ברכות לפורום החדש

SaGreen

New member
ברכות לפורום החדש

יש לי שאלה קטנה. סיימתי לאחרונה קורס דיני חוזים באוניברסיטה הפתוחה ורציתי לדעת עד כמה החומר הנלמד בקורסים כאלה שלומדים תחת תואר בניהול תואמים למצב האמיתי בשטח? מה שלמדנו בקורס (שהועבר ע"י מרצה עו"ד) הוא: כל סעיפי חוק החוזים, חוק התרופות וחוק החוזים האחידים.
 
אני לא יודעת מה לומדים

בדיני חוזים במסגרת תואר בניהול. אני מניחה שלמדתם את הבסיס ומקווה שהמרצה גם הפנה אותכם לפסיקה העדכנית. לא יודעת למה כוונתך ב"מצב בשטח".
 

SaGreen

New member
למדנו מהספרים של גבריאלה שלו

שלפי מה שהבנתי היא פיגורה מאד נחשבת בעולם דיני החוזים בישראל. הספרים שלה נוגעים בכל סעיף וסעיף מהחוק. הספרים מלאים בפסקי דין עדכנים של שופטים שעדין נמצאים בחיים ואפילו עדין משמשים כשופטים (ברק לדוגמא). הנה יחידות הלימוד בראשי פרקים: 1. מבוא ועקרונות כללים. 2. יציאת חוזה. 3. צורת החוזה, פירושו והשלמתו 4. פגמים בחוזה 5. חוזה על תנאי 6. חוזה פסול 7. חוזה לטובת אדם שלישי 8. הפרת חוזה וסיכול חוזה 9. אכיפת חוזה וביטול חוזה 10. פיצויים בשל הפרת חוזה 11. חוזים אחידים ותניות פטור ובנוגע למושג "שטח" - הכוונה שלי היתה שהאם לי, בתור אחד שסיים בהצלחה את הקורס הזה, יש את היכולת לנתח חוזה כלשהו או שיש עוד הרבה דברים שאני צריך לדעת מלבד מה שלמדתי בקורס או שעדין אני אצטרך עו"ד בשביל זה? מצורף מבחן סיום קורס לדוגמא.
 
חוזים

צריך לדעת לנסח וצריך לדעת לפרש. שניהם מתבססים על חקיקה ופסיקה וכן על הנסיון בתחום. אני לא יודעת מאיזו שנה הספר של גבריאלה שלו (שהיא באמת דמות מובילה בתחום, אבל לא היחידה) אך אני מניחה שלאחר הוצאתו היו עוד פסקי דין מנחים. הבחינה שצירפת, כדרכן של בחינות מעין אלו, היא בעיקרה תיאורטית. בעניין ניתוח החוזה: תלוי לאיזה צורך אתה מבקש לעשות כן. לא הייתי מציעה לך להתקשר בהסכם משמעותי ללא עזרה מקצועית.
 

kawa

New member
דיעה אישית

גם אני עברתי את הקורס של שלו, במסגרת מנהל עסקים באו"פ ולאחר מכן, במסגרת לימודי משפטים את הקורס של פרופ' דויטש. אין ספק ששניהם תותחי -על בחוזים. הם נחשבים לליגה מס' 1 בחוזים. רק מה, דויטש הוסיף לי מליון דברים שלא למדתי אצל שלו. הספרים של שלו הם מעולים, רק דויטש, יש לו תובנות והארות על עולם החוזים שלא מן העולם הזה. הוא פשוט מגה- מטאור בחוזים. יחד עם זאת נראה לי שבעסקאות פשוטות יחסית, שאין בהן סיכון רב אפשר בעזרת הידע של שלו לכתוב חוזים. אני עצמי עשיתי כבר שימוש מעשי לעצמי בידע ( כי לא רציתי לשכור עו"ד אז השתמשתי בידע שלי ) מה שכן הקורס של דויטש שיפר בהרבה את היכולת שלי להתקשר בחוזים. הקורס של דויטש הוסיף לי מה שלא היה אצל שלו- הבנת עומק- הבנת דיני החוזים מתוך תמונה כוללת של עקרונות יסוד של הדין האזרחי
 
ועדיין

לנסיון המעשי חשיבות עצומה בתחום זה. וגם, למיטב ידיעתי, לא הקורס של שלו, לא זה של דויטש ולא אף קורס בדיני חוזים מלמד איך לכתוב ולנסח חוזה ומהן המכשלות שיש להזהר מהן.
 

kawa

New member
אני דווקא חולקת עליך

משפטים הוא התחום היחיד שניתן לאמר שההבדל בין תיאוריה לפרקטיקה הוא דק מאד, כי הפרטיקה מושתת על אדנים תיאורטים ( סליחה על השפה הפלצנית, אני עושה משהו שמרבית הסטודנטים למשפטים אינם עושים: קוראת פסקי דין, והרבה ) בכל מקרה, אחרי הקורס של דויטש אני יודעת מהן המכשלות הצפויות בחוזה, אני יודעת כיצד לנסח חוזה. כי דויטש הוא פשוט תותח בדיני חוזים. רוצה דוגמא? בעיית המסוימות, דויטש דיבר על זה המון. אני מכירה את כל סוגיית המסוימות כך שאדע בדיוק כיצד לנסח חוזה שיהיה בו מנגנון כמעט לכל דבר. אני לא אשאיר דברים אשר אינם מכוסים ע"י הוראות דיספוזיטיביות בדין החוזי ליד המקרה. אני אדאג לכסות כל פינה. אני יכולה לתת עוד המון דוגמאות. אני חושבת שדויטש מלמד כ"כ יסודי, ואני פשוט יודעת כיצד לנסח חוזה. אני מכירה בראשי פרקים את קטיגוריות הבעיות אשר עלולות להווצר ויודעת כיצד לכסות אותם. אני יודעת שאני נשמעת מלאת יומרה, או משוויצה וכו', אבל זה לא. פשוט פרופ' דויטש מרצה תותח. נדיר לראות באקדמיה מישהו שופע ידע כמוהו, אז כן, אני יודעת לנסח חוזה.
 
אשריך.

יש סוגים של חוזים שאני לא בטוחה שאדע לנסח אותם היטב מבלי להתייעץ. לסוגיית המסויימות באמת מקדישים הרבה זמן בלימודים אבל בפועל, עדיין לא נתקלתי בחוזה שהבעיה בו היתה בעיה של יש/אין מסויימות. זה לא אומר שאין כאלו מקרים, זה אומר שיש בעיות אחרות יותר נפוצות ולפעמים יותר קשות. ומנסיוני - יש הבדל בין התיאוריה לפרקטיקה.
 

kawa

New member
ייתכן, אך זו דוגמא אחת מני רבות

אין לי כוונה 'להשוויץ'. מה שכן, יש לי כוונה להחמיא לפרופ' דויטש, ששיטת הלימוד שלו כ"כ מקיפה ומעמיקה, עד שהוא מספק לנו המון כלים לכתיבת חוזה. בכל מקרה, מכייוון שבפועל אין לי כוונה לנסח חוזה עבור אף אדם מלבדי עד שלא אהיה עורכת דין ממש, אני מדברת באופן תיאורטי על היכולת שלי לנסח חוזה. האופן המעשי זה משהו אחר, ובטח לא אטול סיכון כשמדובר באדם אחר. מה שכן אני אתן לך עוד כמה דוגמאות כיצד הקורס של דויטש סייע לי ביכולת לנסח חוזים: לדוגמא, ניתן לכתוב מבוא לחוזה שהינו חלק בלתי נפרד בחוזה. ניתן לכלול במבוא לחוזה מצגים טרום חוזיים כך שכל צד לא יסתכן שהצד השני מטעה אותו אפילו במחדל. כמו כן במבוא לחוזה ניתן לכתוב כי רמת הקואופרטיביות בחוזה תהה גבוהה, לציין באילו מקרים צד יתן לבעל חוזהו התרעה לגבי הפרת חוזה ומה יהה אורכה ( בכדי לא לפוצץ את החוזה על הפרה רק משום שנדמה לצד אחד כי היא יסודית ). במבוא לחוזה אפשר לכתוב תכליות כלליות ולא להשאיר את זה לפרשנות בית משפט, ואפשר לכתוב נספח עם פרשנות המוסכמת על שני הצדדים.עוד במבוא לחוזה ניתן לכתוב רשימה של ציפיות והסתמכויות של כל אחד מן הצדדים, וכך להכניס את הצד השני לחוג הצפיות של נזקים עתידיים. הדברים הללו באים לי מתוך הלמידה התיאורטית - ואני חושבת שהם מאד ישומיים. אפשר גם לכסות בחוזה מראש מצבי סיכול - אפילו ברמה נמוכה למשל לכסות מצבי מלחמה, וכו'. נכון, זה הופך את כתיבת החוזה למייגעת אבל זה כלום לעומת ההדיינות המשפטית. עדיף להשקיע המון מחשבה מראש מאשר כאב ראש אחר כך. ועוד דוגמא? יש לעשות בחוזה פרק של התאמה לנסיבות חדשות, ולקבוע לגבי חיובים שונים בחוזה מה תהה האחריות: באשמה, חמורה, ולפרט. חוזה שכזה, אשר יחיל את כל המרכיבים הללו, לדעתי יצמצם מאד את הסכסוכים העתידיים בבית המשפט. אם הוא יכתב תוך חלוקה נכונה לראשי פרקים כאשר סעיפי פרשנות ותכלית יבואו כנספחים, החוזה יהה קריא יחסית וקל להתמצאות. נכון, הוא יהיה שמן בעוביו, אבל זה עדיף על הדיינות משפטית של שנים בשל סעיף שאינו מובן. ענבל
 
אין לי ספק שתהיי עו"ד מצויינת

ושיש לך את הבסיס הנחוץ בדיני חוזים. השאר - יבוא עם הנסיון. פרופ' דויטש הוא אכן משפטן מהמעלה הראשונה ומרצה מעולה.
 

kawa

New member
תודה ../images/Emo9.gif

ולגבי דויטש, כמה שמחתי שהתברר שהוא לא הולך להיות בעליון. המשמעות- אפשר ללמוד אצלו קניין, ועוד. הוא למעלה ממשפטן מהמעלה הראשונה, הוא שוחה בידע מדהים בכל התחומים של הדין האזרחי. הוא יודע לערוך היקשים ואנלוגיות מתחום אחד בדין האזרחי למשנהו. הוא יכול לעבור במהירות מעקרונות כלליים בדין האזרחי ליישום על מקרים פרטניים, וכל הידע השופע שלו אינו כתוב אלא בראשו, באופן ספונטני, מבלי שהוא הביא דף מהבית הוא עונה תשובות מדהימות ומקיפות לסטודנטים- והכל פשוט מהראש שלו, מהרגע להרגע, רוצה לאמר- כל הידע הענק הזה קיים אצלו בראש להבדיל ממרצים אשר מביאים דף מהבית ( לא שזה פסול חלילה אבל זה מעיד על דויטש ) ענבל
 
למעלה