בקשה העלאה

pattos

New member
בקשה העלאה

נניח שאתם מעסיק וסטודנט שעובד כבר שנה+ (במשרת סטודנט) מבקשה העלאה בעיקר משום שהמשכורת הממוצעת של סטודנטים בחברה היא גבוהה בלפחות ב-10 ש"ח\שעה מהמשכורת שהוא מקבל.
איך הייתם מקבלים את זה?

אני מניח שיש הרבה מעסיקים שכשעובד במשרה מלאה מבקש העלאה זה מסמן להם שהוא מחפש עבודה אחרת (או כבר מצא) וזה עלול לפגוע בטיב היחסים.
האם הם בד"כ חושבים ככה גם כשמדובר במשרת סטודנט?

* יש לציין שהחוזה לשנה הבאה כבר חודש- אז איך זה הולך בד"כ בחברות? זה כאב ראש לדרג הניהולי הקטן לבקש העלאה בשביל עובד אם זה לא בזמן חידוש חוזה?
 

h a j b i

New member
ההנחה שלך לא נכונה

עובדים בכל סוגי המשרות מבקשים העלאות ללא הפסקה, אף אחד לא מסיק מזה שהם מחפשים עבודה (אלא אם הם רומזים שזה המצב).
 

pattos

New member
אז הם פשוט מבקשים העלאה מתוך הנחה שהמנהל יעלה את השכר

סתם ככה? אין לא גזר ולא מקל?
 

h a j b i

New member
יש חברות שיש דיון שכר מסודר פעם בשנה

וגם שם יש כאלה שבאמצע השנה הולכים לבקש העלאות שכר. יש מקומות שאין תהליך מסודר ואז כל אחד מבקש מתי שנראה לו. כמובן שאם קבלת אז לא תבוא אחרי חודשיים, שלוש לבקש שוב אבל אם לא אז יכול להיות שכן.
לא הבנתי את העניין של המקל והגזר.
&nbsp
 

pattos

New member
המקל והגזר כתמריץ למשהו

גזר- אתה מבטיח משהו בתמורה למשהו.
מקל- אתה מבטיח (יותר נכון, מאיים) לא לעשות משהו בתמורה למשהו.
&nbsp
גזר- עובד לא יכול להגיד משהו כמו "אני מבטיח להיות עובד טוב יותר אם תתנו לי יותר כסף" (אני חושב...)
מקל- כאן זה סחיטה, וזה דווקא יכול לעבוד אבל זה גם יכול להתפוצץ בפרצוף ולכן כדאי להשתמש בזה רק אם אתה מוכן לחפש עבודה חדשה.
&nbsp
אני חושב שבמעל 90% מהמקרים, סטודנטים לא עוברים עבודה במהלך הלימודים אז אני לא מצליח להבין למה שלבקש יותר כסף באמת יעבוד. כלומר- איזה סיבה תהיה למעסיק לעשות את זה, אם הוא יודע שרוב הסיכויים שהסטודנט ישאר בכל מקרה.
 

zaske

New member
ההנחה שלך לא בהכרח נכונה

היו כמה סטודנטים בימיי בטכניון שהחליפו עבודה במהלך הלימודים. לא יודע אם פחות מ10 אחוז או יותר.
מעסיק צריך לקחת את זה בחשובן.
אם למעסיק אכפת והוא חושב שהסטודנט הוא סטודנט שעושה עבודה טובה מאוד, ושיש פוטנציאל שהוא יהיה מהנדס טןב מאוד בפול טיים אחרי סיום הליומדים, אז למה לא?
מצד שני, לפעמים המעסיק חושב אחרת ממה שהעובד חושב על עצמו... הממ....
 

izackv

New member
הגזר מקולקל

עובד שהיה מבטיח להיות עובד טוב יותר אם יקבל יותר כסף, כנראה שהיה מפוטר.
&nbsp
הבסיס שעומד מאחורי תמחור, מורכב ממציאת הבסיס ששני הצדדים מרגישים בו נוח.
אחרת, גם אם תתבצע עיסקה, היא תהיה עסקה לטווח קצר.
וזה נכון גם אם עובד הצליח לקבל יותר ממה שנוח למעסיק לתת לו וגם אם הוא הסכים לקבל פחות ממה שנוח לו לקבל.
&nbsp
בניגוד למה שחושבים, שני הצדדים רוצים מצב נעים ולא רווח מקסימלי.
למעסיק חשוב שהעסק שלו יחשב כאטרקטיבי לעובדים (ומספיק לראות כמה החברות הגדולות משקיעות בזה)
לעובד חשוב להרגיש מתוגמל בצורה הוגנת (תאוריות שלמות מעולם מנהל העסקים והפסיכולוגיה הכלכלית לגבי למה עובד שירוויח פי שתיים ממה שהוא חושב שבאמת מגיע לו, עשוי להיות עובד פחות מאושר ופחות מועיל)
&nbsp
--
לחברה יש מגבלות, תקציב מתוכנן מראש ומדרג שכר מקובל.
שינויי שכר שמחייבים שינויים בתקציב או במדרג השכר המקובל או שיוצרים אנומליות (איש צוות שמרוויח יותר ממנהל הפיתוח) בדרך כלל יהיו מוצא אחרון מצד החברה ועלולים להיות פתרון לטווח קצר כדי לשמר עובד קריטי.
אז נכון שלטווח ארוך יותר יכול להיות שישנו את מדרג השכר הכללי בחברה או את התקציב ולאו-דווקא יפטרו את העובד שחורג מהנורמות, אבל שני הכיוונים אפשריים.
&nbsp
--
בלי קשר, שכר הוא כמעט תמיד תוצאה של יכולת מיקוח טובה.
ולכן מי שיודע לנהל את המשא ומתן ירוויח בדרך כלל יותר ממי שהוציא ציון טוב ממנו בפקולטה, אבל לא יודע לנהל משא ומתן.
זאת אחת הסיבות שאישית תמיד חיפשתי מקום שיציע לי משהו מעבר לתנאים הכספיים עצמם.
מקום שגם אם אני אדע בוודאות שיכולתי להרוויח יותר במקום אחר, אני עדיין אשמח להישאר בו.
 

user32

Well-known member
מנהל
זה לא השיקול היחיד

אני מסכים שיש הרבה פסיכולוגיה ורגשות בהחלטות על שכר משני הצדדים אבל יש גם את העניין הכלכלי ומיקסום הרווח. בסוף זה שילוב של כל הגורמים. גם יש הבדל בין סטארטאפ עם תקציב זעום שמנסה לחסוך בכל דרך אפשרית לחברה ענקית שמקבלת תקציבים מההנהלה האמריקאית כמעט ללא הגבלות.
 

ipv6

Member
זה יכול לעבוד לשני הכיוונים

יכול להיות מצב שבו, סטארטאפ "עשיר" שגייס הרבה כסף ירצה להביא את האנשי הכי חזקים שהוא יכול וחברה אמריקאית גדולה תהיה מוגבלת על ידי בירוקרטיה וכל מיני ענייני תקנים ודרגות.
 

h a j b i

New member
אז לא, בדר"כ זה לא עובד ככה

עכשיו הבנתי למה אתה חושב שאם עובד מבקש העלאה המעסיק מניח שהוא הולך לעזוב.
נכון, אתה יכול לאיים בעזיבה אם לא תקבל העלאה אבל מדובר בטקטיקה קיצונית יחסית שלרוב לא ממש מומלצת (אלא אם כלו כל הקיצים ובאמת אתה תעזוב לאלתר אם לא תקבל העלאה).
&nbsp
בנוגע לגזר, זה לא רציני להגיד שאם תקבל העלאה תהיה עובד יותר טוב. אתה בדר"כ מבקש העלאה על סמך הדברים שעשית בעבר (כמובן מתוך ציפייה שתמשיך כך בעתיד ואף תשתפר).
&nbsp
ואני מסכים שבתור סטודנט עמדת המיקוח שלך פחות טובה אבל זה עדיין לא אומר שאתה לא יכול לבקש ולקבל העלאה.
 

choo

Active member
בקשת העלאה רלונטית כדי לשים אותך במקום הנכון ביחס לשוק:

&nbsp
א. אם "הסחורה השתבחה" (אתה השתפרת ונעשית עובד פרודוקטיבי יותר) - הגיוני שמשכורתך תועלה על סמך זה.
&nbsp
ב. אם המעסיק החליט לשלם שכר שנמצא באחוזון ה-X בשוק (נגיד בגובה השכר שמתחתיו יש 50% מהחברות) - והשכר המשקף את אותו אחוזון עלה - המעסיק ירצה להעלות את שכרך. בכיוון ההפוך זה לא מקובל, משום שעובדים לא מבינים עניין ויתחילו לברוח (גם אם בדיעבד יגלו שאכן השכר בשוק ירד - פרט לעיתות משבר מהותיות בשוק ובחברה (ואז תראה קיצוצים רוחביים במשכורות או פיטורי עובדים רוחביים או סגירת יחידות פחות רווחיות).
&nbsp
לגבי החלפת מקום עבודה על ידי סטודנטים - כשקראתי בעבר (לפני 7-8 שנים?) קורות חיים של סטודנטים, להערכתי יותר מ-10% מאלו שעבדו - החליפו עבודה במהלך הלימודים. ההערכה שלי שחלק לא זניח מהחלפות העבודה היה כדי לעבוד בעבודה תורמת יותר, ולא בהכרח בגלל הכסף. חלק אחר היה מעבר של אנשים ממשרות בדיקות או תמיכה טכנית, למשרות פיתוח.
 

zaske

New member
שמעת על המושג חוזה אישי?

אז מה, אתה לא באמת כזה הוט שוט כמו שאתה מצטייר בפורום? הם מקבלים 10 שח יותר ממך, איך!?!?!?
(סליחה, הייתי חייב :) )
אני קיבלתי יותר מסטודנטים אחרים באינטל, למרות הציונים הסבירים שלי (לא ציוני מצטיין דיקאן/נשיא, ואפילו עם 65 באלגוריתמים ן69 בספרתיות רחמנא ליצלן), כנראה שבאינטל ידעו להעריך את הנסיון שלי מהצבא.
נו, אז? אתה חושב שכל החבר'ה האחרים היו צריכים להתעצבן ולקבל העלאה בגללי?
 

pattos

New member
אני לא עובד באינטל

פשוט לא ידעתי שבחברה הזאת מקבלים כ"כ הרבה אז ביקשתי כמה שאנשים שהכרתי ביקשו... שהתברר בדיעבד ללא הרבה.
יש עוד מטרה לתגובה הזה חוץ מbashינג?
 

zaske

New member
שמע...

א. דרשת את זה, תקבל בכבוד (עובדה, חוץ מ bashינג גם נתתי כמה עצות טובות)
ב. שוב, חוזה אישי? מכיר? אתה לא אמור לדעת כמה חברים שלך מקבלים, ולכן זה לא כלי בידיים שלך לבקש או לא לבקש העלאה.
אתה כן יכול להגיד - עשיתי ממוצע של 4 חברות השמה לגבי שכר סטודנטים ויוצא שהמשכורת שלי נמוכה מדי, אני אישית חושב שאני הוכחתי את עצמי בחברה , בלה בלה בלה בלה. (לא מזלזל לגבי התרומה שלך, הבלה בלה בלה בלה זה במקום שלוש נקודות, כי לדעתי כבר אתה יכול להמשיך לבד, נתתי לך את ה prefix, לי זה אישית עבד בעבר).
 

bismark1

New member
אין בעיה לבקש העלאה

אבל אם הסיבה שאתה נותן היא "אחרים מקבלים יותר ממני" זה נראה רע. אני מכיר לא מעט סטודנטים (כולל עצמי) שקיבלו העלאה תוך כדי העבודה, זה לא כזה נדיר - אם מרוצים ממך והחברה לא בקשיים והשכר שלך אכן נמוך יחסית (אתה לא צריך להעלות את זה, בחברה יודעים כמה הם משלמים לסטודנטים) יש סיכוי לא רע שיעלו לך.
 

pattos

New member
למה הסיבה הזאת לא לגיטימית?

כל עוד לא אומרים "פלוני מרוויח X ואני Y"?
 

bismark1

New member
לא עניין של לגיטימציה אלא תבונה בהתנהלות ארגונית

כשאתה אומר "ממוצע השכר של סטודנטים בחברה" משתמע מזה שהלכת ועשית סקר (ואל תשלה את עצמך, כולם יודעים שעובדים מדברים אבל אם תעלה את הנושא עשויים לשאול אותך - "איך אתה יודע? מי מרוויח יותר ממך?" ואתה תאלץ להתחיל להתפתל. זה שלא הזכרת שם ספציפי לא הופך את זה לשווה ערך של - "הסתכלתי בטבלאות שכר") ולאף אחד אין סבלנות לנודניק שכל הזמן משווה את עצמו לאחרים (ומה יקרה אם עוד חצי שנה הוא ישמע על מישהו שמקבל שקל יותר ממנו?). זה לא אומר שזה נועד לכשלון בכל מקרה אבל יש אנשים שיקבלו את זה רע.

קל יותר וגם מתקבל יותר טוב פשוט להחליט כמה תוספת אתה רוצה (ובינך לבין עצמך, מה אתה עושה במקרה של תשובה שלילית) ולבקש בלי לקשור את זה לכמה אחרים מרוויחים אלא לרקורד האישי שלך.
 

user32

Well-known member
מנהל
יש לך ילדים?

אין דבר מעצבן יותר כשהבכור אומר על אחותו "אבל היא קיבלה יותר". בעצם יש משהו יותר מעצבן: "אבל ההורים של איתמר הסכימו לקנות לו".


אתה מבין, מעסיקים לא אוהבים שהעובדים משווים ביניהם ובאים בדרישות בהתאם. קודם כל יש בזה משום הפרת חוזה בזה שאתה מברר משכורות של אחרים שזה הכאילו-סוד-שקר הכי שמור בתעשיה. דבר שני, בהי-טק לא עובדים עם חוזים קיבוציים ומעסיקים רוצים להשאיר בידיהם את ההחלטה לשלם לכל עובד כמה שנראה להם נכון. לכן אם אתה רוצה להעלות טיעון טוב אתה צריך להסביר למה לך מגיע יותר בלי קשר לכמה אחרים מרוויחים. ואם האחרים היו מרוויחים חצי ממך? אולי עדיין היה מגיע לך העלאה. אתה גם לא יכול לדעת מה השיקולים של המעסיק לגבי כל עובד. אחד מצטיין יותר, אחד הוא בן דוד של המנכ"ל או כשרון בלתי רגיל או עושה מסאג' למנהלת משאבי אנוש. זה לא עניינך להתערב בשיקולי השכר של העובדים האחרים.

הטיעונים שמקובל להציג בדיוני שכר:
1. ההתקדמות שלך, התרומה שלך וההישגים שצברת בעבודה
2. המשכורות המקובלות בענף כולו (ולא הכוונה לשני חבר'ה בחדר הסמוך שהדליפו לך את השכר שלהם בארוחת צהריים)
3. תחושה אישית שמגיע לך תגמול (בהתאם למה שאייזק כתב)
כבר שמעתי סיפורים על אנשים שהעלו את יוקר המחיה ובעיות אישיות בנסיון לדבר על ליבו של המעסיק. אני לא אוהב את הרעיון הזה. היחסים הם מקצועיים ואף אחד לא בא בקטע של צדקה. אני גם לא הייתי רוצה לראות מישהו מבקש מהעובדים לתרום לחברה מזמנו ומכספו בשביל לעזור למעסיק בזמנים קשים. אבל שמעתי על כאלה וגם כאלה (עובדים שבאים בבקשות קורעות לב ומעסיקים שבאים בבקשות דומות לעובדים בזמנים קשים).
 

BlackAdder1

New member


המשכורת היא עבור העבודה שלך, ולכן הטיעונים צריכים להתייחס לעבודה שלך.
 
למעלה