ברכבת אל אבו גוש

מצב
הנושא נעול.
ברכבת אל אבו גוש

ברכבת אל אבו גוש
לפני כשבועיים הזדמן לי לבקר לראשונה באחד מאתרי ההקמה של הקו החדש לירושלים ('A1') וליתר דיוק באתר ההקמה של מנהרה 3, הארוכה מכולן.

בזכות כמה ממשתתפי הפורום שעוקבים ומפרסמים חומרים ומידע אודות הפרוייקט, והחכימו אותי רבות בשנים האחרונת לגבי שלבי ההתקדמות ואפן התפעול של כריית המנהרות, יכולתי להתמקד במהלך ביקורי הקצר בהיבט שבאמת מעניין אותי - הרכבות התעשייתיות הזמניות שפועלות בו.

אני מקווה שאצליח לפרסם כאן את מרבית התמונות המעניינות שצילמתי במהלך הביקור, אבל כבר על ההתחלה אני רוצה להודות למארחים, מרכבת ישראל וגם משפיר ופיצרוטי, על ההזדמנות ועל הסבלנות, במיוחד מול רצף השאלות הטכניות שלי.

ולגבי הפתק בתמונה המצורפת - אל תדאגו, אסביר בהמשך.
 
ימין או שמאל?

ברכבת אל אבו גוש
לפני כשבועיים הזדמן לי לבקר לראשונה באחד מאתרי ההקמה של הקו החדש לירושלים ('A1') וליתר דיוק באתר ההקמה של מנהרה 3, הארוכה מכולן.

בזכות כמה ממשתתפי הפורום שעוקבים ומפרסמים חומרים ומידע אודות הפרוייקט, והחכימו אותי רבות בשנים האחרונת לגבי שלבי ההתקדמות ואפן התפעול של כריית המנהרות, יכולתי להתמקד במהלך ביקורי הקצר בהיבט שבאמת מעניין אותי - הרכבות התעשייתיות הזמניות שפועלות בו.

אני מקווה שאצליח לפרסם כאן את מרבית התמונות המעניינות שצילמתי במהלך הביקור, אבל כבר על ההתחלה אני רוצה להודות למארחים, מרכבת ישראל וגם משפיר ופיצרוטי, על ההזדמנות ועל הסבלנות, במיוחד מול רצף השאלות הטכניות שלי.

ולגבי הפתק בתמונה המצורפת - אל תדאגו, אסביר בהמשך.
ימין או שמאל?
מפאת קוצר הזמן, אדלג בינתיים על הביקור במפעל הסגמנטים בו התחלתי, אבל אספר לכם שנסעתי ממנו אל אתר הקמת מנהרה 3 דרך מנהרה 2, שמופעלת כרגע במתכונת של שני כבישים חד-סיטריים - במנהרה הדרומית נוסעים מזרחה ובזו הצפונית חוזרים מערבה. כך זה גם ממשיך על גשר 8 הכפול שבין מנהרה 2 ו-3, וזו הדרך אותה עושות גם המשאיות שמובילות את הסגמנטים לאתר העבודה, מפני ואין כל גישה מוטורית אחרת למקום.

לבו של אתר העבודה עצמו הוא המגרש מול שני הפורטלים של מנהרה 3, בו נמצאים שני מנופי שער שפורקים את הסגמנטים מהמשאיות ומעבירים אותם בהמשך אל רכבות העבודה. בתמונה (הלא-כל-כך מוצלחת) ניתן לראות שכל מנוף משרת את שתי המנהרות, הצפונית והדרומית, אבל גם כאן נמשכת ההפרדה הברורה שמתחילה כבר בשלב חומרי הגלם בין הסגמנטים שמיועדים ל-TBM הדרומית ולזו הדרומית.

בעת הביקור הגיעו המכונות כבר למרחק כרייה של כ-4.5 ק"מ, וכמו שהסביר לי אחד המקומיים 'זה מתחת לאבו-גוש', למרות שכשבדקתי אח"כ את המפה נראה לי שאבו גוש טיפה יותר רחוקה. במסגרת הביקור היה לי זמן לנסוע פנימה רק ברכבת של מנהרה אחת, ומארחיי ואני ניסינו להמר באיזו מנהרה הרכבת הבאה מוקדמת יותר. טעינו.

למעשה, טעינו פעמיים - גם בתזמון וגם בבחירת המנהרה, מפני שמסתבר שבמנהרה הדרומית יותר מעניין, אבל נסענו דווקא בצפונית. הסיבה העיקרית לעניין הרב יותר במנהרה הדרומית היא שכריית המעברים בין שתי המנהרות מתחילה מדרום צפונה, ולמעשה עד ביקורי רק אחד מהמעברים נפרץ כבר במנהרה הצפונית, למרות שכרייתם של כמה כבר החלה.

העבודה הנוספת שיוצרת כרייה המעברים דורשת יותר תשתית מסילתית ויותר רכבות, לכן המנהרה הדרומית מעניינת יותר, אבל את זה גיליתי רק בדיעבד - נדבר על זה בהמשך.
 
הרכבת שלנו

ברכבת אל אבו גוש
לפני כשבועיים הזדמן לי לבקר לראשונה באחד מאתרי ההקמה של הקו החדש לירושלים ('A1') וליתר דיוק באתר ההקמה של מנהרה 3, הארוכה מכולן.

בזכות כמה ממשתתפי הפורום שעוקבים ומפרסמים חומרים ומידע אודות הפרוייקט, והחכימו אותי רבות בשנים האחרונת לגבי שלבי ההתקדמות ואפן התפעול של כריית המנהרות, יכולתי להתמקד במהלך ביקורי הקצר בהיבט שבאמת מעניין אותי - הרכבות התעשייתיות הזמניות שפועלות בו.

אני מקווה שאצליח לפרסם כאן את מרבית התמונות המעניינות שצילמתי במהלך הביקור, אבל כבר על ההתחלה אני רוצה להודות למארחים, מרכבת ישראל וגם משפיר ופיצרוטי, על ההזדמנות ועל הסבלנות, במיוחד מול רצף השאלות הטכניות שלי.

ולגבי הפתק בתמונה המצורפת - אל תדאגו, אסביר בהמשך.
הרכבת שלנו
כאמור, בחרנו להצטרף לרכבת שנכנסת למנהרה הצפונית, וזו מופיעה בתמונה דקות ספורות לפני שהצטרפנו אליה. כמו רוב הרכבות שמשרתות את מכונות הכרייה עצמן בפרוייקט זה, הרכבת כללה (מהקצה הפנימי) ארבעה קרונות לסגמנטים (כלומר, טעונים בשתי טבעות דיפון), שני קרונות שטוחים למטען כללי (שבנסיעה שלנו כלל גם משפך עמוס בחצץ לדייס), שני קטרי דיזל (בנסיעה הזו - מס' 7013 ו-7010, מסודרים 'גב-אל-גב') ולקינוח שני 'קרונות נוסעים'.
 
הקטר שלנו חברה'מן!

ברכבת אל אבו גוש
לפני כשבועיים הזדמן לי לבקר לראשונה באחד מאתרי ההקמה של הקו החדש לירושלים ('A1') וליתר דיוק באתר ההקמה של מנהרה 3, הארוכה מכולן.

בזכות כמה ממשתתפי הפורום שעוקבים ומפרסמים חומרים ומידע אודות הפרוייקט, והחכימו אותי רבות בשנים האחרונת לגבי שלבי ההתקדמות ואפן התפעול של כריית המנהרות, יכולתי להתמקד במהלך ביקורי הקצר בהיבט שבאמת מעניין אותי - הרכבות התעשייתיות הזמניות שפועלות בו.

אני מקווה שאצליח לפרסם כאן את מרבית התמונות המעניינות שצילמתי במהלך הביקור, אבל כבר על ההתחלה אני רוצה להודות למארחים, מרכבת ישראל וגם משפיר ופיצרוטי, על ההזדמנות ועל הסבלנות, במיוחד מול רצף השאלות הטכניות שלי.

ולגבי הפתק בתמונה המצורפת - אל תדאגו, אסביר בהמשך.
הקטר שלנו חברה'מן!
כיאה לחובב רכבות בדם, התיישבתי בקרון הנוסעים הראשון, בצמידות לקטר האחורי (מס' 7010).
 
אבל די משעמם

הקטר שלנו חברה'מן!
כיאה לחובב רכבות בדם, התיישבתי בקרון הנוסעים הראשון, בצמידות לקטר האחורי (מס' 7010).
אבל די משעמם
זמן קצר אחרי שהתחלנו בנסיעה הבנתי שבעצם קרוב לקטר זה לא המקום הכי טוב להיות בו - גם רועש, וגם הנוף היחיד שרואים בנסיעה הארוכה מאוד הוא זה שבתמונה המצורפת
 
מזל שנגמר לו המזל

הקטר שלנו חברה'מן!
כיאה לחובב רכבות בדם, התיישבתי בקרון הנוסעים הראשון, בצמידות לקטר האחורי (מס' 7010).
מזל שנגמר לו המזל
את הטעות בבחירת הקרון לשבת בו תיקן עבורי אחד הקטרים, שכנראה התקלקל כמה דקות לאחר הכניסה למנהרה. לאחר מספר דקות של עמידה במקום (בלי שום כריזה שמסבירה את פשר העיכוב!!!!!!) הרכבת החלה לחזור אחורה עד לפתח המנהרה, שם הצלחנו, לאחר כעשרים דקות של בירורים להבין את פשר התמרון המוזר. אבל אף אחד לא ידע להגיד מתי נוסעים שוב, אז חיכינו בקרון (הפעם בקרון האחרון) וראינו בעיניים כלות איך הרכבות יוצאות ונכנסות למנהרה השנייה דווקא - אבל מכיוון שלא היה את מי לשאול, פחדנו לעזוב את הרכבת שלנו, שידענו שאמורה לצאת לדרך 'או-טו-טו'.

בתמונה הזו רואים שבעת שהקטר 'מוביל' את חברו, נדלקים שני הפנסים הלבנים החזקים, במקום הפנס האדום שראינו דולק בדרך פנימה. חדי התפיסה בוודאי ישאלו 'איך הנהג רואה לאן הוא נוסע אם יש לפניו שני קרונות נוסעים?' וחדי העין יוכלו לענות שהוא לא צריך לראות את הדרך, מפני שיש לו טלוויזיה במעגל סגור שניזונה ממצלמות על קרונות הקצה.
 
יוצאים לדרך שוב

ברכבת אל אבו גוש
לפני כשבועיים הזדמן לי לבקר לראשונה באחד מאתרי ההקמה של הקו החדש לירושלים ('A1') וליתר דיוק באתר ההקמה של מנהרה 3, הארוכה מכולן.

בזכות כמה ממשתתפי הפורום שעוקבים ומפרסמים חומרים ומידע אודות הפרוייקט, והחכימו אותי רבות בשנים האחרונת לגבי שלבי ההתקדמות ואפן התפעול של כריית המנהרות, יכולתי להתמקד במהלך ביקורי הקצר בהיבט שבאמת מעניין אותי - הרכבות התעשייתיות הזמניות שפועלות בו.

אני מקווה שאצליח לפרסם כאן את מרבית התמונות המעניינות שצילמתי במהלך הביקור, אבל כבר על ההתחלה אני רוצה להודות למארחים, מרכבת ישראל וגם משפיר ופיצרוטי, על ההזדמנות ועל הסבלנות, במיוחד מול רצף השאלות הטכניות שלי.

ולגבי הפתק בתמונה המצורפת - אל תדאגו, אסביר בהמשך.
יוצאים לדרך שוב
אחרי עיכוב לא מבוטל בעקבות הכניסה הכושלת הראשונה למנהרה, יצאנו לדרך שוב, והפעם למדתי והתיישבתי בקרון האחרון. כצפוי, הנוף מקצהו האחורי הרבה יותר 'דינמי', אם כי אחרי כ-20 דקות גם התמונה הזו החלה לשעמם, ולמזלנו שמנו לב שהחל מטעבת הדיפון ה-2600 לערך החל להופיע מספור של הטבעות על כל טבעת חמישית, כך שיכולנו לספור לאחור עד לאיזור ה-2800, שלפי הערכתנו (הנכונה) היה אמור להיות מיקומה של מכונת הכרייה (עוביה של כל טבעת 1.6 מ').
 
תמונה 'אמנותית' (נגיד...)

ברכבת אל אבו גוש
לפני כשבועיים הזדמן לי לבקר לראשונה באחד מאתרי ההקמה של הקו החדש לירושלים ('A1') וליתר דיוק באתר ההקמה של מנהרה 3, הארוכה מכולן.

בזכות כמה ממשתתפי הפורום שעוקבים ומפרסמים חומרים ומידע אודות הפרוייקט, והחכימו אותי רבות בשנים האחרונת לגבי שלבי ההתקדמות ואפן התפעול של כריית המנהרות, יכולתי להתמקד במהלך ביקורי הקצר בהיבט שבאמת מעניין אותי - הרכבות התעשייתיות הזמניות שפועלות בו.

אני מקווה שאצליח לפרסם כאן את מרבית התמונות המעניינות שצילמתי במהלך הביקור, אבל כבר על ההתחלה אני רוצה להודות למארחים, מרכבת ישראל וגם משפיר ופיצרוטי, על ההזדמנות ועל הסבלנות, במיוחד מול רצף השאלות הטכניות שלי.

ולגבי הפתק בתמונה המצורפת - אל תדאגו, אסביר בהמשך.
תמונה 'אמנותית' (נגיד...)
לאורך המנהרה נתקלים בכמה 'קרוניות פיגומים' כמו זו שניסיתי לצלם תוך כדי נסיעה, שמשמשת לצרכי עבודות גימור שונות. בדרך חזרה הסתבר לי גם שהרכבות נותנות שירות לעובדים על פיגומים אלו, ועוצרות לפי בקשתם למרכי הובלת עובדים, ציוד וחומרים.

ה-'קרוניות' נוסעות על שני הפסים החיצוניים מתוך ארבעה שמותקנים כמעט לאורך כל המנהרה. שני החיצוניים הם אלו שמשמשים (לפחות בחלק מאורכם) גם את מכונת הכרייה עצמה. עוד הסברים על הפסים והמסילת בהמשך.
 

Ccyclist

Well-known member
אז הרכבת שלך על שני הפסים הפנימיים?

תמונה 'אמנותית' (נגיד...)
לאורך המנהרה נתקלים בכמה 'קרוניות פיגומים' כמו זו שניסיתי לצלם תוך כדי נסיעה, שמשמשת לצרכי עבודות גימור שונות. בדרך חזרה הסתבר לי גם שהרכבות נותנות שירות לעובדים על פיגומים אלו, ועוצרות לפי בקשתם למרכי הובלת עובדים, ציוד וחומרים.

ה-'קרוניות' נוסעות על שני הפסים החיצוניים מתוך ארבעה שמותקנים כמעט לאורך כל המנהרה. שני החיצוניים הם אלו שמשמשים (לפחות בחלק מאורכם) גם את מכונת הכרייה עצמה. עוד הסברים על הפסים והמסילת בהמשך.
אז הרכבת שלך על שני הפסים הפנימיים?
 

easylivin

New member
תמיד סיקרן אותי: מה רוחב המסילה

תמונה 'אמנותית' (נגיד...)
לאורך המנהרה נתקלים בכמה 'קרוניות פיגומים' כמו זו שניסיתי לצלם תוך כדי נסיעה, שמשמשת לצרכי עבודות גימור שונות. בדרך חזרה הסתבר לי גם שהרכבות נותנות שירות לעובדים על פיגומים אלו, ועוצרות לפי בקשתם למרכי הובלת עובדים, ציוד וחומרים.

ה-'קרוניות' נוסעות על שני הפסים החיצוניים מתוך ארבעה שמותקנים כמעט לאורך כל המנהרה. שני החיצוניים הם אלו שמשמשים (לפחות בחלק מאורכם) גם את מכונת הכרייה עצמה. עוד הסברים על הפסים והמסילת בהמשך.
תמיד סיקרן אותי: מה רוחב המסילה
של הרכבות התעשייתיות, וגם של הפיגומים? והאם במנהרה 1 רוחב המסילה הצרה היה זהה למנהרה 3?..
 

amit1270

New member
אם אני זוכר נכון, הוזכר כאן בעבר 75 ס"מ

תמיד סיקרן אותי: מה רוחב המסילה
של הרכבות התעשייתיות, וגם של הפיגומים? והאם במנהרה 1 רוחב המסילה הצרה היה זהה למנהרה 3?..
אם אני זוכר נכון, הוזכר כאן בעבר 75 ס"מ
 
אני זוכר דווקא 900 למנהרה 1 ו-1000 למנהרה 3

אם אני זוכר נכון, הוזכר כאן בעבר 75 ס"מ
אני זוכר דווקא 900 למנהרה 1 ו-1000 למנהרה 3
אם מישהו מוצא את השרשור הרלוונטי, אשמח לראות קישור.

את ממצאי שלי מהשטח אביא בפרק המסילות, שאני מקווה להעלות הערב.
 

easylivin

New member
יכול להיות שחשבו על 75 ס"מ במנהרה 1, בגלל

אם אני זוכר נכון, הוזכר כאן בעבר 75 ס"מ
יכול להיות שחשבו על 75 ס"מ במנהרה 1, בגלל
שזה הרוחב הנפוץ ברוסיה. אבל לדעתי אפילו למטרוסטרוי לא הייתה סיבה מיוחדת להזמין ציוד ברוחב הזה דווקא (כל הציוד הוחכר מאירופה במיוחד לפרוייקט, אין צורך בתאימות עם מערכות קיימות וכו').
 
התחנה האחרונה

ברכבת אל אבו גוש
לפני כשבועיים הזדמן לי לבקר לראשונה באחד מאתרי ההקמה של הקו החדש לירושלים ('A1') וליתר דיוק באתר ההקמה של מנהרה 3, הארוכה מכולן.

בזכות כמה ממשתתפי הפורום שעוקבים ומפרסמים חומרים ומידע אודות הפרוייקט, והחכימו אותי רבות בשנים האחרונת לגבי שלבי ההתקדמות ואפן התפעול של כריית המנהרות, יכולתי להתמקד במהלך ביקורי הקצר בהיבט שבאמת מעניין אותי - הרכבות התעשייתיות הזמניות שפועלות בו.

אני מקווה שאצליח לפרסם כאן את מרבית התמונות המעניינות שצילמתי במהלך הביקור, אבל כבר על ההתחלה אני רוצה להודות למארחים, מרכבת ישראל וגם משפיר ופיצרוטי, על ההזדמנות ועל הסבלנות, במיוחד מול רצף השאלות הטכניות שלי.

ולגבי הפתק בתמונה המצורפת - אל תדאגו, אסביר בהמשך.
התחנה האחרונה
סוף-כל-סוף - הגענו אל ה-TBM בכבודה ובעצמה. הרכבת עצרה מחוץ למכונה כדי שנרד בזריזות והמשיכה פנימה לצורך פריקת המטען החשוב באמת.

מבחינה זו, ה-TBM משמשת כמעין תחנת מטענים ניידת, שמתקדמת על המסילה שלה עצמה, ומצויידת במנופים מתאימים לפריקת וטעינת סוגי המטען השונים מהרכבת.
 
מנוף 2 טון

ברכבת אל אבו גוש
לפני כשבועיים הזדמן לי לבקר לראשונה באחד מאתרי ההקמה של הקו החדש לירושלים ('A1') וליתר דיוק באתר ההקמה של מנהרה 3, הארוכה מכולן.

בזכות כמה ממשתתפי הפורום שעוקבים ומפרסמים חומרים ומידע אודות הפרוייקט, והחכימו אותי רבות בשנים האחרונת לגבי שלבי ההתקדמות ואפן התפעול של כריית המנהרות, יכולתי להתמקד במהלך ביקורי הקצר בהיבט שבאמת מעניין אותי - הרכבות התעשייתיות הזמניות שפועלות בו.

אני מקווה שאצליח לפרסם כאן את מרבית התמונות המעניינות שצילמתי במהלך הביקור, אבל כבר על ההתחלה אני רוצה להודות למארחים, מרכבת ישראל וגם משפיר ופיצרוטי, על ההזדמנות ועל הסבלנות, במיוחד מול רצף השאלות הטכניות שלי.

ולגבי הפתק בתמונה המצורפת - אל תדאגו, אסביר בהמשך.
מנוף 2 טון
(למעלה בתמונה) לפריקה וטעינת מטען כללי מהרכבת - צינורות, מיכלים, כבלים וכיו"ב.
 

משה343

New member
מבלי להיות קטנוני
זו כננת לא ?

מנוף 2 טון
(למעלה בתמונה) לפריקה וטעינת מטען כללי מהרכבת - צינורות, מיכלים, כבלים וכיו"ב.
מבלי להיות קטנוני
זו כננת לא ?
 
יש לך עוד...!

ברכבת אל אבו גוש
לפני כשבועיים הזדמן לי לבקר לראשונה באחד מאתרי ההקמה של הקו החדש לירושלים ('A1') וליתר דיוק באתר ההקמה של מנהרה 3, הארוכה מכולן.

בזכות כמה ממשתתפי הפורום שעוקבים ומפרסמים חומרים ומידע אודות הפרוייקט, והחכימו אותי רבות בשנים האחרונת לגבי שלבי ההתקדמות ואפן התפעול של כריית המנהרות, יכולתי להתמקד במהלך ביקורי הקצר בהיבט שבאמת מעניין אותי - הרכבות התעשייתיות הזמניות שפועלות בו.

אני מקווה שאצליח לפרסם כאן את מרבית התמונות המעניינות שצילמתי במהלך הביקור, אבל כבר על ההתחלה אני רוצה להודות למארחים, מרכבת ישראל וגם משפיר ופיצרוטי, על ההזדמנות ועל הסבלנות, במיוחד מול רצף השאלות הטכניות שלי.

ולגבי הפתק בתמונה המצורפת - אל תדאגו, אסביר בהמשך.
יש לך עוד...!
פריקת הסגמנטים של הדיפון מהרכבת בוצעה להפתעתי בזריזות מרשימה - בתחילה הונפו ארבע הערימות מעל-גבי הקרונות באמצעות מתקן מיוחד לעניין, ואז הועבר כל סגמנט בתורו באמצעות מנוף אל מסוע מיוחד שיקדם אותם בהמשך אל מקום התקנתם.
 
סופו של המשא

ברכבת אל אבו גוש
לפני כשבועיים הזדמן לי לבקר לראשונה באחד מאתרי ההקמה של הקו החדש לירושלים ('A1') וליתר דיוק באתר ההקמה של מנהרה 3, הארוכה מכולן.

בזכות כמה ממשתתפי הפורום שעוקבים ומפרסמים חומרים ומידע אודות הפרוייקט, והחכימו אותי רבות בשנים האחרונת לגבי שלבי ההתקדמות ואפן התפעול של כריית המנהרות, יכולתי להתמקד במהלך ביקורי הקצר בהיבט שבאמת מעניין אותי - הרכבות התעשייתיות הזמניות שפועלות בו.

אני מקווה שאצליח לפרסם כאן את מרבית התמונות המעניינות שצילמתי במהלך הביקור, אבל כבר על ההתחלה אני רוצה להודות למארחים, מרכבת ישראל וגם משפיר ופיצרוטי, על ההזדמנות ועל הסבלנות, במיוחד מול רצף השאלות הטכניות שלי.

ולגבי הפתק בתמונה המצורפת - אל תדאגו, אסביר בהמשך.
סופו של המשא
לא המסע שלי - המסע של הסגמנטים.

כאן זה קורה - ראש הכרייה דוחף עצמו קדימה בהסתמכו על טבעו הסגמנטים הקיימות, ומפנה מקום לחדשות. הסגמנט הראשון שיונח הוא התחתון, האחרון הוא העליון, ולקראת התקנת כל סגמנט יכונסו ה-'ג'קים' המתאימים כדי לפנות לו מקום.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה