בקרה

רינתיה5

New member
בקרה

בוקר טוב, מרגיז אותי שאין בקרה, לכאורה זה נראה כך, על האבחנות והטיפול של הרופא. החולה אינו מקבל מספיק מידע על מחלתו, על דרכי טיפול אפשריות, על תוצאות הטיפול. הדוגמאות רבות עד אין סוף. אביא רק אחת, מנסיון אישי. אני סוכרתית, נפגעתי בכתף והאורתופד החליט על טיפול באמצעות זריקות קורטיזון. ידוע שהקורטיזון מעלה את רמת הסוכר, לולא ידעתי על כך, הסוכר היה עולה ולא הייתי יודעת מדוע. עדכנתי את הרופא לגבי היותי סוכרתית, אבל הוא לא התיחס כלל. הצלחתי לפתור את הבעייה, נטלתי יותר כדורים ושיניתי את הדיאטה למספר ימים, בלי לשאול רופא. האם הליך זה נראה תקין ?
 
רישיון

בעיקרון כדי לעסוק ברפואה, כמו בעריכת דין, צריך לעמוד בבחינות מסויימות וצריך רישיון... הסינון שהמדינה מפעילה ובצדק על העוסקים במקצועות אלו, הוא מעין בקרה על טיב המועסקים. קשה מאוד לפקח על הטיפול שניתן ע"י כל רופא בקהילה, שהרי אלפים רבים פונים לטיפול רפואי מדי יום. יחד עם זאת, הרופא מחוייב לתת טיפול הולם למטופליו (או להפנות אותם לטיפול שכזה..) ואם את סבורה שלא כך נעשה, זכותך להתלונן, גם בקופת החולים שאת חברה בה, וגם במשרד הבריאות...
 

רינתיה5

New member
רשיון

שלום, אכן התלוננתי, על מקרה אחר, על רופא אחר אולם הרופא ממשיך ... אני לעומת זאת קיבלתי בונוס, זאת היתה תגובת המערכת. לפי עניות דעתי, קים קושי בפיקוח על הרופא אבל ניתן לפתור אותו במידה רבה. נראה לי שהנוהלים אינם ברורים דיים, ההדרכה והמעקב אינם מספיקים דיים. הרופא מוגבל בזמן, ידוע לי, אבל איני מקבלת את דעתך שיכולתי להתלונן על רופא שאינו מספק ידע על טיפול שעלול להיות מסוכן, ואינו מפנה למי שצריך להפנות. לולא ידעתי, קרוב לודאי שהייתי מגיעה לבית החולים, או לפחות נתקפת בפניקה. סיפרתי על מקרה זה, מאחר וידוע לי שאין הוא מקרה בודד ופרטי, אנשים רבים אינם מודעים, אינם מתלוננים, חוששים להתלונן, אדישים ועוד כהנה וכהנה, בגלל זה סיפרתי, ובגלל זה אני מבקשת לדעת כיצד משרד הבריאות מתייחס לבעיות מסוג זה אם בכלל.
 

ליכטמן

New member
אם מצאתם לקוי/טעות - חשוב להתלונן

אחת הדרכים הטובות ביותר להשתפר (בכל תחום) , היא ללמוד מטעויות. במקרה שלך חשוב כי תעבירי פניה מסודרת לאגף הרפואי של קופת החולים בה את מבוטחת כדי שהנושא יבדק לעומק. יתכן והרופא שגה, יתכן ויש בעיה עם מערכת המחשב שלא התריעה, וכו'. כיום יש בקופות יחידות לניהול סיכונים שחלק מתפקידן הוא לנתח דוגמאות אלה במטרה להשתפר - אז קדימה אל תהססי ותעבירי את הפרטים הנדרשים
 

רינתיה5

New member
תלונות

לליכטמן, ראה/י תגובתי ... איני יודעת מי את/ה, אבל ברור לך שקימת בעייה עם התלונות. הדברים צריכים להיפתר, אבל לא רק במסגרת של תלונות, המערכת צריכה להיות פתוחה יותר להצעות ולהערות, צריכה לדאוג יותר לבקרה ולביקורת עצמית. זה קשה ולא נעים אבל ניתן. רציתי רק להעיר, באשר למקרה הסציפי שלי, שמין הדין היה שהרופא ישאל אותי, ואם לא שאל לפחות שיתייחס למידע שקיבל ממני, ואם אינו יודע שיבדוק או לפחות יציע לי מה לעשות. סוכרת אינה מחלה כל כך נדירה, ולא ידועה. צר לי, אבל תשובתך לא מקובלת עלי, ידוע לך ודאי לא פחות מאשר לי שרופאים אינם אוהבים שמעירים להם ושואלים אותם יותר מד. מכל מקום, תודה על ההתיחסות ויום נעים
 
רינתיה את מעלה שאלות לא פחות חשובות

לתלונות יש כמובן תפקיד חיוני בשיפור כל מערכת. רופא חייב ליידע אותך לגבי כל אפשרויות הטיפול - כך על פי חוק זכויות החולה. הבעיה לפחות בהקשר שלנו היא חובת הרופא מחד והרצון להקדיש לכל מטופל את הזמן המקסימאלי ומנגד הרצון של כולנו לראות תורים קצרים. השאלה למצוא את האיזון הנכון ובהקשר יותר רחב האם באמת נכון שהרופא ימסור כל מידע שהוא לחולה? האם אני כחולה רוצה לקבל מידע על טיפול שאין באפשרותי לקבל? האם אני רוצה להתמודד עם קבלת ההחלטות או להטיל אותם על מישהו חיצוני?
 

ליכטמן

New member
מה משמעות של מערכת פתוחה להערות

כולם יסכמו עם המשפט "המערכת צריכה להיות פתוחה לבערות ,צריכה לדאוג לבקרה ולביקורת עצמית". השאלה איך אנו תורמים לכך. חוק זכויות החולה מטיל על הרופא את החובה למסירת מידע ולהלן ציטוט מפרק ד' בחוק זה: "פרק ד': הסכמה מדעת לטיפול רפואי הסכמה מדעת לטיפול רפואי 13.(א) לא יינתן טיפול רפואי למטופל אלא אם כן נתן לכך המטופל הסכמה מדעת לפי הוראות פרק זה. (ב) לשם קבלת הסכמה מדעת, ימסור המטפל למטופל מידע רפואי הדרוש לו, באורח סביר, כדי לאפשר לו להחליט אם להסכים לטיפול המוצע; לענין זה, "מידע רפואי", לרבות - (1) האבחנה (הדיאגנוזה) והסכות (הפרוגנוזה) של מצבו הרפואי של המטופל; (2) תיאור המהות, ההליך, המטרה, התועלת הצפויה והסיכויים של הטיפול המוצע; (3) הסיכונים הכרוכים בטיפול המוצע, לרבות תופעות לוואי, כאב ואי נוחות; (4) סיכויים וסיכונים של טיפולים רפואיים חלופיים או של העדר טיפול רפואי; (5) עובדת היות הטיפול בעל אופי חדשני. (ג) המטפל ימסור למטופל את המידע הרפואי, בשלב מוקדם ככל האפשר, ובאופן שיאפשר למטופל מידה מרבית של הבנת המידע לשם קבלת החלטה בדרך של בחירה מרצון ואי תלות. (ד) על אף הוראות סעיף קטן (ב), רשאי המטפל להימנע ממסירת מידע רפואי מסויים למטופל, הנוגע למצבו הרפואי, אם אישרה ועדת אתיקה כי מסירתו עלולה לגרום נזק חמור לבריאותו הגופנית או הנפשית של המטופל. הבעיה שלנו היא לא החוק, אלא המטפלים והמטופלים אשר לא ערים/לא מכירים את הזכויות ולא דואגים לממש אותם. תלונה היא אמצעי חשוב למימוש הזכויות מצד כל המעורבים.
 

רינתיה5

New member
חוק זכויות החולה

שלום, אמת, כיצד מביאים את הנ"ל לידיעת החולה ? מדוע אין מחלקים חוברות לאוכלוסיה ? לפחות היו מציגים במרפאה ?
 

ליכטמן

New member
חוק זכויות החולה

לשם כך קיימת האגודה לזכויות החולה שזו אחת ממטרותיה. אני ממליץ לך לגלוש באתר שלהם, ולהצטרף לאגודה כחברה ואולי גם כפעילה - כאחת שהנושא חשוב לה אני בטוח שתתרמי רבות. הכתובת היא: http://www.patients-rights.org/
 
לא נכון

לצערי הרב אני מסתובבת לא מעט בבתי חולים ומרפאות. כמעט בכל מקום נתקלתי על לוחות המודעות ובפלקטים במסמך "מגילת זכויות החולה" או "זכויות המטופ" המביא בלשון מובנת ולא משפטית את העקרונות המרכזיים של חוק זכויות החולה. אם לא נתקלת בזה אולי לא חיפשת.
 
למעלה