בקשת עזרה מסטודנטים לכלכלה-דחוף!!

1Unicorn1

New member
בקשת עזרה מסטודנטים לכלכלה-דחוף!!

קיבלתי בתרגול שאלה שממשששששש לא הבנתי מה הולך שם - אם מישהו יוכל לעזור לי אני מאוד מאוד אשמח .. והשאלה: א. במשק המייצר מוצרים X ו - Y חל שיפור טכנולוגי בייצור X,כך שלכל חלוקה של גורמי הייצור בין ענפים X ו- Y, התפוקה המתקבלת ממוצר X גדולה ב- 10% (והתפוקה ממוצר Y אינה משתנה) בהשוואה לתפוקות מחלוקה זו לפני השינוי. המשק ממשיך לייצר אותה כמות X כמו לפני השיפור הטכנולוגי. מה קרה להקצאת גורמי הייצור, לסה"כ ההוצאה האלטרנטיבית ולהוצאה האלטרנטיבית הממוצעת והשולית לייצור X (השווי למצב ששרר לפני השיפור הטכנולוגי)? ב.עני מחדש על השאלות שבסעיף א' הפעם בהנחה שלאחר השיפור הטכנולוגי בוחר המשק להמשיך ולייצר אותה כמות של Y (במקום אותה כמות של X). תודה לכל מי שיעזור
 

Kiru

New member
לפני שאני מנסה לענות,

יש כאן משהו מוזר: משתמע מהשאלה שאין שינוי בייצור Y ("והתפוקה ממוצר Y אינה משתנה") וגם לא בייצור X ("המשק ממשיך לייצר אותה כמות X כמו לפני השיפור הטכנולוגי"). זה פתיר, אבל מוזר מאוד. בטוחה שהעתקת נכון?
 

Imperia

New member
לא ככה

הכוונה היא (לדעתי) שבכל חלוקה נתונה, התפוקה של X עולה. לכן אם התפוקה של X לא השתנתה, המסקנה היא, שהעבירו עוד משאבים לייצור Y, ומיוצר יותר Y.
 

Kiru

New member
נישמע הגיוני. ניסוח לא משהו.

בהנחה שזה נכון הפתרון צריך להיות משהו כזה (ונא לקחת בחשבון שעשיתי את מיקרו לפני שנה. בהחלט ייתכן שהתבלבלו אצלי כמה מושגים
): השיפור הטכנולוגי שחל בייצור X מאפשר לנו לייצר אותה כמות של X שייצרנו תמיד תוך שימוש ב-10% פחות גורמי ייצור. אנחנו אכן ממשיכים לייצר אותה כמות X (כי המשק הספציפי הזה לא צריך יותר), ואת גורמי הייצור שהתפנו מקצים לייצור של עוד יחידות Y. ההוצאה האלטרנטיבית הכוללת לייצור X ירדה, כי עכשיו אנחנו נאלצים לוותר על פחות יחידות Y כדי לייצר אותה כמות של X. ההוצאה האלטרנטיבית הממוצעת לייצור X גם ירדה (מתמטית: הסכום הכולל ירד ומספר היחידות נישאר זהה). לעומת זאת ההוצאה האלטרנטיבית השולית לייצור X דווקא עלתה. מובן עכשיו?
 

1Unicorn1

New member
מובן חוץ מדבר אחד

איך זה שהעלות האלטרנטיבית השולית עלתה ? (גם לא בדיוק הבנתי מה זה העלות האלטרנטיבית השולית
) ותודה רבה אגב !
 

Kiru

New member
עלות אלטרנטיבית שולית בייצור X

(בנקודה מסוימת על העקומה) מוגדרת כמספר יחידות ה-Y שעליהן ויתרת כדי לייצר את יחידת ה-X האחרונה שיוצרה. בכלל, כל פעם שאת רואה "שולי" (עלות שולית, תפוקה שולית וכו') מדובר בעלות (או התפוקה וכו') ליחידה האחרונה. מובן? ו... בכיף.
איפה את לומדת אגב?
 

1Unicorn1

New member
כן ../images/Emo13.gif ושוב תודה !!!!!

אני לומדת באוניברסיטת חיפה .. משפטים וכלכלה ..
 

Kiru

New member
כן, זה משהו אחר

יש לך מולך עקומת תמורה לפני ואחרי שיפור טכנולוגי?
 

1Unicorn1

New member
לא לא עשו לנו דבר כזה

רק לימדו אותנו מה זה
יש לך אולי אייסיקיו או מסנג'ר שתוכל להסביר לי את זה אם אתה מוכן .?.
 

1Unicorn1

New member
כן העתקתי נכון, וממה שהבנתי

ממה שאני מבינה פשוט יוצא בעקומת התמורה שלכל כמות של X יש יותר גורמי ייצור וזה גורם לכך שלY יש פחות גורמי ייצור. אבל עדיין יש לי פה בלאגן בראש עם השאלה הזאת
 
פירוט במסר אישי

א. כאשר המשק ממשיך לייצר אותה כמות של X: העלות אלטרנטיבית הכוללת לייצור X פחתה, כמו כן גם העל' האלט' הממוצעת לייצור X ירדה (המונה גדל, המכנה לא השתנה) וגם העל האלט' השולית לייצור X (עלות הייצור של היחידה האחרונה של X) פחתה. ב. כאשר המשק ממשיך לייצר אותה כמות של Y: העל' הכוללת לייצור X לא משתנה, אבל העל' האלט' הממוצעת לייצור X ירדה (המונה לא השתנה אבל המכנה גדל) וגם העלות האלט' השולית קטנה. האם הראו לכם את הגרף של עקומת של גבול אפשרויות הייצור ואת השינוי שחל בו כאשר מתרחש שיפור טכנולוגי? בעזרת הגרף ניתן לראות, ויזואלית, את כל הדינמיקה.
 

Mupirocin

New member
למכירה ספרי מיקרו של האו"פ בגרושים

שני ספרים חדשים לגמרי בהזדמנות. 051602135
 
למעלה