובדה שאם הגרעון הקלורי גדול מדי הגוף מתרגל לשרוף עוד פחות מהפוטנציאל הקיים?
2. גם החישובים הקלוריים הם לא משהו. כמו שדברנו בעבר צריך לשים משקל גוף מתוקן ולא את משקל הגוף עצמו, והם כן עושים תיקון אבל לא מספיק. אישה ששוקלת 100 קילו בגובה 1.65 לא שורפת 1600 קלוריות
3. אני כבר עושה כל כך הרבה משחקים שכבר אעצור בזאת אבל גם יש לי רושם שהם מנחים את כמות הקלוריות להרזיה לפי נוסחה מתמטית פשטנית מדי וממש לא תועיל בהרבה מצבים: לפי החישוב שכדי לרזות קילו צריך גרעון של 7000 קלוריות עושים חישוב כמה קלוריות צריך לחסוך. למשל 10 קילו צריך לחסוך 70000 קלוריות. ונגיד שהגדרתי שאני רוצה לעשות את זה ב 300 ימים זה אומר שאני צריכה לחסוך 230 קלוריות ליום.
וזה חישוב כל כך גרוע! חסכון של 230 קלוריות ליום לא יביא תוצאות. זה לא גרעון קלורי מספיק מרשים עבור הגוף כדי שבאמת יפנה למאגרי השומן וישרוף אותם. זה בכלל בתחום הטעות של כמה קלוריות שורפים \ אוכלים. כדי להצליח לרזות צריך ליצור גרעון קלורי של בין 500-1000 קלוריות. לא פחות וגם לא יותר.
זהו, הרבה זמן הקדשתי לזה :)
 

DANIAVNI

Well-known member
תודה רבה על התשובה המנומקת והמפורטת


אני הגעתי עם עצמי לאיזושהי מסקנה אינטואיטיבית
שיש בכל דיאטה "אזור מסוכן" שהוא:
אכילה מתחת לצרכי מסת הגוף הרזה ( קלורית וחלבונית)
 

אבי519

New member
מנסיוני עם דייטה ממוחשבת דומה, המחשבון הזה לא רע

הוא נותן הערכה די טובה לכמה קלוריות כדאי לאכול כדי לרזות.
אבל בקשר לאמינות של התחזית שהוא נותן לירידה במשקל אני די בספק.
אבל ממילא זה לא מדע מדוייק, הכמויות של הקלוריות שיש במזון לא מדויקות, והירידה במשקל בזמן דייטה לא לינארית.
 
לגמרי נכון שזה לא מדע מדויק אבל המחשבון הזה בעייתי

כל העניין של התאמת כמות קלוריות וכו זה ממש לא מדע מדויק. מספיק שהפעילות היומיומית שונה וכבר יש שונות מיום ליום. ולכן שאף אחד לא יחשוב ש 100-200 קלוריות לכאן או לשם, גם באוכל וגם בפעילות הכללית, זה מה שיקבע אם מרזים או לא. אבל כמה מאות קלוריות זה כן משמעותי. וממה שניסיתי עם המחשבון הזה יש מצבים שהוא נותן הערכת יתר או תת הערכה של שרפת הקלוריות והכמות המומלצת לאכול. מה גם שהתאמת כמות האוכל לפי פרק הזמן שרוצים לרזות היא ממש לא מוצלחת.
כשאני מנחה אנשים כמה לאכול יש כל כך הרבה גורמים שאני לוקחת בחשבון, מה שמחשבון חכם ככל שיהיה מוגבל בהרבה מצבים
 

אבו זקן

New member
שלוש הערות

1. למה את מחשבת 7000 קלוריות לק"ג ולא 7700? האם זה בגלל שאת לוקחת בחשבון גם ירידה במסת השריר?
2. "זה לא גרעון קלורי מספיק מרשים עבור הגוף כדי שבאמת יפנה למאגרי השומן וישרוף אותם" אלא מה הגוף יעשה כדי להשיג את אותן 230 קלוריות שחסרות לו? יקטין את קצב חילוף החומרים? להיפך, דווקא בגרעון קטן הסכנה הזאת פחותה.
3. המחשבון מפשט את החישוב כדי לתת בתור תשובה מספר אחד ולא רשימה שלמה של תאריכים ומספרים שיגרמו למשתמשים לרוץ לחפש מחשבון אחר.... מה שחסר, אולי, הוא הערה שאומרת "זאת ההמלצה לתחילת הדיאטה. נא לחזור בעוד שבועיים ולהפעיל את המחשבון שוב, עם הנתונים המעודכנים, כדי לקבל את ההמלצה לשבועיים הבאים".
 
תשובה להערות

1. אין קשר לירידה במסת שריר. נתתי את המספר כסדר גודל
2. מה הגוף יעשה? פשוט מאוד כן ישרוף פחות באותו יום. זה לא אומר שבאופן קבוע שרפת הקלוריות תרד. זה מה שיקרה אם יהיה אובדן מסת שריר ומת הגוף הרזה שהיא הפעילה מבחינת שרפת קלוריות. אבל כן, התהליכים בגוף כל הזמן משתנים כשהתנאים משתנים. אני אתן דוגמא מופשטת- אם תוקף את הגוף חיידק הוא יגדיל את כמות גופיפי החיסון בדם. כלומר הגוף משנה תהליכים עקב גורם חיצוני. ואותו דבר עם אוכל- אם חסר פחמימות הגוף משנה פעילות ומפחית משרפת הקלוריות. הוא לא יפחית את קצב ביצוע התהליכים ההכרחיים לצורך העניין הלב למשל ימשיך לפעום. הוא כן יצמצם בתהליכים לא הכרחיים. לצורך העניין- תהליכי בניה מחדש למשל. וככה, אם למשל חסר 200 קלוריות הוא יידע לפצות ב 200 קלוריות פחות בשרפת הקלוריות. כשחסר כבר הרבה יותר, וגם חסר ספציפית שומן לא תהיה לו ברירה אלא לפנות למאגרי השומן.
 

אבו זקן

New member
תודה

2. אני לא בטוח שהבנתי את התשובה שלך. לחידוד, בואי נניח שיש לנו שני תאומים זהים לחלוטין שהם העתק מושלם זה של זה, כולל הכל. ביום מסויים שניהם מתחילים בדיאטה. תאום א' נמצא בגרעון קלורי של 250 קלוריות ליום, ואחיו בגרעון של 500 . אחרי שבועיים תאום ב' עובר להיות במאזן נייטרלי, בעוד הראשון ממשיך עם הגרעון הקטן שלו שובעיים נוספים.
&nbsp
לאחר ארבעה שבועות, כל אחד מהם היה בגרעון כללי של 7000 קלוריות. מי משניהם יהיה בעל משקל גוף גדול יותר? למי מהם תהיה מסת שריר גדולה יותר?
&nbsp
(אין צורך להסביר לי שאין בעולם שני אנשים שיוכלו להיות זהים לגמרי אחד לשני בכל שניה של התקופה הזאת. כאמור זה מצב היפותטי שנועד רק לחדד את מה שאת אומרת).
 
גרעון קלורי קטן מדי לא יאפשר לרזות גם אם זה מצטבר

אשמח לחדד :)
קודם כל אני לא מדברת על כך שאין בעולם שני אנשים זהים לחלוטין. אני מדברת על כך שתקח את אותו אדם- הגוף של אותו אדם (ושל כולנו כמובן) משנה את קצב חילוף החומרים שלו מיום ליום, משעה לשעה. ורק לחדד- קצב חילוף החומרים זה סכום כל התהליכים המתבצעים בגוף, ולכן הוא גם מדד לשרפת הקלוריות כי התהליכים האלה שורפים אנרגיה (הנמדדת בקלוריות). והגוף לא מבצע בכל רגע נתון את כל התהליכים באותו קצב. ויש גורמים שמשפיעים כמו גורמים הרומונליים, סביבתיים (למשל מזג אוויר), מצב השינה (מי שישן מעט שורף יותר) ועוד. ואחד הגורמים שמשפיעים זה פשוט זמינות חומרי האנרגיה. הגוף מגיב לשינויים בזמינות האנרגיה על ידי שינויים בתהליכים. אם ישנה זמינות נמוכה של חומר האנרגיה הראשי, הפחמימות, הוא חייב לצמצם בחלק מהתהליכים שהוא מבצע ולשרוף פחות.
בכל מקרה לגבי הדוגמא עם התאומים- קשה לדייק כמובן אבל בעקרון התאום שנמצא בגרעון של 250 קלוריות לא יירד משמעותית בחודש הזה אם בכלל כי כאמור זה לא גרעון משמעותי. וזה שיהיה בגרעון של 500 קלוריות יצליח לרזות בסביבות קילו בשבועיים הראשונים.
ושוב, זה תלוי בעוד גורמים כמו שאמרתי- הורמונליים, סביבתיים וכו כך שקשה להפוך את זה למדע מדויק אבל אם מנטרלים את כל השונות הזו זה מה שיקרה. כמו כן צריך לקחת בחשבון שתלוי איזה קלוריות מצמצמים- אם מצמצמים קלוריות של שומנים זה יהיה הרבה יותר יעיל מצמצום קלוריות של פחמימות. כמו כן איך האוכל יהיה פרוס- אם מצמצמים את הקלוריות האלה בכל היום או רק בחלק מהיום וכו
שורה תחתונה ובלי לבלבל יותר מדי, עדיף לעשות גרעון משמעותי אך לא גדול מדי- של 500 קלוריות זה מעולה, 1000 קלוריות זה המקסימום. משמעותית פחות מ 500 קלוריות לא ייתן שינוי משמעותי, אין פה קטע של מצטבר. זה לא חשבון בנק
 

אבו זקן

New member
שוב, תודה

אני מעריך את התגובות המושקעות שלך (אם כי לא בהכרח מסכים איתן
).
 

DANIAVNI

Well-known member
האם אדם שיאכל מדי יום 100 קלוריות יותר ממה שהוא שורף

באותו יום
לא ייצבור במשך כמה שנים את אותם 100 קלוריות לכדי מספר קילוגרמים ?

נניח בשנה :

100*365
------------ = קילוגרמים בשנה
7700

כלומר, גם עודף של 3 עגבניות ביום יכול להפוך במשך הזמן לכרס מכובדת

אני בגלל זה ויתרתי לחלוטין על חלב
גיליתי שאני בעבודה שותה ככוס חלב 3% עם הנס
שזה לאורך זמן מצטבר סתם
לכן עברתי לקפה שחור .
 
נו ברור שלא

נו ברור שאם תאכל עוד 3 עגבניות זה לא יהפוך לכרס מכובדת. שוב, זה לא כמו חשבון בנק שמצטבר לקילו בשנה.. עודף של 100 קלוריות או חוסר זה לא מה שגורם לעליה במשקל, את השונות הזו הגוף "מנקה"
 

אבי519

New member
אני חושב שבגדול זה כן כמו חשבון בנק וכן נצבר לאורך זמן

אם אדם ישנה התנהגות יומית קבועה שלו, למשל יתחיל ללכת ברגל במקום ליסוע במכונית הוא ישרוף כל יום יותר קלוריות, ולאורך הרבה זמן זה גם יתבטא במשקל שלו. (אם ימשיך לאכול אותו דבר)
אותו דבר אםישנה משהו בתפריט הקבוע שלו ( אם יש לו תפריט קבוע) למשל אדם שאוכל תפריט די אחיד מבחינה קלורית וישנה משהו שיעלה את מספר הקלוריות שלו זה יתבטא לאורך זמן במשקל.
כמובן שבגלל שאף אחד הוא לא מעבדה מהלכת, וכל אחד משנה כל הזמן את התפריטים ואת הפעילות ולא ממש עוקב מדעית אחרי השינויים אי אפשר להוכיח את זה בשאלונים או בסקרים, וצריך ממש ניסוי מדעי על "שפני ניסוי במעבדה" כדי להוכיח דבר כזה.
 

DANIAVNI

Well-known member
בנושא שריפת קלוריות רב הנסתר על הנגלה

עשיתי בזמנו לפני כמה שנים כשהייתי קצת יותר צעיר ויפה
בדיקת RMR+שעון אקטיקל שאמורה להיות מדעית

התוצאה שהתקבלה שאני שורף כולל פעילות גופנית מתונה
2600 קלוריות ביום +- .

אני מודיע לך חגיגית שב-2300 קלוריות ליום מחושבים בגיליון אקסל
אני שורף בינתיים בקצב של 1.1 ק"ג לשבוע .

שזה מסתדר דווקא עם הנוסחא הדי מפוקפקת של האריס בנדיקט

בקיצור, אני לא מבין שום דבר.
 

אבי519

New member
אצלי הנושא של קלוריות לעומת ירידה במשקל עבד לפי הספר אבל

לא בצורה לינארית אלא בחישוב לאורך תקופה ארוכה מאד ( חצי שנה) כלומר אם אני מחשב כמה קלוריות אכלתי פחות בחצי השנה של הדייטה שעשיתי וכמה משקל ירדתי בגלל זה זה יוצא בדיוק לפי הספר.
עשיתי דייטה של גרעון קלורי פחות כ 500 קלוריות ליום.
בתחילת הדייטה היתי BMI 31 , אני זוכר שבהתחלה ירדתי מהר אחרי זה היו תקופות שבהם המשקל לא זז כמה שבועות למרות שהקפדתי מאד על הדייטה והפעילות, ואחרי זה ירד שוב קצת , ושוב נעצר אפילו נראה כאילו שהוא עולה חזרה... ושוב חזר לירידה .
אחרי חצי שנה ירדתי ל BMI 25 ואז עברתי לדייטה שבה אני אוכל בדיוק את מספר הקלוריות הנדרש לשמירה על המשקל ובכל זאת המשכתי לרדת קצת עד ל BMI23 בערך .
אבל אחרי זה עליתי חזרה ל BMI24 ומאז אני שומר על זה במצב יציב כבר שנה בערך.
המסקנה שלי היא שכשעושים דייטה של גרעון קלורי הירידה לא רציפה ולינארית והמשקל נע לפעמים בתנודות גדולות ולפעמים בתנודות קטנות גם כלפי למטה וגם כלפי למעלה - אבל אם שומרים ומקפידים על הגרעון הקלורי קבוע, ולא מתיאשים בסוף מגיעים למטרה.
 

DANIAVNI

Well-known member
לפי איזו נוסחה או מחשבון הלכת ?

ואיך הגעת לפרמטר של מקדם רמת פעילות יומית .

אני מעבר למספרים מעדיף שיטת ניסוי ותעייה
אם קבעתי לי כמות קלוריות של 2300 ליום + מספר צעדים ממוצע לפי
מד צעדים של אומרון - גם אם זה לא מדעי ומדוייק וזה עובד כמו שרציתי
אז הכל טוב עד להודעה חדשה.
ברגע שאראה האטה בקצב הירידה איערך מחדש עי הגדלת כמות צעדים ו/או הקטנת קלוריות .

אחת מהטעויות הפטאליות שלי בעבר היתה כל מיני דיאטות רעב
של יותר מדיי קלוריות מתחת לרצוי ( גם דיאטנית של מכבי נתנה לי דיאטה
של 1800 קלוריות ליום בלבד. אם אני יורד 1.1 ק"ג כשאני אוכל 2300 קלוריות
למה לתת לי לאכול רק 1800 ( ואז שקלתי יותר והייתי צעיר יותר אז בכלל ...)
 

אבי519

New member
השתמשתי במחשבון ויומן תזונה באתר של נטוגרין

לצערי האתר הזה לא מתעדכן ובשלב מסויים היומן תזונה באתר הפסיק לפעול , (איתרתי את הבעלים של האתר אבל כשפניתי לבעלים הם ענו לי שהם לא מעוניינים יותר בתמיכה באתר.)
אבל יש להם בנטוגרין עדיין מחשבון לא רע שעדיין פועל.
נעזרתי גם במחשבונים באתר גולינגו.
הדייטה שעשיתי היתה מחושבת ומאוזנת מכל הבחינות.
חוץ מזה שדאגתי למספר הקלוריות הכללי שיהיה נמוך ממספר הקלוריות שאני שורף הפעילות הרגילה שלי , בנוסף גם.
דאגתי לאכול מכל אבות המזון וסוגי המזון (ירקות ופירות שונים ,דגנים מלאים כמו חיטה מלאה, ושיפון מלא, ביצים (חופש), מוצרי חלב (רזים ובלי המתקה) ,בשר אדום, בשר עוף, דגים , אגוזים, וגרעינים , גרעיני פשתן וצ'יה )
דאגתי לאכול ירקות מכל הצבעים.
דאגתי לאכול מידה מספקת של חומצות אמינו חיוניות
דאגתי לאכול איזון נכון של חומצות שומן חיוניות אומגה 3 ואומגה 6
דאגתי שהיחס בין הקלוריות שאני מקבל משומנים חלבונים פחממות יהיה נכון (50 30 20).
דאגתי שאני מקבל את כל המינרלים הויטמינים שצריך. (זה מופיע במחשבון של נטוגרין)
ואני דואג גם לא לאכול דברים לא בריאים כמו סוכר, שמן ושומן (מעבר למה שיש באופן טיבעי באוכל), אלכהול מוצרי מזון תעשייתיים ומעובדים , משקאות קלים ממותקים כל מה שמכיל כימיקלים , וכן הלאה ...משתדל לאכול כמה שיותר אורגני ( לא אם זה מאד יקר) .
 

DANIAVNI

Well-known member
תודה, האתר מלא בחומר מעניין

גם בנושא תזונה וגם בנושאי פעילות גופנית למתחילים
אני כבר הולך לשלב אימוני גומייה למתחילים ..
 
למעלה