ברכות לפרופ' סלע על הפרס בזכות המחקר על הCCD

ברכות לפרופ' סלע על הפרס בזכות המחקר על הCCD

פרופ' אילן סלע מהאוניברסיטה העברית נבחר לקבל את הפרס הראשון בפרסי קיי לחדשנות ,עבור מציאות פתרון להפרעת התמוטטות המושבה (CCD) – תופעת חובקת עולם של היעלמות דבורים, הגורמת להפסדים שנתיים של כ-35 מיליארד דולר בארצות הברית לבדה.

הפרויקט החל כאשר פרופ' אילן סלע גילה וירוס חדש בשם IAPV והכניס את הגנום של ה- IAPV למאגר המידע הציבורי. בעקבות זאת, קבוצת מחקר אמריקאית העוסקת בחקר חומרים גנטיים, קישרה בין תופעת היעלמות הדבורים לווירוס. צוות משקיעים פנה לפרופ' סלע וביקש ממנו לשמש בתור המדען הראשי של חברה בשם Beeologics ששמה לה למטרה לרסן מחלות של דבורים ופגיעות אחרות בהם. תוך שלוש שנים פותחה שיטה לריסון וירוס ה- IAPV באמצעות השתקת הביטוי של הגנים הוויראליים, מה שמסייע לצמצום תופעת היעלמות הדבורים.

במקביל, הצליח פרופ' סלע לטפל באיום נוסף על כוורות דבורים הנגרם כתוצאה מפשיטת אקריות בשם וארואה דסטרוקטור. על שני הפיתוחים נרשמו פטנטים ובשנה שעברה נרכשה חברת Beeologics על ידי התאגיד לביוטכנולוגיה חקלאית מונסטנו ב-120 מיליון דולר, והמוצר remebee יצא לשוק.

פרופ' סלע הוא פרופסור אמריטוס לווירולוגיה ולביולוגיה מולקולארית במכון למדעי הצמח ולגנטיקה בפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה ע"ש רוברט ה' סמית. הוא הצטרף לפקולטה בשנת 1968 ומשמש פרופסור מן המניין משנת 1981. למרות שרשמית הוא פרש לפני שנים ספורות, הוא עדיין מעורב במחקר וביצע פריצת דרך משמעותית במחקר של וירוסים בצמחים ובדבורים ובהשתקת גנים. הוא שימש בתור מנהל המרכז לביוטכנולוגיה חקלאית ע"ש אוטו ווארבורג , ראש המחלקה לאנטומולוגיה ויו"ר המסלול הבין תחומי לביוטכנולוגיה באוניברסיטה
 
למעלה